PA#4: Noordwest of Zuid?

PA#4: Noordwest of Zuid?
Verse sneeuw op komst voor Kaprun
Verse sneeuw op komst voor Kaprun

PoederAlert#4 is in de maak, maar waar exact gaan ze vallen? Computerrun na run wordt er bevestigd dat er significante sneeuw aan komt, maar waar precies gaan ze vallen? Wezen de diverse modellen op dinsdag nog collectief naar het westen en zuiden, vandaag richten ze zich op het noordwesten met in de nasleep sneeuw voor delen van het noorden en zuiden. Chaos troef en voor diegene die al ruim van te voren heeft geboekt een ware thriller. Want komt de sneeuw naar Tignes en La Plagne? Of moet je richting de Dolomieten? Of valt er op beide plekken veel sneeuw? Het is te vroeg om daar nu al een uitspraak over te doen. De output van de modellen is daarvoor nog te wisselend en dat alles heeft te maken met het exacte pad van het lagedrukgebied dat vrijdag boven de Britse eilanden ontstaat.

Heb je nog niet geboekt dan is mijn advies: wacht nog even tot donderdag/vrijdag. Dan is er meer duidelijkheid over datgene wat er in de atmosfeer gaat gebeuren en kan ik je exact vertellen waar ze gaan vallen en waar te boeken. Heb je al wel geboekt of zit je al in de Alpen, dan hieronder een analyse van wat er mogelijk aan zit te komen. Maar allereerst de korte termijn, want daarover is al veel meer duidelijkheid.

Noordstau in de maak
Noordstau in de maak

Korte termijn: Nordstau

Freia III en IV liggen klaar om in de nacht naar kerst sneeuw richting de Noordalpen te sturen. Het zwaartepunt daarvan ligt nog steeds in het oosten van de Zwitserse Alpennoordhang en Voralberg. Maar ook rond het Dachstein massief kan het van 1e naar 2e kerstdag nog lekker doorsneeuwen. Reken op 10-30, zeer lokaal mogelijk zelfs 50 centimeter. 2e kerstdag kan daarmee een mooie poederdag worden in de Arlberg, maar ook in bijvoorbeeld Zauchensee.

PA#4, wat wordt het?

De laatste berekeningen zijn zoals gezegd anders dan die van gister en zijn weer in lijn met die van afgelopen weekend. In de laatste berekening zien we een laag vanuit het noordwesten binnenkomen. Hierbij draait de wind kort naar zuidwest en zorgt dan in de nacht van vrijdag op zaterdag voor een zuidföhn om in de loop van de zaterdag rap naar het noordwesten te draaien en dan sneeuw te brengen uit noordwest. In deze berekening is het gebied tussen Grenoble en de Arlberg spekkoper en zijn sneeuwhoeveelheden tussen de 30 en 70 centimeter heel goed mogelijk. Maar passeert het laag sneller en blijft ze hangen in de Po-vlakte, dan is het zuiden spekkoper. In beide scenario’s blijkt de noordelijke nazwieper waar ik het gister over hadoverigens overeind staan. Kortom: in de laatste berekeningen wordt er meer sneeuw voorspeld voor de Franse noordalpen, het noorden van Zwitserland en het uiterste westen van Oostenrijk en minder sneeuw voor de zuidalpen. Terwijl de noordalpen van Oostenrijk nog steeds kans maken op de noordelijke nazwieper. Morgen meer over deze thriller. PA#4 komt… nu de details nog.

Stay stoked!

Morris

meteomorris

Reacties

Beginner
GerritAAuteur24 december 2014 · 17:13

Grappige is dat volgens de Oostenrijkers het meeste sneeuw gaat vallen in de gebieden waar jij dit vraagt. Is dat soms altijd zo om de toeristen vast te houden en blij te maken of de Oostenrijkse optimisme?

And snow it is.....
Beginner
GPOAuteur24 december 2014 · 18:36

Probeer nu maar accomodatie te vinden tussen kerst en nieuwjaar.

Gevorderd
TijmenDalAuteur24 december 2014 · 19:47

Lekker hoor. Ik zit t/m zaterdag in Arlberg. Volgende week ben ik jammer genoeg in het oosten van het Salzburgerland. Daar lijkt het allemaal net een beetje aan voorbij te gaan. Maar we gaan het zien.

Gevorderd
TijmenDalAuteur24 december 2014 · 20:00

Oh, en Morris: toen ik net de forecasts aan het checken was zag ik behalve veel sneeuw (fuck yeah!) ook veel wind (windkracht 5, tot 8 op grote hoogte). Tricky lijkt me zo. Kan je daar nog iets over zeggen?

Gevorderd
49Auteur25 december 2014 · 09:53

@@meteomorris begint er steeds meer op te lijken dat FCNoord er dit keer toch met de overwinning van door gaat?

montagna bianca, ti amo
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!