Nulgraden niveau naar 3000 meter

Nulgraden niveau naar 3000 meter

Afgelopen vrijdag was magisch, zaterdag bracht verse sneeuw en zondag kwam de aangekondigde warmte. #PA3 was kort, intens en vooral ook opletten voor de rotsen. Maar het was zeker genieten, vooral als je weet dat het nu het lange wachten weer begint. De Alpen komen weer in de ban van warm en zonnig weer en dat begin december. Wat overigens niet zo heel erg vreemd is. Het is het tweede El Niño jaar op een rij en het is bekend dat de temperaturen op de aarde grosso modo wat hoger liggen dan gemiddeld tijdens El Niño jaren. In dit bericht:

  • Het was heerlijk poeder rijden op vrijdag
  • De warmte keert weer terug
  • Het sneeuwdek gaat zich zetten, maar pas op
  • hold your horses

Het was heerlijk poeder rijden op vrijdag

‘You should have been here yesterday mate’. Een gevleugelde uitspraak uit de film Endless Summer. Als je vrijdag en zaterdag niet in de Alpen was maar nu pas die kant op rijdt dan heb je mooi pech. De beelden van vrijdag spreken boekdelen:

Chamonix (c)Menno Boermans
Chamonix ©Menno Boermans
Zwitserland (c)Aimee Kock
Zwitserland ©Aimee Kock
Bregenzerwald
Bregenzerwald

De voorspelling klopte als een bus en wie er op tijd was had de tijd van zijn leven. Vooral in Zwitserland lag een goede basis ten noorden van de Alpennoordhang. Jammer genoeg kwam ook voorspelde warme weer door op zondag. De sneeuwgrens ging omhoog en koude losse poeder werd zware meuk. Maar he, het is pas eind november.

Mild en zonnig in de Alpen

Voor de snelle lezer: het wordt weer warm en dat blijft in ieder geval de komende week zo. Het nulgradenniveau gaat richting de 3000 meter en pas in de 2e week van december staat er afkoeling op het programma. De pessimisten roepen dan dat het een waardeloze winter wordt, de optimisten zullen roepen dat we deze warmte maar gehad kunnen hebben, dan wordt het daarna vanzelf kouder. Voor de ‘ik-wil-het-begrijpen-lezer’: hogedruk nestelt zich boven de Middellandse zee en later zelfs de Alpen. Depressies worden daardoor richting het noorden verdreven (sneeuw en regen in Scandinavië), terwijl warme subtropische lucht uitstroomt over het zuiden en cetraal Europa. De motor achter dit alles is een sterk hogedrukgebied en voorlopig gaat daarmee de aanvoer van koude lucht en sneeuw op slot. Een situatie identiek aan die van begin november. En toen duurde dit maar liefst 3 weken. Nu lijkt het allemaal iets minder dramatisch en hinten de kaarten op een nieuwe winterinval tussen 10 en 13 december.

Depressies koersen richting Noorwegen
Depressies koersen richting Noorwegen

Laat onverlet dat ik me zorgen begin te maken over de Zuidalpen. In de regel valt de basis daar in het hooggebergte in het najaar en we koersen zo eind november al snel richting de start van het winterseizoen. Laten we hopen dat de vurig gewenste zuidwestflow nog op gang komt. Ondertussen zijn de jongens van powderguides al aan het rondspeuren in de Noordalpen, want komt de sneeuw niet naar het zuiden, dan gaan we net voor de kerst richting het noorden. De zuidalpen trip wordt dan een noordalpen trip.

Het sneeuwdek gaat zich zetten, maar pas op

Het wordt mild en gelukkig ook droog. Maar de warme en vochtige lucht zal de komende uren en dagen voor natte sneeuwlawines gaan zorgen. Het prettige aan de warme periode is dat het sneeuwdek zich kan gaan zetten in de Noordalpen. Zeker op noordhellingen gaat de sneeuw niet meer weg en vormt daarmee de basis voor de rest van het seizoen. Maar ga je de komende dagen touren dan zijn er 3 type lawines waar je rekening mee moet houden:

  • Plaatlawines op hellingen waar al een base lag
  • Natte sneeuwlawines als gevolg van de stijgende temperaturen
  • Gleitschnee lawines omdat in veel gevallen de ondergrond nog warm was voordat de sneeuw arriveerde.

Er zijn hier en daar al lawineberichten voorhanden welke je helpen in je voorbereiding. Ga je de komende dagen niet de sneeuw in, dan is dit het moment om aan je kennis te werken. Online iedere dag een deel van de Safety Academy tot je nemen en je kennis is weer up to date als je richting de sneeuw gaat.

Hold your horses

Maak je voorlopig even niet druk. Met de warmte neemt de sneeuwkwaliteit af en neemt het risico’s op lawines toe. Laat deze eerste dagen met warmte aan je voorbij gaan en dan kijk ik woensdag/donderdag hoe de boel zich is gaan zetten. Donderdag kom ik dan met wat tips waarheen te gaan voor een mooie toer.

