2 weken droog in de Alpen?

2 weken droog in de Alpen?

Snowtober was een prima maand voor de Alpen. Maar gaan de Alpen nu een maand van extreme droogte tegemoet?

Snowtober

De Alpenhoofdkam is grotendeels wit geworden boven de 2200-2500 meter en we zagen mooie poederreports voorbij komen. Vanaf zo’n 2500-2700 meter is het sneeuwdek er gemiddeld zo’n 10-40 centimeter dik, wat geen slechte score is zo eind oktober. In de gebieden in de Alpenhoofdkam is het op de pistes dan ook al heel goed en met de juiste kennis en terughoudendheid kan er ook buiten de pistes al prima getourd worden. Vermijd daarbij de gletsjers en rijd met de handrem er op en de poeder zal je vriend zijn.

Droogte of Neve-mber?

In Italië is Neve-mber een begrip. Een maand waarin in de regel veel sneeuw valt. Iets wat ik komende week ook nog met relevante data zal bewijzen. Maar nu ziet het er even somber uit. Het beeld voor de komende week (of zelfs 2 weken) is nog precies hetzelfde als voor de start van het weekend. Te warm (maar koude en heldere nachten), zonnig en hoge druk. Weliswaar valt er begin deze week wat wit op grote hoogte in de Franse Zuidalpen, maar een naam mag het niet hebben.
Pas voor de tweede week van November is er iets van sneeuwval te zien. Maar het is nog allemaal erg dun.

Tijd voor een sneeuwdans
Tijd voor een sneeuwdans

Morgen meer. Een sneeuwdansje in de herfstzon kan geen kwaad. Dus mocht je zin hebben…
Dan ga ik morgen in op het resultaat.

Stay stoked!
Morris

meteomorris

Reacties

Gevorderd
Willem2kAuteur1 november 2015 · 10:26

Hmm, ik begin nu gewoon vast te dansen voor een dikke dump in het laatste weekend van november denk ik. Is dat wat?

Snowboarding without friends is not snowboarding.
Beginner
MarkieMarkAuteur1 november 2015 · 12:20

Ik doe alvast een dansje. Een dump rond 18 november zou mooi zijn.

Een dag niet geskied is een dag niet geleefd
Gevorderd
49Auteur1 november 2015 · 21:45

Ik heb er even wat serieuze boekwerken op nageslagen en heb daarin de volgende aanwijzingen gevonden:

“Quando é San Nicola, subito arriva la Dama Bianca”
en
“Al begint November nog zo droog, voor Sinterklaas ligt er een meter hoog”

montagna bianca, ti amo
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!