Aftellen naar poederalert#4

Aftellen naar poederalert#4

De afgelopen dagen was ik op roadtrip door de Zuidalpen. Waar de trip in eerste instantie gepland was voor de Franse Zuidalpen en de westelijke Italiaanse Piemonte werd de eindbestemming het Italiaanse Lombardije. Poeder (zoeken) is een keuze en dat pakte wederom goed uit. Zaten we tijdens de Kick Off in Obergurgl en was de sneeuw toen al goed, afgelopen weekend was die nog beter. We verbleven in Passo del Tonale, Bormio en Santa Catarina en reden poederlijn na poederlijn. Vooral de enorme hoeveelheid sneeuw in Passo del Tonale was een mooie surprise. Met sneeuwhoogtes van 40 cm op 1850 meter, 140 centimeter op 2200 meter en meer dan 200 centimeter op 3000 meter is het daar al weken winters en reden we mooie hoog alpine lijnen. Dank aan Martijn Schell en de rest van het Powderguides team voor de mooie dagen!

Hiken naar couloirs
Hiken naar couloirs
Mooi terrein
Mooi terrein
Ruimte voor bochten
Ruimte voor bochten

Zelfs toen we weer naar huis reden was het opvallend hoeveel sneeuw er ligt in Livigno en dat de dalafdaling er daar perfect bij ligt. Dat is wel anders aan de noordkant van de Alpen. Eenmaal in de Engadin was alles groen en dat werd erger naarmate we noordelijker kwamen. Weliswaar viel er wat sneeuw afgelopen weekend, maar meer dan een doekje voor het bloeden was het niet. Toen we zondagnacht de Fernpas passeerden was het daar rond het vriespunt met enkele centimeters sneeuw langs de weg. De warme temperaturen van vandaag helpen daar ook niet bij.

Zeer instabiel sneeuwdek

Konden we de eerste dagen nog alle steile lijnen rijden, de laatste dag (zondag) werd duidelijk hoe snel condities kunnen veranderen. In minder dan 24 uur zorgde de snoeiharde noordföhn voor zeer gevaarlijke pakken Triebschnee op een laagje suikersneeuw zonder cohesie. Binnen no time trapten we de scheuren in het sneeuwdek. het signaal om minder steil terrein te zoeken en behoedzaam te navigeren. In de gebieden ten noorden van de Alpenhoofdkam is de situatie misschien nog wel slechter. Het dunne sneeuwdek is daar op veel plaatsen al versuikerd en bij de volgende lading verse sneeuw gaat het daar heel gevaarlijk worden. Het sneeuwdek is nu instabiel en het is oppassen geblazen.

Verse sneeuw met kerst

Hoewel het vandaag nog subtropisch aanvoelt in de Alpen en vele alpenweides alweer groen zijn komt er een snelle winterprik met wat sneeuw voor de noordalpen. In de nacht naar 1e kerstdag begint het in het noorden te sneeuwen, waarbij de sneeuwgrens tot diep in de dalen zakt. Een echte noordstau in de vorm van een koufront trekt over het noorden van de Alpen en brengt de nodige sneeuw. Reken op 10-30, lokaal 35-40 centimeter vers. Met name in de oostelijke Zwitserse Alpennoordhang en in de stau van de Arlberg verwacht ik de meeste sneeuw. Dit zijn juist de plekken waar al wat sneeuw ligt en met het extra vers wordt het daar alweer wat beter.

Typische noordstau
Typische noordstau

Komt dat poederalert #4?

Volgens de laatste berekeningen ontstaat er op vrijdag een nieuw lagedrukgebied ten noorden van de Britse eilanden. Op nadering hiervan draait de wind in de Alpen dan weer naar het zuiden en gaat het even fohnen aan de noordkant van de Alpen. Het wordt daardoor warmer en er steekt een stevige wind op.

Van Noordstau naar Zuidfohn
Van Noordstau naar Zuidfohn

Omdat de modellen nog stoeien met het exacte stormtraject van dit lagedrukgebied is het nog even speculeren wat er precies gebeurt. Op dit moment hebben de westalpen en de zuidalpen overigens de beste kansen en dat is een tendens die we al een paar dagen in de runs zien. Het heeft er nu alle schijn van dat het laag via Frankrijk naar de Middellandse zee trekt en zich maandag 29 december als een Genua laag zal manifesteren. Het is daarbij nog veel te vroeg voor details, maar het is iets dat ik de komende dagen voor je in de gaten ga houden.

Komt er een Genua laag?
Komt er een Genua laag?

