Academy: wat is de expositie van de helling?

Academy: wat is de expositie van de helling?
Wat denk je?
Wat denk je?

Zondag stelde ik je de vraag: Hoe steil is bovenstaande helling in Davos? Toen vroeg ik je de steilheid van deze helling op het blote oog te schatten. Gister stelde ik je de vraag 'Hoe steil exact is deze helling?'.

De steilheid van een helling is cruciaal als je off-piste gaat. Want te steil voor het die dag geldende lawinegevaar betekent dat je jezelf in de problemen kunt brengen. Een geoefend freerider zorgt ervoor dat hij de te steile en daardoor gevaarlijke hellingen er thuis al uitgefilterd heeft. Maar hoe doe je dat?

Vraag 3

Wat is de expositie van bovenstaande helling? Op onderstaand kaartje is de helling rood gemarkeerd.

Wat is de expositie van de helling?
Wat is de expositie van de helling?

En vraag 3b luidt dan… Uit welke richting kwam de wind?

De entree van de helling. Waar kwam de wind vandaan?
De entree van de helling. Waar kwam de wind vandaan?

Woensdagmiddag volgt vraag 4. Donderdag volgen dan alle antwoorden, waarna er op zondag weer een nieuwe case volgt. In afwachting van jullie antwoorden ga ik even mijn spullen inpakken voor de Kick Off.

Deze serie is powdered by de Safety Academy

meteomorris

Reacties

Expert
meteomorrisAuteur9 december 2014 · 14:16

Een nieuwe dag, nieuwe vragen. @@Jeffrey2, @@crashtestdummy, @@jover, @@Andries, @@robbe, @@caveman, @@3zel, @@pjnijssen, @@Gaius, @@AlexanderHurk, @@wouter, @@Jespervz, @@Gilles, @@skiester, @@GerritA, @@JasperDeBauw, @DaniëlC, @@Mitchel., @@koen_djfistel, @@Erwin, @The_O, @@Dio, @@RuudvW, @@ieism, @@Spookjuh, @@FreshPow, @@costijn, @@Teze,@@tjoep2, @@SaintUsuge, @@ThijsL, @@markindealpen, @@mhilberts, @@TeleMarijn, @@RalfLins, @@Bart313, @@Yves, @@Miggel, @@Crayno, @@Leonie, @@Nicky, @@cojack, @@Fonzie, @@alexsvw @@Jozua, @@pjnijssen @@49 @@Gaius, @@Jespervz, @@Gilles, @@mhilberts, kom er maar in. Wat is de expositie? Uit welke richting kwam de wind?

powfinder.com
Gevorderd
3zelAuteur9 december 2014 · 14:43

3a) NNO
3b) ZW, helling ligt aan de leizijde

knowledge is powder
Gevorderd
3zelAuteur9 december 2014 · 14:44

Lijzijde dus

knowledge is powder
Beginner
joverAuteur9 december 2014 · 14:50

Idem @@3zel.
Stond de pijl gisteren niet iets meer nr rechts ingetekend?

Gevorderd
joosthAuteur9 december 2014 · 14:51

Expositie is Noord-Oost. Als de kaart met de bovenkant inderdaad naar het noorden gericht is.

(Wat je uiteraard altijd even moet checken adv de windroos. Als die er niet opstaat adv je kompas icm kenmerken uitzicht en kaart. Zo is er bijvoorbeeld een freeride map van Davos waar het noorden niet naar boven wijst. Belangrijke les tijdens SSC Lawine 2 praktijk)

Wind komt / kwam als ik het goed zie uit het noord westen. De Lijzijde (in de luwte van de wind, waar de triebschnee deponeerd wordt is dus het Oosten - Zuid-Oost)

Dive in nose deep
Gevorderd
joosthAuteur9 december 2014 · 14:54

zuid west bedoel ik uiteraard… … …

Dive in nose deep
Gevorderd
joosthAuteur9 december 2014 · 14:54

zuid west … waar de sneeuw deponeerd wordt…

Dive in nose deep
Gevorderd
YvesAuteur9 december 2014 · 15:01

NNO , lijzijde (wind vanuit zuiden, kan volgens mij zowel zuidwest als zuidoost zijn, afzetting op de rotsen duidt misschien eerder op dat laatste)

Expert
meteomorrisAuteur9 december 2014 · 15:03

@@FreshPow @@3zel @@jover welke windtekenen zien jullie? Geef ook even aan in welke foto welke windtekenen je ziet.

powfinder.com
Gevorderd
joosthAuteur9 december 2014 · 15:28

Ik zie met name triebschnee (stucador stukjes) links van al de rotsen. Verder zie je rechts van de rotsformatie, voor zover ik het goed kan zien, op het tweede plaatje van de boarder waar hij voorbij gaat golfjes. (mini dunen)
Met name de triebschnee op de ruggetjes is duidelijk te zien op de foto. Verder komeetstrepen die diagonaal naar links boven gaan. Met name rechts van de rotsformatie zie je die. (als dat inderdaad komeetstrepen zijn)

Op het eerste plaatje zie je links van waar hij zijn bocht ingaat sneeuwverstuiving. Dat kan ik verkeerd zien, maar als dat inderdaad zo is dan waait het nog steeds. Ook hier veel triebschnee langs te rotsen en het ruggetje. kleine dunen voor het ruggetje en lichte komeetstrepen.

