Tripreport: Zermatt me

Tripreport: Zermatt me

Wat is er de afgelopen weken een ongelofelijke bak sneeuw gevallen in het Zuidelijke hooggebergte, punt is echter dat we er niet zo heel veel mee kunnen: alleen sneeuw in het hooggebergte en er is natuurlijk nog niet veel open… Bovendien praktisch onmogelijk om tijdens de dump te kunnen poederen omdat er boven de boomgrens natuurlijk geen zicht is bij sneeuwval. Daarnaast zijn de gletsjers in het voorseizoen natuurlijk ook niet de meest veilige plekken om off-piste te gaan en ‘loop’ je in het hooggebergte nog wel eens tegen een sharky aan.

Best frustrerend om te zien hoe de ene dump na de andere naar beneden komt en dat er eigenlijk niet echt een window is om te gaan: of geen zicht of te warm…. Elke dag de kaarten en voorspellingen bestuderen en korte lijnen naar de poedermaten om in te stappen als die window zich toch aandient… Meteomorris die de poederalerts zelfs in ‘drietrapsrakketten’ gaat opknippen en recent het Gletsjeralert introduceerde.

The window is open

En ja hoor, de voorspellingen zijn het eens: op 15 november komt er nog een mooie laag vers van 50 cm. bij en semi-bluebird op zondag 16 november in Zermatt – Cervinia. Bovendien is het boven goed koud met -15 C. en een sneeuwgrens van ongeveer 1500 meter. De 17e al weer bewolking en sneeuw op de radar dus de window is een dag…… Guy: hey RP, ik heb wil zin om te gaan: zaterdagmiddag weg en zondag weer terug. Euhm, ja, ik eigenlijk ook wel. Guy een uurtje later: hey RP, Menzo en Vinnie hebben ook wel zin om te gaan en vinden die ene dag ook wel prima! Laten we dan met de Octavia van Vinnie gaan, pack light maar moet dan passen en we krijgen toch geen sneeuw onderweg….

Zaterdag om 12.00 verzamelen bij mij in Breukelen en om 12.15 zijn we onderweg richting Zermatt. We proberen te beredeneren welk Powderalert dit nu eigenlijk is maar Guy en ik zijn de tel een beetje kwijt en hebben eigenlijk besloten dat dit voor ons PA#2.3 is. Guy was de enige die ooit in Zermatt was geweest dus voor Menzo, Guy en ondergetekende zou het een nieuwe ervaring worden…

Steeplechase

Na een best wel voorspoedige rit (hoewel laatste stuk wel slagregens) kwamen we bij de autotrein uit waar we net op tijd waren om nog mee te kunnen: nice! Hierna verder richting Täsch, naarmate we hoger kwamen ging de regen langzaam over in (natte) sneeuw totdat we ongeveer 8 kilometer van Täsch vandaan in een stevige sneeuwbui met zo’n 15 a 20 cm. op de weg terecht kwamen! De Octavia met hagelverse winterbanden begon het bergop toch wel heel pittig te krijgen zonder kettingen maar gelukkig hielp het uitschakelen van de ETC net genoeg mee om ons in Täsch te krijgen! Auto in de grote parkeergarage gezet en verder met het treintje naar Zermatt. Eenmaal op het station met een elektrische taxi verder naar het Youth Hostel waar we in een vierpersoonskamer zouden crashen. Pffff, het lijkt wel een steeplechase om in Zermatt op je logeerplek te komen!

First lift tickets

Op zondag gaat om 6.30 de wekker en na een douche zitten we om 7.00 aan het ontbijt. We kunnen onze tassen achterlaten en om 7.30 lopen we richting de lift. Als eerste in de rij voor de lifttickets en om 8.30 nemen we de gondel omhoog. Na wat overstapjes staan we op zo’n 3.000 meter wat eigenlijk het dalstation is voor deze tijd van het jaar. Er staat een stevig briesje en het is koud, goed koud! Hoewel Cervinia nog niet open is besluiten we de gok te wagen en de sleper te pakken die we nodig hebben om in Cervinia te komen. In de sleeplift konden we mooi de bergen om ons heen bewonderen en natuurlijk de welhaast mythische Matterhorn. Boven aangekomen blijkt net de tweede sleper naar Cervinia open te gaan en we zijn dus de eersten! En ja hoor, BAM, de eerste poederbochten en sprays zijn een feit!

