Hoe kies je de juiste toursetup?

Hoe kies je de juiste toursetup?
Touren
Touren

Skiën vanuit de lift blijft leuk. Het is gemakkelijk, je kunt veel lijnen rijden in één dag en het is een stuk minder vermoeiend dan touren. Toch zijn er afdalingen, die niet te bereiken zijn vanuit de lift en als de poeder al wat langer geleden is gevallen, is het soms nodig om een stuk te touren om goede sneeuw te vinden. Persoonlijk, vind ik het heerlijk om af en toe een stuk omhoog te stampen, maar toch ligt bij mij de nadruk op de afdaling zelf. Voor andere, ligt dat soms anders. Er zijn genoeg freeriders en tourskiërs, die het doen om de rust en de voldoening die uit het touren voort komt wanneer je enkel door eigen inspanning boven op een top staat.

Niet iedereen heeft dus dezelfde voorkeur als het komt tot touren en daarmee ook niet wat betreft materiaal. Je tourski’s en bindingen, kunnen namelijk zowel berg op als berg af een enorm verschil maken. Ligt de nadruk bijvoorbeeld bergop, dan is het logisch een relatief lichte tourset samen te stellen en minder rekening te houden met de afdalingseigenschappen van de ski en binding. Wanneer je vooral voor de afdaling tourt, is het logischer een afdalingsgerichte ski te kiezen, die wellicht wat zwaarder is. Je kunt natuurlijk ook er tussenin gaan zitten en kiezen voor een relatief lichte ski met zo goed mogelijke afdalingseigenschappen.

De afdalingsgerichte ski

Voor mij was de keuze eigenlijk vrij snel gemaakt. Ik tour enkel en alleen om een bepaalde lijn te bereiken en dan wil ik die lijn wel zo fijn mogelijk kunnen skiën. Ik kies daarom liever voor een ski die helemaal niets inlevert op de afdaling en lever daarmee (flink) in op gewicht. Dit jaar, heb ik een Völkl Gotama in 194cm als tourski. Een allround poederski die in deze lengte meer dan genoeg stabiliteit bied op hoge snelheid. Het moge duidelijk zijn dat een ski van 194cm bij voorbaat al niet de meest lichte keuze is, maar zoals gezegd draait het voor mij vooral om de afdaling. Dan is er naast de keuze van de ski, natuurlijk nog de keuze van de binding. En daarbij valt er op zijn minst nog net zo veel op gewicht te winnen. Zo heb je namelijk tech-bindingen en frame-bindingen welke tot meer dan een kilo per binding kunnen verschillen.

De binding keuze

Ook hier geld weer waar de voorkeur ligt. Er zitten tussen deze twee bindingen namelijk nogal wat verschil:

De frame-binding

Tyrolia Adrenaline, een Frame-binding
Tyrolia Adrenaline, een Frame-binding

Een frame-binding is een reguliere binding met voorbak en achterbak, gecombineerd met een tourfunctie. Hiermee kun je dus gewoon met je normale skischoen touren. Voordeel is dat je je reguliere schoenen kunt gebruiken, nadeel is dat daarmee het gewicht hoger is en er een frame onder je voet zit wat in theorie het buigen van je ski kan beïnvloeden. Zo’n frame is immers stijf en daardoor kan de ski onder de voet minder goed buigen. Er zijn fabrikanten die daar een oplossing voor hebben bedacht, maar daarover later meer.

De Tech-binding

De ATK Raider, een Tech-binding
De ATK Raider, een Tech-binding

Plaatje ATK binding

Een tech-binding, vereist een speciale schoen die door middel van 2 pinnetjes vast worden gemaakt aan de neus. Hierdoor is er geen frame en enorme voor en achterbak nodig, wat een hoop gewicht bespaard. Nadeel is echter, dat het wat minder stevig is en wellicht dus minder geschikt is voor het chargen van grote lijnen en het hucken van cliffs. Bovendien heb je er speciale schoenen voor nodig, met alle gevolgen van dien.

Mijn binding

Voor mij was ook hier de keuze vrij snel gemaakt. Zoals gezegd, gaat mijn voorkeur uit naar een afdalingsgerichte ski, dus ook wat betreft de binding wil ik daarop niets inleveren. Dus mijn gewone schoenen en volledige stevigheid. Wat ik echter wel wilde voorkomen, is dat de ski niet voldoende buigt onder de voet. Gelukkig heeft Tyrolia met de Adrenaline daar iets op gevonden met een scharniersysteem bij de voorbak, waardoor de ski ondanks het frame, toch kan buigen. Een systeem dat zich op mijn ski vorig jaar al had bewezen en daarom was ook hier de keuze snel gemaakt.

