PA#16: Een snelle powderdag en dan weer een storm

PA#16: Een snelle powderdag en dan weer een storm

In de loop van de maandag ging uiteindelijk zo’n beetje overal de regen over in sneeuw. Gelukkig was het in de inneralpine dalen van Zwitserland al koud genoeg zodat het zo’n beetje de hele dag bleef sneeuwen in dorpen als Davos, Andermatt en Zinal, maar verder naar het westen en noorden viel er toch heel wat regen. Vooral in Frankrijk was het beroerd en op veel plekken is het sneeuwdek tot een diepte van zo’n 30-50 cm. flink nat geworden. Maar wat wil je met die enorme hoeveelheden regen?

De koude lucht drukte vanmiddag uiteindelijk goed door, maar de meeste neerslag was toen al gevallen in de Franse Alpen, waardoor er slechts enkele centimeters bijkwamen op de doorweekte sneeuwlaag onder de 2000 meter. Boven de 2000 meter daarentegen viel zo’n 30-50 cm stormsneeuw. Ofwel sneeuw met veel wind. Opletten vandaag dus voor natte sneeuwlawines onder de 2000 meter (die natte meuk is nog niet geheel vastgevroren) en voor verse plaatlawines boven de 2000 meter.

In het oosten van Zwitserland, de inneralpine dalen en het westen van Oostenrijk vielen ook mooie hoeveelheden verse sneeuw en daar daalde de sneeuwgrens al sneller vanwege de rapper inkomende koude lucht. Tel daarbij op het gegeven dat het er langer sneeuwde en je snapt… vandaag zijn er ook wat treeruns uit te persen in het gebied tussen Andermatt en de Arlberg. Ff goed zoeken en scoren.

Where to go… Dinsdag

Daarmee is mijn where to go lijstje vrijwel identiek aan die van maandag. De echt hoge gebieden in Frankrijk kregen hun deel, maar je moet het heel hoog zoeken (boven tenminste de 2000 meter). Denk aan La Grave, Alpe d’Huez, Paradiski, Espace Killy en Chamonix. Maar zoals verwacht ben je beter af in de Arlberg, het oosten van Zwitserland of in de Gotthard. Ofwel het wordt zoeken in de volgende regio’s:

Vanaf woensdag weer sneeuw
Vanaf woensdag weer sneeuw

Woensdag… eerst wat stormgerommel

Woensdag staat er alweer een nieuwe storm te trappelen. Vanuit het noordwesten zakt een laag af richting de Alpen om vervolgens ten zuiden van de Dolomieten te eindigen. In zijn kielzog volgt koude lucht en sneeuw tot diep in de dalen. Allereerst sneeuw voor het noordwesten, in de nacht naar donderdag de Noordalpen en later ook voor de Dolomieten. De woensdag wordt grijs, koud en steeds witter, waarbij er sneeuw valt vanaf Chambéry tot ver in het oosten van Oostenrijk.

En dan, dan volgt de noordstau

​Want in het kielzog van deze storm komt een klassieke noordelijke stroming op gang welke sneeuw brengt in de gehele noordalpen. Een noordstau in 2 etappes. Allereerst sneeuw tot en met donderdag. Dan even lucht en dan nog eens sneeuw van vrijdag naar zaterdag. In mijn aangescherpte advies van vandaag hebben de volgende regio’s de beste kaarten. Donderdag zijn ook de Franse noordalpen goed, maar daarna zijn het enkel nog de noordalpen. Daarom…

Verdere finetuning hiervan volgt later deze week. De dinsdag wordt leuk, maar niets bijzonders. Het is gevaarlijk vanwege de wind en de vele sneeuw boven de 2000 meter. Pas vanaf woensdag gaat de noordstau motor aan en dan kan het wel eens diep worden.

Stay stoked

Morris

meteomorris

Reacties

Gevorderd
PowterAuteur3 maart 2015 · 09:06

Ik moet zaterdag ochtend in Davos (SSC) zijn en rij al eerder die kant op. Iemand eventueel donderdag/vrijdag in de buurt (ruime zin van t woord). Lijkt goed te komen met de sneeuw in de buurt. Heb een plekje in de auto.

Powter
Expert
GilbertSAuteur3 maart 2015 · 10:07

Wij rijden woensdag avond of donderdag ochtend richting Oostenrijk, ik weet nog niet precies waar. Ik denk ergens rond Kaprun, we hebben nog 2 plaatsen voor iemand die een lift zoek. We trekken vervolgens wel ons eigen plan, want we gaan vrienden opzoeken.

www.instagram.com/gilbertsmink/
Gevorderd
evanAuteur3 maart 2015 · 14:06

Jij en de kat van je ouders, @@GilbertS? ;-)

Ik twijfel voor dit weekend nog tussen Bregenzerwald, Hochkar en alles wat daartussen ligt.

Expert
GilbertSAuteur3 maart 2015 · 14:09

@@evan haha die zijn vorig weekend dus mooi terug gekomen :D

@@meteomorris wat denk jij dat de temperatuur doet van het weekend?

www.instagram.com/gilbertsmink/
Gevorderd
dejongarnoAuteur3 maart 2015 · 15:57

Hier (in le Grand Massif) beelf het gisteren te warm; alle neerslag viel bij temperaturen ver boven nul. Met het kouder worden, gingen ook de kranen dicht.

Wachten op een nieuwe dump dus…

Expert
meteomorrisAuteur3 maart 2015 · 17:14

@@dejongarno, precies zoals verwacht. Grootste deel van het gebied ligt dan ook te laag. Niet voor niets dat ik enkel Cham heb opgegeven als optie bij jullie in de buurt.

powfinder.com
Expert
meteomorrisAuteur3 maart 2015 · 17:15

@@GilbertS, zaterdag nog sneeuw in Oostenrijk en daarna zon. Het blijft relatief koel maar de zon is al sterk. Zeker in de westalpen al stijgende temperaturen. Het oosten en zuiden houden het dan koeler.

powfinder.com
Beginner
SurfertjeAuteur3 maart 2015 · 18:53

In Grimentz/zinal was het inderdaad nèt koud genoeg gisteren, in de ochtend begon de sneeuw te blijven liggen in het dorp. Daarna de hele dag sneeuw maar met veel wind boven de 2000m. Vandaag waren dan ook zo’n beetje alle wanden met een beetje helling naar beneden gekomen/geschoten. Wel een mooi dagje met zon:)

Gevorderd
ConstantAuteur3 maart 2015 · 22:10

Eindelijk zit ik midden in een powderalert! 50 cm poeder in Laax en veel firsttracks (eigenlijk tweede tracks, de skigids ging meestal voorop!

I need Coffee, you need Coffee, we all need Coffee.................
Expert
GilbertSAuteur3 maart 2015 · 22:25

Fieberbrunn voor donderdag een goed idee?

www.instagram.com/gilbertsmink/
Expert
KlettergeitAuteur4 maart 2015 · 07:51

@@meteomorris wordt het na donderdag/vrijdag mooi in Chamonix ivm tripje tm dinsdag of nog onduidelijk? Bedankt!

Expert
meteomorrisAuteur4 maart 2015 · 09:04

@@WoutMartens, mooi weer vanaf vrijdag. Zie ook mijn update van vandaag…

powfinder.com
Expert
KlettergeitAuteur4 maart 2015 · 12:42

@@meteomorris Super, update ook gelezen! Thanks:-)

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!