Nulgradenniveau 1700 meter lager

Nulgradenniveau 1700 meter lager
Sneeuw op komst
Sneeuw op komst

Wow, dat is nog eens een kop boven een artikel. Goed voor de kliks zou ik normaal gesproken zeggen, maar bij mij is het nu vooral de stoke en het enthousiasme. Niet dat eind deze week de Alpen plotsklaps volledig in de winter zitten, maar op wePowder start morgen wel degelijk een nieuwe winter. Het zal een dagje F5-en worden waarna je (hopelijk) gaat genieten van de vernieuwingen op wepowder. En dan is het altijd fijn als de weergoden ook mee doen om direct alle vernieuwingen te kunnen testen. Want er is wel degelijk sneeuw op komst.

Nulgradenniveau fors omlaag

Vandaag is het nog zomers in de Alpen. Het nulgradenniveau schommelt rond de 4200-4500 meter en van winter is geen sprake. De Hintertuxer gletsjer ziet er dramatisch uit net als de andere gletsjers in de Alpen. Maar er zit kou in de lucht.

Hintertux vandaag
Hintertux vandaag

Een actief lagedrukgebied met de naam Jonas trekt de noordzee op en brengt een noordelijke stroming op gang. Goed nieuws voor surfers zoals ik in de lage landen omdat er eindelijk weer wat beweging komt in de noordzee (check surfweer.nl voor details), maar ook goed nieuws voor iedereen die al stiekem begint af te tellen voor de winter die komen gaat.

Het laag Jonas
Het laag Jonas

Tussen Jonas en het immense hogedrukgebied ten westen van Ierland komt een noordelijke stroming op gang die koude lucht vanuit het noorden richting de Alpen transporteert.

Nulgradenniveau fors lager

Die koude noordelijke lucht is goed zichtbaar op de zogenaamde Ensembles voor de Alpen. Onderstaand zie je de luchttemperatuur die we voor de komende dagen verwachten op een hoogte van ongeveer 1400 meter boven zeeniveau. Waar het vandaag nog bijna 25 graden is, zakt deze in het weekend richting de 5-10 graden. En kijk ik naar ons weermodel dan zie ik het nulgradenniveau van 4300 meter richting de 2600 meter op zaterdag zakken en wie zelfs tijdelijk richting de 2200 meter.

Flink dalende temperatuur
Flink dalende temperatuur

Sneeuw eerst boven de 3000 meter later richting de 2500 meter

In beginsel zal het nog goed zoeken zijn naar webcams met witte beelden omdat de koude lucht moeite heeft de noordkant van de Alpen te bereiken. Pas vanaf vrijdag komt de straalstroom richting het zuiden echt op gang en daalt de sneeuwgrens richting die plekken waar meer webcams staan.

Morgen meer, hoewel het even kan duren voor al het nieuws online staat.

##countdown #f5-en

Morris

meteomorris

Reacties

Expert
ieismAuteur31 augustus 2015 · 13:25

http://ski.inmontanis.info/d/203470-2/DSC01268.jpg

Wel bijzonder om te zien dat zo’n stuk plastic erover toch wel veel verschil maakt.

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Expert
meteomorrisAuteur31 augustus 2015 · 13:42

@@ieism, in het kader van ieder nadeel heb zijn voordeel…
Met het verdwijnen van de Gletsjers verdwijnt ook het risico van de gletsjerspleet.

powfinder.com
Gevorderd
AryenAuteur31 augustus 2015 · 15:38

Het verdwijnen van de gletsjers heeft mogelijk meer nadelen dan voordelen, helaas. Ze zorgen ook voor een stabiele wateraanvoer in de bergen. En dat is niet alleen voor de berghutten handig.
Verder reflecteren ze zonlicht, ook als ze blootliggen, dus de opwarming van de aarde zal versneld worden met het verdwijnen van de gletsjers.
Dus die spleten neem ik graag voor lief.
Waarschijnlijk zorgen die gletsjers er ook voor dat er eerder in het seizoen een lekkere basis ontstaat voor de eerste poederbochten. Is het niet? :) Rotsen en alpenweiden zijn minder snel voldoende afgekoeld, waarschijnlijk. Tel uit je winst! :D

Expert
meteomorrisAuteur31 augustus 2015 · 15:53

@@Emmer, helemaal eens. Mijn opmerking is ook vooral cynisch bedoeld.

powfinder.com
Gevorderd
AryenAuteur31 augustus 2015 · 17:04

Dat had ik wel begrepen. :) Maar ik wilde het toch even kwijt. En ik wordt er af en toe ook best een beetje verdrietig van.

Ik moet er toch gewoon weer even inkomen, zo aan het begin van het seizoen, om m’n naam nog een beetje eer aan te blijven doen. ;)

Time for a change? :)

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!