Stay stoked
Morris

meteomorris

Reacties

Gevorderd
3zelAuteur30 november 2015 · 10:44

In Bödele (waar de foto van Bregenzerwald is genomen) waren vrijdag reeds enkele ‘fischmaul’ waar te nemen… ondanks dat het -10° was.
Zaterdag werd het vanaf de middag al snel warmer (1 à 2° in Alberschwende) waardoor we vroeger dan gepland huiswaarts zijn gekeerd. Maar de eerste poederbochtjes zijn weer gemaakt ;)

knowledge is powder
Expert
meteomorrisAuteur30 november 2015 · 11:00

In Bödele (waar de foto van Bregenzerwald is genomen) waren vrijdag reeds enkele ‘fischmaul’ waar te nemen… ondanks dat het -10° was.
[/post]

Dank. Een Fischmaul heeft niets van doen met de temperatuur van de buitenlucht, maar met de temperatuur van de bodem. En die was vrij hoog voordat de sneeuw binnenkwam.

powfinder.com
Gevorderd
49Auteur30 november 2015 · 11:28

@@meteomorris
-In Valsesia-
Winter 13-14.
Begon op Kerstavond.
Daarvoor één dump in November.
Die tegen die tijd alweer verdwenen was.

montagna bianca, ti amo
Expert
meteomorrisAuteur30 november 2015 · 11:30

@@49, ik vond net nog wat interessante literatuur. Daar duik ik nog even wat verder in.

powfinder.com
Gevorderd
49Auteur30 november 2015 · 12:10

@@meteomorris
##nieuwsgierig …

montagna bianca, ti amo
Gevorderd
RoelaanoAuteur30 november 2015 · 12:15

Voor welke rotsen moesten we oppassen…?

http://cdn.wepowder.nl/forum/1/15251.jpg?width=800

Expert
meteomorrisAuteur30 november 2015 · 12:27

@@Roelaano zelf heel gebleven?

powfinder.com
Gevorderd
RoelaanoAuteur30 november 2015 · 12:44

Bij deze val wel, maar later alsnog m’n binnenste knieband en voorste kruisband gesloopt… Hetzelfde verhaal als in Zauchensee de vorige keer…

Gelukkig had ik ook dit keer weer een super reddingsteam (vrienden) om me heen!

Expert
meteomorrisAuteur30 november 2015 · 12:46

@@Roelaano, ai! Sterkte!!!

powfinder.com
Gevorderd
evr66proAuteur30 november 2015 · 12:48

Pfff, lekker seizoensstart. Sterkte!

Gevorderd
skiesterAuteur30 november 2015 · 13:29

Foto was trouwens genomen door Popski in Grindelwald, bij de Eiger gletscher. Zaterdag was t top in Haldigrat en Zondag werd t snel warm in familiegebiedje Brunnialp. De Fischmaule daar waren gigantisch ik heb wat Wepowderaars een sprongetje zien maken! Het was wel n gedenkwaardig weekend en ook nog dank aan Roelaano die met zn gekwetste knie nog wel voor taxi kon spelen toen de ortsbus niet bleek te rijden!

Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
Expert
meteomorrisAuteur30 november 2015 · 16:26

Nog heel ver weg, maar wel een heel fijn plaatje

http://cdn.wepowder.nl/forum/1/15259.jpg?width=800

powfinder.com
Beginner
SurfertjeAuteur30 november 2015 · 16:28

Zulk soort plaatjes zijn belangrijk om de moed niet te verliezen!

Beginner
MarkieMarkAuteur30 november 2015 · 22:07

Nu maar hopen dat de winter weer op tijd terug is voor de kickoff!. Ik ga weer een sneeuwdansje doen hier.

Een dag niet geskied is een dag niet geleefd
Beginner
powderpedroAuteur30 november 2015 · 22:14

goede poeder in Val Tho verleden vrijdag:

PP
Gevorderd
koen_djfistelAuteur30 november 2015 · 22:29

@wepowder : schrap roelaano : het is een leugenaar !
quote roelaano : “Gelukkig had ik ook dit keer weer een super reddingsteam (vrienden) om me heen!”
3 x liegen = judas !
1 : super (ja, dawas super ja ; we waren bijna zelf klaar om de reddingsdienst te bellen om ONS te komen halen ; ps daar is het laatste woord nog niet over gezegd ; de rescue in Haldigrat ; amai men …)
2 : reddingsteam :" …gesofisticeerd kwamen ze aangeboard met een versleten airboard en wat oude touwen uit een stal die …"
3 : vrienden : 3 belgen ; duh … ???

sbs roelz
Gevorderd
EmileHendrixAuteur30 november 2015 · 23:15

@@koen_djfistel Ik weet verder vanachter m’n bureautje ook niet WIE er met z’n tengels aan het nulgraden-niveau heeft gezeten, maar ik hoop dat jij 't niet was ;)

Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
Expert
meteomorrisAuteur1 december 2015 · 10:44

http://cdn.wepowder.nl/forum/1/15277.jpg?width=800

mmmhh, prognoses zijn nog slechter

powfinder.com
Beginner
SurfertjeAuteur1 december 2015 · 11:09

How bad are we talking?

Expert
meteomorrisAuteur1 december 2015 · 12:25

@@Surfertje, 14 dagen (of meer) van droogte in het slechtste geval.

powfinder.com
Expert
meteomorrisAuteur2 december 2015 · 07:35

Wat regen en sneeuw op de kaarten voor begin volgende week:

http://cdn.wepowder.nl/forum/1/15322.jpg?width=800

powfinder.com
Gevorderd
TMOZAuteur2 december 2015 · 13:33

@Morris, al enig idee of er ook enige kansen voor volgend weekend (11 dec) zijn ?

Hoe hoog heeft de nulgraden grens gelegen ?

The dream is not about actually getting there..but enjoying the ride
Toerist
AnoniemAuteur2 december 2015 · 16:21

Wat regen en sneeuw op de kaarten voor begin volgende week:

http://cdn.wepowder.nl/forum/1/15322.jpg?width=800

meteomorris op 2 dec 2015 07:35

Begin volgende week = maandag? Of nog niet te zeggen?

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!