PA #9: al tot 80 centimeter vers

PA #9: al tot 80 centimeter vers
PowderQuest report
PowderQuest report

Werd er eerst geklaagd dat er geen sneeuw lag, is het nu wachten op de eerste klachten dat er teveel sneeuw ligt. Ergens doet het denken aan de lawinewinter van 1999. Ook deze begon slap en nietszeggend, totdat op 26 januari de sneeuwmachine aanging. In 3 stormen viel er ruim 5 meter sneeuw in nog geen maand tijd. Zover is het nog niet in de Alpen, maar we gaan een stormachtige periode tegemoet met heel veel verse sneeuw.

Sneeuwdek is weer op normaal niveau
Sneeuwdek is weer op normaal niveau

Het is kortom AAN. Dat merken we niet alleen aan de wederom rap stijgende bezoekersaantallen en de hoeveelheid reports die we binnenkrijgen, maar ik merk het ook aan mijn mailbox en de hoeveelheid PM’s die ik binnenkrijg. Vaak gaat dan in essentie om dezelfde vragen. Waar precies moet ik naartoe, heb je nog geheimtips, waar moet ik volgende week naartoe… etc… Relevante vragen. Zeker als je op het punt staat om te gaan, maar veelal geen unieke vragen.

PowderQuest report
PowderQuest report
PowderQuest report
PowderQuest report

wePowder is een snel groeiende community en met z’n allen hebben we veel zo niet heel veel kennis. Kennis die iedere dag verder groeit omdat we iedere dag meer leren, maar ook omdat er iedere dag nieuwe lezers bijkomen met nieuwe kennis. We kunnen elkaar dus helpen. Stel je vraag online. Hieronder of op het forum. In de regel beantwoord ik (nadat ik van de berg ben) de meeste vragen zo snel mogelijk. En naast mij zijn er nog veel meer wepowderaars met een bak kennis die je kunnen helpen.

Natuurlijk zal iedereen zo zijn secrets hebben die je liever niet deelt. Daarnaast zijn sommige gebieden inmiddels al zo overlopen dat de sneeuw er in de regel al getracked is voordat deze gevallen is. Het is de uitdaging het midden te vinden tussen delen en beschermen. Er zijn namelijk best wel wat kleine gebieden die onze support kunnen gebruiken. Eenmaal je keuze voor een regio of bestemming gemaakt ga je op trip. De ene keer naar een gebied dat je al kent, de andere keer naar een onbekend gebied. Allemaal ingegeven door de omstandigheden. Waar valt de sneeuw, hoe zit het met lawinegevaar, wie gaan er mee en zijn er voldoende mogelijkheden om met een minimaal risico zoveel mogelijk poeder te rijden? Aan jouw de keus. Weet je het niet zeker, stel dan op wePowder je vraag en er zullen legio antwoorden volgen. Goed… terug naar poederalert#9

  • Al tot 80 centimeter vers in 36 uur

  • superstorm Mischka = N-O-O-R-D-W-E-S-T-S-T-A-U!

  • centimeters tellen

  • waarheen te gaan?

  • GROOT lawinegevaar

Al tot 80 centimeter vers

Mischka came in with a bang. In de nacht van woensdag naar donderdag begon het te sneeuwen in het noordwesten van de Alpen en gemiddeld is er al zo’n 30-70, lokaal op vrijdagochtend al zo’n 80 cm vers gevallen en het einde is nog niet in zicht. De meetstations rond Engelberg, Ovronnaz, Les Marecottes, Portes du Soleil, Chamonix, Flaine en La Clusaz rapporteerden 30-65 centimeter vers in 24 uur tijd. Dat zijn mooie hoeveelheden. Zeker voor de noordalpen, waar het weliswaar vaker sneeuwt dan in de zuidalpen, maar waar de hoeveelheden per dump in de regel kleiner zijn dan in het zuiden. Daarnaast viel er in grote delen van de noordalpen met zo’n 40-110 centimeter al heel veel sneeuw de afgelopen week. De meeste sneeuw daarvan viel overigens in de vooralpen.

Mischka
Mischka

Superstorm Mischka

Storm Mischka is gearriveerd. Een storm die tot eind volgende week het weer in de Alpen zal bepalen. Allereerst in de vorm van maar liefst 3 kernen van ieder zo’n 970 mbar diep, maar vanaf vrijdag als een enkele kern met als standplaats de Noordzee. Waar de stroming gister en met name afgelopen nacht nog redelijk west was waardoor zo’n beetje de gehele Franse Alpen verse sneeuw konden optekenen, draait deze de komende uren steeds verder door naar noordwest. Maar niet voordat de sneeuwfronten zijn doorgekomen bij de Zuidalpen Oost. Het front dat sneeuw bracht in de westalpen klapt dan nog een keer tegen de Alpen aan om met name ten zuiden van Grossglockner en vooral rond de Karntische Hauptkamm en de Alpe di Gulia voor sneeuw te zorgen (reken op 10-35 cm, lokaal zelfs 50 cm vers).

