PA#6: Aftellen maar

PA#6: Aftellen maar
Zin in!
Zin in!

Gister kondigde ik PoederAlert#6 aan. Eindelijk sneeuw voor de westalpen en waarschijnlijk eindelijk ook weer sneeuw voor de zuidalpen. Het begon allemaal met de volgende passage van alweer 5 januari: En de rest van de Alpen? Komt het in de Franse zuidalpen en de zuidalpen nog goed? In een aantal runs wordt gehind op sneeuw in het zuiden vanaf de 15e/16e januari, maar dat is allemaal nog erg onzeker. Een sneeuwdansje kan geen kwaad zou ik zeggen ;). De laatste runs gaan weer mee met dit beeld. Vanaf volgende week eerst een zuidweststroming (sneeuw voor het zuiden) en daarna kou en sneeuw voor het westen en noorden. Blijf dansen!!

Bijna 10 dagen voordat PoederAlert#6 er kwam waren de eerste signalen al te zien op de weerkaarten. We moesten daarvoor eerst door de zure appel van afgelopen zaterdag heen. Het was met 20+ graden ongelooflijk warm en de sneeuw heeft een flinke opdoffer gehad. In dit bericht gaan we dieper in op PoederAlert#6. Maar eerst even naar Noorwegen, want daar is het aan.

Noorwegen is AAN

Al voor de 2e keer deze winter is het überdiep in Noorwegen. Op de reports pagina doen de beelden uit Noorwegen dan ook pijn aan mijn ogen. En voorlopig houdt het nog niet op. Alle details vind je op de forecast pagina van Scandinavië.

Report vanuit Sogndal gistermiddag
Nog meer sneeuw voor het westen van Noorwegen
Nog meer sneeuw voor het westen van Noorwegen

De dagen worden langer, er ligt heel veel sneeuw, het is er relatief rustig en de vluchten naar Noorwegen zijn niet te duur op dit moment. Wat let je? Is het PoederAlert#6 dat je vizier op de Alpen heeft doen richten?

PoederAlert#6, korte termijn

Vandaag is een poederdagje in de Alpen. Zeker niet bijzonder, maar de verse sneeuw is prettig na de regen van vrijdag en zaterdag. Door de regen heeft het sneeuwdek onder de 2000 tot 2200 meter in de noordalpen aan stabiliteit gewonnen, daarboven is de situatie nog immer dramatisch slecht. Daarnaast heeft het wederom stevig gewaaid.

Duidelijke windtekens in Damüls

Het sneeuwdek bestaat er uit meerdere instabiele lagen en dat blijft voorlopig zo. Ook baart het binnenkomende stormgeweld zorgen voor de westalpen en de zuidalpen. Op veel hellingen liggen pakken suikersneeuw waar de komende week veel verse sneeuw op gaat vallen. Dit alles gaat ook nog eens gepaard met stevige winden en dus is het recept voor een instabiel sneeuwdek nog steeds aanwezig. Laten we hopen op flinke hoeveelheden sneeuw, want als het sneeuwdek nu iets kaan gebruiken, dan is het een massieve en hele dikke laag die de problemen ver weg duwt. Maar wat er ook gebeurt… de situatie zal de komende week zeer instabiel zijn en blijven. Ga je de komende dagen richting de Alpen, wees dan alert. Check dagelijks je lokale lawinebericht, zorg dat je de juiste spullen bij je hebt en dat je over de juiste kennis beschikt. De komende dagen blijf ik de boel monitoren en ik zal dit meenemen in mijn updates.

Zuidwest
Zuidwest

Stormen Gunter en Felix

De eerste die hun fronten op de Alpen zal afvuren zijn de stormen Gunter en Felix. Met een zuidwestelijke stroming slaat de Föhndiagram uit naar een zuidföhn op woensdag alweer kortstondig gedraaid te zijn naar een noordföhn. Om daarna hetzelfde proces weer eens te doorlopen. Allemaal typisch voor een westlage waarbij tijdens de warmtefronten de wind naar zuidwest draait en het sneeuwt in de west- en zuidalpen, terwijl tijdens de koufronten de wind naar noordwest draait en het sneeuwt in de west- en noordalpen. En de goede lezer ziet regelmatig de westalpen voorbij komen, maar de kenner weet dat bij zuidweststromingen de zuidalpen regelmatig voor verassingen kunnen zorgen.

Hoe ziet dat er uit? Wel de woensdag is een zwak voorproefje van wat komen gaat. Eerst wat vlokjes sneeuw aan de zuidkant en later sneeuw in het noordwesten. Zeker geen grote hoeveelheden, maar dan kun je alvast gaan wennen aan het ritme van zuidwest en noordwest.