Sprinkhanenplaag

We twijfelen of we skiërs rechts het dal in zullen vlammen omdat we niet goed weten hoe we dan uit zouden komen. We besluiten voor ‘safe’ te gaan en de helling eerst vanuit de gondel te bestuderen en er niet ‘blind’ in te duiken…. We knallen half over en half off-piste naar de ‘joekel van een futuristische gondel’ toe en weten een plekje voor bij het raam te ‘veroveren’. We zien wel steeds meer poederpakken om ons heen en dit geeft toch een beetje een ‘unheimisch’ gevoel…. En ja hoor,10 minuten later zweven we boven ‘onze’ helling en zien daar zo’n 50 freeriders indroppen die ‘onze’ helling als ware een ‘sprinkhanenplaag in een maisveld’ afkrassen…… We besluiten hem toch te pakken en aan de zijkant kunnen we nog wel wat onverspoorde stukken vinden, een tweede keer is echter geen optie voor ons.

Bootpacken

Met de wetenschap dat de sprinkhanenplaag nu het hele gebied zou gaan plunderen besloten we nog eens goed op de kaart te kijken. Hier vonden we een paar mooie hellingen die na een niet al te lange bootpack over de graat wel te bereiken zouden zijn. En ja hoor: na de eerste bootpack kwamen we op een mooi kopje terecht waar we een prachtige helling met top-poeder in konden: en weer first tracks!

Hierna weer de lift in en het terrein in op zoek naar de tweede ‘bootpack-graat’ maar hier kwam ik op een van de weinige stenen terecht en maakte een mooie salto waarbij ik mijn linkerknie een beetje verdraaide. Ik besloot de bootpack dus over te slaan en zou beneden foto’s maken. Ondertussen was Vinnie zo verstandig om de vellen onder de ski’s te plakken en Guy en Menzo er lopend achteraan. In feite was het een behoorlijke traverse maar de pof was hier zo diep dat Guy en Menzo soms letterlijk tot aan hun borst in de poeder zakten. Pffff, wat een veldslag voor de boys! De beloning kregen ze echter niet veel later: over een soort van maagdelijke spine een prachtige lijn kunnen rijden!

Italian food

We begonnen na deze exercitie wel een stevige hongerklap te krijgen en besloten wat te gaan eten en natuurlijk aan de Italiaanse kant van het gebied: beter eten voor minder pecunia! Het duurde even maar dan ook een echte verse pasta op tafel, poeh wat waren we hier aan toe! Na een half uurtje weer buiten en inmiddels was het 2.30 uur en begon er wat meer bewolking te komen. We besloten terug te gaan naar de Zwitserse kant en hebben daar nog een veldje gepakt maar veel eer was er niet meer aan te behalen. Na een zeer lange gondeltocht stonden we weer in het dal. Het was mooi geweest.

Aftermath

De slogan van Zermatt is: Zermatt me. Toen we deze kreet voor het eerst zagen konden we er niet zoveel mee, inmiddels weten we beter…. Eigenlijk zou het moeten zijn: You have been Zermatted maar dat is natuurlijk te obvious. Waar het eigenlijk op neerkomt is dat de Zermatterianen het tot een kunst hebben verheven om franken uit je zak te trekken: de autotrein om in Täsch te komen, de parkeergarage van Täsch, het treintje naar Zermatt en vervolgens de taxi om bij je niet-goedkope-logeeradres te komen… vervolgens de liftpas waar je bijna je nieren voor moet verkopen….

Natuurlijk ben je (poeder)gestoord als je 4 treinen gaat pakken en 2.000 kilometer gaat rijden voor een dag in de pof. En dan weet je ook nog eens dat het weekend is en dat er maar heel weinig gebieden open zijn en dat er na weken van sneeuw een onvervalste bluebird met de juiste temperatuur aankomt. We konden natuurlijk op onze vingers natellen dat er meer freeriders zouden zijn en de herfstcondities nog niet geweldig.