Gewicht

Daarmee is de gewicht van mijn ski, echter wel zeer hoog uitgevallen. De Gotama in 194 in combinatie met de Tyrolia Adrenaline a 1325g per binding, weegt namelijk 3660 gram per ski, wat op zijn zachts gezegd aan de zware kant is. Ter vergelijking: ATK maakt de Ranger, die per binding 330 gram weegt en in combinatie met een BD Carbon Aspect in 186 weegt zo’n set slechts 1657 gram per ski. Dat is meer dan 2 keer zo licht en dan heb ik nog niet eens rekening gehouden met de lichtere schoenen.

Waarom zou je dan toch voor zo’n veel zwaardere ski kiezen? Precies omdat ik niets wil inleveren op performance. Er is zo ontzettend veel keuze op het gebied van tourski’s, dat er voor elk wel wat wils is. Vraag jezelf daarom voordat je een set gaat samen stellen: Wat is mijn doel?

Wil je lekker touren en gaat het vooral om de tocht omhoog, overweeg dan een lichte set met een goede Tech-binding. Gaat je voorkeur uit naar de afdaling, neem dan genoegen met een wat zwaardere frame-binding, zodat je maximale performance tot je beschikking hebt op de afdaling. Waar gaat jou voorkeur naar uit?

ThijsKennis

Reacties

Gevorderd
GhiniAuteur12 december 2014 · 12:19

Ik heb gekozen voor een breed inzetbare poeder ski met voor en achter rocker en camber in het midden, afdalingsgericht, speels maar solide en wel wat lichter (ja dat kan, er zitten verschillende soorten hout in icm carbon, levendig maar toch lichter) maar omdat ik mezelf niet van cliffs gooi en dan een 360 draai oid ski ik nu alleen nog maar op een solide tech binding. Daarnaast heb ik nog een smallere ski voor langere tours en mindere sneeuw, alleen rocker in de tip en camber onder voet.
Moment Exit World 190 en Moment Tahoe 188 icm Plum Yaks.

Ik verwacht dat er binnen enkele jaren geen frame bindingen meer bestaan door de komst van tech bindingen met safety release, forward presure etc. Dat de Kingpin van Marker geen safety release heeft een de voorbak verbaasd me een beetje, ik verwacht dat de binding van Salomon/Atomic die nog komt dat wel krijgt. Andere opties zijn Skitrab TR2, Dynafit Beast en nog een van Dynafit die nog moet komen.

Gevorderd
CPetAuteur12 december 2014 · 12:44

Ik heb een heerlijk setje K2 Annex108 108mm breed en 184cm lang met Dynafit radical FT binding (voor bredere ski). Heb ik een set die het op de afdaling goed doet met een stabiele pinnetjes binding. Ik heb als schoenen de Dynafit Vulcan.

http://backcountryskiingcanada.com/index.phpp=page&page_id=Dynafit_Vulcan_AT_boots_Review

Is een heerlijke flex 120/130 schoen die nagenoeg alles bied van een alpine schoen kwa stijfheid en flex. De schoen heeft 1 van de grootste kantelhoeken in tourstand. Ski komt op 2.2kg met binding en de schoen 1200gr per stuk. Is super om omhoog te gaan en super om (zie:

Erikhttps://www.youtube.com/watch?v=JIgnh4BaKTU

Eric Hjorleifson). En gaan super in combie met de schoenen omlaag! Paar komperdell C2 carbon stokken erbij en Peak Performance Blacklite kleding en gaan!! Ik ben afgestapt van die zware tourbindingen. Ski moet wel wat meer downhill zijn. Moet ik niet een echte tourlat voor hebben. Kost een paar centjes maar wel super spul!

Let the snow come!
Gevorderd
CPetAuteur12 december 2014 · 12:45
Let the snow come!
Gevorderd
CPetAuteur12 december 2014 · 12:47

O en thijs natuurlijk de vellen van K2 en de Salomon bril… Helemaal top!

Let the snow come!
Gevorderd
AlexSkiAuteur12 december 2014 · 12:49

@@ThijsKennis Goed verhaal. Ik ben nog zoekende naar een geschikte setup, maar dat is lastig genoeg. Qua ski heb ik wel een beeld (Waarschijnlijk de Volkl Mantra 13/14 model) alleen de lengte ben ik nog niet over uit (177 of 184). Ik ben zelf 177.

