De kerstvakantie cancellen?

De kerstvakantie cancellen?
Roldal Noorwegen
Roldal Noorwegen

Ja, bovenstaande foto is actueel, maar nee niet uit de Alpen. Het was even stil van mijn kant en dat kwam omdat er weinig nieuws te melden valt. Nog steeds is de beste sneeuw in de Alpen te vinden boven de 2200 meter in de gebieden van de Alpenhoofdkamen de gebieden net ten zuiden daarvan. In de overige gebieden is het een en al droevigheid. De sneeuwkanonnen draaien op volle toeren, maar met de fohn van komend weekend kunnen die wel weer uit. Het is 11 december en het sidderen voor de vroegboekers is begonnen. En laten we eerlijk wezen, dit is een jaarlijks ritueel. De kerstvakantie markeert in de regel de overgang van de vroege winter naar de echte winter en in de regel zijn er dan altijd wel gebieden waar het behelpen is en dat is deze december niet anders. Maken we de balans nu op dan hebben enkel diegene die een vakantie hebben geboekt in Zermatt, Saas Fee, A********t, Sulden am Ortler, San Domenico, Monte Rosa, Passo Tonale, Val Senales, Ischgl, Kaunertal, Pitztal, Stubaital en Obergurgl met wat hikes nog wel wat poeder zullen vinden. Hetzelfde geldt voor gebieden als Prali, Via Lattea, Risoul, Pelvoux, Puy St. Vincent, Valfrejus. Serre Chevalier, Val Cenis, Espace Killy, Val Thorens en St. Jakob im Defereggental. Hier is allemaal wel wat te vinden met de nodige creativiteit hoewel ik en het team waarmee ik onderweg ben er alles aan zullen doen om zoveel mogelijk dit weekend al te versporen.

Zo was ik vandaag op de Pitztaler gletsjer. De weg ernaar toe was een drama. 3 cm sneeuw in het dal en pas nadat we het treintje naar de gletsjer hadden geopend werd het winter. Er was met wat inventiviteit zeker nog wat poeder te vinden en een blik naar het zuiden liet ons zien hoe goed het is ten zuiden van de Alpenhoofdkam. Morgen doen we een poging om Obergurgl volledig af te krassen en ondertussen kijken we naar de toekomst. En niet alleen ik, want vandaag kreeg ik een vraag binnen over de [NAO index.](http://wepowder.nl/info/nao-index)
NAO is positief
NAO is positief

De NAO index is positief en dat al een tijdje en dat betekent normaal gesproken dat de condities dan goed zijn in Noorwegen en (droog en) warm in de Alpen. Kijken we naar de realiteit van vandaag, dan klopt dat als een bus. In Noorwegen is het aan, terwijl we in de Alpen moeten zoeken naar poeder. Nu ligt er in de hoofdkam van de Alpen gelukkig een basis tussen de 1 en 2 meter, maar in de meeste gevallen liggen de skigebieden juist lager in de Alpen. En dus is het behelpen. Dat maakt dat het in de weekenden best wel druk is en je de liften moet delen met vele hongerige pisteridders. Niet dat je daar in de backcountry veel last van hebt, maar de charme van de kleine, maar fijne gebieden benadert het natuurlijk niet. Maar he, poeder is poeder en die is er genoeg te vinden. Vandaag was een verassend mooie dag. Zeker als je niet veel verwacht.

Korte termijn

Vrijdag en zaterdag is het zonnig in de Alpen en steekt er een zwakke zuidfohn op en wordt het weer wat warmer. Zondag passeert er dan een zwak front dat enkele centimeters sneeuw brengt in het noordwesten. Met name ten noorden van de Zwitserse Alpennoordhang en in Voralberg kan dit 10-20 cm worden. Een druppel op een groen grasveld zogezegd.

Lange termijn

Ook na het weekend blijft de NAO index nog negatief, maar er is hoop. Na de 17e wijzen alle modellen op een minder positieve NAO index en dus stijgende kansen op kou en sneeuw voor de Alpen. Omdat de modellen en met name het azoren hoog een spelletje met ons spelen houd ik speculaties voor de lange termijn maar voor mezelf. Het heeft weinig zin je hoop te bieden die op drijfzand is gestoeld. Maar ik kom zeker terug bij je dit weekend met hopelijk meer duidelijkheid. Maar wil je weg met kerst en nu al verzekerd zijn van natuurlijk sneeuw dan zijn de eerder genoemde gebieden de place to go in de Alpen. Wil je vers op korte termijn, dan is Noorwegen de aangewezen bestemming en ben je flexibel, wacht dan nog even met boeken. Heb je geboekt voor de laaggelegen gebieden, vertrek je de 20e en vraag je het me recht uit mijn hart… dan zeg ik cancellen. Je kunt nog altijd last minute weer boeken.