Sneeuwval tot en met donderdag
Sneeuwval tot en met donderdag

Storm Hermann

Linksboven op de kaart zie je storm Hermann. Niets bijzonders zou je zo zeggen. Klein en geen superlage luchtdruk, maar hier wordt de komende 72 uur wat peper in gestopt. Hij gaat flink uitdiepen en komt allereerst vanuit het zuidwesten binnen. Op donderdag zorgt dat dan al voor significante sneeuw in het zuiden van de Alpen, terwijl het dan stevig waait en warm is in de noordalpen. In de loop van de vrijdag knalt het koufront er dan in, waarna het ook gaat sneeuwen in het noordwesten van de Alpen. Hoe het verloop daarna precies zal verlopen is nog niet geheel duidelijk

Belangrijke details de komende dagen

Zoals ik al zei: de goede lezer ziet regelmatig de westalpen voorbij komen, maar de kenner weet dat bij zuidweststromingen de zuidalpen regelmatig voor verassingen kunnen zorgen. Het venijn zit 'm in de details. Want een kleine verschuiving betekent meer zuid, of juist meer west. Morgen ga ik daar verder op in als er nieuwe runs zullen zijn gepasseerd van de stormtrack van Hermann. Ik hoop je dan een duidelijker beeld te geven wie de meeste sneeuw gaat oppikken. Maar dat er sneeuw komt en in grote hoeveelheden is zeker. Daarnaast zijn dit soort fronten in de regel ook goed voor sneeuw in de gehele alpen, zodat iedereen wat krijgt.

De komende dagen gaan spannend worden, maar als ik je alvast wat adviezen mag geven, dan luiden ze als volgt:

  1. houd komend weekend en eventueel de maandag en dinsdag vrij

  2. zoek alvast wat vrienden om mee te gaan rijden

  3. bestudeer alvast zoveel als mogelijk de lokale lawineberichten via lawinedienst.nl.

  4. maak alvast afspraken met jezelf dat je veilig gaat rijden ondanks alle poederstress in je lijf

  5. wax up en leg je spullen alvast klaar

  6. log morgen weer in op wePowder voor een update

De komende 72 uur gaan hele mooie uren worden. Iedere dag een update op de homepage en de komende uren ook regelmatig updates via het ‘morris’ kladblok’ topic op het forum. Laten we hopen dat dit de dump wordt die een solide basis legt tussen de bomen zodat we de rest van januari en februari oneindige treeruns kunnen gaan maken.

Stay stoked

Morris

meteomorris

Reacties

Gevorderd
MarcoAuteur12 januari 2015 · 12:49

De vraag is: Is dit de dump waar ik serieus bonus-punten aan ga besteden v.w.b. het thuisfront? ;-)
Moet maandag sowieso thuis zijn voor verjaardag van m’n vrouw… Dus maximaal zaterdag en zondag, maar dan moet het wel echt goed en diep zijn!

In ieder geval maar vast gaan waxen vanavond!

Beginner
TomDVAuteur12 januari 2015 · 13:02

Buiten “Daarnaast zijn dit soort fronten in de regel ook goed voor sneeuw in de gehele alpen, zodat iedereen wat krijgt.” zeg je niet echt iets over het oostelijke deel van de alpen, maar die lijken volgens de GFS runs ook een serieus pak te krijgen?

http://www.wetterzentrale.de/pics/MS_1347_ens.png

Beginner
HaagjeAuteur12 januari 2015 · 14:25

Het lijkt goed in de verse sneeuw te zitten waar ik de familie-trip doe. Toch maar de gear mee en misschien een gids huren. Meteo France voorspelt voor dinsdag en woensdag heavy snow. Can’t wait :)

Gevorderd
NielsAuteur12 januari 2015 · 14:48

@@TomDV waar jij naar kijkt is de Oostenrijkse hoofdkam die sneeuw vanuit het zuid(westen) pakt. Dat hoort in dit geval hier bij: ‘maar de kenner weet dat bij zuidweststromingen de zuidalpen regelmatig voor verassingen kunnen zorgen’.

Gevorderd
joosthAuteur12 januari 2015 · 14:49

@@meteomorris: hoe ziet het eruit voor de Pyreneeën? Gaan die met noord / zuidwest meepakken? Neem aan dat Baqueira / Vallnord goede kansen hebben?