Qua binding zit ik te twijfelen. Als ik voor een tech binding ga ben ik verplicht om een setje schoenen erbij te nemen anders heb ik niks mee aan de SL latjes :-).

When life gets too complicated.... SKI
Gevorderd
KRoversAuteur12 december 2014 · 14:26

Er zijn ook andere aspecten om rekening mee te houden heb ik gemerkt. Gesneden koek voor de experts, maar misschien is het goed om dit te vermelden voor de mensen die dit topic gebruiken om hun eigen afwegingen te maken.

Zelf heb ik op het moment een Armada Norwalk 189 met Tech binding. Daarvoor had ik een Rossignol Bandit 195 met Diamir Freeride binding. Daar was een duidelijk verschil in klimeigenschappen.

Als je gaat klimmen met je ski kan dat natuurlijk op verschillende manieren.
Je hangt ze aan je rugzak. Dan wil je ze zo kort, smal en licht mogelijk. Een lange ski die aan alle kanten uitsteekt kan aan een deel van de berg blijven hangen met alle risico’s van dien. Vooral een stukje naar beneden bij een hike over een graad kan voor verrassingen zorgen als je ski plots blijft hangen in de sneeuw. Voor sommige steile en rotsige hikes zou een korte, brede ski dan helemaal niet zo gek zijn.
Mijn Bandits waren dermate zwaar en lang dat het behoorlijk puzzelen was om ze goed aan de rugzak vast te maken. De Norwalk is lichter en trekt de zaak duidelijk minder uit model. Heb je een volle rugzak dan zit het meestal wel ok, maar het was best wel lastig om de zware ski’s netjes aan een lege rugzak te binden. Je wilt niet dat die lange dingen heen en weer zwiepen.

Als je met je vellen aan de slag gaat maakt het nogal uit hoe steil je omhoog loopt. Zolang je niet hoeft te spitzenkehren heb ik weinig verschil gemerkt tussen mijn twee ski’s. Hoewel, mijn huidige set is vele malen lichter en breder en heeft veel draagvermogen op diepe sneeuw. Maar ook mijn Bandits gingen prima omhoog.

Het verschil is pas goed merkbaar als je boven de 30 graden naar boven wil.
Ten eerste in de ski.
Op een steile helling wil je de grip op de helling recht onder je voet hebben zitten. Ideaal is een schaats, maar in deze situatie met maar 1 staalkant zak je dan wel erg diep weg ;-). De oude ski’s met de breedte van je schoen zijn dan eigenlijk het beste voor de grip als je dwars op de helling staat. Dat maakt ook het spitzenkehren redelijk makkelijk, aangezien je ski in die spagaatoefening snel weer stabiel in de sneeuw staat. Ook bij wat hardere sneeuw.
De nieuwe generatie poederbakken echter steekt behoorlijk uit naast je schoen. Dat is geen probleem als de sneeuw diep en zacht is, dan verdwijnt de kant in de berg en zit de sneeuw onder je voet. Het is anders op hardere sneeuw, dan krijg je een moment (kracht x afstand tot de staalkant) dat je ski wil draaien om de staalkant. De ski krijgt de neiging om te kantelen, zodat je zijwaarts van de berg af glijdt. Mijn Norwalks vragen dan meer techniek en concentratie dan de smallere Bandits.

Ook de binding heeft op steile stukken zijn eigenaardigheden. Zo heb je het steuntje voor de hak waardoor klimmen op steile stukken makkelijker gaat. Dat was natuurlijk bij beide bindingen die ik heb gebruikt. Het grootste verschil zit in de controle van je ski heb ik gemerkt.
Bij de Tech binding sta je meteen op de ski, dat geeft mij het gevoel dat ik meer contact met de sneeuw heb. Bij de Diamir Freeride stond ik behoorlijk hoger, dat voelde toch anders.
Bij spitzenkehren is er een moment waarop je ski in de lucht hangt aan een scharnier aan je teen. Op dat moment heb je weinig controle over de ski. Je wilt een ski die dermate in balans hangt dat je niet aan de berg blijft hangen met de punt of de achterkant. De punt dynamisch omhoog brengen doe je door een zetje met je hak. Maar hoe krijg je hem weer naar beneden? De Diamir Freeride had een rubber teendopje dat tegen het teenstuk stootte, waardoor je de de ski met een duwtje van je voet ook weer met de punt naar beneden kon krijgen. Mijn Techbinding heeft dat niet, waardoor het soms best lastig is om op een steile helling de ski te controleren. Je kunt met je stok de punt van de ski een zetje geven, maar dan mis je weer een steunpunt. Zorg dat je weet hoe je materiaal zich gedraagt. De plaats van de binding kan ook een verschil maken.