Stay stoked

Morris

meteomorris

Reacties

Expert
ieismAuteur12 december 2014 · 08:27

@@Rene De paragraaf over Nao index valt weg op mijn computer (mac/firefox). Dit hele stuk zie ik niet:

“De NAO index is positief en dat al een tijdje en dat betekent normaal gesproken dat de condities dan goed zijn in Noorwegen en (droog en) warm in de Alpen. Kijken we naar de realiteit van vandaag, dan klopt dat als een bus. In Noorwegen is het aan, terwijl we in de Alpen moeten zoeken naar poeder. Nu ligt er in de hoofdkam van de Alpen gelukkig een basis tussen de 1 en 2 meter, maar in de meeste gevallen liggen de skigebieden juist lager in de Alpen. En dus is het behelpen. Dat maakt dat het in de weekenden best wel druk is en je de liften moet delen met vele hongerige pisteridders. Niet dat je daar in de backcountry veel last van hebt, maar de charme van de kleine, maar fijne gebieden benadert het natuurlijk niet. Maar he, poeder is poeder en die is er genoeg te vinden. Vandaag was een verassend mooie dag. Zeker als je niet veel verwacht.”

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Gevorderd
ReneAuteur12 december 2014 · 09:49

@@ieism fixed!

The future belongs to those who believe in the beauty of their dreams - Long Live
Toerist
Bart313Auteur12 december 2014 · 09:54

Balen! maar ik ga toch wel hehe

Elite
kanskiAuteur12 december 2014 · 10:17

Mt. Fort gaat vanaf dit weekend open! Dus skiën vanaf 3330m tot 2000m is een feit!

Never ski faster than your guardian Angel can fly!
Gevorderd
AlexSkiAuteur12 december 2014 · 11:19

Mijn zoon gaat de 20e richting Livigno. Is wel een pisteridder, dus skiën zal wel gaan lukken :-)

When life gets too complicated.... SKI
Toerist
AnoniemAuteur12 december 2014 · 11:25

@@meteomorris ik zie een verband tussen jouw artikelen en het aantal freeriders (uit de lage landen) in Sulden. Kun je het misschien iets minder vaak noemen om toekomstige poederstress te vermijden? Het was altijd zo lekker rustig ;)

Toerist
AnoniemAuteur12 december 2014 · 11:36

@@meteomorris, enig idee of er wat te rijden valt in Lech/St. Anton? Ik ben dolgelukkig dat we dit jaar de overstap maken van Hinterglemm naar de Arlberg, maar het gaat daar nog niet zo hard als in sommige gebieden in de buurt (Ischgl/Sölden, etc.)?

Gevorderd
AryenAuteur12 december 2014 · 11:55

Wordt het dan toch Noorwegen met de kerst? :)

Gevorderd
NielsAuteur12 december 2014 · 12:09

@@Emmer: of Japan?

Gevorderd
AryenAuteur12 december 2014 · 12:21

@@Niels Seriously? :)

Nee, Japan zit er voorlopig niet in. Maar relaxed met het auto’tje naar Noorwegen tuffen, bootje Hirtshals-Langesund (retour €117) en over de winterse Hardangervidda naar Røldal, of waar dan ook en dan eens de Noorse poeder proeven? Ik heb kerstvakanties wel eens slechter besteed. :D

Gevorderd
tedvdAuteur12 december 2014 · 12:35

Morris,

Je eerlijkheid valt te prijzen, kunnen ze op andere sites nog wel van leren…
Wat denk je van Lech in de week van kerst? Als er in die week nog wat vers valt is t mooi meegenomen natuurlijk, verder niet al te veel illusies, maar skien moet daar toch wel aardig mogelijk zijn dan?

Gevorderd
TijmenDalAuteur12 december 2014 · 15:05

Pffft. Volgende week vertrek ik richting St. Anton maar ik keek net naar de webcams en er ligt gewoon helemaal niets. Wat een drama… Op deze manier lijkt het 't niet eens waard.

Gevorderd
evanAuteur12 december 2014 · 15:09

Duidelijk en eerlijk verhaal (zag ik nou dat de Safety Academy door Oostenrijk (‘Inpakken en wegwezen’) wordt gesponsord? ;-) ). Jouw lezerspubliek valt natuurlijk ook niet zo makkelijk te foppen. :-)

Ik heb me voorgenomen dit seizoen uitsluitend last-minute te boeken, dus ik zit nergens aan vast. Toch heb ik me nog nooit zo opgewonden over uitlopers van hogedrukgebieden.

Volgens de laatste kaarten lijkt er vanaf woensdag inderdaad wat te gaan gebeuren, terwijl de onzekerheid afneemt. Wat denk jij, @@meteomorris?

Gevorderd
49Auteur12 december 2014 · 15:13

“De kerstvakantie cancellen?”
hmm, balen, ik heb net mijn huisje voor de kerst geboekt. tot einde seizoen, dat dan weer wel. ;)

montagna bianca, ti amo
Beginner
JespervzAuteur12 december 2014 · 18:26

Ben ik even blij dat ik pas in de voorjaarsvakantie ga :P

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!