Waar valt de meeste sneeuw in de Alpen?

Waar valt de meeste sneeuw in de Alpen?

Ik krijg regelmatig de vraag waar nu precies de meeste sneeuw valt in de Alpen. Is dat Damüls, waar ze claimen het sneeuwrijkste dorp van de wereld te zijn? De ongekroonde Gotthard regio, waar ze sneeuw uit alle richtingen krijgen? De gebieden ten zuiden van de Ecrins vanwaar uit Rogier ons regelmatig bestookt? Of…?

Ik ben maar eens op onderzoek uit gegaan en dat blijkt nog helemaal niet zo makkelijk. Natuurlijk is er de data van de skigebieden, maar de vraag is gerechtvaardigd hoe betrouwbaar deze is. In een wereld waar alles wordt gedaan om de bezoeker te lokken doen begrippen als sneeuwzekerheid en sneeuwrijkste het bijzonder goed. Daarnaast is een skiseizoen meer dan de kerstperiode en de voorjaarsvakantie. Als alles goed gaat valt er voordat de liften opengaan al een bak sneeuw en het komt ook regelmatig voor dat er sneeuw valt nadat de liften gesloten zijn. En dan is er nog het grote probleem dat heel veel data verstopt zit in databases. Alle mooie idealen van Big Data en Open Data ten spijt zijn heel veel databases voor ons gesloten. Ofwel omdat de prijzen die men voor de data vraagt voor ons veel te hoog zijn, soms ook omdat men de data domweg niet wil geven zodat het kennismonopolie in stand blijft en daarnaast komt het ook nog wel eens voor dat het niet bij ons bekend is dat bepaalde data voorhanden is.

En dus is mijn honger naar data en kennis een doodlopende weg? Nee, dat zeker niet, ik heb al heel wat interessante data gevonden. De komende weken neem ik je stapsgewijs mee in het data avontuur dat ik de afgelopen weken heb afgelegd. Dat alles begon met een onderzoek van Isotta, F.A. et al uit 2014. Als uitkomst van dit onderzoek publiceerden zij een kaart met daarin een overzicht van de gemiddelde jaarlijkse neerslag van de Alpen. Ik heb dat kaartje als uitgangspunt genomen en op een Google Maps geplot en dat ziet er zo uit. Onderstaand de gemiddelde jaarlijkse neerslag in de Alpen uitgedrukt in mm. Waarbij deze millimeters in sommige gebieden vooral als sneeuw vallen en een millimeter water grosso modo gelijk staat aan 1 cm sneeuw.

Gemiddelde jaarlijkse neerslag in mm (©Isotta, F.A. et al en bewerkt door wePowder)

Kijkend naar bovenstaand kaartje vallen 3 gebieden op. Een gebied ten westen van Andermatt waar toppen als de Jungfrau en Eiger zich bevinden, een gebied ten noord(oost)en van het Kleinwalsertal en een gebied ten oosten van Forni di Sopra en Nassfeld. Gebieden waar per jaar meer dan 2000 mm water valt. Ofwel al snel 20 meter sneeuw of meer als het koud genoeg is.

Gemiddelde jaarlijkse neerslag in mm (©Isotta, F.A et al)

De Gotthard regio

De neerslagpiek ten westen van de Gotthard regio mogen we hier op wePowder inmiddels wel een publiek geheim noemen. De regio pikt sneeuw op uit zo’n beetje alle windrichtingen. Daarnaast ligt er een scala aan (bijna) 4000-ers waar menig alpinist zijn tanden op heeft stuk gebeten. Dat Andermatt een poederbestemming is, is inmiddels zo algemeen bekend dat op zaterdag de bankiers uit Zürich ervoor in de rij staan. Ook van het Lötschental is bekend dat het er kan sneeuwen, maar een sneeuwgat? En hoe zit het dan met de noordelijker gelegen Jungfrau region? Is dat een sneeuwgat?

Gemiddelde jaarlijkse neerslag in mm (©Isotta, F.A et al)

**Kleinwalsertal

​**Dat er veel neerslag valt in en rond het Kleinwalsertal mag ook bekend heten. De marketingmachine van de gebieden in deze regio reikt ver en ze gaan er prat op de grote hoeveelheden sneeuw. Bij een goede Noordstau is dit dan ook de place to be om heupdiepe poeder te rijden.