Komt er nog een assessment van wanneer en onder welke omstandigheden dit afgedaald is? Ben wel benieuwd naar de stufe.

Dive in nose deep
Gevorderd
FriscoAuteur9 december 2014 · 15:32

Expositie NNO.
Windrichting is lastiger, maar op de foto van de entree zie je een aantal kale rotspunten met een expositie meer op de westzijde en aan de andere zijde van die rotsen mooie witte sneeuw (scherpe rand en kleine stukjes stukador-sneeuw/triebschnee).
Ik zou zeggen in ieder geval een westcomponent in de wind, WNW als ik zou moeten gokken :-)

Never eat yellow snow!
Gevorderd
JozuaAuteur9 december 2014 · 15:55

3a) NNO
3b) Noord, loefzijde
Op de 1e afbeelding ziet men denk ik lichte sastrugi (op de “spine” boven de boarder en bult links onder). Op de 2e afbeelding ziet men rechts onder de snowboarder onder de rots ook dergelijke tekenen. Dit wijst erop dat er wind op deze helling heeft gestaan en dit dus de loefzijde is. Hoe die wind dan precies op deze helling heeft gestaan vind ik moeilijk. Het lijkt dat opstaande kant van de sastrugi naar beneden is gericht (kan ook gewoon door de lichtinval zo lijken) dus ik zeg een wind uit het noorden.

Gevorderd
AlexSkiAuteur9 december 2014 · 15:57

3A) Noord-Oost
3B) Wind ZW

When life gets too complicated.... SKI
Gevorderd
JozuaAuteur9 december 2014 · 15:58

@Frisco! @@FreshPow @@3zel @@Yves , blijkbaar spreek ik 3 gevorderden tegen dus wellicht zit ik fout, ben benieuwd wat ik mis … :)

Expert
meteomorrisAuteur9 december 2014 · 16:12

@@FreshPow, morgen volgt het lawinebericht. Dan ook opheldering over de wind de afgelopen dagen en het lawinebericht.

Interessant… een meerderheid zegt wind uit ZW, een minderheid uit WNW of N.

powfinder.com
Gevorderd
koen_djfistelAuteur9 december 2014 · 16:22

NNW

sbs roelz
Gevorderd
3zelAuteur9 december 2014 · 16:31

@@Jozua, als de noordzijde de loefzijde zou zijn, zou die kaalgeblazen zijn, terwijl de noordzijde net volgeblazen is met POWPOW

Ik zie dezelfde windtekenen als Joost (@@freshPow). Ik dacht eerst ook aan komeetstrepen maar dat zijn ze niet, want de wind komt uit de andere richting. Hoe het wel noemt weet ik niet maar ik zie het een beetje als de sneeuwophopingen die je op takken ziet. dik er vol op tot er niets meer bij kan en dan krijg je die rugvormen (splines).

Bij nader inzien denk ik dat er toch vanuit meerdere richtingen wind is geweest. Ik zie nu ook duidelijke windtekenen vanuit het WZW (meerdere windlips in de vallijn)

knowledge is powder
Gevorderd
3zelAuteur9 december 2014 · 16:32

@@koen_djfistel: begin ik weer over die splines… ;)

knowledge is powder
Expert
meteomorrisAuteur9 december 2014 · 16:50

@@3zel eerst zeg je ZW, bij nadere bestudering WZW. En meerdere richtingen. Vooral het verschil tussen ZW en WZW vind ik interessant. Hoe zie je dat zo?

powfinder.com
Gevorderd
AryenAuteur9 december 2014 · 17:13

NNO en NNO

Gevorderd
markindealpenAuteur9 december 2014 · 17:22

expositie :NNO, wind idem!

Gevorderd
Ee1coproAuteur9 december 2014 · 17:24

Noord / noordoostelijke expositie.

De wind kwam volgens mij uit noord / noordwest.