Dive in nose deep
Expert
meteomorrisAuteur12 januari 2015 · 14:59

@@Haagje, ik zou altijd mijn gear meenemen.
@@Marco, stay tuned
@@TomDV, wat @@Niels zegt
@@Freshpow, ik zie voornamelijk sneeuw voor westen en noorden van Pyreneen. ZW-stroming in de Alpen is niet per definitie zw-stroming in Pyrenees. Ik zie daar vooral wnw tot nw stroming op dit moment.

powfinder.com
Gevorderd
joosthAuteur12 januari 2015 · 15:09

@@meteomorris: meteocat verwacht idd ook sneeuw. Hoeveelheden nog niet duidelijk. West is zo wie zo het best voor Baqueira. Noordwest kan ook goed zijn voor Vallnord volgens mij. Hoe dan ook veel kansen dit weekend! :)

Dive in nose deep
Gevorderd
DaSpikeAuteur12 januari 2015 · 16:09

Montafon gargellen was leuk vandaag veel windtekenen. Goed zoeken dus en enkele hellingen niet skiën. Ook al doet de rest dat wel… Maar kijken wat die nieuwe storm hier brengt. Wellicht nauders in de gaten houden of Anton?

Vliegen doet geen pijn...
Gevorderd
evanAuteur12 januari 2015 · 17:06

@@meteomorris, dank voor de update, maar dat kladblok blijft akelig leeg.
Lijkt West nu de boot te gaan missen? Je gaat ons toch niet naar A*******t sturen? ;-)
Of moeten we het nog verder naar het Oosten zoeken?

Beginner
mhilbertsAuteur12 januari 2015 · 17:46

Jammer dat Diavolezza dicht is :(

Gevorderd
BohdieAuteur12 januari 2015 · 21:09

@@meteomorris: staying stuned vanuit Stans. Waarheen te gaan? Pal west Chamonix of Zuid nr Andermatt of Airolo

Gevorderd
BohdieAuteur12 januari 2015 · 21:15

Na Engelberg dansen we onze poederdansjes en staat het bussie in de startblokken

Expert
meteomorrisAuteur12 januari 2015 · 21:34

@Bodhie, rustig aan…
woensdag wat sneeuw bij jou, maar niets bijzonders… Donderdag mogelijk richting het zuiden.
Morgen meer vanaf Schiphol.

@@evan… GFS en ECMWF worden het met elkaar eens… Ecrins, Isere, vooralpen van Savoie, Haute Savoie en het zuiden…

powfinder.com
Gevorderd
OrsAuteur12 januari 2015 · 22:52

Ben maar alvast begonnen met waxen… stoke!

Screw the cool guy standard procedure... I'm gonna CLAIM! --Shane
Gevorderd
evanAuteur12 januari 2015 · 23:22

Thanks, @@meteomorris. Plan A is Haute-Savoie. Ben benieuwd hoe dat uitpakt.

Beginner
mhilbertsAuteur13 januari 2015 · 09:53

Is het antwoord op de vraag “west” of "zuid"dan toch gewoon “zuid”?

Gevorderd
RPAuteur13 januari 2015 · 10:15

Precies… lijkt Zuid zelfs Zuid-Oost, maar niets zo veranderlijk als het weer hebben we vooral dit seizoen wel gezien…

Explore the Outdoor!
Gevorderd
BohdieAuteur13 januari 2015 · 10:16

@@meteomorris, dank alvast weer. We wachten het af. En beslissen daarna. Rustdagje na ijzige condities als nooit tevoren op de Rotegg/Titlis. Mss A’matt/Airolo ivm meiden vd föhn.

Gevorderd
evanAuteur13 januari 2015 · 11:02

Ik ga ook uit van Zuid; plan A kan wat mij betreft de prullenbak in. Ik zal er niet lang om treuren. :-D

Gevorderd
OrsAuteur13 januari 2015 · 11:13

Just putting it out there: Ik zoek nog poedermaatjes voor komend weekend (en heb een passagiersstoel beschikbaar)

Screw the cool guy standard procedure... I'm gonna CLAIM! --Shane
Expert
robbeAuteur13 januari 2015 · 11:45

@@Ors ik heb wel intresse!

if you don't ride it, you won't scratch it
Expert
meteomorrisAuteur13 januari 2015 · 13:15

@@Marco @@TomDV @@Haagje @@Niels @@evan @@Ors @@mhilberts @@DaSpike @@Bohdie @@RP @@Robbe
De update is er. Nu het vliegtuig in. Kom maar door met die dump!

powfinder.com
Beginner
HaagjeAuteur13 januari 2015 · 13:54

Goede vlucht Morris!

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!