Want sneeuw in het zuiden betekent sneeuw voor die gebieden waar al een goede basislaag ligt. Daarnaast brengt sneeuw uit het zuiden in de regel ook nog wat ik noem de noordelijke nazwieper. Koude ietwat vochtige lucht die in de slipstream tegen de noordalpen wordt aangedrukt en daar dan ook voor vers zorgt. Vanaf komend weekend heeft het weer mogelijk wat mooie surprises in petto en kan poederalert#4 zich gaan aandienen. Tot die tijd dus vers voor de noodlijdende noordalpen. Want de kerstsneeuw gaat komen voor het noorden, dat is zeker.

En Noorwegen?

Vanwege het uitblijven van verse sneeuw trokken er de afgelopen dagen heel wat wePowderaars richting Noorwegen. het westen vergaat er in de sneeuw en hoewel het zondag even doorbijten was toen een warmtefront passeerde, sneeuwt het daar inmiddels weer als een malle. Maar loont het nog om die kant op te gaan? De dagen worden er steeds korter en de momenten met daglicht steeds kleiner. Maar de condties zijn er top. Onderstaand wat beelden van Guy en Vinnie. Hun complete verhaal lees je hier.

En dus? De weerkaarten zeggen het volgende… Tot en met vrijdag wat vlokken uit west. Het is er kouder geworden, het waait er regelmatig stevig en er vallen wat vlokken in het westen. Zaterdag krijgt Noorwegen dan ook te maken met het eerder genoemde lagedrukgebied dat vanuit de Britse Eilanden via Frankrijk richting de Middellandse zee trekt. Omdat dit laag ten zuiden van Noorwegen trekt, volgt de sneeuw deze keer niet in het westen maar vanuit het zuiden.Het zijn dan in de regel niet de gebieden aan de kust die sneeuw krijgen, maar juist de gebieden ten zuiden en ten oosten van de hoogste bergen. Sneeuw voor Hemsedal vanaf zaterdag kortom. Wat er na zaterdag gebeurt is nog niet zeker.

Morgen meer

Stay stoked.

Morris

meteomorris

Reacties

Expert
robbieAuteur23 december 2014 · 13:14

Hemsedal heeft al een goede base, dus als de ZO stau erin knalt, wordt het daar (en in Hallingskarvet) feest! En sinds gisteren worden de dagen al weer langer:-)

Overigens is de noorse weerdienst zeer onzeker over de loop van de lagedrukgebieden…

Gevorderd
Haas™Auteur23 december 2014 · 14:00

Yes! Dit zijn de berichten!

Rex Monte - Amor Nix
Gevorderd
EmileHendrixAuteur23 december 2014 · 14:25

De dagen worden steeds korter?
'T is kort, maar je krijgt er momenteel weer elke dag een paar minuutjes bij :-D

Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
Expert
meteomorrisAuteur23 december 2014 · 14:30

@@EmileHendrix @@robbie, helemaal gelijk. Na 21 december worden de dagen natuurlijk weer langer. Om de een of andere redenen heb ik het gevoel dat het pas mid-november is.

powfinder.com
Toerist
PaulBAuteur23 december 2014 · 15:18

@morris, als je zondag zou gaan rijden, waar zou je naar toe gaan op pak 'm beet 1.000km van Utrecht en waar nog voor ietswat normaal geld een accomodatie te vinden is (rondje bellen naar Ischgl/Solden etc levert alleen E200 p.n. kamers op…)

ik wil er graag een klap op geven, dus tips voor accomodatie zijn meer dan welkom!

Gevorderd
evanAuteur23 december 2014 · 15:19

@@meteomorris, zie je kans de routes van jullie trip op de site te zetten?

Gevorderd
Willem2kAuteur23 december 2014 · 16:18

Poederalert? Ik zat net te overwegen of het water bij Scheveningen een beetje te doen zou zijn, zo warm is het de laatste dagen. :D

Snowboarding without friends is not snowboarding.
Toerist
AnoniemAuteur23 december 2014 · 16:24

@@meteomorris

Zijn livigno, passo tornale, bormio nu dus relatief goed om koers naar te zetten de 26e?! Zit met dilemma: of toch poedergokken in de alpen…of noorwegen.

Gevorderd
NielsAuteur23 december 2014 · 16:44

@@Willem2k negen graden en het is inderdaad nog prima te doen. 1e kerstdag naar verwachting zeker.

Expert
ieismAuteur23 december 2014 · 16:46

Zit er toevallig nog iemand in de Alpes-Maritimes tussen kerst en 4 januari die zin heeft in een paar dagtourtjes?
Ik ga als er sneeuw valt steeds dagjes heen en weer vanuit de Provence, waar ik officieel kerst aan het vieren ben met mijn gezin (maar officieus ga ik eigenlijk om te splitboarden).