OPowderQuest report
OPowderQuest report

Cold Smoke Powder Alert

Gevolg van het noordelijker worden van de stroming is dat de sneeuwmachine in de Franse zuidalpen met uitzondering van de Hautes Alpes langzaam dooft, terwijl deze in het gebied tussen Grenoble en de Arlberg juist nog wat harder gaat draaien. Er stroomt dan nog koudere lucht de Alpen in en de sneeuw wordt nog wat droger. Op zaterdag is het dan de beurt aan koude polaire lucht en komen we in een ritme van het koufront. Injeralpine kan het lokaal dan soms al even opklaren om daarna weer te gaan sneeuwen. Tegelijkertijd blijft het in de vooralpen van de Isere, Savoie, Haute Savoie, Unterwallis, ten noorden van de Alpennoordkam, Voralberg en de Arlberg continue sneeuwen. Dit zijn wellicht de mooiste vlokken die er vallen. Superdroog en heerlijk licht. En het mooiste is dat dit zo blijft tot en met de maandag/dinsdag waarna we de centimeters mogen gaan optellen.

Centimeters tellen

Gaan we tot de 200 centimeter komen? ik vermoed van wel. We zitten lokaal al op 80 centimeter en de machine is nog lang niet leeg. Alleen al tot en met zaterdagavond reken ik op de volgende onderstaande hoeveelheden sneeuw en tot en met dinsdag komt daar nog eens 30-80 centimeter bij.

Waarheen te gaan?

Voor komend weekend zijn de kaarten helder. Go west (vooral noordwest…) or go Northwest. Er is al veel sneeuw gevallen en er komt nog meer. Komend weekend wordt daarmee een weekend voor de betere treeruns. Vergeet de delen boven de boomgrens. Veels te gevaarlijk. Kies voor gebieden met bomen waar geen steile hellingen boven liggen!

Lawinegevaar in het westen naar 4
Lawinegevaar in het westen naar 4

Problemen op de wegen

Zaterdag is traditioneel een zogenaamde wisseldag in de Franse Alpen en de lokale autoriteiten zullen er alles aan doen om belangrijke verkeersaders vrij te houden. Toch kan en zal het zo zijn dat bepaalde wegen als gevolg van acuut lawinegevaar (tijdelijk) gesloten zullen worden. Ga je komend weekend die kant check dan vooraf de actuele condities op de wegen. Voor Frankrijk raadpleeg je het beste Bison Futeen voor Zwitserland de website van de TCS. Daarnaast is het goed om de site meteoalarm.eu in de gaten te houden zodat je op de hoogte bent van de actuele weersomstandigheden.

Gesloten (delen van) skigebieden

Naast wegen zullen ook (delen van) skigebieden gesloten worden als gevolg van acuut lawinegevaar. Informeer je voor je vertrek over de te verwachten condities in je lokale gebied en pas daar je plannen op aan.

Geen kennis = op de piste!

Met dergelijke hoeveelheden verse sneeuw is het buiten de pistes levensgevaarlijk. Blijf op de pistes en dat is zeker geen straf. Er valt zoveel sneeuw dat je ook op de piste verse sneeuw kunt rijden, Let daarbij goed op of de pistes wel open zijn. Pistes worden niet voor niets gesloten.

Wel kennis? Kies voor treeruns die niet onder steile hellingen liggen

Ga je de komende dagen richting de Alpen, wees dan alert. Check dagelijks je lokale lawinebericht, zorg dat je de juiste spullen bij je hebt en dat je over de juiste kennis beschikt. Met de juiste kennis is het nog mogelijk om mooie treeruns te rijden. Het lawinegevaar is naar verwachting lager in de dalen minder groot en zolang je kiest voor treeruns die niet onder steile hellingen liggen is het gevaar al direct een stuk kleiner. Wees daarbij alert bij open stukken, geulen en zogenaamde lawinekokers. Juist hier dreigt gevaar.

Geen kennis? Weet je het niet zeker? Zeg dan nee tegen off-piste en wacht tot de condities verbeteren. Het seizoen is nog lang.

Stay stoked

Morris

meteomorris

Reacties

Expert
ieismAuteur30 januari 2015 · 07:44

Poeh, moeilijk hoor om thuis te zitten dit weekend. Toch nog een vraag MM. :)
Hoe zit het met de wind tijdens en vlak na deze dump?

