Op naar Noorwegen?

Op naar Noorwegen?

Klik je op de forecast link van wePowder dan is waarschijnlijk je eerste reactie dat de sneeuwkaarten stuk zijn. Scroll je dan naar beneden dan staan er geen gebieden, maar een plaatje met de volgende tekst: Oh nee… Er wordt nog geen verse sneeuw verwacht in deze periode! Terwijl Meteo Morris een schietgebedje doet, bekijk dan even wat freeride bestemmingen die we voor je geselecteerd hebben.

Een geintje? Nee, want klik je op de sneeuwkaarten voor Scandinavië en Noord Amerika dan staan de kaarten opeens weer in vuur en vlam. Het sneeuwt kortom wel, alleen niet in de Alpen. En dus krijg ik al de eerste voorzichtige vragen. Komt het nog goed? Wordt het weer zo’n drama kerst? Is dit de schuld van El Niño?..

Allemaal begrijpelijk, maar wat is waar? Ik ben in mijn data van de afgelopen jaren gedoken en trof daar de terugblik 2009-2010 aan. Een winter die vroeg sneeuw bracht, maar waarop een o zo droge novembermaand volgde. Tenminste als je richting de Alpen trok. Een actief hogedrukgebied dwong alle stormdepressies een pad te volgen richting Scandinavië. En precies dat laatste zien we nu ook.

Weer naar Noorwegen?
Weer naar Noorwegen?

De NAO index gaat stevig in de plus de komende dagen en kijken we naar de straalstroom (jetstream) dan zie we een beeld dat we herkennen uit 2009. Depressies worden volle bak richting de Noorse westkust gestuurd waarbij de temperatuur vanaf het weekend ook nog eens onder uit gaat.

NAO index in de plus
NAO index in de plus

#PA2 voor Noorwegen?

Het is nog te vroeg om de vlag te heisen voor het 2e poederalert, maar de kaarten zien er goed uit voor Noorwegen. Kouder, neerslag en sneeuw in het vooruitzicht. De weerkaarten tonen een duidelijke trend. Het wordt kouder vanaf komend weekend met continue sneeuw. Daarom verschijnt er vandaag nog een artikel waarin we terugkijken op november 2009. Om je in de stemming te brengen en je tips te geven mocht het echt aan gaan. Want als de winter niet naar je toe komt dan ga je hem gewoon halen. Toch?

Slechte winters bestaan niet, foute keuzes wel

Bij het teruglezen van de terugblik 2009-2010 besefte ik me weer eens dat slechte winters niet bestaan. Slechte keuzes wel. Na goede winters vergeten we al snel dat poeder niet altijd en overal een gegeven is. Na slechte winters zou je bijna denken dat het overal slecht was. Wel, dat is niet zo. Poeder is een keuze. Een keuze die jij moet maken. Ik vertel je wanneer het aan is en het is aan jou om dan te kiezen of je wel of niet gaat. En laat ik eerlijk zijn… een beetje winter telt al snel tenminste 10 poederalerts. 10 momenten waarop je alleen maar hoeft te zeggen… ja, ik ga naar die bestemmingen die dan onder dompelen in de poeder.

Komt de winter nog naar de Alpen?

Jazeker, maar het wordt lang wachten zoals het er nu naar uitziet. Wie weet knijpen ze 'm in Ischgl al een beetje. Een blik op de webcam laat zien dat de noordhellingen boven de 2200 meter nog wit zijn maar de rest is akelig groen. De officiële opening staat gepland voor 28 november. Maar als je de Beach Boys vraagt om de opening van muziek te voorzien, zinspeel je dan niet op een zonnige en droge november? Nu gaan de weerkaarten niet tot 28 november maar het zoals het er nu naar uitziet blijft het de komende 10 akelig droog in de Alpen.

Noorwegen dan maar en de Alpen direct afschrijven? Laten we niet vergeten dat winter 11-12 ook slecht begon in de Alpen (en Noorwegen). Pas vanaf 11 december begon het toen te sneeuwen en dat eindigde pas mid januari.

Heb geduld, hang achterover, (verdiep je in Noorwegen), volg de dumps in Noord Amerika en maak alvast je spullen gereed. Die winter gaat komen. Tot die tijd houd je lekker je euro’s in je zakken om straks last minute je bestemming te kiezen.

Stay stoked
Morris

meteomorris

Reacties

Gevorderd
Mitchel.Auteur5 november 2015 · 14:56

Ja damm!! De opening in Ischgl… haha we gaan het zien.

Voorlopig wordt dat dan maar naar boven lopen, en naar beneden rennen voor de dagelijkse beweging :D
Ben benieuwd!

Skiing is Freedom!
Gevorderd
GuyFAuteur5 november 2015 · 15:37

Season kick off in Noorwegen?

Gevorderd
waingroAuteur5 november 2015 · 16:01

Nou er mag wel wat sneeuw gaan vallen :-)

volgens senorge lijkt het erop dat er normaal gesproken veel meer sneeuw in de bergen zou moeten liggen rond deze tijd van het jaar…

http://www.senorge.no/index.html?p=senorgeny&st=snow&m=bmNVEGrey%3BMapLayer_swewk%3B&l=en&d=1446732000000&e=-2098921|5996560|3103009|8375360&fh=0%3B2468

AYSABTU - All your stoke are belong to us.
Expert
meteomorrisAuteur5 november 2015 · 17:15

@@waingro, volgens mij bedoel je de map 'snow amount in %, maar op de een of andere manier worden we teruggestuurd naar een andere map.

Duidelijk te zien dat er minder sneeuw ligt (gletsjers daargelaten). Maar vroeg in het seizoen kan een weekje sneeuw al snel het verschil maken. Eens kijken waar we volgende week staan.

powfinder.com
Gevorderd
waingroAuteur5 november 2015 · 18:21

@@meteomorris

Ik bedoelde inderdaad o.a. snow amount in %.
Maar ook als je de normale snow depth selecteerd en dan 1 of enkele jaren terug gaat in de tijd zie je een groot verschil.

Maar ik hoop echt dat je gelijk hebt. Volgens yr.no ben je in elk geval op het juiste pad. Die voorspellen sneeuw aankomend weekend!!!

AYSABTU - All your stoke are belong to us.
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!