Wat zijn de gevolgen van El Niño voor de winter in de Alpen?

Wat zijn de gevolgen van El Niño voor de winter in de Alpen?

Boeren en speculanten vrezen voor en speculeren op mislukte oogsten, California staat een natte winter te wachten, 2015 en 2016 worden de warmste jaren ooit en volgens meteorologen wordt deze historisch. Iedereen is in rep en roer. Er staat ons een El Niño te wachten die zijn weerga niet kent. Maar wat betekent El Niño voor de sneeuw in de Alpen?

Gaat El Niño ons dit brengen?

Of dit?

Wat is El Niño?

In de oostelijke Grote Oceaan net voor de kust van Peru is eens in de zoveel jaren een sterke opwarming van het zeewater waarneembaar. Een verschijnsel dat we El Niño noemen. Deze sterke verwarming van het oceaanwater verstoort het patroon van warme en koude golfstromen en heeft wereldwijd invloed op het weer. Een proces dat zich om de 3 tot 7 jaar herhaald en waarbij er zwakke en sterke varianten van een El Niño zich voordoen.

Sinds 1950 worden de El Niño’s in kaart gebracht, waarbij 2 events het waard zijn hier te vermelden. Allereerst de zogenaamde dubbele El Niño tussen '86 en '88. En natuurlijk die van winter '97-'98. De sterkste variant die we sinds de metingen hebben waargenomen. Onderstaand zie je de El Niño’s die we sinds 1950 hebben waargenomen.

El Niño’s en la El Niña’s sinds 1950 (bron: NOAA)

De huidige El Niño

Het fenomeen waar wij nu mee te maken hebben heeft iets bijzonders. Het is enerzijds een dubbele El Niño zoals we die kennen van de winter '86-'87 en '87-'88 en anderzijds is het een van de sterkste El Niño sinds we metingen verrichten. En dat maakt het verwarrend. Want waar moeten we nu naar kijken? Naar de bijzonderheden rondom een dubbele El Niño of juist naar datgene wat we geleerd hebben van die sterke El Niño uit de jaren negentig? Het zijn beide op zich staande events die we niet eerder in kaart hebben gebracht en dus is het lastig lessen uit het verleden hier van toepassing te verklaren.

Wereldwijde gevolgen voor de sneeuw

Maar sinds de metingen hebben zich zo’n 11 gematigde tot sterke El Niño events voorgedaan en inmiddels heeft de wetenschap een redelijk eerste beeld van de wereldwijde gevolgen voor ons freeriders, welke grosso modo de volgende zijn:

  • Droger en warmer dan Normaal in Alaska, Canada en de PNW (Mt. Baker etc.)

  • Natter en ook vaak wat kouder in zuidelijk Utah, Arizona, New Mexico en het zuiden van Colorado.

  • Warmer dan normaal op het hoofdeiland van Japan (Honshu)

En dat ziet er dan zo uit:

Gevolgen van El Niño op wereldschaal

In bovenstaand rijtje en op bovenstaand kaartje komen de Alpen niet voor. Is er geen verband tussen El Niño en sneeuw in de Alpen? Of hebben ze de Alpen over het hoofd gezien? Wel om heel kort te gaan: er is geen bewezen correlatie vastgesteld, laat staan een oorzakelijk verband tussen El Niño en het weer in de Alpen. Op 1 onderzoekje na. Namelijk een onderzoek dat aantoont dat een El Niño een nat voorjaar oplevert in west- en midden europa. Een opstekertje voor de noordalpen.

Is er niet meer data?

Ik ben gaan speuren naar bronnen en onderzoeken en ben heel veel kullekoek tegengekomen. Want ga je googlen dan kom je veel tegen, maar de bewijsvoering in alle artikelen is nogal dun. Om niet te zeggen flinterdun. Veel lawaaipapegaaien die elkaar napraten en allerhande fantasie bewijs uit de toverkast trekken. Uiteindelijk heb ik wat gevonden wat ik nog niet kende.

