Wind en lawines

Wind en lawines

De wind is de bouwmeester van lawines en je zult versteld staan hoe snel een beetje wind de situatie in de berg snel kan doen veranderen. Haas, Costijn en ik waren verbaasd hoeveel zand en sneeuw gemeen hebben. Tijdens een flinke storm trokken we de duinen in en gingen op zoek naar windtekens.

Het was verbazingwekkend hoe snel een situatie kan veranderen en hoezeer zandlawines lijken op de zo door ons gevreesde lawines in de bergen. Na het nogmaals bestuderen van de content in de Safety Academy was een wandeling door de duinen een mooie eye opener. Hebben jullie ook dergelijke beelden en/of foto’s?

meteomorris

Reacties

Beginner
Dirk77Auteur26 december 2014 · 12:45

Interessant. Het lijkt een stuk kleinschaliger, zou dat komen door de hogere dichtheid van zand ten opzichte van sneeuw?

Gevorderd
GhiniAuteur26 december 2014 · 13:16

Mooie beelden!
Ik heb ooit mijn profielwerkstuk gedaan over lawines. Voor een proefopstelling werd mij toen (ik geloof oa door SLF) geadviseerd rijst te gebruiken, maar toen helaas niks met wind gedaan…
@@Costijn wat voor onderzoek heb jij bij SLF gedaan?

Beginner
AvdLAuteur26 december 2014 · 15:39

Alleen is zand een ‘dode’ hoop met korreltjes, en sneeuw ligt op een ondergrond, is onderhevig aan temperatuurinvloeden, worden de kristallen door de wind ‘gesloopt’, valt laag op laag, transformeert enz. Dus sneeuw is nog een instabielere factor dan zand. Al pakt sneeuw wel weer beter dan zand. Eigenlijk is triebschnee een soort zand…

It's all about the turns duuuuuude!
Gevorderd
DioAuteur26 december 2014 · 19:59

Pieperfest 2010 zeg ik. Supergave beelden. Wel eens aan SLF laten zien?

Life is short. Buy the shoes. Take the trip. Ride the line.
Expert
costijnAuteur27 december 2014 · 02:37

@Fabergé , mijn afstudeer onderzoek was in de poeder! eigenschappen en zetting en sneeuwdek modelleren met het model SNOWPACK. TOPtijd. Zeker een aanrader mocht je ooit nog iets in het onderzoek willen doen. onze @@bertjebertje promoveert bij het slf, net als Nander die jongens kunnen je vast wel eens een rondleiding geven!

Beginner
AvdLAuteur27 december 2014 · 10:13

@@costijn @@bertjebertje welke studie dan? Wel gaaf by the way, en jou onderzoek zit volgens mij ook in de Safety Academy @@costijn.

It's all about the turns duuuuuude!
Gevorderd
dejongarnoAuteur28 december 2014 · 13:56

Super mooi in beeld gebracht mannen!

Sinds ik me wat meer heb verdiept in lawines en lawinegevaar, valt m’n oog altijd op zandbergen die ik onderweg tegenkom; een meter hoge bij wegwerkzaamheden tot meters hoge bulten van verschillende zandtypen bij de bedrijven die hiermee werken.

Omdat sneeuw net als zand een korrelige substantie is, kun je hier ook goed het effect zien van de kritische 35+ hoek, net als in de bergen. Verder zie je ook heel mooi corniches en couloirs.

Zand is tenslotte een verpulverde rots, geërodeerd door de elementen en meegenomen door de rivier, met hun oorsprong in de bergen.En daarmee is de cirkel rond.

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!