Academy: Hoe meet je deze helling?

Academy: Hoe meet je deze helling?
Wat denk je?
Wat denk je?

Gisteren stelde ik je de vraag: Hoe steil is bovenstaande helling in Davos? Toen vroeg ik je de steilheid van deze helling op het blote oog te schatten. De steilheid van een helling is cruciaal als je off-piste gaat. Want te steil voor het die dag geldende lawinegevaar betekent dat je jezelf in de problemen kunt brengen. Een geoefend freerider zorgt ervoor dat hij de te steile en daardoor gevaarlijke hellingen er thuis al uitgefilterd heeft. Maar hoe doe je dat?

Vraag 2

Hoe steil exact is bovenstaande helling? Op onderstaand kaartje is de helling rood gemarkeerd. Thuis kun je met deze link aan de slag. Rechtsboven het kaartje staat een printer. Druk hem af op de juiste schaal en zet 'm op. Onder dit artikel kun je je antwoord kwijt. Dinsdag volgt vraag 3.

Het gaat om de rode lijn op de helling
Het gaat om de rode lijn op de helling

In afwachting van jullie antwoorden ga ik weer even een koffie doen ;)

Deze serie is powdered by de Safety Academy

meteomorris

Reacties

Gevorderd
3zelAuteur8 december 2014 · 14:44

Goeie link @@Jozua

knowledge is powder
Beginner
mhilbertsAuteur8 december 2014 · 15:50

Printen en meten is zooooooo 2000-ish :)

Met de measure tool in de moeie link meet ik 491 lengtemeters en 329 hoogtemeter over de rode lijn.
De inverse Sinus van 329/491(=0,67) is volgens mij 42.07 graden

Beginner
ThijsLAuteur8 december 2014 · 16:34

44 graden

Gevorderd
pjnijssenAuteur8 december 2014 · 16:48

Met de Freeride map Davos Nord en het mieterse liniaaltje: 43º

Gevorderd
49Auteur8 december 2014 · 17:01

@@mhilberts maar is de -relevante- steilte van de helling gelijk aan het gemiddelde over 491 meter? That’s the question … ;)

montagna bianca, ti amo
Expert
meteomorrisAuteur8 december 2014 · 17:19

@@Jozua @@3zel een waarschuwing met betrekking tot die hellingshoeklayer: die klopt in heel veel gevallen niet. Kijk maar eens naar wat willekeurige gebieden in Frankrijk en Italie. Daar slaan ze te vaak de plank mis. Ik zou me daar niet blind op staren. In Zwitserland zijn ze overigens een stuk betrouwbaarder. Maar dat komt omdat daar ook gedetailleerder in een redelijk open formaat van beschikbaar zijn. Let dus op!

powfinder.com
Gevorderd
JozuaAuteur8 december 2014 · 17:28

@@meteomorris
Dank voor de waarschuwing!

Beginner
JespervzAuteur8 december 2014 · 17:30

Tja ik heb geen idee hoe je op een normale kaart de helling kan meten dus ik ga ook maar uit van die link: 40+ :P

Expert
meteomorrisAuteur8 december 2014 · 17:33

@@Jespervz, tijd om te gaan leren dan ;)

powfinder.com
Beginner
mhilbertsAuteur8 december 2014 · 17:35

@@49 Dat was de vraag niet. De vraag was hoe steil “exact” de volgende helling was. Over de rode lijn genomen is 42.07 graden :).
Als de vraag was geweest “wat is de maximale hellingshoek over het aangegeven hellinkje” was dat verdomt lastig uitrekenen.
Maar ik zal me er eens aan wagen. Wordt vervolgt.

Beginner
JespervzAuteur8 december 2014 · 17:45

@@meteomorris zitten zulke dingen ook in de academy?

Expert
meteomorrisAuteur8 december 2014 · 17:47

@@Jespervz, ja. @@Jozua, graag gedaan. Liever niet dat er om die reden iets mis zou gaan.
@@mhilberts, scherp… ;)

powfinder.com
Beginner
mhilbertsAuteur8 december 2014 · 17:50

Ik heb overigens het vermoeden dat de measure tool bij de “distance” de horizontale distance bedoelt en niet de afstand over de berg. In dat geval moet ik mijn 42.07 graden corrigeren naar 33.8 graden gemiddeld over de “rode streep” en een max van 39.8 graden over het steile deel. Sluit ook iets beter aan bij de kaart lijkt me.

Beginner
GaiusAuteur8 december 2014 · 17:58

Ik moet me nog inschrijven voor de cursus en vanuit het beroep is het nog altijd meten is weten, maar zonder de kennis om te meten hou het op 46 graden. Gebaseerd op basis van hoek tussen persoon en berg en het handje wat nog niet in de sneeuw zit.

