Is speedriding gevaarlijk?

Is speedriding gevaarlijk?

Door: Aeneas Kooman Speedriding: skiën en vliegen tegelijkertijd. Het is een sport die je off-piste uitoefent en de meesten van jullie hebben de speedriders vast wel eens langs zien komen. Als dat niet in de bergen was, dan vast wel op youtube. Velen denken dat speedriding een sport is voor echte waaghalzen. Ik denk echter dat het een verlenging is van het freeriden, waarbij je hellingen kunt nemen die met alleen ski’s niet mogelijk zijn.

007

Het is niet alleen voor James Bond weggelegd. In tegenstelling tot wat velen denken, hoef je niet te kunnen paragliden of parachutespringen om met speedriding te beginnen. Sterker nog: je ski skills zijn vele malen belangrijker!

Gevaarlijk?

Gevaarlijk? Ja dat is het zeker. Net als freeriden. Maar het gaat zoals bij alle risico sporten om het kennen van de risico’s en het goed inschatten van je eigen niveau. Een slimme speedrider kiest een helling die past bij zijn ervaring, gaat op pad met iemand die het skigebied heel goed kent, houdt rekening met lawine gevaar, heeft de 3-eenheid altijd op zak en heeft natuurlijk eerst een basis cusrsus speedriden gevolgd.

Ongelukken gebeuren bijna altijd met ervaren speedriders die zichzelf overschatten, te grote risico’s nemen, het terrein niet goed kennen, of vanuit het paragliden komen en niet van die kleine snelle vleugels gewend zijn.

The unridables

Speedriden is zeker spectaculair, het zal je een nieuwe dimensie geven op de op de berg en naar plaatsen brengen waar je anders nooit zou komen. Spannend, maar toch bereikbaar voor iedere goede skier. In de trailer van film “the unridables” die na de zomer uit komt, leggen ze het mooi uit. Prachtige beelden, waarbij je een goed idee krijgt van de vrijheid die speedriden je kan bieden:

Wil jij speedriding op een veilige manier ontdekken maar wil je niet gelijk een hele cursus boeken? Geef je dan op voor een kennismakingsclinic van één dag tijdens de Dutch Freeride Week.

Arjen
was born with maps of ski areas in the cradle and has visited almost all of them. His great passion is freeriding.

Reacties

Beginner
FreeAuteur11 januari 2015 · 19:46

Vorige week tijdens de Ischgl show een demo van een speedrider gezien, die vervolgens op de piste crashte tijdens de landing en daar zijn bovenbeen brak. Lijkt me verder wel gaaf om te doen onder goede omstandigheden. bestaat zoiets ook voor snowboarders?

Beginner
HesselAuteur11 januari 2015 · 20:46

Het speedriden is een combi tussen skiën en vliegen, dus paragliden helpt zeker vanwege de ervaring met vliegen. Het hangt er ook van af hoe lang en hoog je vluchtfases zijn.
Het grootste gevaar is dat je met relatief hoge snelheid dicht boven het terrein vliegt. En in de lucht kun je niet remmen…Een vliegfout kun je dan nauwelijks herstellen. Overigens: in de stoere filmpjes die met hoge snelheid langs rotswanden gaan wordt met zeer kleine vleugels gevlogen (ca 9m2). Die hebben een zeer hoge snelheid.
De recreant kan het ook wat rustig aanpakken en voor een groter scherm kiezen. Snelheden liggen dan wat lager en je hebt ook een wat betere glijhoek. Gaat ook nog hard genoeg…
Mooie sport, wel cursus volgen. Zelf ontdekken kan redelijk pijnlijk worden…

Gevorderd
koen_djfistelAuteur12 januari 2015 · 06:16

ja wadde !!!

sbs roelz
Gevorderd
koeienlapAuteur12 januari 2015 · 09:10

Lijkt me ontzettend gaaf en een verlenging van het vrije gevoel van freeriden en terreinkeuze. Een van de weinige redenen om het snowboard eens te laten staan en het skien weer eens op te pakken!

WE´ve got the POWDER
Beginner
grotesmurfAuteur12 januari 2015 · 12:50

Mij lijkt dat je zeer zeker wel ervaring nodig met paragliden / parachute springen. Vooral voor het inschatten van wanneer je moet flaren (landing inzetten met de chute) hiermee verander je de hoek en zorg dat je rustig en beheer land.
Dit is zelfde hoe vliegtuigen landen (achterste wielen eerst).

meer info hierover is te vinden op: http://www.speed-flying.com/

Beginner
HesselAuteur12 januari 2015 · 14:08

@@grotesmurf Het flaren werkt wel anders dan bij normaal paragliden. Als je een paraglider land, dan haal je met de flare vooral de voorwaarste snelheid er wat uit zodat je de landing goed bij kunt benen. Zeker bij een beginnersscherm lukt het overigens ook wel zonder flaren, maar dan kom je net wat harder neer.
Land je met speedriden op ski’s dan is flaren wat minder nodig omdat je de snelheid wel bij kunt glijden. Bovendien kan flaren dan je terug de lucht in sturen (voorwaarste snelheid omgezet in lift)

