Je word net wakker achter in je busje op de parkeerplaats van een ingesneeuwd skigebied. Het is de eerste poedertrip van het jaar en je kunt niet wachten om je nieuwe ski’s uit te proberen. De bindingen zijn gemonteerd en je hoeft alleen maar nog even je DIN waarde in te stellen! Ohja, dat is waar ook… Die DIN waarde… Hoe zat dat ook alweer?.. “Volgens mij was het iets met gewicht en lengte ofzo…” Maarja, aan het einde van vorige winter heb je jezelf nog wel een keer gewogen maar er zijn in de zomer de nodige kilootjes aangekomen. Het kijken van ski filmpjes verbrand toch beduidend minder calorieën dan wanneer je zelf skiet en bovendien is het weer niet gelukt om je op de wePowder BBQ een beetje in te houden. Dan toch maar even wachten tot die kleine ski shop naast de lift open gaat… Daar gaat je kans op first-chair en gegarandeerde faceshots, direct vanuit de lift…
DIN?
DIN waarde, een vervloekt topic. De DIN waarde bepaald namelijk hoe makkelijk je binding los schiet wanneer de druk op de binding en je schoen te groot word. Handig, want dit voorkomt dat je je knie verdraaid wanneer je valt maar tegelijkertijd een onderwerp waarover veel broodje aap verhalen de ronde doen. Staan je bindingen te los ingesteld, dan verlies je een ski op het moment dat je dat juist niet wilt. Staan ze te strak, dan kan het je zomaar een kruisband kosten en is de pret voor de rest van het seizoen helemaal afgelopen. Gelukkig is er daarom een standaard in het leven geroepen(voor de regelfanaten onder ons: ISO 11088) waarmee je behoorlijk accuraat je DIN kunt uitrekenen.
DIN!
First things first. Waar staat DIN eigenlijk voor? DIN staat voor: Deutsches Institut für Normung. Misschien niet wat je in eerste instantie zou verwachten maar de instelling van je ski binding is dus vernoemd naar een Duits Standaardisatie instituut. Toch mogen we onze oosterburen maar dankbaar zijn dat er onderzoek naar bindingen is gedaan, want een verkeerde DIN waarde kan desastreus zijn.
Maar hoe werkt dat dan, die DIN? In elke binding zit een veer. Deze veer zorgt ervoor dat je skischoen niet zomaar uit de binding schiet. Des te strakker je de veer aandraait, des te lastiger schiet je binding los. De spanning die op de veer staat word gekoppeld aan de DIN waarde en op die manier kun je je binding gericht instellen.
DIN uitrekenen
Maar hoe reken je dan uit op welke DIN je je binding moet instellen? Dat hangt af van een aantal factoren zoals gewicht, ski niveau, de lengte van je schoenzool en de leeftijd categorie waarin je valt. Aan de hand van een vooraf opgestelde tabel kun je de juiste setting opzoeken.
Voordat je de tabel erbij pakt, is het belangrijk dat je weet hoe je de tabel juist uitleest. Welke DIN waarde je hebt, is uiteindelijk namelijk afhankelijk van je ski niveau. De verschillende niveaus is volgens ISO 11088 in 3 categorieën ingedeeld:
Categorie 1: Beginner
Tempo: Langzaam tot matig
Terrein: Licht tot matig
Stijl: Voorzichtig
Categorie 1 DIN: Zoals aangegeven op de tabel
Categorie 2: Gevorderd
Skiers die niet in categorie 1 noch 3 vallen
Categorie 2 DIN: Zoek aan de hand van jou gegevens de DIN op uit de tabel op en ga één vakje omlaag.
Categorie 3: Expert
Tempo: Snel
Terrein: Matig stijl tot stijl
Stijl: Agressief
Categorie 3 DIN: Zoek aan de hand van jou gegevens de DIN op uit de tabel en ga twee vakjes omlaag.
De niveaus zijn dus weinig wetenschappelijk vastgesteld. Een ski niveau is ook erg lastig objectief te meten. Toch is het goed dat dit standaard er is. Op deze manier kan een shop redelijk eenvoudig je DIN op te zoeken en in stellen. Met nadruk op een shop. Het wordt namelijk ten alle tijden afgeraden om zelf je DIN in te stellen. Deze standaard is namelijk ontwikkeld voor een grote groep en kan soms toch afwijken van jou persoonlijk benodigde DIN setting. wePowder raad dan ook altijd aan om je bindingen bij een shop te laten instellen. Door alle verschillende type bindingen kan het instellen van een binding namelijk per merk behoorlijk verschillen.
My DIN is bigger than yours!