Was het het waard? Jazeker! Een dag genieten van heerlijke condities en bergen verse pof maakt alles, maar dan ook alles goed. Bovendien is het geen straf om met vier gelijkgestemde poederzielen in een auto te zitten en aan deze steeplechase mee te doen. Voor mij het kortste en krachtigste poedertripje ooit: uit en thuis in 37 uur!

Zouden jullie voor een dag in de auto stappen?

RP

Reacties

Gevorderd
evanAuteur17 november 2014 · 22:08

Krankzinnig. Nee dus. ;-)

Gevorderd
evanAuteur17 november 2014 · 22:09

Nou ja, misschien wel.

Beginner
SkottyAuteur17 november 2014 · 22:47

Ben vorig seizoen al eens voor achteraf 1,5 dag naar Saas Fee gereden. Bedoeling was echter 3 dagen, maar het woei toen te hard en de liften waren dicht…
Als ik het vantevoren wist had ik het wellicht niet gedaan, is wellicht toch maar beter dat je niet alles vantevoren weet ;)

Ik ga volgend April nog een lang weekend naar Zermatt. Maar ga denk ik vliegen en met de trein.

RP, jij bent wel echt poederverslaafd. Het is nog november en jij bent al 2x geweest! Wel erg mooie condities op de beelden ;)

No guts, no glory
Toerist
AnoniemAuteur17 november 2014 · 23:00

Mooie beelden!
Waren de liften bij Schwarzee al open en de treeruns daaronder?

Gevorderd
koen_djfistelAuteur17 november 2014 · 23:24

ZOTTEN :-)

sbs roelz
Gevorderd
jelmerAuteur17 november 2014 · 23:25

Been there, done it, toevallig ook zermatt

Elite
ErnstHendrikSprengerAuteur18 november 2014 · 00:25

Nordstau?!
Retour du Anton in 37 hours

POTENTIE

FUCK YEAH I AM FREE
Toerist
AnoniemAuteur18 november 2014 · 09:21

Lekker @@RP, mooi om Zermatt weer even te zien. Maar ik had het niet gedaan :p

@@arthurpuls de treeruns sowieso nog niet. Misschien dat je van Trockener Stegg naar Furgg kon skien en is dat het poederveldje dat ze op de terugweg hebben gepakt.

Gevorderd
ArjenproadminAuteur18 november 2014 · 09:34

Lekker mannen! Mijn ‘record’ is ongeveer 48 uur weg met een dag rijden in het Tannheimertal en een dag in Lenzerheide. Maar deze mag er helemaal zijn. Stoked!

One day, they'll invent synthetic powder, ban all kinds of work and give you a free liftpass...
Expert
meteomorrisAuteur18 november 2014 · 10:10

@@RP, mooi! Wat was je nu per persoon kwijt?

powfinder.com
Gevorderd
ReinierAuteur18 november 2014 · 10:24

Mooie beelden. Was die man in laatste shot ook gezermattized, of skiën er tegenwoordig robot skipatrolers in Zermatt?

Gevorderd
pulverdudeAuteur18 november 2014 · 10:31

Leuk verslag en mooie beelden weer. Ik stap wel voor een dagje Sauerland in de auto als het daar dumpt/heeft gedumpt (uit en thuis in 16 uur) ;-)

Let the riding do the talking and you've said enough
Expert
meteomorrisAuteur18 november 2014 · 10:54

@@pulverdude… ken je deze freeride routes dan al in Winterberg: http://wepowder.nl/playgrounds/winterberg/routes ;)

powfinder.com
Elite
lesalpesAuteur18 november 2014 · 11:15

Respect! Wat zit ik eigenlijk te twijfelen of München niet te ver van de bergen ligt…

Gevorderd
RPAuteur18 november 2014 · 11:19

@@arthurpuls was nog niet open, eigenlijk alleen het zomerskigebied

@@koen_djfistel neej, gai bende geene ZOT!