Gemiddelde jaarlijkse neerslag in mm (© Isotta, F.A)

Alpi Giulie

Maar wat is dan die derde paarse vlek? De Alpi Giulie zijn buiten wat locals en stille fans vooral onbekend. Maar wie al jaren wekelijks alle lawineberichten van de Alpen leest en de meetstationnetjes bijhoudt weet wel beter. In deze regio ligt niet zelden een sneeuwdek van enkele meters dik op een relatief lage hoogte. En zijn Nassfeld en Forni di Sopra niet die gebieden die veel sneeuw pakken bij een stau uit zuid?

Zijn bovenstaande kaartjes het antwoord op alle vragen?

Nee toch? Want hoe zit het dan met die immense zuidstau’s? De befaamde retour d’est? De claims van gebieden als Fieberbrunn of Tauplitz? Een top als de Santis en niet te vergeten de westalpen? Krijgen bekende sneeuwgaten als La Rosiere en Flaine in Frankrijk veel minder sneeuw? Wel, een deel van het antwoord zit al verscholen in bovenstaande data. Het betreft namelijk de gemiddelde neerslagkaart gemeten over een compleet jaar. De warme regen die er in de zomermaanden valt wordt op bovenstaand kaartje ook meegegeven.

Maar zijn de invloeden van het seizoen dan zo groot? En leidt dat in de wintermaanden tot juist andere plekken waar het intens kan sneeuwen? Om een tipje van de sluier op te lichten: ja… en nee ;).

Heb jij ook interessante data?

De komende weken nog meer data en analyses van mijn kant, maar wellicht ken jij nog databronnen, analyses of speculaties waarvan je denkt dat ze handig kunnen zijn. Schroom niet en deel die met me. Net als de vragen die je nu misschien al hebt.

meteomorris

Reacties

Beginner
RutgerAuteur6 oktober 2015 · 15:42

ruwe data ca 200 meetstations te downloaden.of te bekijken
http://www.zamg.ac.at/cms/de/klima/klimauebersichten/klimamittel-1971-2000

succes

The object in life is not to be on the side of the majority,
Beginner
joverAuteur6 oktober 2015 · 19:33

Leuk topic :-)

Gevorderd
VinnieAuteur6 oktober 2015 · 22:53

Ahh de paarse vlek bij Bovec /Selle Nevea

Forni al een keer mogen afstrepen va het lijstje en daarnaast wat lijntjes getrokken in Monte Zoncolan in die regio.

Bovec blijft ons achtervolgen. Wel een keer op de parkeerplaats overnacht, maar toen mogen we de berg niet op ivm het lawinegevaar.

Wel weer heerlijk italiaans dat de carrabinieri die ons dat verbood gekleed was in paarse pakken en ze de freeride latten maar wat interessant vonden!

Afgelopen seizoen was overigens drama daar! steeds net te warm…

Leuk topic Morris!

Sharing Secrets, Sharing freedom!
Expert
meteomorrisAuteur7 oktober 2015 · 11:38

@@Rutger, dank @@Vinnie @@jover er komt nog meer ;)

powfinder.com
Beginner
DrRoetkerAuteur7 oktober 2015 · 15:16

Ben heel vaak in het Lötschental geweest, en is inderdaad zeer sneeuwzeker, zelfs als vrienden aan de ‘overkant’ van het Rhonedal groene weides hebben.

Elite
kanskiAuteur7 oktober 2015 · 17:32

Gebiedje Kanin in Bovec is toch gesloten sinds een paar jaar? Ben daar twee jaar geleden naar boven gefietst in de zomer! Of is er toch weer leven in geblazen…

Never ski faster than your guardian Angel can fly!
Gevorderd
RPAuteur7 oktober 2015 · 18:19

@@kanski Gaat als het goed is weer open dit of volgend seizoen, vorig seizoen naar gekeken…

Explore the Outdoor!
Gevorderd
VinnieAuteur8 oktober 2015 · 11:55

Selle Nevea is wel open, maar volgens mij is de andere kant idd failliet.

je kan wel aan de Nevea kant naar boven en de backside skien en een taxi pakken oid

http://unofficialnetworks.com/2015/10/the-42-ski-resorts-that-get-the-most-snow-in-the-world

Sommige mensen maken gewoon een random lijst om dit vraagstuk op te lossen @@meteomorris

Rasutsu ( of Rusutsu) is volgens mij niet de plek in Japan die de meeste sneeuw pakt, wel een gebied met een enorme marketingmachine…