Daarnaast is het juist doordat het skiniveau van belang is, verleidelijk om jezelf net ietsje te overschatten. Mede daardoor, is de DIN vooral onder de verdwaalde racers en skileraren onder ons een bekend topic. Menig plaatselijke dorpsheld heeft zijn DIN namelijk op een zo hoog mogelijke stand staan, om maar te bewijzen hoe goed hij wel niet kan skiën.
In de poeder is het echter wel enorm van belang dat je DIN goed staat ingesteld. Als je op een erg steile afdaling, zonder duidelijke reden je ski verliest, kun je in heel hachelijke situaties terrecht komen. Daarnaast is het in diepe sneeuw relatief makkelijk om op lage snelheid je knie te verdraaien. Een te zware DIN setting kan in dat geval je de das om doen. Tegelijkertijd wil je niet een te slappe DIN waarde, omdat je niet na het hucken van een hoog cliff wilt “double ejecten”. Een hap sneeuw kan nooit kwaad maar het is toch prettiger om je mooie huck goed te landen…
Reacties
Nou ben ik geen expert, maar er wordt bij sommige calculators op internet nog onderscheid gemaakt tussen Salomon en Marker bindingen. Is daar nog iets zinnigs over te zeggen?
Ennuh, als ik naar die tabel kijk dan geldt met mijn BSL (315mm) 5,6 of 7. Neem je dan de gulden middenweg?
Volgens mij is deze tabel gemaakt met de focus op pisteskien. Zou zelf neigen naar +3 voor een expert maar beginner offpiste, en zo door tot +5.
Of misschien gewoon stoppen bij +3 want de lui die beter skiën weten zelf wel op welke din ze graag skiën.
Desalniettemin mooie houvast voor beginners.
Ook is het zo dat de veer in de binding uiteindelijk een beetje gaat uitrekken. In een goede skishop hebben ze een apparaat staan waar de juiste uitdrukkracht gecontroleerd wordt en aan de hand daarvan de schroef bijgesteld wordt.
Ik heb zelfs, toen ik nog in een skishop werkte, nieuwe bindingen van een importeur gekregen die een hele DIN te laag waren.
@@ErnstHendrikSprenger Bedoel je DIN setting + 3? Oftewel, in mijn geval 7 + 3 = 10?
Ja, precies dat. In mijn geval zou er bij expert 8 uitkomen en dan ben ik echt de sjaak. Ski zelf op 11 voor en 13 achter.
Kies zelf juist voor een lagere DIN dan volgens tabel (-2) bij Off Piste werk. Liever ski verliezen dan ernstig blessure/ongeval. Dit nav ongeval hier en ervaringen andere skiers die bewust hun DIN hebben bijgesteld naar beneden. Al ken ook tourskiers die de DIN volledig max hebben staan omdat ze ski’s perse niet willen verliezen en claimen nooit te crashen (voorzichtiger skien?).
Hmmm, met mijn knieën ga ik mijn DIN dus echt niet op 10 zetten, want dan is het bij 1 crash voorgoed klaar ben ik bang. Dan liever iets lager net zoals @The_O
@@lennart75,
Goed punt! Dat heb ik zelf nog eens aan de lijven mogen ondervinden!
@@Spookjuh,
Dat klopt inderdaad. dat heeft ermee te maken dat Marker de binding in sommige extreme gevallen wat zwaarder af laat stellen dan de ISO voor schrijft. Waarom dat is, heb ik nergens kunnen achterhalen.
Wat betreft de gulden middenweg, hoe kom je op 3 verschillende waarden?
@The_O Ik heb daar zelf ook wel eens over getwijfeld, maar ik vind het toch belangrijker dat ik nooit hoef te twijfelen over bijv. een landing. Na een behoorlijk cliff wil je niet uit je binding schieten!
Overigens zeggen sommige verstokte racers dat je binding op de allerhoogste setting zetten, niet verstandig is, omdat dat slecht zou zijn voor de spanning op de veer. Wat daar precies van waar is, heb ik ook niet kunnen achterhalen…
@@ThijsKennis Ik ben 177cm (DIN 5) en 98kg (DIN 7) :-P DIN 6 is de gulden middenweg :-)
@@Thijs… .Als je niets ‘fout’ doet mag een ski natuurlijk nooit uit binding schieten. Dus als je van cliffs afspringt is de DIN weer ander verhaal dan als je als een toerist te werk gaat. Val zelf in die laatste categorie. Hanteer zelf voorzichtigheid beginsel: Wat aggressiever en steiler skien inbounds , Outbounds rustiger aan. Heb nu 2 ernstige gevallen van buddies hier ervaren en die ellende wil ik liever niet meemaken. Als is het zo dat iedereen zijn portie vroeg of laat krijgt (statstieken werken tegen je als veel in sneeuw bezig bent).
