Even voorstellen: Tijn Vuijk!

Even voorstellen: Tijn Vuijk!

En ineens uit het niets was ze daar. Tijn Vuijk. Freeride chick in optima forma. Nederlands kampioen freeride bij de dames. Skiet harder dan menig mannelijk skiër en de balls of steel zitten bij haar niet in haar broek, maar… nou ja, ze rijdt je waarschijnlijk het snot voor de ogen. De hoogste tijd om eens kennis te maken met Tijn, die dit seizoen op wePowder verslag zal doen van haar avonturen in de Alpen!

Over het begin en werk

Eigenlijk ben ik een verwend meisje uit Blaricum die haar hele jeugd drie weken per jaar mocht skiën in Verbier. Ik heb het skiën en toeren met volle teugen tot me genomen. Mijn vader ging alleen de deur uit met een dikke laag poeder op het balkon. Later ging ik ook met vrienden skiën, maar ondertussen was ik altijd op zoek naar off-piste skiërs die de weg kenden in het gebied. Ik had altijd een pieper, schep en sonde mee (ook al wilde mijn vrienden alleen maar op de piste skiën) in de hoop dat ik met deze experts mee kon rijden. Tijdens mijn studie neuropsychologie in Amsterdam koos ik telkens de vakken die niet verplicht waren, zodat ik zo veel mogelijk kon skiën in de winter. Tijdens mijn masters zette ik mijn catering bedrijf Het Kookstel op. Het Kookstel geeft mij de vrijheid om te skiën in de winter en te werken wanneer het mij uitkomt.

Over het NK Freeride

Een vriend van mij die ook werkte bij Het Kookstel attendeerde mij op het NK Freeride 2014. Ik wist niet wat het inhield. Ik had nog nooit van het woord ‘freeride’ gehoord maar het leek me toch interessant om mee te doen. Er ging een wereld voor me open. Er bleken nog veel meer mensen te zijn die het zogeheten freeriden het mooiste van de wereld vonden! Ik maakte kennis met ‘cliffs droppen’ en verlegde mijn grenzen door achter de boys aan te gaan. In die week ben ik afgestudeerd en ontmoette ik Paul de Groot, mijn vriendje, freeridebuddy en huisgenoot. Na een enorme val tijdens het NK van 2014 werd ik bij het NK Freeride van 2015 eerste. Ik kreeg de wedstrijd smaak te pakken en ben mee gaan doen aan de Freeride World Tour Qualifiers.

Over de FWT Qualifiers

Vorig seizoen heb ik een aantal qualifiers gedaan. Ik was tevreden met de resultaten (check hier haar huidige ranking). Ik ben een keer derde geworden op een 3-sterren wedstrijd. Dit heeft mij toegang gegeven tot de 4-sterren wedstrijden. De wedstrijden zijn een ware uitdaging voor me. Het vinden van de weg, het uitzoeken van een lijn, jezelf niet overschatten, op jezelf vertrouwen etc. Het pushed me om beter te worden, om hogere cliffs te springen en om harder te gaan, maar ook om bij jezelf te blijven. Daarnaast ontmoet je enorm veel mensen die voor hetzelfde leven.

Over het maken van keuzes

In april stond ik op de Tafelberg in Zuid-Afrika en vroeg me af wat ik moest doen met mijn leven. Een grote-mensen-baan gaan zoeken als psycholoog of voor het skiën gaan. Mijn besluit was snel genomen. Ik kan altijd nog psycholoog worden, daar heb ik tenslotte levenservaring voor nodig. Ik heb een plan de campagne gemaakt. Hoe ga ik in de Freeride World Tour komen? Er zijn meerdere punten waar ik aan heb gewerkt deze zomer zoals o.a. techniek training, tricks in het park (o.a. backflip) en krachttraining. Ik zal jullie hier in latere blogs over vertellen.

Oefening baart kunst
Oefening baart kunst

Over het heden

Onze home mountain is Amsterdam. Paul en ik reizen de Alpen, Noorwegen en Slovenië door om wedstrijden te doen en om te trainen. Op dit moment zit ik een maand in Cervinia, bij een vriendinnetje die ik ken via de wedstrijden, om te trainen. Ook staan er mooie trips op de planning zoals Japan en heilskiën in Canada. Mijn doel is dit seizoen om op het podium te komen bij drie à vier wedstrijden. Ik vind ski-mountaineeren ook echt het einde van het wereld en zou dat meer willen combineren met freeriden. Stel me gerust alle vragen die je wilt en het lijkt me leuk om elkaar in de bergen te ontmoeten!

Nog meer over Tijn

Tijn skiet op dit moment op de Black Crows Astis Birdie (178cm) en aankomend seizoen zal ze op de Atris (184cm) skiën (herenmodel). De een met de Marker Kingpin toerbinding en de ander met een paar sterke freeride bindingen. De Black crows Freebird Orb (168cm) met Dynafit binding is haar lichte toerset. Tijn is ambassadeur van Patagonia, Black Crows en Poederbaas. Je leest de avonturen van Tijn dit seizoen op wePowder, maar je kunt haar ook volgen op Instagram, Facebook en haar eigen website. De foto’s zijn van FIH fotografie, Iris Kammerhof, Paul de Groot, Sjoerd Wesselink en Mia Knoll.

Arjen
was born with maps of ski areas in the cradle and has visited almost all of them. His great passion is freeriding.

Reacties

Gevorderd
tijnvuijkAuteur29 november 2015 · 16:07

Hi, wat leuk! Bedankt!

Beginner
QmaartenQAuteur29 november 2015 · 21:42

Zo de knetters, dat is een binnenkomst met stip!!
Gaaf hoor!

powpowwowjippiajippieee
Gevorderd
JuulskiAuteur30 november 2015 · 16:56

Cool Tijn, mooie plannen hoor, benieuwd naar al je blogs en avonturen! Hopelijk kunnen we in Japanuary ook samen een runnetje pakken. Begreep van Paul dat we er in dezelfde periode zitten, dus we shall see!

Gevorderd
johnbreedAuteur30 november 2015 · 21:53

Mensen dit is echt een leukerdje !! Het is z’n toffe griet waar je goed mee kan lachen!!

Beginner
AlexanderHurkAuteur1 december 2015 · 09:21

Sick!

Riding on the edge!
Gevorderd
Haas™Auteur2 december 2015 · 01:46

Cool! :)

Rex Monte - Amor Nix
Gevorderd
AlexSkiAuteur2 december 2015 · 08:33

Nice :-)

When life gets too complicated.... SKI
Beginner
TukkerAuteur2 december 2015 · 08:41

Coolio!

Tukker(ik)
Expert
BSSKI.chAuteur2 december 2015 · 08:44

Go Tijn, Go Tijn! Super leuk stuk en sowieso een stuk! See you soon my lady, X

Gevorderd
bertjebertjeAuteur2 december 2015 · 10:45

Verstandige keuzes. Laat maar weten als je weer in de buurt bent, doen we n (wat langer) rondje.

Gevorderd
RPAuteur2 december 2015 · 12:15

Haha, coole freeride chick, go get them!

Explore the Outdoor!
Gevorderd
tijnvuijkAuteur6 december 2015 · 16:20

Thanks for the support!

@@RP, @@bertjebertje, @@Berber, @@Tukker, @@AlexSki, @@SneeuwHaas, @@Alexanderhurk, @@johnbreed, @@Juulski en @@QmaartenQ

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!