De ontlading...

De ontlading...

Naar aanleiding van het wachten op sneeuw aan de noordzijde van de Alpen, weer eens een blogje van mijn kant.

Back in the days!

Ik kan me herinneren dat we in een van mijn eerste seizoen in december 2001 met alle skileraren angstig in de Cactus Cantina in Nendaz zaten. Normaal gesproken houden de skischolen een tweeweekse training voor de leraren om de technieken weer aan scherpen. Dit maal was er op één weekend kunstsneeuw in Veysonnaz na, in zijn geheel niet getraind! De temperaturen waren te hoog en er was een verkeerde stroming gaande voor de west Alpen noord.

Nerveus

Iedereen was super nerveus en we waren bang dat de kerstvakantie volledig in het water zou vallen. in de ochtend van 20 december lijkt er toch wat te veranderen, het betrekt gedurende de dag en de gevoelstemperatuur gaat omlaag. De stroming draait en gaat van noord naar west! Maar zou doordraaien naar zuidwest. Weer zitten we die middag in de Cantina. We geloven het eigenlijk al niet meer, maar dan tegen 18u zien we een vlokje naar beneden komen. Yeahhh… we willen eigenlijk allemaal dat eerste vlokje vangen, maar het is een beetje onzinnig om voor een paar minuscule kleine vlokjes gelijk naar buiten te rennen! We blijven angstvallig binnen en kijken elke moment naar buiten. Het wordt langzaam meer en lijkt niet meer te stoppen, zo zwanger grijs is de lucht.

little shifty
little shifty

En dan… dan tegen achten gaat het echt los! Na 15 minuten dumpt het echt, maar dan ook ECHT! De stemming slaat om en er vloeit rijkelijk bier! We hadden nog niks verdiend maar het kerst salaris werd op de pof al rijkelijk uitgegeven! Om negen uur is er een wild sneeuwballen gevecht ontstaan op de parkeerplaats/straat en rollen we dronken in de eerste 30cm sneeuw van het seizoen!

Sneeuwwallen

Zo mooi… het geluid gedempt, de auto’s stapvoets al slippend door het dorp. Iedereen opgelucht en het voelde alsof we allemaal wereldkampioen in iets geworden waren! Vrijdag de 21ste december rijden de eerste wintersportgasten de berg op en het dorp binnen. Nendaz ligt erbij als een sprookje, 60cm op de daken en bomen en dikke sneeuwwallen langs de weg. De sneeuwschuivers maken overuren.

De party was lang doorgegaan in de nacht, maar ik liep als een van de eerste alweer door het dorp met mijn ski’s op de nek en een smile van oor tot oor. De toeristen vonden het heel mooi, maar ook heel gewoon en begrepen eigenlijk onze uitgelatenheid niet! Zij wisten natuurlijk niet dat het de dag daarvoor nog gewoon herfst was en er geen vlok te vinden onder de 2700m!

soms is het vroeg in het seizoen al goed.
soms is het vroeg in het seizoen al goed.

Winter is coming! Snow will soon start to fall.

Stay stoked and remember to salute the crows.

Sander

kanski

Reacties

Gevorderd
evanAuteur10 december 2014 · 13:00

Als je onder een steen hebt gelegen en vervolgens dit blog en dit (http://wepowder.nl/weblog/5533/Er-is-poeder-te-vinden) leest, dan weet je alsnog dat de sneeuwcondities -op een paar plekken na- ronduit belabberd zijn. :-D

Fijne video trouwens en een mooi seizoen gewenst!

Toerist
AnoniemAuteur10 december 2014 · 18:18

Mooie beelden en fijne muziek!

Expert
CarelAuteur10 december 2014 · 18:32

Kippenvel!!!
Nog een paar nachten en dat mag ik. Stoke is buitensporig hoog.

Elite
kanskiAuteur12 december 2014 · 10:20

De Mt.Fort gaat vanaf dit weekend open dus skiën vanaf 3330m tot 2000m is een feit! Nu alleen de sneeuw nog… :-)

Never ski faster than your guardian Angel can fly!
Beginner
JespervzAuteur12 december 2014 · 19:10

Fijne beelden ^^

Gevorderd
koen_djfistelAuteur14 december 2014 · 06:51

stil maar, wacht maar …

sbs roelz
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!