#PA21: Paaspoeder en GROOT lawinegevaar

#PA21: Paaspoeder en GROOT lawinegevaar
Sneeuwval komende 4 dagen
Sneeuwval komende 4 dagen

Dachten we even dat de lente al begonnen was, de jetstream heeft anders besloten. #PA21 is tot nader orde uitgesteld vanwege orkaanwinden, veel sneeuw en de in de loop van de dagen stijgende temperaturen. Vooral de dinsdag lijkt enorm gevaarlijk te worden in de Alpen. Daarna keert de kou weer terug.

Op de jetstreamanimaties is mooi te zien dat de Alpen allereerst nog in de frissere lucht zitten, maar in de loop van de dinsdag stroomt de warmere lucht binnen en wordt de jetstream naar het noordoosten gedwongen. Dat de jetstream pal over de Alpen loopt staat garant voor depressie- en stormgeweld.

Samenvattend:

  • De komende week 2 meter+ ten noordwesten en noorden van de Alpenhoofdkam

  • Tot en met dinsdag een stijgende sneeuwgrens, daarna weer rap dalend

  • Sneeuwgrens ligt al die tijd het laagste in Oostenrijk en het hoogst in Frankrijk

  • Continue harde tot orkaanachtige winden met af en toen een moment van luwte

  • Lawinegevaar naar 4 (GROOT)

Koud-warm-koud
Koud-warm-koud

Tot en met dinsdag: hold your horses

Hoewel het maandag als een malle sneeuwt (30-70 cm vers in het noordwesten en noorden van de Alpen) en de sneeuwgrens zoetjesaan zakt van 1800 richting de 1200 meter of lager is het beter om nog even te wachten. Dinsdag passeert namelijk het warmtefront dat stormdepressie Niklas richting de Alpen stuurt en de sneeuwgrens gaat dan tijdelijk richting de 2200 meter in het westen en 1500-1700 meter in het oosten van de Noordalpen. Pas wanneer Niklas in de nacht naar woensdag zijn koufront loslaat op de Alpen is het moment daar om je op te maken voor #PA21.

Vanaf woensdag sneeuw tot diep in de dalen

Woensdag knalt het koufront er dan goed in en dan is het ook meteen raak. Sneeuw tot diep in de dalen en problemen op de wegen. Met name in Oostenrijk wordt het dan bar en boos. Donderdag breidt de sneeuwval zich verder uit naar het westen om dan ook daar voor problemen te gaan zorgen op de wegen.

Treeruns

Stormwinden betekent Triebschnee en windslabs boven de boomgrens, maar ook op de open stukken in de bossen. Het wordt dan lastig om nog ergens veilig off-piste te rijden en enkel met voldoende kennis ben je in staat de risico’s er uit te filteren en de juiste call te maken. Niet iets voor leken dus. Realiseer je dat er niet overal meer een basis ligt tussen de bomen en dat treeruns met steile hellingen boven je levensgevaarlijk zijn. Maar met goed zoeken zijn de juiste treeruns zeker te vinden in delen van de Noordalpen.

Tot en met de pasen noordstau?

Ik ga je pas dinsdag/woensdag vertellen waar je naartoe moet voor #PA21, maar dat het diep wordt is zeker. Mogelijk zelfs uberdiep omdat het paasweekend ook nog sneeuw op de kaarten heeft staan. Ik kan er veel woorden over schrijven, maar ik houd het kort:

  • Wax up

  • Hold your horses

  • Zet runs boven de boomgrens uit je hoofd

  • Kennis is de sleutel naar veilige poeder

  • Oostenrijk en het oosten van Zwitserland waarschijnlijk de jackpot bestemmingen omdat het daar kouder blijft en treeruns dus mogelijk moeten zijn

  • Dinsdag/woensdag meer

Stay stoked

Morris

meteomorris

Reacties

Gevorderd
ThoomasAuteur30 maart 2015 · 10:40

:)

Gevorderd
SteefAuteur30 maart 2015 · 10:53

Hier word ik druistig van! :) Volgens mij heb ik de afgelopen jaren nog geen Pasen zonder poeder gehad…

Every turn is a sign of weakness. I'm weak...
Expert
meteomorrisAuteur30 maart 2015 · 11:15

@@Steef, klopt. Pasen heeft een erg goed track-record. En dan te bedenken dat Pasen iedere keer weer op andere data valt.

powfinder.com
Gevorderd
BohdieAuteur30 maart 2015 · 11:28

Ppppppasen begint niet voor niets met een P!

