Lawine in Kaprun, dodelijke lawine in Gargellen

Lawine in Kaprun, dodelijke lawine in Gargellen
Lawine in Kaprun
Lawine in Kaprun

Erwin Heeres stuurde me net bovenstaande foto door. Op de Kitzsteinhorn is een lawine naar beneden gedonderd. Direct daarop hebben reddingsdiensten en met reddingsmateriaal uitgeruste freeriders een zoekactie opgestart. Voordat Erwin arriveerde vloog er een reddingshelikopter weg. Onduidelijk is of er iemand in de lawine heeft gezeten, maar updates volgen.

Erwin heeft geassisteerd bij het doorlopen van de lawinekegel. Net als de bergreddders en freeriders heeft hij daarbij gebruik gemaakt van zijn reddingsmateriaal. Later vandaag zal nogmaals met honden en later met Recco zoekapparatuur worden gezocht.

Interessant om nog eens naar de foto te kijken voor diegene die al eens een lawinecursus heeft gevolgd. Ik heb een link toegevoegd naar het lawinebericht. Probeer nu aan de hand van de foto en het lawinebericht een antwoord te geven op de volgende vragen. Wat zien we? Wat is er opvallend aan de breuklijn? Hoe zou je dit kunnen verklaren? Welk type sneeuw verwacht je hier? Hoe steil denk je dat bovenstaande helling is? Op welke hoogte is de foto genomen? Wat zou een mogelijke verklaring kunnen zijn dat hier een lawine is ontstaan?

UPDATE 14.47 uur

De lawine in Kaprun is volgens de laatste berichten ontstaan door een groep die zich hier off-piste bevond. Er zijn zover bekend geen slachtoffers of gewonden gevallen. Op hetzelfde moment is er ook een lawine in Obertauern naar beneden gekomen. Hier is wel een gewonde gevallen, maar het beteft slechts een breuk. De man is niet in levensgevaar. Meer info.

UPDATE 16.39 uur, dodelijke lawine in Montafon

Net werd bekend dat maandag een 48 jarige Italiaan is verongelukt net onder de Madrisajoch. De man heeft waarschijnlijk zelf de lawine veroorzaakt. De Madrisa rondtour, zoals deze roue ook wel genoemd wordt is een wereldberoemde route onder tourskiers. Omdat de man maandagavond niet terug is gekomen van zijn trip heeft zijn vrouw alarm geslagen. Vanochtend werd de man gevonden op een halve meter diepte onder de sneeuwlaag. De man droeg een lawinepieper, maar was helaas alleen onderweg zodat niemand hem op tijd kon vinden. Meer info.

Dit is inmiddels al het 17e lawine slachtoffer deze winter.

meteomorris

Reacties

Beginner
Tim3Auteur6 januari 2015 · 14:25

Mijn eerste poging: je ziet een plaatlawine, vlak onder een kam (gevaarindicatie uit lawinebericht). De breuklijn is op verschillende diepte wat mij lijkt te komen voor windloading (ook een indicatie uit lawinebericht) waardoor de helling vol met triebschnee ligt. Vast in de rotsen getriggerd waar het een dun dek betreft. Ik zou zeggen dat dit net onder de 2000m is aangezien het volgens het bericht afgelopen weekend daar heeft geregend waarna het koud is geworden, dus een goede glijlaag klaar ligt met daaroverheen verse koude sneeuw die door sterke wind is gedumpt (klaar om te glijden). Ik durf bijna niet te gokken hoe stijl dit is maar ik zeg onder de rotsen 35gr. Ben benieuwd of dit ongeveer klopt.

'Go, go on that great adventure' - Jeremy Jones (Higher)
Beginner
bulltjeAuteur6 januari 2015 · 15:02

Ook maar een poging :) (Veel) triebschnee door wind/storm over de top verplaatst op een zwakke onderlaag (mede door regen) en rotsen. Breuk lijkt door te lopen tot over de rotsen aan de rechterkant en de complete laag die hierop lag is losgekomen. Lastig te zien op de foto maar lijkt toch een behoorlijk brede plaat die is losgekomen (50-60 meter ofzo?) rond de 2000m. Gezien de steilheid, weersomstandigheden (regen etc.), LW3 en de gevaren genoemd in het lawinebericht (rücken, triebschnee, etc) lijkt het mij een stuk wat je lekker met rust had moeten laten.