Sharing Secrets, Sharing freedom!
Expert
meteomorrisAuteur8 oktober 2015 · 12:20

@@Vinnie, dat lijstje gaan we de komende periode eens goed langs de meetgegevens houden. Ik ben benieuwd ;)

powfinder.com
Gevorderd
evanAuteur8 oktober 2015 · 12:43

Interessant topic. Meetgegevens (temperatuur en neerslag) van november-april van officiële weerstations zouden al een redelijke indicatie moeten geven. Maar deze kennis is natuurlijk vooral van belang voor je longlist van bestemmingen of als je lang vantevoren of voor langere tijd een keuze voor een bestemming moet maken.
Wat mij vooral interessant lijkt, is om scenario’s (bepaalde drukverdelingen) te zien waarbij in de Alpen niet of nauwelijks sneeuw valt, maar andere in gebergtes juist wel. Bijvoorbeeld het scenario van december vorig jaar zonder sneeuw in de Alpen, maar veel sneeuw in Noorwegen; of een scenario met hogedruk boven de Alpen en lagedruk in het Oosten, waarbij bijvoorbeeld de Balkan en/of Turkije de volle laag krijgt.

Expert
meteomorrisAuteur8 oktober 2015 · 13:01

@@Evan, volgens mij noem je het scenario nu al. Toch? Hogedruk boven de Alpen is daar geen sneeuw. En dus kijken of andere gebergtes wel stormen krijgen. Of zie ik dat verkeerd?

powfinder.com
Gevorderd
evanAuteur8 oktober 2015 · 13:17

@@meteomorris, juist. Ik zou graag willen weten welke gebergtes wel vaak sneeuw krijgen als het droog blijft of te warm is in de Alpen. Ik kan me voorstellen dat onder bepaalde omstandigheden bijvoorbeeld Noorwegen dan juist wel sneeuw krijgt en, als de drukverdeling net iets anders is, de sneeuw juist in de Pyreneeën of elders valt. Met andere woorden, vaak is een goede poederbestemming wel ergens in de Alpen te vinden, maar juist als dat niet het geval is zou ik graag willen weten wanneer welk gebergte een goed alternatief is.

Expert
meteomorrisAuteur8 oktober 2015 · 13:36

@@evan, dat hangt natuurlijk van de drukverdeling af ;) Maar ik zal er eens wat energie in gaan stoppen. Volgt later deze maanden.

powfinder.com
Gevorderd
evanAuteur8 oktober 2015 · 13:43

@@meteomorris, dat zou mooi zijn. Ik kan me ook voorstellen dat het in bepaalde gebergtes vaak sneeuwt als het in de Alpen ook sneeuwt. Dat is ook nuttige informatie; dan hoef ik me niet direct te verdiepen in dat gebergte.

Gevorderd
evanAuteur8 oktober 2015 · 22:25

Ik heb in ieder geval al gevonden dat de neerslag in de Westelijke Kaukasus net als in Noorwegen een positieve correlatie met de NAO heeft. De temperatuur is daarentegen omgekeerd evenredig met de NAO. Het lijkt dus de moeite waard om niet alleen Noorwegen, maar ook de Westelijke Kaukasus (en het Kaçkargebergte in Turkije) in de gaten te houden bij een positieve NAO.
http://cdn.wepowder.nl/forum/1/14087.jpg?width=800 http://www.unige.ch/climate/Publications/Beniston/GPC2011.pdf

Expert
meteomorrisAuteur9 oktober 2015 · 07:36

@@Evan, dat lijkt me logisch. Maar nu de hamvraag (want voor de Kaukasus is last minute vertrekken iets minder makkelijk dan bijvoorbeeld Noorwegen)… Is een positieve NAO tot 10-14 dagen vooruit met enige zekerheid te voorspellen?

powfinder.com
Gevorderd
evanAuteur9 oktober 2015 · 12:43

@@meteomorris, wat lijkt je logisch?
Ik heb geleerd dat ‘voorspellen’ een vies woord is in de meteorologie, maar ik heb geen reden aan te nemen dat de NAO verwachting 10-14 dagen vooruit betrouwbaarder is dan andere weersverwachtingen; behoorlijk onbetrouwbaar dus.
Ik vind de Noorse skigebieden behoorlijk slecht bereikbaar, dus dat is nauwelijks in het voordeel van Noorwegen. Voor Rusland geldt dat je een visum moet aanvragen, waarvoor je zeker een week moet rekenen. De reis is ook niet optimaal (slechte aansluiting van vluchten). Dat laatste geldt ook voor Georgië, waarvoor je dan weer geen visum nodig hebt. Het sneeuwrijkste gebergte in die regio is het Turkse Kaçkargebergte. Je bent daar in een uur of acht.