Gevorderd
3zelAuteur30 maart 2015 · 12:01

Top, paashaasgewijs pillows hucken… I’m in

knowledge is powder
Gevorderd
Willem2kAuteur30 maart 2015 · 12:15

Pff, alweer sneeuw in de alpen? Ik gun iedereen zijn pleziertje hoor, maar ik zie liever nog even een dikke dump naar de Lofoten komen. :)

Snowboarding without friends is not snowboarding.
Gevorderd
EmileHendrixAuteur30 maart 2015 · 12:56

Afgelopen nacht was er volgens mij 'n boel vocht (en wind) boven de Autobahn op weg naar de alpen…

Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
Gevorderd
YvesAuteur30 maart 2015 · 14:30

Dit weekend richting Engelberg, hoop wel op wat zicht en stabilisatie. want vrees dat de bossen een beetje te warm gaan zijn…

Gevorderd
marypAuteur30 maart 2015 · 18:56

Veel sneeuw in hochgurgl. Eerste uur zelfs leuk op de piste. Komt nog meer sneeuw aan. Top hier. Nu nog zicht.

Gevorderd
MimosaAuteur30 maart 2015 · 20:05

Op zoek naar treeruns dus…

Powder makes me happy!
Gevorderd
ConstantAuteur30 maart 2015 · 22:00

Laax of Saas Fee, welke zal ik kiezen?

I need Coffee, you need Coffee, we all need Coffee.................
Elite
kanskiAuteur31 maart 2015 · 09:13

Op het moment dramatische sneeuwcondities in Les 4 Vallées. De sneeuw die gevallen is is door nat vanaf 3000m en lager. Lawine niveau 4 en nog steeds stormachtige winden op de toppen.

Op het moment is deze zijde van de Alpen geen goed plan!

Temperatuur gaat nu de komende uren wel langzaam naar beneden, maar vraag me af wat dat nog kan verbeteren aan deze doornatte laag…

Denk dat de zomer maar door moet komen.

Never ski faster than your guardian Angel can fly!
Beginner
GerritAAuteur31 maart 2015 · 09:46

Hier in Valfrejus ook erg nat tot boven de 2000 meter. alle liften vandaag dicht i.v.m. de wind die met 100 km/u over de Punta Banga raast. Maar ja ik vermaak me wel met een goed boek. :)

And snow it is.....
Expert
meteomorrisAuteur31 maart 2015 · 10:38

@@kanski, dank! Dan is de voorspelling vooralsnog correct.
@@GerritA, dank voor het delen. Storm wordt de komende uren nog erger.

powfinder.com
Beginner
GerritAAuteur31 maart 2015 · 12:55

@@meteomorris Hier nog twee foto’s genomen vanaf het balkon (in heerlijke zonnetje) waarbij de wind goed te zien is En één waar je de lawines kan zien die spontaan ontstaan door de vele regen, deze is op zo’n 1900 meter hoogte. Het is hier ook lawinegevaar 4… FORT RISQUE D’AVALANCHE.
http://cdn.wepowder.nl/forum/1/13144.jpg?width=640 http://cdn.wepowder.nl/forum/1/13146.jpg?width=640

And snow it is.....
Toerist
Martijn1975Auteur31 maart 2015 · 19:57

193 km per uur op de zigspitze!
Hoe zou dat zijn als je er middenin zit?

Beginner
mhilbertsAuteur31 maart 2015 · 20:17

volgas op de autobahn met je hoofd buitenboord, zoiets?

Expert
meteomorrisAuteur1 april 2015 · 08:49

@@Martijn1975… wow

powfinder.com
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!