@@Spookjuh: heb nu ook Marker binding op mijn nieuw ski’s en die zijn door winkel op 8,5 afgesteld (me - 80 cm 85 kg). Ga ze zelf op 6.5 zetten en dan in resort hier beetje bij beetje steeds agressiever testen verschillend terrein om te kijken of ze niet onverwacht uitschieten anders toch wat bijstellen. Zal ze dan na flink wat resort sessies Outbounds gaan gebruiken.
No problem. Kunt reacties op weblogs nie editten, zal wat beter moeten doorlezen alvorens op Opslaan te pushen.
Sta op DIN 10, ben dan ook 100kg en 2m
hier 177 en 73kg, vlgs tabel op 8 en dat staan ze ook. Op de piste ga ik steil (niet stijl) en hard, off piste wisselend. Ik doe wel sprongetjes maar geen hoge cliffs en gaan bij mij uit als het moet, en voortijdig nooit probleem mee gehad.
Ik ben langzaam van 6,5 via 7 en 7,5 naar 8 gegaan omdat bij de lage stand ik idd wel eens had dat ik er naast stond, meestal juist als ik op lage snelheid in een gully aan het klooien was. Ben de afgelopen jaren ook veel aggressiever gaan skien en een stuk lichter geworden. En ik heb ook het idee dat hoe breder de ski, hoe meer zijdelinge druk, dus nu ik op 118 breed ski ben ik dus weer een halfje omhoog gegaan (van 7,5 naar 8). Nu zit ik volgens tabel toch wel goed maar…:
@@Thijskennis hoe kijk jij daar tegenaan? Dat een bredere ski een hogere DIN waarde vraagt dan een smalle ski? Mss is het wel totale crap, maar ik vroeg het me af.
Ben ik de enigste die het raar vindt dat de DIN waarde daalt naarmate de BSL langer wordt? Ik zou denken, langer = grotere hefboom en dus een hogere DIN waarde nodig.
Ikzelf ben 1m87, weeg 85kg en BSL 335 wat op 6,5 zou uitkomen als ik mezelf zou aanzien als gevorderd skiër (expert durf ik mezelf al helemaal niet te noemen). Nu ski ik op DIN 9 en zelfs dan heb ik soms nog last van pre releases in mijn salomon Z14 binding op een relatief smalle ski (94mm onder de voet). Mijn Look Pivot doet het dan weer wel goed op DIN 9 en 115mm onder de voet…
@@TomDV.- Ben ik de enigste.
Nee bent niet de enige viel me ook op. Kan het zijn dat lichaamslengte + gewicht en voetlengte niet 1 op 1 samenhangen/relateren. Dus naarmate je langer en zwaarder wordt voet uiteraard wel langer is maar relatief minder lang dan kleinere mensen. Hierdoor zijn kleinere mensen relatief wat zwaarder en hebben relatief wat langere voeten en daardoor meer hefboom. Zoiets moet het zijn.
Leuke vraag voor de pro’s…
Om stijfheid van de veer te behouden, schroef ik in de zomer de DIN-waarde terug naar nu.
Zometeen stel ik hem weer in op de juiste Waarde. Dit laat ik zo tot na het winterseizoen.
Iemand nog tips voor het afstellen van Dynafit? Zelfde tabel gebruiken? Of een correctie toepassen?
Ik heb voor het eerst tech bindingen (via conrad), ik wil ze het liefste zelf afstellen om rustig mee te beginnen. De lokale shop hier heeft geen idee wat ze zien als ik met deze bindingen aankom…
Nog een belangrijke factor die jullie over het hoofd zien: vermaak.
Wij als snowboarders hebben het al niet makkelijk. Altijd gezeik op vlakke stukken, lopen en/of bedelen om skistokken. Iedere keer weer board aan, board uit. Postholen door de diepe sneeuw, veel te lange ankerliften waar we een beetje aan moeten hangen.
Het enige momentje dat we even heel erg mogen genieten dat we geen skiër zijn, is tijdens een pre-release van onze skivriendjes. Nog leuker is natuurlijk een complete yard sale, dan vergeet ik helemaal even al mijn ellende.
Gun je snowboardende vrienden ook dat ene moment van superioriteit, laat die bindingen lekker los staan. Beter voor je kniebanden, en beter voor de band tussen boarder en skiër.
Bedankt.
Heb dit altijd een lastig verhaal gevonden. Ik ben 1,94 en 110 kg (ben hard aan het werk hieraan ;-) met maat 47 voeten.
Op de piste klopt het schema redelijk voor mij, maar onder de din 9 krijg ik ook op de piste problemen. Toen ik meer de poeder inging, met brede ski’s, kreeg ik steeds te maken met pre releases op din 9 en ben ik mijn binding stapsgewijs gaan opschroeven naar din 12. Helemaal niet om stoer te doen, maar anders knal ik eruit. Gevoelmatig ook niet vreemd, als ik val komen er grote krachten vrij. ;-) We hebben het in mijn geval over Marker bindingen.
