Welke skigebieden zijn/gaan er open?

Welke skigebieden zijn/gaan er open?

Afgelopen weekend viel de eerste sneeuw van winter '15-'16. Fijn voor de webcams, maar veel te weinig voor een serieuze poederbocht. De gletsjers zijn kaal en grauw de zomer doorgekomen en er liggen legio spleten bloot. Verre van optimaal dus en er zijn nog heel wat dumps nodig. Toch gaat het ergens in oktober of november onvermijdelijk kriebelen als de webcams witter worden en onze sneeuwkaarten vuurrood kleuren. En dat zal zeker het geval zijn nadat we met 1500 hongerige freeriders op 30 oktober het Freeride Film Festival achter ons hebben. Gedeelde stoke geeft hoop en voor je het weet pruttelen we weer heen en weer richting de geliefde Alpen.

Waarheen dan te gaan?

Poedertrips vroeg in het seizoen kennen zo hun eigen charme maar ook problemen. De stoke van die eerste rit naar de Alpen is onbeschrijflijk. De grote verhalen in de auto. Wat ga ik aantreffen? Staan die mooie bergen er nog? Maar kent ook zijn risico’s. Want welke gebieden zijn er open? Ligt er voldoende sneeuw en waar moet ik op letten?

Welke gebieden zijn er open?

De laatste jaren baalde ik er flink van dat ik niet direct op wepowder kon zien of een gebied wel open was en zo ja hoeveel liften er draaiden. Daar hebben we bij de start van dit seizoen verandering in gebracht. Op de forecast pagina krijg je snel een overzicht of het gebied open is en of de liften er draaien. Mooi, maar de komende maanden zullen er ook gebieden zijn die nog open moeten gaan en het liefst weet ik dat al vooraf zodat ik als de sneeuw rijkelijk gaat vallen er al op de dag van de opening kan staan.

Onderstaand een lijstje met daarin de geplande openingen tot en met midden november. Dan kunnen we alvast een beetje gaan plannen. Nu de sneeuw nog.

Reeds open:

Geplande opening voor september

Geplande opening voor oktober

Geplande opening voor november

meteomorris

Reacties

Gevorderd
AryenAuteur7 september 2015 · 12:32

Mooie aanvulling van de site. Waarvoor dank!

Kitzbühel-Kirchberg gaat trouwens 24-10 open.

Gevorderd
CheizzAuteur7 september 2015 · 13:05

Opent Ischgl niet ook al in november? 26/11 staat op hun site (indien er voldoende sneeuw ligt uiteraard)

gigiski.com
Expert
meteomorrisAuteur7 september 2015 · 13:18

@@Cheizz, klopt. Ik heb in deze lijst alles staan tot en met 20 november.

powfinder.com
Expert
TimVAuteur7 september 2015 · 17:44

kom maar sneeuw! wat was dat beetje zot maar oooo zo lekker die 24ste oktober zonder base in hintertux!!! ;)

Gevorderd
AryenAuteur7 september 2015 · 18:38

@@TimV Heb je ook weer op ski’s gestaan? Ging 't? :)

Beginner
AvdLAuteur7 september 2015 · 19:51

Engelberg is ook open ‘von Oktober’. Maar wanneer precies kan ik niet achter komen…
Sölden (im Otztal) heeft 10 oktober gletsjer opening.
Val Thorens opent 21 november (pas).
Flims/Laax opent de gletsjer vanaf 31 oktober.
Grimentz/Zinal opent vanaf weekend 14-15 november de weekenden. Val d’Anniviers gaat pas 19 (!) december helemaal open.

It's all about the turns duuuuuude!
Expert
TimVAuteur7 september 2015 · 20:16

@@Aryen , was het maar waar !!! :O december pas hopelijk, jij zal vroeger zijn ditmaal ;)

Gevorderd
AryenAuteur7 september 2015 · 20:18

@@TimV Heb je ook weer op ski’s gestaan? Ging 't? :)

Aryen op 7 sep 2015 18:38


@@TimV Laat maar … :) Bericht te snel en dus verkeerd gelezen. Ik kreeg even het idee dat je van deze eerste vlokken had genoten.
Maar ik hoop in ieder geval dat je er snel weer van kunt genieten.

Edit: en nu weer berichten gekruist :)

Expert
TimVAuteur7 september 2015 · 20:20

tnx ;) heb deze zomer wel een paar vlokjes kunnen spotten heel hoog in La Plagne gelukkig… :D
nu een maandje België, hier zal 't wel nog niet voor direct zijn …

Gevorderd
AryenAuteur7 september 2015 · 20:23

@@Aryen , was het maar waar !!! :O december pas hopelijk, jij zal vroeger zijn ditmaal ;)

TimV op 7 sep 2015 20:16

Was dat pas eind oktober dat we elkaar in het Pitztal tegen kwamen? Ik had het gevoel dat het eerder was. kZal me vergissen.
Duimen dat het dit jaar eerder aan is.

Beginner
KendoAuteur8 september 2015 · 15:49

dit blijft ook altijd een fijn linkje en is ook voor de andere Alpenlanden beschikbaar

http://www.bergfex.at/oesterreich/saisonstart/

“Ein Brett macht Spaß. Zwei Bretter machen doppelt so viel Spaß”
Gevorderd
japser_beAuteur8 september 2015 · 17:09

Breaking News !!!
This SAT 09/12/15 we start the glacier skiing!!! Lifting and skiing is possible at Schwarze Schneide II, SL Karleskogl and on the slope nr. 32. Mountain railway operating times: 8am - 15.30pm. With valid skitixs you can use the public transport to the glacier for free!
Ines, Social Media Team

Solden gaat dus ook al open vanaf dit weekend !

Expert
meteomorrisAuteur8 september 2015 · 18:13

@@japser_be Dank!

powfinder.com
Toerist
TezeAuteur12 oktober 2015 · 18:02

Engelberg lijkt 17oct ook te openen!

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!