Afgelopen weekend viel de eerste sneeuw van winter '15-'16. Fijn voor de webcams, maar veel te weinig voor een serieuze poederbocht. De gletsjers zijn kaal en grauw de zomer doorgekomen en er liggen legio spleten bloot. Verre van optimaal dus en er zijn nog heel wat dumps nodig. Toch gaat het ergens in oktober of november onvermijdelijk kriebelen als de webcams witter worden en onze sneeuwkaarten vuurrood kleuren. En dat zal zeker het geval zijn nadat we met 1500 hongerige freeriders op 30 oktober het Freeride Film Festival achter ons hebben. Gedeelde stoke geeft hoop en voor je het weet pruttelen we weer heen en weer richting de geliefde Alpen.
Waarheen dan te gaan?
Poedertrips vroeg in het seizoen kennen zo hun eigen charme maar ook problemen. De stoke van die eerste rit naar de Alpen is onbeschrijflijk. De grote verhalen in de auto. Wat ga ik aantreffen? Staan die mooie bergen er nog? Maar kent ook zijn risico's. Want welke gebieden zijn er open? Ligt er voldoende sneeuw en waar moet ik op letten?
Welke gebieden zijn er open?
De laatste jaren baalde ik er flink van dat ik niet direct op wepowder kon zien of een gebied wel open was en zo ja hoeveel liften er draaiden. Daar hebben we bij de start van dit seizoen verandering in gebracht. Op de forecast pagina krijg je snel een overzicht of het gebied open is en of de liften er draaien. Mooi, maar de komende maanden zullen er ook gebieden zijn die nog open moeten gaan en het liefst weet ik dat al vooraf zodat ik als de sneeuw rijkelijk gaat vallen er al op de dag van de opening kan staan.
Onderstaand een lijstje met daarin de geplande openingen tot en met midden november. Dan kunnen we alvast een beetje gaan plannen. Nu de sneeuw nog.
Reeds open:
Molltaler gletsjer
Geplande opening voor september
Pitztaler gletsjer (18 september)
Val Senales (18 september)
Geplande opening voor oktober
Kaprun - Kitzsteinhorn (3 oktober)
Tignes (3 oktober)
Stubaier gletsjer (11 oktober)
Diavolezza (17 oktober)
Les 2 Alpes (24 oktober (let op: sluit weer na 1 november))
Geplande opening voor november
Obergurgl - Hochgurgl (12 november)
Andermatt (14 november (enkel de weekenden))
Obertauern (18 november)