Een ander punt is de kracht op het teenstuk van de binding. Dat is dan het enige punt van de binding dat vast zit. Met brede ski’s heb je in harde sneeuw een moment (kracht) dat je ski wil kantelen. Die druk zit dus ook op de binding als je je gewicht erop zet (dat is namelijk niet het geval als je recht omhoog kunt lopen). Een Tech binding heeft een klimstand bij de teen om te voorkomen dat hij losschiet bij het klimmen. Maar ik heb meegemaakt dat hij soms toch losschoot door deze krachten. Het is dus heel erg belangrijk om je binding goed af te stellen en te controleren. Vergeet ook de inserts in je schoen dan niet mee te nemen, die zijn onderdeel van je Tech binding!
In mijn geval zal ik er voor de grip en de controle met mijn brede ski’s eerder voor kiezen om mijn harscheisen te gebruiken op een helling waar ik moet spitzenkehren. Als je dan geen harscheisen bij je brede ski’s met tech binding hebt gekocht kun je dus een groot probleem hebben op sommige hellingen. Hoe andere bindingen op brede ski’s reageren weet ik niet.

Wat skischoenen betreft, ik heb speciaal op mijn voeten aangepaste Scarpa toerschoenen. Licht, maar toch voldoende controle om met steun en gevoel in mijn ski’s de berg op te kunnen.

Als laatste merk ik op dat mijn skistijl en portemonnee ook mijn keuze heeft bepaald.
Ik heb één set ski’s voor alle omstandigheden. Piste, Poeder, Pap, Prut, Plaatijs, maar lol in de Poeder staat voorop.
Ik probeer niets te forceren, zoveel mogelijk ontspannen op mijn ski’s te staan en de ski het werk laten doen. Daarvoor heb ik een ski gekozen die redelijk breed is en rocker heeft, maar die ik door mijn manier van skiën zonder veel problemen en geklapper ook op een knalharde piste nog prima kan gebruiken.
Hoe beter ik in vorm ben, des te rechter en meer ontspannen sta ik op mijn ski’s, des te losser kunnen mijn schoenen en des te kleiner is de kracht op mijn bindingen. Dan is er voor mij geen reden meer om voor de zwaardere bindingen te kiezen.

Avalensemble!
Gevorderd
CPetAuteur12 december 2014 · 15:55

@@KRovers super aanvulling en helemaal waar! Tevens heb ik gemerkt met de Tyrolia adrenelin en de Marker F12 zeker op bredere ski en steiler op de helling schuin dat de binding plaat trost. Je komt dus steeds schuin te staan.

Let the snow come!
Gevorderd
AlexSkiAuteur12 december 2014 · 17:32

@@KRovers mooie aanvulling, maar jouw verhaal maakt het afwegen nog lastiger voor me :-)

When life gets too complicated.... SKI
Gevorderd
AryenAuteur12 december 2014 · 18:45

Vandaag een paar ATK raiders12 besteld voor op een paar Dynafit Denali ski’s. 1700g per ski voor deze combi. :)
Ben benieuw hoe dat voelt bij het naar boven lopen. Ik ben fan van de simpele tech-binding. Ik heb tot nog toe weinig last van pre-releases gehad, dus ik hoef voorlopig geen zwaardere binding. Ik ben trouwens ook geen cliff-hucker of kracht-skier. Als ik spring is het omdat ik weet dat erachter zachte poeder ligt, anders maar geen jump.
Komende tijd maar eens schaven aan de grammetjes van de rest van mijn outfit.

Gevorderd
AryenAuteur12 december 2014 · 18:51

@@CPet Die 1200 g van je Vulcan schoen, heb je die zelf gewogen?