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Gevorderd
49Auteur23 december 2014 · 18:10

Ja hoor, kom maar door met dat Genua-laag. Ik zit er klaar voor!

montagna bianca, ti amo
Gevorderd
ArjenproadminAuteur23 december 2014 · 18:22

@@Niels Hoor ik daar een 1e Kerstdag ochtend surfsessie ontstaan? :)

One day, they'll invent synthetic powder, ban all kinds of work and give you a free liftpass...
Gevorderd
NielsAuteur23 december 2014 · 20:02

@@Arjen wind is waarschijnlijk toch te hard en te west voor een goede sessie 1e kerstdag, maar 2e kerstdag ziet er wel erg goed uit. Nagenoeg windstil en afgaand tij lijken prima samen te vallen rond het eerste licht. Dusss who’s in?

Expert
meteomorrisAuteur23 december 2014 · 22:05

@@evan working on it: http://wepowder.nl/playgrounds/tonale/routes\
@@Dorien @@PaulB, hoe lang ga je weg?

powfinder.com
Toerist
PaulBAuteur23 december 2014 · 22:24

@@meteomorris, van zondag 28-12 tot zondag 4-1 (of wellicht dinsdag 30-12 weg, dat is even afhankelijk van accomodaties en rijafstand…)

vooral een accomodatie vinden is echt onmogelijk momenteel, van Ischgl/Galtur/Kappl naar Solden/Gurgl tot Serfaus/Ladis, niks te vinden… hoe doen jullie dat in godsnaam met flexibiliteit, poeder en slapen?

Expert
meteomorrisAuteur23 december 2014 · 22:34

@@PaulB, dat lukt ons door niet in het hoogseizoen te gaan. Morgen en donderdag meer duidelijkheid over de sneeuw die komen gaat. Dan ook wat tips voor onderdak. Komt goed ;)

powfinder.com
Toerist
PaulBAuteur23 december 2014 · 22:45

niet in het hoogseizoen, goeie tip :)

vanwege vrije dagen kan het nu ff niet anders. heb een optie in Umhausen, maar omboeken naar iets beters/dichter bij het gebied heeft de voorkeur…

ik watch donderdag wel even af. thanks.

Toerist
AnoniemAuteur23 december 2014 · 22:58

@@meteomorris, 27-12 t/m 4-1

Gevorderd
evanAuteur23 december 2014 · 23:19

Bedankt voor de routes, @@meteomorris.

Gevorderd
Willem2kAuteur23 december 2014 · 23:21

@@niels Ik moet spullen huren en dat kon wel eens een uitdaging worden 2e kerstdag. Daarnaast zou ik met het OV uit Utrecht moeten komen, dus first light ging ik sowieso niet redden.

Maar het was een leuk plan. :)

Snowboarding without friends is not snowboarding.
Gevorderd
ArjenproadminAuteur24 december 2014 · 00:05

@@Niels Present!

One day, they'll invent synthetic powder, ban all kinds of work and give you a free liftpass...
Gevorderd
ArjenproadminAuteur24 december 2014 · 00:07

@@Niels Overigens ga ik eerste kerstdag ook even checken in de ochtend. Je weet het maar nooit met deze wind :)

One day, they'll invent synthetic powder, ban all kinds of work and give you a free liftpass...
Gevorderd
NielsAuteur24 december 2014 · 08:54

@@Arjen ik check de webcam ook, lets keep in touch. 2e staat!

@@Willem2k helaas! N middagsessie zit er wellicht ook in, mocht het de moeite zijn.

Expert
HaasAuteur24 december 2014 · 10:04

Ik zit 2e kerstdag in 't schaakcafé op de hoek.
@Nies @@Arjen of iemand anders zin in een spelletje?!

There are no secrets, only information you don't yet have...!!
Expert
HaasAuteur24 december 2014 · 10:05

L

There are no secrets, only information you don't yet have...!!
Gevorderd
NielsAuteur24 december 2014 · 11:22

Sorry @@Haas, we werden iets te enthousiast.

Gevorderd
koen_djfistelAuteur24 december 2014 · 18:42

@@PaulB : ga wegens omstandigheden (bijna) altijd in het seizoen ; tvraagt mss wat meer moeite maar ons lukt het altijd ; één keer was het wel iets spannender ; maar een kamer vrij in een rendez-vous-hotelleke mét je vriendin heeft OOK wél iets http://wepowder.be/forum/topic/30489

sbs roelz
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!