Poeder in Japan: tips om de beste sneeuw te scoren

Poeder in Japan: tips om de beste sneeuw te scoren

Pak een willekeurige poederfilm erbij en de kans is klein dat er geen shots van Japan in zitten. Japan is meer dan ooit het beloofde land van menig poederrijder. En dan te bedenken dat tot 9/11 er bijna geen buitenlander te vinden was in de Japanse sneeuw. Het waren de aanslagen in de VS en de daaropvolgende aangescherpte grens controles die veel Aussies en Nieuw Zeelanders deed besluiten hun heil te zoeken in de poeder van Japan. Een tot dan toe onbekend wintersportland bleek honderden voornamelijk kleine skigebieden te herbergen. Maar bleek ook een wintersportland in verval. De vergrijzing en de stagnerende economie zorgde voor weinig koopkracht bij een krimpende bevolking en de resorts verkeerden in mineur. Totdat 9/11 zich aandiende.

Is Japan zoveel beter dan Noord Amerika of Europa? Hebben ze er uitmuntende liften? De beste backcountry lijnen? Of zijn het de waanzinnige voorzieningen die de meer dan 500 skigebieden op de kaart hebben gezet. Het antwoord daarop is drie keer nee. Wat dan wel? Wat velen van ons niet wisten is dat Japan is gezegend met een van de beste, zo niet het beste sneeuw klimaat van de wereld. En uiteindelijk is sneeuw toch de drivin’ force voor velen van ons. Toch? ;) Maar waarom is de sneeuw in Japan zo uitzonderlijk goed? Om twee redenen:

  • de kwaliteit van de sneeuw

  • de hoeveelheid sneeuw

Laat ik met dat laatste beginnen.

Waarom valt er zoveel sneeuw in Japan

De Japanse eilanden liggen in de zee. Rechts ligt de grote oceaan en links de veel kleinere Japanse Zee. Genoeg water eromheen om voor vocht in de lucht te zorgen kortom. Ten tweede waait er in de winter een overheersende wind uit het noordwesten. Zeer koude luchtmassa’s, afkomstig uit Siberië blazen vanaf het vasteland over de Japanse zee richting Japan. Deze droge wintermoesson pikt het nodige vocht op als het over de Japanse zee raast. Als laatste zijn er de Japanse Alpen op het hoofdeiland met een aantal toppen net hoger dan 3000 meter en de heuvels en vulkanen van het noordereiland Hokkaido. Een aaneenschakeling van toppen en graten die een ideale muur vormen om de bewolking die boven de relatief warme Japanse zee ontstaat tegen te houden en te dwingen leeg te sneeuwen. De sneeuwstormen die hier het gevolg van zijn noemt men in de bergen Yamayuki terwijl de sneeuwstormen die ook in de lagere regionen voor sneeuw zorgen de naam Satoyuki dragen. En dat ziet er zo uit.

Wolkenontwikkeling over de zee van Japan

Winter moesson in Japan

De meeste sneeuw valt volgens meetgegevens in dat deel van Japan waar de koude wind de langste afstand heeft moeten overbruggen over de Japanse zee. Jōetsu (上越市) een stad net ten westen van de Japanse Alpen en gelegen op een hoogte iets boven zeeniveau krijgt jaarlijks zo’n 6,3 meter sneeuw te verwerken. Ofwel door de zee gegenereerde sneeuw in optima forma. Het is dan ook deze regio, zo’n 250 tot 300 kilometer ten westen van Tokyo, waar je de meeste skiresorts van Japan vindt. Nagano zal je bekend in de oren klinken, maar wellicht zeggen gebieden als Happo-One, Hakuba, Cortina en Myoko Kogen je ook wat.

Maar het Jōetsu wonder kent ook een nadeel. Deze regio ligt op 37 graden noorderbreedte, ofwel gelijk aan steden als Athene, San Francisco en Sevilla. En dus wil de temperatuur, ook in de wintermaanden, wel eens flink in de plus gaan. Want de meeste skigebieden beginnen ergens rond de 700 meter en eindigen er al rond de 1700 meter. De meeste sneeuw valt er tussen december en februari. Vanaf maart wordt het snel weer warmer.

De kwaliteit van de sneeuw

Waar de Myoko Kogen regio op papier de meeste sneeuw krijgt, vind je er niet altijd de beste sneeuw van Japan. Daarvoor wil het er wel eens te warm zijn. Nee, voor het echte geheim van Japan moet je naar het noorden. Ruim 1000 kilometer ten noorden van Tokyo ligt het eiland Hokkaido. Hier valt bijna net zoveel sneeuw als in het zuiden, maar de lucht is er veel kouder. Gevolg is dat de sneeuw er veel droger is. Volgens geruchten is de sneeuw er zelfs net zo droog als in Utah. Ofwel sneeuw die voor 8% uit water bestaat en 92% lucht. Veel droger en losser gaat de sneeuw niet worden.

Natuurlijk heb je ook op het hoofdeiland Honshu dagen dat de sneeuw er gortdroog is, maar Hokkaido is wereldwijd waarschijnlijk de beste gok op droge en grote hoeveelheden poeder. Vooral in januari. Het meeste betrouwbare meetstation rond Niseko ligt op een hoogte van nog geen 225 meter boven zeeniveau en hier gemiddeld zo’n 4 meter sneeuw. Weliswaar zijn de heuvels hier niet de allerspannendste, maar de kwaliteit van de sneeuw maakt dat allemaal goed.