Gevorderd
old_chapAuteur6 januari 2015 · 15:09

Geen lawinecursus gevolgd maar toch een poging. ;-)
Op de voorgrond en bloot liggende rosten duit op een door wind aangetast oppervlak waardoor plaatsen zijn ontstaan met veel Triebschnee. De ongelijkheid in dikte van de breuklijn en het lawinebericht ondersteunt dit.
Het lawinebericht geeft verder aan dat het tot op grote hoogte waardoor er een ijslaag is ontstaan, mogelijk dat dit voor de glijlaag heeft gezorgd. Echter sluit hier ook niet uit dat de slechte hechting van de afgelopen sneeuwval oorzaak is. Ik hoop dat het ontstaan van de lawine niet is veroorzaakt door een skier/boarder (deze had er met dit lawinebericht hier sowieso niet moeten zijn) maar door de belasting die de Treibschnee laag veroorzaakt op de “oude” niet gebonden sneeuwlaag.
Hoogte tussen de 2100 - 2300 m, hellinghoek bij de rotsen tussen de 37-40.

Beginner
AlexanderHurkAuteur6 januari 2015 · 15:25

Ik probeer het ook!
Plaatlawine (duidelijk te zien aan de scherpe rand bovenaan).
Lijkt vanaf linksboven een spoor naar rechts te lopen die onder de kam door zou zijn gegaan. De lawine zou dan ook onder de kam getriggerd kunnen zijn. (standaard al gevaarlijk punt op de berg en wordt extra voor gewaarschuwd in het lawinebericht)

De breuklijn gaat van vrij dik/hoog/scherp en wordt minder scherp hoe meer je naar links kijkt. De rotsen hebben voor een betere glijlaag gezorgd dan de sneeuw aan de linker kant en de triebschnee (staat duidelijk in lawinebericht) daarbovenop zorgde voor een gebonden laag.

Steilheid denk ik recht onder de kam rond de 40 graden (omdat ook waar lawine niet is geweest daar stenen door het sneeuwdek komen). wat meer naar links ongeveer 35 graden.

Hoogte onder de 2300m want daar heeft de sneeuw zich apart genoeg beter gezet. De regen (tussen 1800/2000m) zorgt voor een glijlaag met daarbovenop koude nieuwe sneeuw met wind. extra gevaarlijke situatie dus ik zeg ongeveer die hoogte.

Mogelijke verklaring: wintersporterlawine.

Riding on the edge!
Gevorderd
svenkproAuteur6 januari 2015 · 15:37

We zien een Schneebrettlawine. Hoogte waarschijnlijk 2500+ meter (gebaseerd op het skigebied en de locatie van de lawine (kammnah). Op de voorgrond is een door de wind kaal geblazen plek te herkennen. Zie ook Lawinebericht: “weil abgewehte Geländepartien direkt
neben dem teils meterhoch eingewehten Triebschnee liegen”. Verder een sterk in hoogte wisselende Anriss, op de voorgrond brokkelig. Mogelijk veroorzaakt door regen en bevriezing(?).

Gelet op het Lawinebericht verwacht je hier Triebschnee (“Gefahrenstellen durch frischen Triebschnee gibt sowohl kammnah als auch kammfern in allen Sektoren, speziell aber auf den Ost- bis Südseiten”). Dat zou ook de verschillen in dikte verklaren wegen het opvullen van hang met sneeuw. Een mogelijke verklaring voor de lawine is: geboden sneeuw (triebschnee) + glijlaag (Regeneisschicht) + helling = 30+ + belasting (zie spoor links en boven).

If in doubt, don't go out!
Gevorderd
Ee1coproAuteur6 januari 2015 · 15:58

Ik denk een plaatlawine mogelijk veroorzaakt door wintersporters (traverse spoor inkomend van links?). Hoogte +2000m. De helingshoek lijkt me dicht bij de rotsen +40 graden (rotsen komen door het sneeuwdek heen). Ik verwacht vooral triebschnee. Ik meen op de foto een sneeuwkam (tekenen van wind) te zien en ik denk dan ook dat deze lawine op de leizeide van van de berg is ontstaan.

