Mijn poeder vuurdoop in Disentis en Andermatt

Mijn poeder vuurdoop in Disentis en Andermatt

Door: Lenneke Eggink, fotografie: Caroline van ‘t Hoff

Als poederpuppy mocht ik mee op reis met twee doorgewinterde poederchasers: Julie & Caroline, twee Nederlandse skijournalisten die voor meerdere buitenlandse skimagazines schrijven. De reis ging naar Disentis & Andermatt in Zwitserland waar tijdens Pasen 2014 mijn poederdoop heeft plaats gevonden.

Daar ga ik!
Daar ga ik!

En aangezien Pasen 2015 er alweer bijna aankomt, wil ik dit graag nog met jullie delen! Zoals je merkt, ben ik ondanks mijn eenmalige ervaring in de backcountry al helemaal thuis in de freeride slang. Ik zelf ben een palenrammer met een voorliefde voor grote carve bochten. Ik ben in het bezit van het BASI II, wat gelijk staat aan Landes I. Enorm stoked was ik dan ook toen ik voor de eerste keer ging toeren en mijn vellen onder mijn ski’s plakte en aan de kick turns begon. Een nieuwe ervaring voor mij, maar daarover later meer.

De wekker staat de ochtend na aankomst al vroeg; om 8 uur ontmoeten we onze gebruinde gids in de, op 1 persoon na, lege gondel in Disentis. Eenmaal op de top valt het me op dat je hier makkelijk toegang hebt tot verschillende onverspoorde hellingen, met een klein stukje vellen of hiken kun je al een andere vallei indroppen. Gelijk word ik in het diepe gegooid en klimmen we een zeer steil stukje omhoog langs een touw richting een topje. Met de ski’s op de rug klamp ik me een beetje zenuwachtig vast aan het touw en zet ik die lompe skischoen stap voor stap in de verse sneeuw. Achter mij hoor ik de dames uitgebreid lachen en babbelen.

Goed, denk ik, dit moet dus een eitje zijn. Ik ben mega opgelucht en trots als ik boven kom en tril nog een beetje na. Gelukkig is het tijd voor wat foto’s van het prachtige uitzicht en kan ik een beetje bijkomen van mijn eerste hike! Vanaf dit kleine topje heb je een goed uitzicht over de prachtige en reusachtige Alpen.

De gids wijst dat wij links zullen indroppen in een grote open kom, waar nog geen sporen staan….! Eigenlijk valt mij gelijk bij deze eerste afdaling op dat de sneeuw van goede kwaliteit is zo tijdens het lente skiën. “Lente skiën”, ik hoor je denken. Het zei mij eerlijk gezegd ook niet zoveel; pappige pistes leek me nou niet super. Wat heb ik me daarin vergist; ik verkies nu lente skiën boven verspoorde poedergebieden in de kerstweken.

De dagen zijn langer, de zon feller en de off-piste bijna vrij van stress. Natuurlijk is de sneeuw in de wintermaanden ook verschillend van kwaliteit, maar niet zo technisch verschillend als tijdens de lente. De sneeuw verandert binnen één afdaling van zachte poeder tot slush en alles daartussenin. Dit vraagt constante aanpassing van je lichaam en techniek aan de verschillende terreinen en sneeuwsoort. Met je gezicht richting het groene dal bereik je aan het einde van de afdaling de weides. Ski’s op de schouder, een klein paadje aflopen om vervolgens tussen de koeienvlaaien door weer de piste te bereiken. Ik vermaak me dan ook top!

‘s Middags bezoeken we de skifabriek van het merk Zai, gelegen midden in Disentis met uitzicht op de bergen, wat onmiskenbaar voor goede inspiratie zorgt. De elegante ski’s zijn gemaakt van overwegend natuurlijke en duurzame materialen die jarenlang meegaan. ‘Zai’ betekent dan ook ‘volhardend’ in het Reto-Romaans, de lokale taal in Disentis. Zo zijn de topsheets vervaardigd van leer, hout, natuurlijk rubber, geïmpregneerd vilt en zelfs steen. Hoewel de ski’s prachtig zijn qua design, verzekert de gepassioneerde en charismatische eigenaar Simon ons dat het toch echt draait om de functionaliteit van de ski:

“Zai is about reduction to the essential in the quest for natural balance. Form follows function. A zai ski is a quiet statement of individuality and control. It does not require bright logos and graphics. Good design speaks for itself.” Natuurlijk hebben wij ook even laten vallen dat we niet vies zijn van een testritje. Een grote lach en een dikke knipoog kregen we als antwoord: “Vielleicht nächsten Jahr ”, top die staat!