Toerist
AnoniemAuteur13 januari 2015 · 10:32

Ski-skills zijn inderdaad erg belangrijk,. In het begin alleen om in en uit het terrein te komen waar je begint en eindigt. Het vliegen is redelijk intuïtief, maar toch echt de belangrijkste skill (sorry Aeneas;)

Gelukkig kun je ook in NL het hele jaar door aan speedflying (dune soaring) doen, wat je skills enorm helpt. Daarbij is met een vaartje van 60-80 langs het duin knallen minstens net zo spannend. ;)

Gevaarlijk ja! Je been breken kan ook met freeriden of fietsen. Zoals Aeneas het mooi zegt gaat het om het inschatten van de gevaren.

Snowboarden werkt niet. Je wing zit via je harnas aan je benen gekoppeld. Naar rechts leunen is naar rechts sturen, je rechter been strekken is naar rechts sturen. Op een snowboard sta je gedraaid en ben je dus altijd aan het sturen. In de lucht zal je snowboard dan dwars op en glijrichting komen te staan en werkt deze als een wind-anker… minder snelheid en stabiliteit. Het wordt zelfs gevaarlijk bij je landing of tussenlanding. Je komt met hoge snelheid aan en zult je heupen moeten draaien. Op dat moment stuur je meteen je glider op je toe-side… Het wordt wel gedaan maar leuk is anders… Ik ben na 15 jaar weer op de ski’s gestapt voor speedriding!

Toerist
AnoniemAuteur14 januari 2015 · 11:05

@ Rgr en grotesmurf, ik ben het niet helemaal met jullie eens. Het ligt eraan vanuit welke hoek je de sport benadert. Als je een ervaren vlieger bent (parapente, parachute) en je gebruikt de ski’s in het begin alleen om te starten en landen, ja dan is vliegen de belangrijkste skill. Maar dat is over het algemeen niet de veiligste manier om de sport te leren. Na vele jaren opleidingen van beginners van dichtbij te hebben meegemaakt, moeten we echt concluderen dat het veiliger is om eerst te leren aan de grond te blijven, en daarna pas om te vliegen. En daarvoor zul je vooral goed moeten kunnen skien. Vliegervaring komt natuurlijk goed van pas, maar is zeker niet noodzakelijk. We hebben velen leren speedriden die daarvoor nog nooit gevlogen hadden.

Over je opmerking mbt dune soaring ben ik het juist weer helemaal eens ;-)

Toerist
AnoniemAuteur14 januari 2015 · 14:02

Ik denk wel dat er een verschil is tussen speedriden: met vleugel en skies zo veel mogelijk aan de sneeuw
en speedfly: met of zonder skies zo dicht mogelijk bij het terein, af en toe contact.

Tot nu toe zijn de freeride/goede skiers de beste cursisten geweest . Alles is of piste en daar hebben de meeste “apres-ski-skiërs” moeite mee.
Natuurlijk helpt het enorm als je en een hele goede skiër bent en ook nog eens veel ervaring hebt met kleine vleugels ( skydive of speedfly) . Die zijn er niet zo veel in Nederland volgens mij, de meeste uit die groep zijn wel al bezig met het speedriden.

De cursus begint op flauwe helling, waarbij je oefent met het scherm ( bochten maken, mini vluchtjes, flairen bij het landen). Daarna gaan we steeds steiler , waarbij je meer vliegt en ook je landings plaats moet bepalen met behulp van een radio. Als je dat door hebt ga je weer meer naar het terrein toe werken , dan ben je dus vooral weer aan het skiën met de vleugel, maar dan op grote steile hellingen.
Na 15 jaar snowboarden ben speciaal voor het speedriden gaan leren skiën ( sindsdien snowboard ik niet meer trouwens…) Het kan wel, maar is lastig en het zal vooral bij vliegen blijven met het snowboard en men geeft er geen cursus in.

Ontdek het speedriden en schrijf je in http://www.dutchfreerideweek.com/programma/clinics/\
Of stuur me een berichtje als je het op een ander moment zou willen leren/proberen.
Aeneas

Beginner
HesselAuteur14 januari 2015 · 16:04

Uiteindelijk heb je beide skills nodig. Freeriden als je contact met de grond hebt en vliegen zodra je los komt.
In Dld/Zwi vragen ze een paraglide brevet voordat je mag beginnen met speedriden, in Frankrijk heb je geen voorkennis van vliegen nodig. In dld vind ik het opleidingsprogramma een beetje vaag, in Frankrijk hebben ze dan wel weer een heel mooi traject opgesteld (met kleurcodes voor je vorderingen qua niveau, beetje skischool achtig) op nationaal cq bondsniveau.
Ik zelf volg de weg via paragliden, maar uiteindelijk is het allemaal een beetje crossover.
Wie speedriden leert zonder vliegervaring gaat er later misschien ook bij leren thermieken met een grote vleugel.
Voor wie erbij is in de freeride week, de sport is zeker een aanrader.

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!