Met het oog op het Splitfest, ik zie ongeveer tot maandag nog wel vrij harde wind in de Gotthard regio met een beetje verse sneeuw. Daarna lijkt er een soort tendens naar iets rustiger, maar wel erg koud. Klopt dat een beetje, of te ver weg om te voorspellen?

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Gevorderd
NielsAuteur30 januari 2015 · 09:07
Gevorderd
AndriesAuteur30 januari 2015 · 15:01

Super gereden op Nassfeld vanmorgen! Schat ongeveer 30 cm vers en t sneeuwde nog stevig door toen ik naar beneden ging. Nu in het dal droog geworden. Wel veel kleine plakken los zien gaan…

Expert
TimVAuteur30 januari 2015 · 16:32

Hier in La Plagne een goede 70-1m, afhankelijk van plaats en verwaaid… vandaag prachtig geskied in de bossen, ligt wel UBERgevaarlijk, zelfs in bos vele platen doen vertrekken…

https://www.facebook.com/tim.vanhoutteghem/photos/a.594666647262764.1073741833.491736140889149/838467062882720/?type=1&theater

Gevorderd
WiebeAuteur30 januari 2015 · 18:15

Ik heb net mijn meest epic powderday ooit gehad! Zit in Les Arcs en had vandaag een gids geboekt. Ik was heel terughoudend of we het uberhaupt wel door moesten laten gaan, maar als gids had ik 3 keer World Freeride Tour deelnemer en Les Arcs local Thibaud Duchosal en die was overtuigd dat het helemaal goed zou komen. En gelijk had ie.

In Les Arcs zelf is het door de wind tijdbom rijden. Maar hij nam ons mee naar Villaroger en het was epic! Terwijl in Les Arcsde wind gierde als een malle was het in Villaroger totaal windstil. Gecombineerd met de lage temperatuur lag er in Villaroger meer poeder dan in Les Arcs. Thibaud kende elke steen en boom, faceshots in 80cm poeder tot en met, en geen enkel plakje losgetrapt. Top!

Expert
GilbertSAuteur30 januari 2015 · 19:03

Tignes vermaakte ons prima vandaag! (gister trouwens ook hoor)

www.instagram.com/gilbertsmink/
Gevorderd
evanAuteur30 januari 2015 · 20:49

Je weet het @@Wiebe; foto’s of … ;-)

Gevorderd
WiebeAuteur30 januari 2015 · 21:37

Haha jaja @@evan alles staat op GoPro

Gevorderd
BodoAuteur30 januari 2015 · 22:32

Uw @@meteomorris heeft wijze woorden geschreven: deel uw mooiste tree runs voor PA#9 !

http://wepowder.nl/forum/topic/107267

hou je veilig!

Gevorderd
joosthAuteur31 januari 2015 · 08:31

Hele gebied Baqueira opgeschaald naar stufe 4. Alle aspecten. Onwijze hoeveelheid verse sneeuw.

Wel zeer onstabiel sneeuwdek dus als er andere NL’ers of Belgische Wepowderaars zijn be carefull out there!

Dive in nose deep
Gevorderd
RPAuteur31 januari 2015 · 16:36

La Giettaz epic! Sneeuwdek tussen de bomen prima en vrij stabiel.

Epic!

Explore the Outdoor!
Beginner
RutgerAuteur31 januari 2015 · 17:13

Zelfs lawine in het zwarte woud… Feldberg… 2 doden… Laatste x dat er een lawine dode is gevallen was 1980.

The object in life is not to be on the side of the majority,
Beginner
dvvAuteur31 januari 2015 · 19:07

@@RP Zal er morgen nog iets te beleven zijn in La Giettaz? We zijn aan het nadenken welk gebied morgen te doen!

Beginner
thijzerAuteur31 januari 2015 · 20:20

@@RP Morgen ook la giettaz op de planning sstaan. Hopelijk heb je nog wat voor ons overgelaten.☺

Gevorderd
RPAuteur31 januari 2015 · 21:13

Nou, al veel afgekrast en de locals kunnen er ook wat van…

Maar ook verspoorde sneeuw lekker te rijden.

Nu weinig vers erbij, hopelijk morgen weer dumpje…

Explore the Outdoor!
Beginner
HaagjeAuteur1 februari 2015 · 09:22

3 dagen heerlijk vers gereden met treeruns en vers op de piste. Vrijwel alles stufe 4 in ValCenis.

Iedereen veilig aan- en teruggekomen? Heel veel zware ongevallen gezien door plotselinge gladheid.

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!