Freeride mekka Tignes

Freeride mekka Tignes

Noordkant van de Bellevarde

Door: Paul Leliveld. Als je hier op de wePowder site zoekt op Tignes is het eerste artikel wat je krijgt een artikel over Espace Killy met daaronder de kop: “Absolute wereld klasse met ontelbaar veel mogelijkheden”. Dat is een bewering die ik helemaal ondersteun. Het is niet voor niets dat ik na al vijf seizoenen in Tignes dit jaar weer met veel enthousiasme aan mijn zesde seizoen begin.

Het indrukwekkende aan dit gebied vind ik niet alleen de hoeveelheid mogelijkheden, maar ook de variatie ervan. Door deze variatie is het mogelijk om een heel seizoen lang altijd wel iets interessants te vinden om te skiën. Zo zijn er mooie speeltuinen zoals Glattier (heel goed voor beginners, niet steil en veel ruimte), La Banane (een grote vlakte vol met pillows, waardoor je jezelf in Super Mario Land waant). Maar ook grote en steile couloirs op de Grande Balme (steil en exposed) en Les Tufs (Lang, smal).

Boven in één van de vele Tufs couloirs

Voor de liefhebbers van het steile werk: Swedish couloir

Maar als freerider heb ik het liefst bergen die stijl zijn, veel variatie hebben en een mooie uitloop hebben in een groot veld waar het gas vol open kan. De opties met dat soort terrein die Tignes te bieden heeft maakt het voor mij een gebied van wereldklasse. Mooie voorbeelden hiervan zijn Oreilles de Mickey en de noordwand van de Dôme de Pramecou.

Bocht één van die dag op de Pramecou

Noordwand van de Pramecou na een dagje skiën met z’n tweeën

Touren

Een ander fantastisch element van Espace Killy, naast de vele freeride mogelijkheden, zijn de bijna eindeloze tour mogelijkheden (één van de vele mooie plekken hiervoor is het gebied rond de Pointe de la Sana). Het weg zijn uit de drukte van het skigebied en het ontdekken van steeds nieuwe lijnen en mogelijkheden gaat nooit vervelen en geeft een enorm gevoel van vrijheid.

Earn your turns

Naar beneden in niemandsland

Dutch Freeride Week

Mocht je zelf zin krijgen om eens naar Tignes af te reizen en zelf de vele mogelijkheden ontdekken die het gebied te bieden heeft, dan is de Dutch Freeride Week van 26 tot en met 30 januari een mooi moment daarvoor. In die week vindt niet alleen het Nederlands Kampioenschap Freeride daar plaats (wat trouwens ook heel spectaculair is om naar te kijken), maar zijn er tal van clinics met gediplomeerde Nederlandse gidsen, die graag het hele gebied aan je laten zien (voor maar 10 euro per clinic!).

Arjen
was born with maps of ski areas in the cradle and has visited almost all of them. His great passion is freeriding.

Reacties

Expert
TimVAuteur20 december 2014 · 22:39

Mooi Paul! Deze winter kom’k met mr bakkers eens af, of jij terug la plagne dagje ;)

Gevorderd
PaulJAuteur21 december 2014 · 14:39

Mooi stukje Paul en mooi foto’s!
Ik zit van 3 jan tm 8 feb in Tignes dus misschien een keertje wat lijnen rijden? ;)

Discover the unknown
Expert
PaulLeliveldAuteur24 december 2014 · 10:14

Jullie zijn altijd welkom.

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!