Gevorderd
Ee1coproAuteur6 januari 2015 · 16:19

sorry voor het gebruik van helingshoek en 'leizeide` :-(

Beginner
RalfLinsAuteur6 januari 2015 · 17:14
Life is short, ride a board!
Gevorderd
evanAuteur6 januari 2015 · 17:15

De lawine is volgens het bericht in Salzburger Nachrichten “oberhalb der Kristallbahn” veroorzaakt. De Kristallbahn loopt van 2265m naar 2678m. Linksonder in onderstaande schermafbeelding is de Kleiner Schmiedinger te zien.
https://www.dropbox.com/s/okgcui6agnqk1g2/2015-01-06 15.48.19.png?dl=0\
Ik denk dat de helling op de foto zich ten NNO van de Kleiner Schmiedinger, in de bovenste helft van de schermafbeelding. Net onder de kam is de hoogte is daar ongeveer 2580m en de hellingshoek van deze oosthelling is 35 à 40°.
In de foto is duidelijk te zien dat de sneeuw in van links naar rechts oplopende hoogten is ingewaaid, wat volgens het lawinebericht te verwachten is op een oosthelling. De gebonden laag die afgeschoven is bestaat dus uit Triebschnee. De hoogte is te groot voor de ijslaag, dus de glijlaag moet de “Altschnee von vor Weihnachten (Kruste mit kantigen Formen)” zijn.

Beginner
FreeAuteur6 januari 2015 · 17:27

Wie zit er het dichtst bij/heeft gelijk?

Gevorderd
alexsvwAuteur6 januari 2015 · 17:49
Walking down a mountain is a waste of gravity
Gevorderd
alexsvwAuteur6 januari 2015 · 17:52

Triebschnee
felsdurchsetzt
boven de 1800 meter want tegen de alpen hoofdkam en geen bomen
slechte verbinding met het oude sneeuwdek

Walking down a mountain is a waste of gravity
Elite
kanskiAuteur6 januari 2015 · 19:50

@@alexsvw ; Heel goed inderdaad! Met weinig woorden heel veel aangegeven!

Never ski faster than your guardian Angel can fly!
Toerist
AnoniemAuteur6 januari 2015 · 20:25

Het was een flinke einsatz vandaag op de Kitzsteinhorn. Ook indrukwekkend hoeveel freeriders zich vrijwillig aangemeld hadden om te helpen zoeken.

Om nog wat meer details te geven: de lawine is afgegaan op ongeveer 2700m bij het bergstation van de Kristallbahn. Volgens de eerste observatie van de pistedienst was het glijoppervlak de toplaag van de sneeuw die in oktober gevallen is, gevolgd door een hele lange warme en droge periode. De helling was flink vol gewaaid door de sterke noordwestwind van de afgelopen tijd.

Doordat niemand de lawine heeft zien afgaan kon er dus niet vanuit gegaan worden dat er geen slachtoffers waren en moest een zoekactie worden gestart. De pistedienst gaf dan ook nadrukkelijk aan om het alsjeblieft te melden op het moment dat je een lawine af ziet gaan, of zelf triggert. Hiermee kan er een hoop moeite en middelen gespaard worden.

http://www.whiteadventure.com/wp-content/uploads/2015/01/DSCN2776.jpg

http://www.whiteadventure.com/wp-content/uploads/2015/01/DSCN2777.jpg

Meer info:
http://www.bergrettung-salzburg.at/news/news-detail/?tx_ttnews[tt_news]=2254&cHash=b97f67a00c9e03c1f344a8b8aa3b1603

Beginner
Tim3Auteur6 januari 2015 · 20:37

Zo die laatste foto is ook wel indrukwekkend ja.

'Go, go on that great adventure' - Jeremy Jones (Higher)
Beginner
AlexanderHurkAuteur8 januari 2015 · 01:26

Sow lijkt in perspectief veel groter dan op de eerste foto!

Riding on the edge!
Expert
meteomorrisAuteur8 januari 2015 · 09:33

@@Tim3 @@bulltje @old_chap @@AlexanderHurk @@svenk @@cojack @@RalfLins @@evan @@Free @@alexsvw @@RensenStephan @@kanski.