Gevorderd
49Auteur8 december 2014 · 18:09

@@mhilberts zeker scherp, maar ook lastig: het stuk helling dat door de pijl wordt omvat is immers niet overal even steil. De vraag in de kop van het artikel is dan ook slim gekozen door @@meteomorris: “Hoe meet je deze helling?” Morgen zal hij die vraag vast voor ons beantwoorden. :)

montagna bianca, ti amo
Gevorderd
RuudvWAuteur8 december 2014 · 19:25

Max 44, uitlopend tot 35 lager in de helling.

Duidelijk steiler dan gedacht, maar in verdediging: ik ben van de tweede (en dus bovenstaande) foto uitgegaan, daar zal het meer richting de 35 zijn.

Beginner
JespervzAuteur8 december 2014 · 19:29

Hmm tja @@meteomorris ik wil wel graag de academy kopen maar ik weet niet of ik er nu al veel aan ga hebben aangezien ik 1 week ga snowboarden met m’n familie en dan vooral bezig ben met pistes / skiroutes.
Een gids kan ikzelf ook niet betalen en willen mijn ouders niet betalen :P
Denk je dat het slim is om hem toch te kopen of niet ?

Expert
meteomorrisAuteur8 december 2014 · 19:46

@@Jespervz, als je alleen op de pistes blijft heb je er niets aan.

powfinder.com
Beginner
GillesAuteur8 december 2014 · 20:30

Ga even uit van het online hellingsprofiel en kom toch uit op 45- graden op het steilste stuk dat tussen de rotsen zit dus wel logisch is…

Gilles is my name!!
Beginner
JespervzAuteur8 december 2014 · 20:58

@@meteomorris Oké laat ik het anders zeggen: ik doe zeg maar veel pistes en skiroutes omdat ik niet genoeg weet over off-piste. Heb ik er dan wat aan om die academy te doen zodat ik wat off-piste kan gaan rijden op vakantie ? Of moet je, als je zelfstandig off-piste wil ook al die lawine cursussen doen? iets met een S I & II bijvoorbeeld

Expert
meteomorrisAuteur8 december 2014 · 21:01

@@Jespervz, met de cursus leer je heel veel over de off-piste gevaren en hoe je die kunt minimaliseren. Daaronder valt ook dat je minimaal met iemand anders het terrein in duikt en altijd schep, pieper en sonde bij je draagt. Maar je leert vooral om problemen te voorkomen.

powfinder.com
Beginner
mhilbertsAuteur8 december 2014 · 23:00

@@meteomorris ook een leuke vraag zou zijn : “hoe kom je eigenlijk bij het beginpunt van deze line” en “wat is de veiligste route hikend”…

Beginner
JespervzAuteur8 december 2014 · 23:15

@@meteomorris Ai okay thx voor je info! Denk dat ik het dan maar niet doe aangezien ik niemand heb op vakantie om samen mee te gaan :P
Of er moet toevallig iemand van wePowder zijn maar dat zal wel niet :P

Gevorderd
pjnijssenAuteur8 december 2014 · 23:43

@@mhilberts: Don’t underestimate the Force…

http://wepowder.nl/playgrounds/davos-klosters/routes/372

Gevorderd
pjnijssenAuteur8 december 2014 · 23:44

Oei, geef ik nou het antwoord?

Nou ja, in ieder geval nog niet op de vraag “hoe meet je…”

Gevorderd
AlexSkiAuteur9 december 2014 · 08:36

@@Jespervz Als je begint met de aanname dat er ‘niemand van wepowder’ zal zijn dan gaat dat hem niet worden natuurlijk.

Als je wilt freeriden in Warth dan zijn er altijd wel gelijk gestemden te vinden. Anders check this: http://www.warth-schroecken.at/de/freeride-eldorado

When life gets too complicated.... SKI
Gevorderd
YvesAuteur9 december 2014 · 11:10
Gevorderd
skiesterAuteur9 december 2014 · 12:20

@@Jesper, ik zou het toch wel doen, die academy. De info blijft beschikbaar dus ook volgend jaar heb je er wat aan, en voor dit jaar krijg je al heel wat meer idee van de gevaren en mogelijkheden. Want je weet hoe dat gaat. Je staat daar op de berg, verse dump. Zal ik? Je kunt aanhaken bij een groepje… Dan is het wel fijn als je je equipment hebt (3 eenheid) en de academy hebt gedaan. Al is het maar om in te schatten of dat groepje enig idee heeft hoe het werkt. Better safe than sorry. Kennis heb je nooit teveel of te snel. Want ook naast de piste kan een lawine vallen, maar met de kennis van de academy op zak kun je beter inschatten of het gevaarlijk is of niet. Terwijl je er zonder kennis waarschijnlijk gewoon ingestaptvwas.

Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
Gevorderd
skiesterAuteur9 december 2014 · 12:20

@@Jespervz dus… Oops sorry Jesper.

Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!