Precies op tijd klinkt het fluitje van de conducteur en laten we Disentis achter ons. Langzaam klimt het treintje omhoog en om ons heen worden de bergen steeds ruiger. Als we de Oberalpass oversteken, valt ons oog op de talloze lawinehekken op de Gemsstock dé freerideberg van Andermatt. Met piepende remmen trotseert onze trein de steile haarspeldbochten richting onze bestemming, waar bijna net zoveel inwoners wonen als de hoogte waarop het ligt, 1444 meter. We zien meerdere hijskranen boven de daken uitsteken, er wordt hier volop gebouwd en de toekomst van het ingeslapen Andermatt verandert hierdoor drastisch. De Egyptische miljardair Samih Sawiris heeft Andermatt namelijk gekocht en wil dit eeuwenoude dorp omtoveren tot dé nieuwe high-end ski bestemming van Zwitserland, waarbij de authentieke charme zoveel mogelijk behouden moet blijven. Ook het skigebied zal een flinke metamorfose ondergaan. Er worden in eerste instantie drie nieuwe liften gebouwd om zo het skigebied van Sedrun, gelegen aan de Oostkant van de Oberalppas, te verbinden met Andermatt waardoor er 120 kilometer aan extra pistes bijkomen op toegankelijke zuidhellingen, ideaal voor families. De Gemsstock wordt vooralsnog met rust wordt gelaten.

Het is echt opvallend dat iedereen die wij in Andermatt spreken buitengewoon optimistisch is over de plannen van Samih. Dit wordt ook bevestigd door Marco, onze jonge, enthousiaste gids tijdens de eerste tourdag. Hij heeft samen met zijn beste vriend een gidsenbureau opgezet en is, nadat het project Andermatt definitief gelanceerd werd, teruggekeerd naar zijn geboortedorp. Tijdens de rit in de nagenoeg lege gondel legt hij ons uit dat het microklimaat voor veel sneeuw zorgt, waardoor ook zo laat in het seizoen er nog genoeg sneeuw te vinden is. Naar beneden kijkend zien we mooie couloirs die slechts met een korte traverse, hike of toer te bereiken zijn. We skiën nog geen tien meter op de piste en slaan dan gelijk het onverspoorde poederveld in. Bij elke draai spuit de sneeuw op en begin ik steeds harder te lachen.

Niet slecht voor een poederdoop toch?
Niet slecht voor een poederdoop toch?

Hoe is het toch mogelijk dat de sneeuw hierboven zo goed is en je geen last heb van andere fanatiekelingen?! De laatste afdaling nemen we helemaal naar beneden. Hierbij wisselen zachte poederveldjes zich af met stramme sneeuw waarbij je dus alles uit de kast moet halen en verschillende ski stijlen dient te gebruiken.

Lekker werken en technisch skiën! We sluiten deze topdag af in de schirm, een kleine circus tent naast de gondel. Wat begint met een onschuldig biertje ontaardt in éen groot feest.

Overmoedig besluit Marco in het donker met zijn ski’s nog van de trap de ijzeren trap te skiën, waar hij eerlijk gezegd niet echt goed vanaf kwam…

Kortom, het was een reis waar deze poederpuppy zich af en toe even in haar arm moest knijpen om te beseffen hoe veel mazzel ik had dat ik Julie en Caroline mocht vergezellen bij deze reis naar de prachtige groene valleien en witte toppen van Disentis en Andermatt. En 1 ding wat ik zeker geleerd heb, is dat je met gids (ongeacht de condities) bijna altijd poeder kunt scoren!

Wil je zelf naar Andermatt & Disentis deze lente, hierbij een aantal tips:

Disentis

Disentis is een klein resort in het hart van de Alpen, waar de liften je in minder dan 15 minuten naar 3000 meter brengen. De freeride mogelijkheden zijn eindeloos met steile lijnen bereikbaar met slechts een korte hike vanaf de lift. In april was het resort bijna verlaten.