Gevorderd
3zelAuteur9 december 2014 · 17:33

@@meteomorris: kleine correctie: Ik zeg eerst ZW en daarna dat de wind uit meerdere windrichtingen heeft geblazen en dus bij nader inzien dat er OOK duidelijke windtekenen zijn vanuit het WZW.
Ik heb me eerst leiden door de stukadoor en de kleine tekenen op de stukadoor die aangeven dat er wind kwam dwars over de graat (foto 2). Ik heb me daarbij (teveel) laten leiden door de richting van de graat bij het begin van de peil. Niet goed hé ;) want de graat bepaalt natuurlijk niet de windrichting. Hij heeft wel invloed hoe de windtekenen er uit zien (stukadoor… kleine dunen en windlips). Anderzijds zag ik ook de sneeuwophopingen bovenop de rotsen die de ZW-richting onderschrijven.
De positie van de fotograaf bemoeilijkt de inschatting: je kijkt namelijk recht op die windlips. indien je de helling van beneden zou zien, zou het een stuk makkelijker zijn.
Ik heb, denk ik, wat snel gereageerd en heb daarna de foto’s opnieuw bekeken en zag toen pas die windlips (foto 2) die de wzw richting onderschrijven.

knowledge is powder
Toerist
Bart313Auteur9 december 2014 · 18:03

helling is NO
windrichting NO

Gevorderd
old_chapAuteur9 december 2014 · 18:16

3a NNO
3b als het nog waaide tijdens de foto had de boarder hem volgens mij in de rug - tja twijfel dan over wzw of ono

Gevorderd
joosthAuteur9 december 2014 · 19:04

@@3zel @@jozua

Lastige foto om in te schatten inderdaad door het perspectief. Interessant. Jullie punten meenemend zie ik wel waarom je ook op ZW windrichting zou kunnen komen. Vooral in plaatje 2 zie je boven die rotspartij rechts van de boarder ook veel triebschnee aan de bovenkant. Wat duid op een meer zuidelijke stroming. Echter als het puur zuidelijk was dan zou er meer sneeuw over de rotsen moeten hangen. Het perspectief maakt het lastig.

De kleine dunen onder de rots van foto 2, dat de helling van de rotsen af naar links afloopt volgens de bergkaart(waardoor daar sneeuwophopingen kunnen ontstaan door het terrein), de rotsen die ook bijna noordelijk naar beneden lopen en de wind daar linksvoor opstaat gezien de triebsnee rechtachter de rotsen, blijf ik toch bij windrichting uit NW.

Ben erg benieuwd wat het uiteindelijk gaat worden. Hoe dan ook interessant leermomentje.@@meteomorris

@@Jozua: de berg kan het niet schelen of je gevorderd, expert, pro of beginner bent. Goede is juist om er samen naar te kijken. Samen weet je meer dan alleen! :)

Dive in nose deep
Beginner
MikeyAuteur9 december 2014 · 20:06

Expo : NnO
Wind : NnW Toelichting: Bij eerste foto van de snowboarder zie je skieers links van de rotsen Dunen/ lichte satrugi’s terwijl je skieers rechts van de rotsen stukadoor ziet, ook zie je dat de rotsen aan de onderkant en iets wat meer aan skieers linkerkant kaal geblazen zijn. En bij de eerste foto zie je skieers rechts op de helling waar naar mijn inziens de triebsnee ligt als ik het goed heb punt lawines, ik denk namelijk als ik de lijn van de snowboarder zie ( zo goed als geen scherpe bochten ) dat hij deze lawines niet zelf veroorzaakt heeft en dat ze er dus al lagen voordat hij naar beneden kwam.

Gevorderd
LeonieproAuteur9 december 2014 · 20:23

Ah, nog geen tijd gehad voor de vorige vraag, maar:
Helling: NNO
Wind:NO

... but if you try sometime, you just might find, you get what you need!
Beginner
GillesAuteur9 december 2014 · 20:32

NO en NO

Gilles is my name!!
Gevorderd
pjnijssenAuteur9 december 2014 · 21:39

Mooie oefening, zet alles weer een beetje op scherp, een week voor de Zuid Alpen…

Exp: NNO
Wind: ZW
Er zat in ieder geval een westelijke richting in. Eerste foto: zie de rand / ruggetje (helder witte lijn) die vanuit de spray diagonaal naar linksboven op de foto loopt (geen komeet streep). Skiers/boarders rechts van die lijn helemaal vlak / stucadoor (luwte), skiers links windtekenen. Foto 2, bij kam / entree: ik dacht eerst wat te kunnen zien aan de windkam oriëntatie, maar die wordt vooral door de dominante windrichting gevormd en lag er misschien al. Helemaal boven in de foto, skiers links van de twee andere sporen en voor die keien rechts van de foto middenlijn: steentjes met wind tails in een noordelijke richting (dus wind uit een zuidelijke richting). Dat bij elkaar: dan kom ik op een zuidwesten wind.

Wat was het nou ook al weer met de “extra heldere” witte kleur?

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!