Gevoelsmatig ook altijd gedacht dat grote voeten een grotere hefboomwerking hebben en een hogere din vragen ipv een lagere.
9+3=12 klopt dus ook voor mij heel behoorlijk.
Aangezien je het koppel op de knie wilt limiteren is het juist omgekeerd. Een kleinere kracht zorgt bij een grotere voet voor het zelfde koppel als een hogere kracht bij een kleinere voet.
Dus een lagere veerspanning ( en DIN waarde) is nodig voor het zelfde maximale koppel.
In alle skiwinkels ben ik keer op keer uitgekomen op 7,5 tot 8. Met deze tabel kom ik uit op hooguit 7 als ik me expert noem (wat ik eigenlijk niet ben).
@Skister je zou natuurlijk kunnen redeneren dat wanneer je plank breder is, de hefboom gorter is en daardoor je DIN hoger moet staan. Ik denk echter niet dat dat op gaat omdat de hoek waarmee de kracht op de binding staat ook gaat veranderen en daar dus zonder goed onderzoek niet zoveel over te zeggen is xD.
Mijn ervaring is eigenlijk dat mijn piste latten juist veel zwaarder ingesteld staan dan mijn poederlatten. Ik begin in het seizoen altijd met 9, (0.5 onder mn geadviseerde) en eindig rond de 11 á 12.
Je word door een heel seizoen skien gewoon sterker en dan voldoet 9 op een gegeven moment niet meer. Uitzondering is trouwens wanneer ik Reuzenslalom ski, zeker als de piste ijzig is. Vorig jaar ben ik zo een keer met DIN 12 alsnog uit mijn ski gestuiterd, dus sindsdien staan ze bij GS op 15. Maar dat vind ik eigenlijk toch wel een beetje eng…
Aangezien je het koppel op de knie wilt limiteren is het juist omgekeerd. Een kleinere kracht zorgt bij een grotere voet voor het zelfde koppel als een hogere kracht bij een kleinere voet.
Dus een lagere veerspanning ( en DIN waarde) is nodig voor het zelfde maximale koppel.
@@TomDV maw Bij een bepaalde Din-instelling is de kracht op je knie door de hefboomwerking groter bij een lange schoen dan bij een korte schoen. De kracht op je knie wil je niet boven een bepaalde waarde laten komen. Hierdoor wordt de din-waarde lager met toenemende zoollengte. Dit lijkt niet logisch, omdat je denkt hoe groter en ws zwaarder ik ben hoe hoger m’n din-waarde.
@@Emmer en @@TomDV Is dat wel zo?? Mijn ervaring laat mij denken dat het andersom is. Door mijn grote voeten wordt er een grote kracht op de binding uitgeoefend, waardoor er meer kracht nodig is om die voet in de binding te houden. Ik bedenk me nu dat hierin ws ook mee speelt dat de voor- en achter bak in mijn geval verder uit elkaar staan dan bij iemand met kleinere voeten. Maar ook de lengte van mijn benen spelen een rol en in feite ook de lengte van de ski. Ook de ski is lang en oefent dus mee hefboomwerking uit waardoor er mee kracht nodig is om de voet in de binding te houden. Maar misschien heb ik wel hele sterke knieën die deze krachten wel aankunnen, en is dat heel wat anders dan de kracht die nodig is om mijn voeten in de binding te houden. Afijn, gemuggenzift uiteindelijk, ik voel met goed bij mijn afstelling en daar gaat het om.
@@QmaartenQ, ja dat is echt zo:).
Het gaat om het moment dat je voet om je been(knie) uitoefent. Hoe langer je voet hoe groter de hefboomwerking en dus het moment om je knie zal zijn. Er van uit gaande dat maximale moment (waarbij je kniebanden scheuren) hetzelfde is voor mensen met grote en kleine voeten zal de maximale kracht die je op het einde van je voet (hefboom) uitoefent dus kleiner moeten zijn bij een lange voet (hefboom).
Probeer maar eens kracht op de zijkant van je voet uit te oefenen bij je tenen en daarna halverwege je voet en te kijken hoeveel moment je om je been/knie voelt. Als het goed is hoef je bij je tenen veel minder kracht (de helft namelijk) uit te oefenen dan halverwege je voet om hetzelfde moment om je been te voelen.
Bedenk nu dat die zijwaartse kracht uitgeoefend wordt door de binding op het uiteinde van je voet en het is meer dan logisch dat een langere voet een lagere DIN-afstelling vraagt.