De eerste 'Retour d'est'?

De eerste 'Retour d'est'?

Eerder keek ik al terug op de eerste winterprik van winter '15-'16 in de Alpen. Sneeuw viel er tot ver onder de boomgrens en in het Gasteinertal daalde de sneeuwgrens tijdelijk tot onder de 800 meter. De gletsjers hebben hun liften geopend en komend weekend worden daar de eerste bochten in verse sneeuw gedraaid. De stormdepressie die verantwoordelijk was voor dit alles is inmiddels van de weerkaarten en een hogedrukgebied genaamd Netti doet een poging het weer in de Alpen domineren.

Hogedrukgebied Netti

Hogedruk betekent mooi weer en fronten die op afstand blijven. De dagen worden zonnig met een strakblauwe hemel en de nachten helder en koud zodat de sneeuw die gevallen is niet direct weg dooit onder een warme wolken deken. Kijkend naar het actuele satelliet beeld dan zien we dat deels terug. In de Alpen zijn de dalen en het voorland nog gevuld met laaghangende bewolking en ook in de Italiaanse Po-vlakte is goed de bewolking te zien. Aan de noordkant van de Alpen zal de bewolking de komende uren en dagen gaan verdwijnen aan de zuidkant daarentegen…

Beeld van zondag 10.00 uur

**Opkomende oostelijke stroming

​**Onderstaande kaartjes dateren al van donderdag (want ik staar al sinds donderdag naar deze kaarten en de actuele berekeningen) en sinds die tijd is er in de berekeningen niet zo veel veranderd. Het hogedruk gebied (H) nestelt zich ten noorden van de Alpen en wordt daarbij nog eens sterker, terwijl de luchtdruk aan de zuidkant juist lager is (L). Het gevolg is een opkomende stroming in de Italiaanse Po-vlakte (blauwe lijnen). En het zijn die blauwe lijnen die de aanvoerrichting van de sneeuw bepalen. Sneeuw uit het oosten, ofwel een ‘retour d’est’

Europees model (ECMWF) en Amerikaans model (GFS)

De moeilijkheid met dergelijke berekeningen zit 'm in het feit dat er een actieve stormdepressie ontbreekt. De luchtdruk ten zuiden van de Alpen schommelt op zeeniveau rond de 1020-1025 hPa en dat betekent normaal gesproken blauwe luchten, maar in dit geval doet er zicht iets bijzonders voor.

De aangevoerde bovenlucht is redelijk koel, waarbij de vochtige middellandse zee voor de aanvoer van vocht zorgt. Als derde bijzonderheid is er de Po-vlakte die net zo plat is als de Nederlandse polders in combinatie met de drieduizenders die uit het niets oprijzen uit deze vlakte en de grens met Frankrijk vormen. Ofwel vochtige lucht, die met een straffe oostelijke stroming tegen de Alpen worden aangedrukt, daar gedwongen wordt te stijgen en waarbij de koude bovenlucht voor extra afkoeling zorgt. Het resultaat heet dan: sneeuw.

Vochtige lucht wordt gedwongen te stijgen

Bij een dergelijke luchtdruk van 1025 hPa zul je in de regel weinig neerslag zien, maar de bergen zijn hier een onneembaar obstakel.

Sneeuw uit het oosten (actuele sneeuwkaarten vind je hier)

Deze luchtdrukverdeling, welke voor mooi weer zorgt in Frankrijk, Duitsland en de Benelux houdt naar verwachting een week aan. Maar vanwege het ontbreken van duidelijke fronten is het lastig exacte berekeningen te maken voor de hoeveelheid neerslag. Zo waren deze gister enorm positief met tot een ruime halve meter verse sneeuw en zijn deze vandaag teruggebracht tot een 25 centimeter (actuele computerberekeningen vind je hier). Maar een retour d’est staat bekend om zijn verrassingen en de laatste jaar hebben we in de regel meer sneeuw zien vallen dan er door computermodellen beloofd was.

Hoe dan ook gaat het sneeuwen ten zuiden van de Alpen. Actuele ontwikkelingen zal ik de komende week onder dit blog posten zodat we de berekeningen op de voet kunnen volgen en je geen vlok sneeuw hoeft te missen.

Stay stoked

Morris

meteomorris

Reacties

Gevorderd
DutchessAuteur27 september 2015 · 14:53

Dat is mooi. Worden d hele alpen goed “voorgekoeld” zogezegd…

Ik stap maar weer eens op mijn fietsje…

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Expert
meteomorrisAuteur28 september 2015 · 08:40

http://cdn.wepowder.nl/forum/1/13995.jpg?width=800

Update maandag 8:36 uur. Tot en met zaterdag domineert de oostelijke stroming en valt er van tijd tot sneeuw in de Piemonte en de grensgebieden met Italie. Daarna keren de stormdepressies weer terug vanuit de Atlantische Oceaan.
\

Maandag en dinsdag sneeuw in de Piemonte. De dagen erna ook nog instabiel waarbij het rond vrijdag tot een nieuwe dump kan komen. Meer details morgen.

powfinder.com
Expert
meteomorrisAuteur28 september 2015 · 08:44

http://cdn.wepowder.nl/forum/1/13996.jpg?width=800
3 kernen van lagedruk in middellandse zee op dinsdag. Dat belooft wat voor later deze week!

powfinder.com
Gevorderd
49Auteur28 september 2015 · 11:23

Dit zien we graag! Bij voor wekelijks, tot medio april of zo.

montagna bianca, ti amo
Expert
ollieAuteur28 september 2015 · 21:24

Ja, lekker… zit ik eens spot-on, ben ik nog volledig in zomer modus met mountainbike, korte broek en de kids.

Ohwell, binnen bij een warm vuurtje en dromen over de dingen die gaan komen is ook leuk. #WinterIsComing

...more friends on a powder day: http://www.mountainmadness.org
Expert
meteomorrisAuteur28 september 2015 · 21:53

Volgens de radar valt er op dit moment een mix van sneeuw en natte sneeuw ten zuiden van de Mont Viso.
Morgen als er meer zicht is eens gaan speuren op de webcams ;)
http://cdn.wepowder.nl/forum/1/14004.jpg?width=800

powfinder.com
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!