Onderstaand vind je de sneeuwkaarten van Zwitserland en Frankrijk. Het zijn kaarten waarin de sneeuwval van een gehele winter afgezet wordt tegen het gemiddelde. Ik heb die kaartjes geplot op de El Niño’s van de afgelopen jaren en wat blijkt? Er zijn El Niño jaren dat er meer sneeuw valt dan gemiddeld en er zijn El Niño jaren dat er minder sneeuw valt dan gemiddeld. Ook ben ik in de geschreven archieven van de Italiaanse en Oostenrijkse weerinstituten ingedoken. Veel mooie woorden, maar geen bewezen relaties met El Niño.

Goed. Nog even die kaartjes. Eerst Zwitserland. Rood is minder sneeuw dan gebruikelijk en blauw juist meer sneeuw.

Sneeuwval in Zwitserland gedurende El Niño events(Bron: wePowder/meteosuisse)

Onderstaand de sneeuwkaarten voor de Franse Alpen met bovenin de gebieden die tegen de Mont Blanc aanschurken en onderin de gebieden waar de bergen over de Middellandse zee uitkijken. Blauw is meer sneeuw dan gebruikelijk en rood juist minder. Mooie kaartjes, maar geen herkenbare relatie met El Niño.

Sneeuwval in Frankrijk gedurende El Niño events (Bron: wePowder/meteo France)

Conclusie

De conclusie mag zijn dat we El Niño als parameter om uitspraken te doen voor komende winter als geheel mogen uitsluiten. Er is voor de winter als geheel geen relatie te ontdekken tussen El Niño en sneeuw in de Alpen. Hoewel… dat ene onderzoekje dat aantoont dat het voorjaar natter is dan normaal biedt perspectief… Als ik zou moeten kiezen tussen nu al boeken voor de Kerst of voor Pasen, dan zou ik voor Pasen kiezen. Pasen 2016 valt eind maart. En zoals het gezegde wilt… het sneeuwt altijd met Pasen.

meteomorris

Reacties

Gevorderd
3zelAuteur23 september 2015 · 12:16

@@meteomorris

Mag ik uit bovenstaande afleiden dat een roadtrip bij Kerst en Nieuw naar Utah succesrijker is dan naar WA / BC?

knowledge is powder
Expert
meteomorrisAuteur23 september 2015 · 12:21

@@3zel, statistisch gezien wel ja. Maar in een winter van bijna 3-5 maanden kunnen er altijd afwijkingen optreden ten opzichte van het gemiddelde. Ik zou dan overigens kiezen voor zuidelijk Utah en zuidelijk Colorado: http://wepowder.nl/playgrounds/brianhead en http://wepowder.nl/playgrounds/region/31. Wolf Creek bijvoorbeeld had best een goed seizoen afgelopen winter.

powfinder.com
Gevorderd
Rogier86Auteur25 september 2015 · 20:34

Opvallend om te zien dat, als je naar het kaartje van Zwitserland kijkt, het toch lijkt alsof er een soort van cyclus plaats vindt. Doorgaans zijn er meerder jaren van rood en meerdere jaren van blauw achter elkaar. Wat is de voorspellende waarde daarvan? Waarschijnlijk geen, maar toch opvallend.

Toerist
thomasAuteur25 september 2015 · 21:34

@Rogier86, idd interresant.
@@meteomorris, kijkend naar de tijdspanne van 88 tm 98… op de zwitserse kaartjes.
er van uit gaande dat elke kaart t.o.v. het langjarig gemiddelde word berekend. zou je moeten zeggen dat, hoewel de kaart van 87 er vrijwel identiek uitziet als die van 99,
er in 87 meer sneeuw viel als in 99.
simpelweg omdat 10 winters onder het langjarig gemiddelde, een flinke impact op het langjarig gemiddelde hebben.
en daarmee zou, als je de kaart van 1999 zou verrekenen met het langjarig gemiddelde van 1987, die kaart er wel eens heel anders uit kunnen zien.
misschien zelfs wel rood kleuren i.p.v blauw?

