Winterverwachting ‘15-’16: koud en sneeuwrijk

Winterverwachting ‘15-’16: koud en sneeuwrijk

Ja, dit was het nieuws waarop we zaten te wachten. Haslinger Sepp heeft geen moeilijke computermodellen nodig om een voorspelling te doen. Een enkele blik op de Königskerze zegt hem genoeg. Vorig jaar voorspelde hij voor de Noordalpen een relatief sneeuwarme winter en kijken we terug dan had hij gelijk. De winter begon laat en verliep met name aan de noordkant van de Alpen kwakkelend met een mooie afsluiting tijdens de paasdagen. Dit jaar is dat anders als we Sepp mogen geloven.

Zijn voorspelling is vanwege zijn dialect, de achtergrond geluiden en het gegeven dat Sepp de kunst verstaat om van de camera af te spreken soms lastig te volgen, maar in het kort luidt deze als volgt: winter ‘15-’16 wordt de superwinter die we al lang niet meer gehad hebben.

Ofwel, als we deze oude weerzegger uit het Duitse Bayern moeten geloven dan wordt het een lange en sneeuwrijke winter met sneeuw tot diep in de valleien van midden oktober tot ver in maart. Een voorspelling die als hij uitkomt veel sneeuw betekent voor de noordkant van de Alpen, maar juist weinig sneeuw aan de zuidkant van de Alpen. Want sneeuw in het noorden betekent zon in het zuiden en aanhoudende kou in het noorden betekent dat er geen zuidstau met dito warme lucht voor de noordalpen kan doorkomen. Een echte noordelijke winter en als we Haslinger Sepp mogen geloven de winter van de eeuw.

Hoe betrouwbaar is Haslinger Sepp en zijn wonder plant?

Wel deze Sepp doet al 50 jaar rake voorspellingen en heeft er nog nooit echt significant naast gezeten. Wat denken jullie? Gaat dit ‘m worden?

meteomorris

Reacties

Expert
ieismAuteur3 september 2015 · 08:15

Seems legit.

Wil jij van mij ook zo’n konings-stengel voor je verjaardag @@meteomorris?

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Gevorderd
RPAuteur3 september 2015 · 08:43

Teken ik voor… Sepp for President!

Explore the Outdoor!
Expert
meteomorrisAuteur3 september 2015 · 08:49

@@ieism, graag. Dan kom ik volgend jaar ook met zo’n filmpje inzake de winterverwachting voor Nederland ;)

powfinder.com
Toerist
TezeAuteur3 september 2015 · 08:52

works for me. 12 points for Sepp!

Beginner
Tim3Auteur3 september 2015 · 09:00

Dit is onomstotelijk bewijs. #laatmaarkomen #schitterendestengels #doemijzo’nmuts

'Go, go on that great adventure' - Jeremy Jones (Higher)
Gevorderd
xs2arjan.Auteur3 september 2015 · 09:08

@@Bobvaniterson kijk goed nieuws voor onze powderchases die komen gaan… :-))

xs2arjan
Expert
meteomorrisAuteur3 september 2015 · 09:20

@@xs2arjan. Staat de syncro alweer te pruttelen?

powfinder.com
Toerist
AnoniemAuteur3 september 2015 · 09:23

Waarom staat deze man nog niet op de loonlijst bij wepowder?

Gevorderd
xs2arjan.Auteur3 september 2015 · 09:54

@@meteomorris startklaar idd! surf/kite gear, zand en zeezout vrij inmiddels ;-)

xs2arjan
Elite
ErwinAuteur3 september 2015 · 10:47

Prachtig die man, laat maar komen die winter!

Toerist
marijejr147Auteur3 september 2015 · 16:26

Koningskaarsen liegen nooit!

Euh… wacht even, ik heette toch Dutchess op dit forum? Watskebeurt?

Gevorderd
RoodbaardAuteur3 september 2015 · 16:57

Uhhhmm had plannen voor de Zuid-Alpen …toch maar aan de Noordzijde blijven dan ?

AL
Elite
kanskiAuteur3 september 2015 · 18:32

Wordt tijd dat ik ga verhuizen dan! Nou was ik toch al van plan meer over de gehele Alpen werkzaam te zijn, komt dat even goed uit!

Never ski faster than your guardian Angel can fly!
Beginner
HaagjeAuteur4 september 2015 · 10:08

Laat ik nou net een sloot vakantiedagen opgebouwd hebben :)

Gevorderd
49Auteur7 september 2015 · 11:04

Voorlopig inderdaad fris en zonnig in het zuiden …

montagna bianca, ti amo
Expert
ieismAuteur8 juni 2016 · 10:47

:) :) :)

“Beste Ivar,
U heeft op 07-09-2015 een bestelling bij ons geplaatst voor een zakje 605600 Verbascum . We hebben nu verse oogst binnen gekregen van onze leverancier en sturen ze voor u op.
Vriendelijke groeten,
Vreeken’s Zaden”

@@meteomorris Beter laat dan nooit toch? Ik geef ze binnenkort op het Wepowder hoofkwartier af, geen idee wanneer je zoiets moet planten maar wellicht kan het nog dit jaar. :)

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Expert
meteomorrisAuteur8 juni 2016 · 11:26

@@ieism, lol… ik ben toevallig net bezig met mijn terugblik op de winter. Hasslinger Sepp heeft zijn schijnwerpers gehad, maar de evaluatie van zijn voorspelling doet mij vermoeden dat we hem niet zo vaak meer zullen horen. De beste man zat er gruwelijk naast.

powfinder.com
Expert
ieismAuteur8 juni 2016 · 11:38

:) Hij zat er 90% naast ja, dat wel. Misschien moet je het roken of er thee van zetten ofzo…

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Gevorderd
DutchessAuteur8 juni 2016 · 13:43

Nou, stop die dingen dan maar in waterpijp, er wordt hier in CH een sneeuwgrens tot 500-700 m voorspeld tijdens de nachten van het weekend. (hoofdlampjes-poederalert!) Die koningskaarsen zijn echt helemaal de weg kwijt!

(Edit: belay that, de vriendin die me de sms toestuurde had het uit de blick en in de gauwigheid de (bulgaren)sneeuwgrens verkeerd gelezen, die ligt gewoon nog op 2200 meter. Overdag. Dit bericht was dus net zo betrouwbaar als een koningskaarsje…)

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Gevorderd
EmileHendrixAuteur8 juni 2016 · 18:15

Nou ja, 10% 100% raak is ook niet mis.
Volstrekt ongerelateerd vraagje: @@meteomorris verwacht je nog meteo-cursus-sessies van de herfst?
:p

Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!