@@ErnstHendrikSprenger Das wel een hele makkelijke, dat moet in 30 uur kunnen… wel veel sprinkhanen daar, dan liever Kleinwalser of Montafon…

@@meteomorris uiteindelijk viel het best mee dankzij wat tankpassen, de Nederlandse medewerkster van het Youth Hostel en het feit dat we verder geen tijd hadden om geld uit te geven!

@@Reinier lachen hé! @@Vinnie heeft hem ‘gegoogled’ en het blijkt een Carrera Porsche design uit de 70 - 80’s te zijn…

Explore the Outdoor!
Beginner
WhistlerAuteur18 november 2014 · 11:35

Prachtig mannen; 1 mooie dag is toch goud!

Gevorderd
skiesterAuteur18 november 2014 · 14:33

Gekkenwerk, maar wat een mooooooooi verslag!!! ;)

Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
Expert
ThijsKennisAuteur18 november 2014 · 17:05

Lekker RP!

Pow!
Beginner
GerritAAuteur18 november 2014 · 21:29

Wat een heerlijk tripreport, mooi verhaal… Ik mag nog wel eens op vrijdag wegrijden en zondagavond terug (a.s vrijdag weer), maar voor 37 uur is het me wat te gortig…

And snow it is.....
Beginner
FreeAuteur18 november 2014 · 23:39

Rij per seizoen regelmatig 8/9 uur voor 1,5 dag in de sneeuw en dan weer terug natuurlijk. Idioot? Misschien maar het gekke is dat je altijd het zelfde gevoel hebt alsof je een week weg was. Is gewoon het gevoel van helemaal weg zijn. Waarom niet! Helpt wel als je met twee man kunt rijden natuurlijk.

Expert
ieismAuteur19 november 2014 · 08:06

Ben wel eens in mijn eentje naar Marecottes gereden voor een dag. Maar Zermatt is nog veel verder, dat is gekkenwerk @@RP !

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Gevorderd
telemikeyAuteur19 november 2014 · 09:13

Been there, done that: solo trip 1 dag, La Fouly…

White gold is priceless

White room,Pillow lines,I rule
Gevorderd
pulverdudeAuteur19 november 2014 · 10:15

@@meteomorris die routes heb ik nog niet gedaan, als ik er weer eens heen ga zal ik er aan denken :-) Het staat me bij dat jij of Arjen er een artikel over hebben geschreven in VerseSneeuw ;-)

Let the riding do the talking and you've said enough
Expert
meteomorrisAuteur19 november 2014 · 10:21

@@pulverdude vroeger… (vroegah) waren wij de befaamde Kappeboyz en reden we er al poeder toen er nog een sleeplift stond op de Kappe… Ik kan me daar nog een geniale 27e december herinneren. Een basis van 70 centimeter en 40 centimeter pof daarboven op. We waanden ons de Xavier en Jeremy van Winterberg… Als dat geen contradictio in terminis is ;)

powfinder.com
Gevorderd
ArjenproadminAuteur19 november 2014 · 10:35

LOL @@meteomorris

One day, they'll invent synthetic powder, ban all kinds of work and give you a free liftpass...
Gevorderd
RPAuteur19 november 2014 · 11:37

@@meteomorris hahaaa, geweldig dit! Ik ging vroeger regelmatig weekends naar Willingen en had daar op een gegeven moment ook een vriendinnetje, priceless!

Explore the Outdoor!
Gevorderd
pulverdudeAuteur19 november 2014 · 12:21

@@meteomorris dat moet wel een hele goeie dag zijn geweest als je zelfs de datum nog kunt herinneren! ;-) Haha de Xavier en Jeremy van Winterberg :-)

Let the riding do the talking and you've said enough
Toerist
degrrAuteur19 november 2014 · 12:23

Zermatt-Cervinia, zeker een mooi gebied. ben er twee keer een week in november geweest, niet goedkoop maar zeker de moeite waard. Haalt meteen wat mooie herinneringen op bij het zien van bovenstaand. :)

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!