Elite
kanskiAuteur25 oktober 2015 · 16:25
Never ski faster than your guardian Angel can fly!
Gevorderd
ffKnallenAuteur26 oktober 2015 · 16:21

Als ik het kaartje zo even snel bekijk van @@meteomorris boven aan dit artikel en dit vergelijk met de datums van de Elfstedentochten https://nl.wikipedia.org/wiki/Elfstedentocht#Geschiedenis vallen alle Elfstedentochten in la El Nina’s, op 1 na ook allemaal zwakke El Nina’s. En ook in 2013 toen die er bijna kwam was het een zwakke El Nina.
Of te wel géén Elfstedentocht dit jaar :-(

Expert
meteomorrisAuteur26 oktober 2015 · 19:44

@@ffKnallen interessante theorie. Het verder onderzoeken waard :)

powfinder.com
Gevorderd
ffKnallenAuteur27 oktober 2015 · 14:23

@@meteomorris als schaatser ben ik toch wel geïnteresseerd of er nu echt mogelijke conclusies uit te trekken zijn…of te wel het houdt me bezig ;-)

Dus ik heb nog maar eens even opgezocht wanneer de “bijna” Elfstedentochten zijn geweest, de keren dat men serieus bij elkaar is geweest zoals in 2013 en deze in het licht groen op de ONI geplot en in het donkergroen de echte tochten:
http://cdn.wepowder.nl/forum/1/14443.jpg?width=800

En wat we zien is dus dat al deze ijsperiodes behalve in 87 plaats vonden bij een zéér zwakke tot negatieve El Nino!

Als we vervolgens gaan zoeken naar koude winters vond ik deze data http://www.wintergek.nl/winter/ en dan vooral de gemiddelde temperatuur in de winter in de Bilt waar mijn oog op viel (Winter DJF). Als we die ook plotten op de grafiek en de El Nino schaal gebruiken als graden Celsius en alles boven de 3 graden als niet relevant beoordelen krijgen we deze grafiek:
http://cdn.wepowder.nl/forum/1/14444.jpg?width=800

Wat opvalt is dat alle koude winters (<3 graden Celsius) op 1987, 1964 en 1956 na vielen in een “Weak El Nino of El Nina” als je gaat turven kom je op 16x El Nina en 11x El Nino wat ik niet significant vind.

Of te wel de volgende hypotheses zou ik wel willen benoemen:

“Een koude winter is alleen mogelijk bij een ‘Weak <1’ El Nino”

“Een Elfstedentocht komt er alleen bij een Winter DJF van <2 graden Celcius”

“Er is een correlatie tussen El Nino en de koude winters in Nederland”

Helaas nog geen correlatie voor ons Poeder fanaten of er veel of weinig sneeuw gaat vallen, maar wie weet ziet iemand anders aan de hand van deze gegevens een correlatie met mogelijke poeder!

Gevorderd
ffKnallenAuteur27 oktober 2015 · 14:30

In te zoomen plaatjes kunnen hier worden gevonden
http://imgur.com/3TcD2xg\
http://imgur.com/HETCePK

Gevorderd
FlantAuteur24 maart 2016 · 20:14

Quote:
“Hoewel… dat ene onderzoekje dat aantoont dat het voorjaar natter is dan normaal biedt perspectief… Als ik zou moeten kiezen tussen nu al boeken voor de Kerst of voor Pasen, dan zou ik voor Pasen kiezen. Pasen 2016 valt eind maart. En zoals het gezegde wilt… het sneeuwt altijd met Pasen.”

Check! Tripje plannen, toch weerzegger…

Expert
meteomorrisAuteur25 maart 2016 · 09:11

Quote:
"Als ik zou moeten kiezen tussen nu al boeken voor de Kerst of voor Pasen, dan zou ik voor Pasen kiezen. "

Check! Tripje plannen, toch weerzegger…

Flant op 24 mrt 2016 20:14

LIKE

powfinder.com
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!