Lawineslachtoffer bij Spital am Phyrn

Lawineslachtoffer bij Spital am Phyrn

Op zondag 28 december is in Spital am Pyhrn een 31-jarige man om het leven gekomen door een lawine. Hij was met twee vrienden aan het toeren bij de Großen Pyhrgas en alledrie werden door de lawine gegrepen. De 31-jarige man stierf op de berg. Dat meldt Bergrettunga.at

Lawinegevaar 2

Die dag gold lawinegevaar 2 in de regio (matig dus). De mannen waren op zo’n 1900 meter hoogte onderweg en stonden net op het punt om hun tour af te breken, toen ze overvallen werden door de lawine. Ze werden honderden meters meegesleurd, waarbij de 31-jarige man volledig bedekt werd en zijn twee vrienden gedeeltelijk. Zij konden hem nog uitgraven, maar de hulp kwam te laat.

Geen gear

Volgens het politierapport hadden de drie gaan lawinepieper, schep en sonde bij zich. Het is wellicht overbodig om te zeggen, maar dit zijn de drie zaken die iedereen in je groep bij zich moet hebben. Maar uiteindelijk is het natuurlijk het belangrijkste om te voorkomen dat je in een lawine terecht komt door de juiste beslissingen te nemen.

Arjen
was born with maps of ski areas in the cradle and has visited almost all of them. His great passion is freeriding.

Reacties

Toerist
MarsAuteur30 december 2014 · 17:38

Citaat van Bergrettunga.at:

Die Bergsteiger waren für diese Tour grundsätzlich gut ausgerüstet, hatten aber keine Notfallausrüstung wie Lawinensuchgerät, Lawinenschaufel oder Sonde, so das Polizeiprotokoll.

Hoezo grundsätzlich gut ausgerüstet!

Elite
kanskiAuteur30 december 2014 · 17:39

Die Bergsteiger waren für diese Tour grundsätzlich gut ausgerüstet, hatten aber keine Notfallausrüstung wie Lawinensuchgerät, Lawinenschaufel oder Sonde, so das Polizeiprotokoll.

De klimmers waren over het algemeen goed uitgerust voor deze tour, maar had geen noodvoorzieningen zoals lawine pieper, schep en sonde bij zich volgens het politierapport.

Hoe kan je dan zeggen dat ze in de basis goed uitgerust waren…!!!

Never ski faster than your guardian Angel can fly!
Gevorderd
KoppelbaasAuteur30 december 2014 · 19:36

He dit is een gebied waar ik mijn halve jeugd buiten de piste gerausd heb. Toen nog zonder lawine uitrusting en een beetje kennis.

Tijden veranderen…en triest dat een mooie tocht zo afloopt.

Toerist
MarsAuteur31 december 2014 · 21:44

@@Arjan

Is deze foto van de betreffende lawine?

De helling lijkt mij geen honderden meters lang. Maar misschien mist een (steiler) deel op de foto?
Voor zover ze te zien is lijkt ze niet zo steil, wat niet met lawinegevaar 2 overeenkomt. Of zie ik het verkeerd?

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!