Dit schattige en authentieke dorpje met 1400 inwoners heeft haar eigen skifabriek waar de high-end Zai ski’s gemaakt worden. Sommige klanten komen zelfs met de heli om hun nieuwe Bentley ski’s op te halen… Maar gelukkig hoef je geen miljonair te zijn om de fabriek te bezoeken. De charismatische eigenaar Simon laat je graag zijn “kindjes” zien.

Het comfortabele Hotel Baur ligt aan de voet van de gondel. Begin de dag daar met een heerlijk ontbijtje bestaande uit versgebakken broodjes en Zwitserse kaas. Vergeet niet na het skiën de sauna te bezoeken om te dansen op de beats van DJ Shnecki!

Een kaasfondue in de gezellig Buendnerstube is ook een absolute must. Eet wat welverdiende koolhydraten in dit 300 honderd jaar ouden huisje.

Ontspan je vermoeide spieren in een van de prachtige sauna’s, stoomcabines of outdoor douches bij het Bogn Sedrun Wellness, gelegen op 20 minuten per trein vanaf Disentis. Zowel daar als onderweg wordt je getrakteerd op idyllische uitzichten die zo thuis horen in reclamefolders en brochures.

Andermatt

Andermatt heeft een micro klimaat waardoor er hier altijd net iets meer sneeuw valt, dan in de omgeving. Aangezien het bijna op 3000 meter ligt, kan je er skiën van november tot half mei. Het is een freeride paradijs dat de afgelopen jaren is overgenomen door de Scandi’s. Zorg daarom dat je buiten het hoogseizoen ernaar toe gaat. Tijdens Pasen konden wij genoeg verse lijnen skiën!

Marco en Daniel kunnen je de secret spots van Andermatt laten zien. Deze twee local gidsen wijzen je naar de verse lijnen op de Gemsstock. Trakteer de jongens na het skien zeker op een biertje of twee, aangezien deze twee jonge gasten nogal goed zijn in après-ski!

Nadat het leger uit Andermatt trok, raakte dit dorpje bijna bankroet. Totdat de Egyptische project ontwikkelaar Samih Sawiris de nieuwe hoop van het dorp werd. 96% van de lokale bevolking steunt zijn plannen om een compleet nieuw dorp te bouwen met 6 hotels, 490 appartementen, 25 chalets en 3 extra liften. Deze liften zullen over 3 jaar de gebieden van Sedrun en Andermatt met elkaar verbinden. Vooralsnog wordt de Gemsstock (de freeride berg) met rust gelaten.

Er zijn genoeg goede restaurantjes in Andermatt. Het eten in Toutone was zelfs zo lekker dat we geen andere keus hadden dan om een doggie bag te vragen, wat als perfecte lunch diende in de gondel de volgende dag! De lekkerste kaasfondue eet je bij Ochsen ls je geluk hebt, hoor je onze gids Marco op zijn accordeon spelen en jodelen, terwijl jij zelf nog eens een broodje in de kaas dipt.

Juulski

Reacties

Gevorderd
AlexSkiAuteur24 februari 2015 · 08:34

Poederdoop??? Mis ik hier iets? Bedoel je niet ‘tourdoop’, want poeder is volgens mij niet nieuw voor je.

When life gets too complicated.... SKI
Gevorderd
JuulskiAuteur24 februari 2015 · 10:23

@@Alex_: dit verhaal is geschreven door Lenneke, dit was haar eerste toer + poedertrip! Maar je hebt gelijk, ik heb dit al veel vaker gedaan inderdaad!

Gevorderd
AlexSkiAuteur24 februari 2015 · 11:11

@@Juulski heb ik toch iets gemist :-)

When life gets too complicated.... SKI
Expert
HaasAuteur25 februari 2015 · 15:17

Leuk verhaal. Ook ik heb goede herinneringen aan Disentis, Sedrun en Andermatt. De tour vanuit Disentis (Oberalpstock) naar het maderanertal is één van de meest indrukwekkende die ik ooit heb gemaakt. Hebben jullie die ook gedaan?

There are no secrets, only information you don't yet have...!!
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!