Prima analyses. Hier en daar wat foutjes. Breukpunt zo rond de 2700 meter. Daarom de volgende vraag. In het Lawinebericht van vandaag staat onderstaande passage. Wat denken jullie, welk type zwakke laag zou de oorzaak kunnen zijn van bovenstaande lawine. Waarom? Hoe kun je zo’n zwakke laag in het sneeuwdek herkennen?

Generell gibt es derzeit drei potentielle Schwachschichten für Schneebretter: 1. Der Pulverschnee dirket unter dem Triebschnee vom Wochenende. 2. Der Harschdeckel, der durch kurzzeitigen Regeneintrag am Samstagabend bis 2000 m hinauf entstanden ist und in der Folge kalt eingeschneit wurde. 3. Die Grenze zum Altschnee von vor Weihnachten (Kruste mit kantigen Kristallen).

powfinder.com
Beginner
AlexanderHurkAuteur8 januari 2015 · 14:13

3 zwakke lagen voor plaatlawines:\

  1. De losse sneeuw onder de triebschnee van afgelopen weekend\
  2. Regen tot 2000 meter en daarna koud (bevriest die laag, dus perfecte glijlaag)\
  3. De grens van oude sneeuw gevallen voor kerst met kantige kristallen (verwaaide, grote kristallen? – glijlaag

Ik denk dat de oude sneeuw van kerst het probleem heeft veroorzaakt. (optie 2 valt af… te hoog, optie 1 twijfel ik over… zou ook kunnen). Ik denk dit voornamelijk omdat ze aangeven de grens van oude sneeuw… en zoals het op de foto lijkt is de lawine getriggerd net onder de kam. Daar is het sneeuwdek het dunst en zal je dus sneller op die oude sneeuw terecht komen.

Hoe herken je die zwakke laag? Ik denk een sneeuwprofiel graven? Want dan zie je de “kantigen kristallen” zitten. Wellicht voel je het ook aan de sneeuw, als je op een harde laag sneeuw zit (kruste) zou het zomaar kunnen zijn dat je op de oude laag board. Maar als hiervoor gewaarschuwd wordt lijkt het me verstandig om kammen enz. uit de weg te gaan.

Riding on the edge!
Gevorderd
alexsvwAuteur8 januari 2015 · 14:53

Aangezien het op 2700 meter was valt optie 2 af. gezien de hoogte van de breuklijn verwacht ik optie 1.

Walking down a mountain is a waste of gravity
Expert
meteomorrisAuteur8 januari 2015 · 15:04

@@alexsvw, kun je dat toelichten?

powfinder.com
Gevorderd
svenkproAuteur9 januari 2015 · 09:10

Vanwege de hoogte is het laag 2 dus niet. Dus laag 1 of 3 zouden beide kunnen. Vanwege de hoogte van de Anriss en kammnah, vermoed ik de glijlaag van voor kerst. Anders dan door een profiel te graven, lijkt deze laag mij niet meer te herkennen.

Vraag terug aan @@meteomorris: maakt het uit voor de risico afweging welk type zwakke laag de oorzaak zou kunnen zijn van bovenstaande lawine?

If in doubt, don't go out!
Gevorderd
Ee1coproAuteur9 januari 2015 · 11:51

Ik denk optie 1: triebschnee op ongebonden poedersneeuw. Optie 2 valt af vanwege de hoogte. Optie 3 zou ook kunnen, afhankelijk of er tegen de rotsen aan een laag van poedersneeuw heeft gelegen.

Met een schaufel test kun je controlleren of de bovenste laag poedersneeuw of triebschnee is. Als je verder graaft kun je de lagen daaronder ook controlleren. Kom je een laag poedersneeuw tegen onder een laag met triebschnee dan zit je aan optie 1.

Dit is een educted guess maar ik weet het niet zeker. Ik hoor de graag de mening van de experts @@meteomorris!

Gevorderd
alexsvwAuteur9 januari 2015 · 17:25

@@meteomorris volgens mij heb ik verkeerd zitten kijken en ook alleen op de bovenste foto(wordt ook een jaartje ouder). Ik dacht dat de lawine naar rechts weggeschoven was en dat je alleen het bovenste deel van de lawine zag. Maar nu ik wat beter kijk en ook de andere foto’s is hij bij de rotsen tot op de oude laag afgebroken. Je kan de grove structuur zien van de oude laag.

Walking down a mountain is a waste of gravity
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!