First tracks scoren?

First tracks scoren?

Na 2 dagen met sneeuwval is de zon weer terug in de Alpen. Tijd om de balans op te maken. Waar is het al goed, waar missen we nog sneeuw en hoe is het in vergelijking met andere jaren? Maar ook, waar is er nog een poederbochtje te draaien? In dit bericht:

  • first tracks scoor je in…
  • de balans tot dusverre
  • sneeuw in het vooruitzicht?

First tracks scoor je in?

Maandagavond begon het sneeuwen in de Alpen en in de Alpenhoofdkam viel er gemiddeld 20-40 cm vers in de Alpenhoofdkam en ten zuiden daarvan. Ten noorden bleven de hoeveelheden beperkt tot 5-20 cm. De sneeuwgrens schommelde daarbij aanvankelijk boven de 2200 meter, maar zakte later terug tot zo’n 1800 meter in het zuiden en 1500 meter in het noorden. Jammer genoeg ging de sneeuwval gepaard met wind en is er na de droogte van een week al wat oppervlakterijp ontstaan op de noordhellingen. Dit betekent dat je rekening moet houden met de zogenaamde plaatlawine (Schneebrett in het Duits, Avalanche de plaque in het Frans en Slab avalanche in het Engels) op met name noordhellingen. Tot en met het weekend is er sprake van aanzienlijk lawinegevaar (3 op een schaal van 5). Waarbij er niet alleen het risico bestaat dat je bedolven raakt onder de sneeuw, maar ook is er een serieus risico om meegesleurd te worden van een rotswand of juist tegen een rotswand. Bedenk dan ook dat het sneeuwdek zo vroeg in het seizoen nog dun is en dat op de gletsjers de spleten een serieus probleem vormen. Ze zijn dan weliswaar afgedekt met een dun laagje sneeuw, maar dat maakt ze niet minder diep.

Toch is er hier en daar al genoeg sneeuw gevallen om net buiten de pistes al redelijk veilig een eerste bocht te trekken. Zoals bijvoorbeeld hier bij de Stevio Pas. Vorige week was het al afgekrast, maar nu is het sneeuwdek weer maagdelijk. Aan wie de eer?

Stelvio vorige week
Stelvio vorige week
Stelvio nu weer zonder sporen
Stelvio nu weer zonder sporen

Ik zal het niet zijn. Vanavond zitten we met 1600 (!) mannen en vrouwen in een volledig uitverkocht Tuschinski voor het Freeride Film Festival om daarna nog met z’n allen een drankje te doen. 1600 man! Waarbij we ook nog eens 4 weken van tevoren al uitverkocht waren. Heb je wel een kaartje, maar kun je onverhoopt niet, biedt deze dan aan aan een andere liefhebber. Er zijn genoeg liefhebbers die in de rij staan.

De balans tot dusverre

Oktober was al met al geen slechte maand. Er kon al voorzichtig poeder worden gereden en de Alpenhoofdkam is grotendeels wit geworden boven de 2200-2500 meter. In de regel is het sneeuwdek gesloten vanaf zo’n 2500-2700 meter en is het sneeuwdek er gemiddeld zo’n 10-40 centimeter dik. En dat is geen slechte score zo eind oktober in vergelijking tot andere jaren. In de gebieden in de Alpenhoofdkam is het op de pistes dan ook al heel goed en met de juiste kennis en terughoudendheid kan er ook buiten de pistes al prima getourd worden. Vermijd daarbij de gletsjers en rijd met de handrem er op en de poeder zal je vriend zijn.

Sulden am Ortler
Sulden am Ortler
Saas Fee
Saas Fee
Les 2 Alpes
Les 2 Alpes
Diavolezza (St. Moritz)
Diavolezza (St. Moritz)
Pitztaler gletsjer
Pitztaler gletsjer
Herfst in de Engadin
Herfst in de Engadin
En herfst in Livigno
En herfst in Livigno

Sneeuw in het vooruitzicht?

Mhhh, voorlopig niet. Het beeld voor de komende week is nog precies hetzelfde als gister. Te warm (maar koude en heldere nachten), zonnig en hoge druk. Pas voor de tweede week van November zijn er wat signalen voor (significante) sneeuwval en dat is in ieder geval al een beter vooruitzicht dan de kaarten ons gister boden.

Er is hoop
Er is hoop

Inmiddels lijkt de winter wel zijn start te willen maken in Noord Amerika. Daar was het nog grotendeels groen, maar onze sneeuwkaarten van Noord Amerika verschieten nu van kleur. Iets wat ik komende week ga volgen. Net als de sneeuwval in Japan. Steeds meer wepowderaars gaan die kant op en dus open ik maandag met een artikel waarin Nieks en ik alle nuttige weerbronnen met jullie delen.

Komend weekend vanwege het totaal uittverkochte Freeride Film Festival minder updates van mijn kant. Maar maandag ben ik er weer. Tenminste… als ik het feestje met 1600 andere freeriders in Tuschinski overleef.

Stay stoked!
Morris

meteomorris
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!