Gevorderd
CPetAuteur12 december 2014 · 18:56

@@Emmer ja maar was zonder Liner. Ik heb er een Intuition liner in en dan weegt hij 1524gr op mijn weegschaal. Euh, sorry de kookweegschaal van mijn vrouw. Ski net ook even gewogen 2289gr om precies te zijn! Sorry te voorbarig geweest. Toch vind ik het nog niet zwaar. Om te compenseren doe ik altijd een 2ltr cola light mee in de rugzak ;-)

Let the snow come!
Expert
TimVAuteur12 december 2014 · 19:33

Voor het allround tour en skiwerk: ZAG ubac xl (107 onder de voet), maar heel licht, en daar nog een lichte plum guide op, gaat prima, zelfs om te straighten of kleinere cliffs hoor…

Voor het “extremere” werk que snelheid, hoogte etc, een nieuwke voor dit seizoen, ZAG h112 (108 onder de voet, 195 lang, rocker enkel voor en uberstijf) met een CAST erop, de betere beukcombi om het in Koen z’n termen te zeggen … :D

Gevorderd
CheizzAuteur12 december 2014 · 20:25

@@Spookjuh je moet gewoon de Hell&Back kopen, heb nog we een setje voor je…

gigiski.com
Gevorderd
AlexSkiAuteur12 december 2014 · 21:22

LOL @@Cheizz

When life gets too complicated.... SKI
Toerist
crashtestdummyAuteur13 december 2014 · 03:44

@Fabergé beetje offtopic, maar hoe heb je die moments naar hier gekregen? Geen last met douane etc?

Gevorderd
bertjebertjeAuteur13 december 2014 · 12:41

Thijs, begrijp ik dat je dit seizoen voor volkl skiet? Waarom dan niet de vwerks katana als tourlat? Lijkt mij de perfecte grote-lijnen-tourski (als je m zelf niet hoeft te betalen).

Gevorderd
ReinierAuteur13 december 2014 · 15:47

@@emmer Kan je een review geven van je atk’s? Ben erg beniewd hoe ze bevallen.

Gevorderd
AryenAuteur13 december 2014 · 16:31

@@Reinier Als ik ze afdoende kan uitproberen laat ik weten hoe ze bevallen. En anders mag je ze overnemen. :)

Gevorderd
CPetAuteur13 december 2014 · 18:12

@@bertjebertje Thijs wil graag echt goed advies. Hij is net als ik 'WIJ WETEN NOOIT WAT HET MOET WEZEN"

Let the snow come!
Toerist
sannoAuteur14 december 2014 · 15:41

Thijs wat bedoel je dat een tech binding minder stevig is? Voor mijn gevoel is het steviger dan een alpine toerbinding waar allerlei compromissen zijn gesloten om alles te kunnen.

Ik heb zelf dit jaar gekozen voor de g3 Ion binding, voorlopig icm mijn oude Fischers Porohete in 190. De G3 synapse carbons kan ik niet hier krijgen of meenemen dus misschien later in het seizoen.

Lawine piepers, je wilt er niet dood mee gevonden worden.
Gevorderd
CPetAuteur15 december 2014 · 22:55

Wij wachten nog op antwoord…

Let the snow come!
Toerist
DaGeAuteur15 december 2014 · 23:15

Inzicht in de wereld van tech bindingen: www.wildsnow.com

Tests van tour / “free-tour” ski-modellen: zoek in de “Product” sectie van alpin.de. De huidige tijdschrift gaat over de “free-tour” ski a la Coomback, Nunataq enz. Ik heb als pdf als iemand interesse heeft. Is wel een punt dat gewicht brengt stabiliteit, maar is niet altijd de oplossing voor jou probleem!

En of gewicht belangrijk is voor stabiliteit / stijvigheid in een binding? Mmm, deze filmpje geeft een inzicht in hoe noodzakelijk het is:

Op 1:10 krijg je een goede kijk op zijn set up: Race Dynafits!

Onderweg in de alpen zie je echt ieder voorstelbare combinatie van binding met ski. Een ding is belangrijk: ze moeten allebei bij jou (stil) passen!

Gevorderd
FriscoAuteur16 december 2014 · 16:34

Mijn set is ook meer gericht op de afdaling, touren is leuk, maar dan wel met een mooie afdaling als hoofddoel. Ook vind ik het fijn om een ski te hebben tijdens het freeriden, waarmee je nog uit een penibele situatie weg kan vellen als de te skiën helling toch te gevaarlijk blijkt te zijn.

Derhalve ski ik op een Völkl Mantra 177 met een Marker Baron binding erop. Ook tijdens het gewone freeriden, maar ik ben nog wel opzoek naar een echte poederbak voor de diepere dagen. Iemand suggesties of ga ik nu te erg off-topic? ;-)

Never eat yellow snow!
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!