Japan is de beste maand voor poeder in Japan

Tips om de beste poeder te scoren in Japan:

  • lees nog even de budget tips voor Japan

  • en natuurlijk alle blogs van Juulski

  • ga tenminste 2 weken

  • liefst (eind) januari

  • Hokkaido is in de regel altijd goed

  • Maar als alles goed uit komt dan is de Myoko Regio zeker een bezoek waard omdat het terrein er net wat spannender is

meteomorris

Reacties

Gevorderd
koen_djfistelAuteur19 september 2015 · 08:38

de blogs van Juulski staan niet meer op haar profiel ??

sbs roelz
Expert
meteomorrisAuteur19 september 2015 · 08:43

@@koen_djfistel, jazeker wel. Naar beneden scrollen op haar profielpagina.

powfinder.com
Gevorderd
NielsAuteur19 september 2015 · 10:42

@@meteomorris dan kom ik inderdaad haar forumreacties en blogposts tegen. Maar dat gaat niet oneindig terug, waardoor er volgens mij aardig wat blogposts van bv Juulski vervallen.

Expert
meteomorrisAuteur19 september 2015 · 10:58

@@Niels, ah. Ik zie het. Goed punt. Gaan we na het weekend naar kijken.

powfinder.com
Gevorderd
JuulskiAuteur20 september 2015 · 14:38

Ik heb alvast even gezocht voor jullie en hierbij de links naar de verschillende Japan blogs.
Als er nog specifieke vragen zijn, zal ik uiteraard mijn best doen om die ook zo goed mogelijk te beantwoorden!

Blogs van de 3 weekse trip afgelopen winter:
Praktische Japan tips voor Honshu: http://wepowder.nl/forum/topic/185419\
Happo - One: http://wepowder.nl/forum/topic/185382 & http://wepowder.nl/forum/topic/185326\
Hakuba: http://wepowder.nl/forum/topic/185326\
Myoko & Nozawa: http://wepowder.nl/forum/topic/185247

1 lang blog over 2 weken Hokkaido & 2 weken Honshu, uit 2013: http://wepowder.nl/forum/topic/183914

Gevorderd
MarcoAuteur20 september 2015 · 15:07

Thanks morris en Juulski! Handig artikel en goede blogs.
Nu nog ff de juiste weersites erbij vinden, zodat we zometeen elke keer op de eerste rang zitten qua sneeuw!

En nog steeds de twijfel: Wel of geen gidsen vast leggen? En waar eerst heen: Honshu of Hokkaido? Je wilt zo flexibel mogelijk blijven, maar ook paar dagen met goede gidsen op pad…
Of is het weer in Japan veel minder grillig en minder variatie dan in de Alpen? Zit je, in de rgel, eigenlijk altijd wel op een goede plek op Honshu?

Expert
meteomorrisAuteur22 september 2015 · 14:03

@Marco… goed punt. Ik zal wat links bundelen.

powfinder.com
Gevorderd
jefdeschutterAuteur2 oktober 2015 · 07:50

Heel nuttige info! We hebben een tripje gepland in januari 2016 om Hokkaido te verkennen. We gaan proberen zoveel mogelijk de poeier achterna te jagen. Iemand tips welke weersites we hiervoor best raadplegen? Bestaat er zoiets als een Japanse @@meteomorris? :-) (Engelstalig weliswaar…)

Gevorderd
Expert
meteomorrisAuteur12 oktober 2015 · 15:45

@@Guy. Nu ben ik benieuwd welke conclusies jij trekt en waarom? ;)

powfinder.com
Gevorderd
Guy.Auteur12 oktober 2015 · 22:47

@@Guy. Nu ben ik benieuwd welke conclusies jij trekt en waarom? ;)

meteomorris op 12 okt 2015 15:45

Ik vermoed dat door de warmere zee als gevolg van el Niño er meer vocht in de lucht zit dan normaal en aangezien het over het algemeen kouder is in centraal Hokkkaido er daar ook dus meer sneeuw valt in plaats van coastal noord west Japan; Niseko en omstreken waar de invloed van de zee groter is.

Vorig jaar heeft centraal Hokkaido echt een drama seizoen gehad, terwijl het naar mijn mening veel leuker is dan noord-west Hokkaido. Het is ze gegund!

Gevorderd
JelmerDAuteur11 januari 2016 · 18:25

Leuk artikel top Wepowder. Kom bijna niet meer aan werken toe, doordat ik uren op de site aan surfen ben :D

Toerist
fjhproAuteur3 februari 2020 · 21:36

In 2020 nog steeds een heel fijn artikel. Dank!

FJH
Beginner
RWyvesAuteur7 februari 2020 · 13:53

Top weekje in Hokkaido!!!

We play with nature maybe with small jumps, adrenaline, powder and fun in the sun
Gevorderd
Kabouter PlofzakAuteur7 februari 2020 · 15:35

“Japan is de beste maand voor poeder in Japan”

Een hoog WC eend gehalte lijkt het bijna ;-)

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!