Toerist
AnoniemAuteur12 oktober 2015 · 01:00

Dan maar hopen op een Nordstau, en dus hopen op heupdiepe poeder in Kleinwalsertal

Expert
ieismAuteur31 oktober 2015 · 13:47

Gebiedje Kanin in Bovec is toch gesloten sinds een paar jaar? Ben daar twee jaar geleden naar boven gefietst in de zomer! Of is er toch weer leven in geblazen…

kanski op 7 okt 2015 17:32

@@kanski

Bovec Kanin ski resort is currently in process of renovation. Works have started in August '15 and are still in progress. Time plan for renovation works is to be finished in December '15, with reopening ski resorts and lifts. This will happen if everything goes ok without bigger delays or problems during reconstructions.

At this moment we do not have any clear confirmation of opening, or price list for ski resort.

I beleive, like in last season, there will also be so bus organised from bovec to Sella Nevea and Tarvisio. Bus from from to those resorts takes approx 45min (35km distance). There will be also discounted ski passes for those resorts.

If you need any other help or information please contact us.

With compliments Bovec Kanin team

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Elite
kanskiAuteur31 oktober 2015 · 19:57

WoW!!! Sounds gooddddd!

Never ski faster than your guardian Angel can fly!
Beginner
RutgerAuteur3 december 2015 · 16:15

Misschien idee voor aanvul lijstje met daadwerkelijke sneeuwval etc
Data (oa Zagm)
dit alsvast bij elkaar gevonden.

Ort: Seehöhe: Mittlere-Neuschneesumme(30 Jahre); Mittlere maximale Schneehöhe (30 J.) 1985-2015

Zürs am Arlberg 1.707 m 946 cm 197 cm
Schröcken 1.263 m 851 cm 163 cm
Damüls 1.365 m 848 cm 169 cm
Langen 1.270 m 755 cm 144 cm
Lech am Arlberg 1.480 m 730 cm 152 cm
Warth 1.478 m 729 cm 153 cm
Hochfilzen 960 m 671 cm 134 cm (tevens 648 cm , 135 cm periode 1956-2015) gem 150 dagen sneeuwbedeking (1928-2015)
Schoppernau 835 m 428 cm 103 cm
Semmeringen 988 m 289 cm 103 cm
Mitterberg (Hochkonig; 1503m): gem totaal ; ? , gem max 190 cm; 171 dagen met sneeuw bedekking (since 1902) (+stijgende trend )
Hahnenkamp, kitzbuhel) (1778m ) 737 cm, 180 cm, 186 dagen (1993-2015)

Waidring 788 m 400 cm 93 cm (1946-2015) 133 dagen sneeuwbedeking

Die 30-jährigen Durchschnittswerte des PillerseeTales von 1983/84 bis 2012/13:
:: Mittlere jährliche Neuschneesumme: 516 Zentimeter
:: Mittlere jährliche maximale Schneehöhe: 111 Zentimeter
:: Mittlere jährliche Anzahl der Tage mit Schneebedeckung: 137 Tage
Anm.: Dies sind Mittelwerte der Stationen Waidring, St. Ulrich, Fieberbrunn und Hochfilzen.
Die mittlere Seehöhe der vier Messstationen beträgt 864 Meter.

PS meeste stations laten gelijke of dalende temperatuur trend zien in de winter maanden (oa Galzig, daar is het de afelopen 30 jaar duidelijk kouder geworden), en zeer sterke stijging zomer temp zien (bv zugspitze + 2.5C in de zomer since jaren 70)

The object in life is not to be on the side of the majority,
Gevorderd
TMOZAuteur3 december 2015 · 16:45

Die rode vlek in Zwitserland ligt toch eigenlijk net ten oosten van het Lötschental. Ligt daar niet dat kleine familie gebiedje BelAlp iets dichter in die vlek ?

The dream is not about actually getting there..but enjoying the ride
Gevorderd
EmileHendrixAuteur3 december 2015 · 17:45

Volgens mij wel ja, maar middenin die vlek liggen de Bietschhorn en de Eiger/Mönch/Jungfrau.
Lötschental ligt aan de westkant van dat hoogtemetergeweld en Belalp net aan de zuidkant. Als de sneeuw daar dan uit 't westen-noordwesten-noorden komt zit je in Belalp niet per definitie beter lijkt me.

Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!