Freeride routes in Livigno

Freeride routes in Livigno

Vorig seizoen hebben we een tijdje in Livigno doorgebracht, onder andere om video’s te schieten voor de Mountain Academy. Normaal gesproken gaan we niet zo vaak op trip waarbij alles van te voren al is vastgelegd (eigenlijk vooral de data en de bestemming), maar we vielen met onze neus in de boter (of beter gezegd: de poeder). Er viel een dikke dump in dit midden in de Alpenhoofdkam gelegen gebied. En dus werd het een paar dagen dikke poeder rijden.

Where to go?
Where to go?

Lange lijnen

Maar goed, ook al was de dump niet gekomen, de keuze voor Livigno was niet voor niets. Het dorp ligt op een hoogte van 1800 meter en de bergen rondom Livigno tikken de 3000 meter wel aan. Er zijn leuke lijnen te rijden. Niet de echte big mountain lijnen zoals je bijvoorbeeld wel in Alagna vindt, maar ook zeker niet alleen maar laffe hellingen. Nope, hier vind je zowel lekkere lijnen door open velden, maar ook lekkere treeruns. Bij goede condities is het dus mogelijk om afdalingen met zo’n 1200 hoogtemeters te maken. En doordat Livigno nogal afgelegen ligt vind je hier weinig echte poederjagers (toch iets teveel gedoe om er te komen) en heb je dus als concurrentie alleen maar te maken met de locals en de toeristen.

Bij de start van de Crocifisso
Bij de start van de Crocifisso

Onze favorieten

Laten we even drie routes pakken waar wij heel blij van werden: de Calcheira Bassa, Crocifisso en de Madonnone. De eerste is een heerlijke treerun. Nou hebben Morris en ik al aardig wat hoogtemeters met de heli in Canada erop zitten en dat is dan ongeveer het terrein dat je rijdt op een dag met sneeuwval. Tourlijk, in Canada is de afdaling langer, ben je de enige op de helling en is het wat steiler, maar verder komt de Calcheira toch wel goed in de buurt.

Morris op weg naar een mooie afdaling
Morris op weg naar een mooie afdaling

De Crocifisso start net als de Calcheira met een open veld, maar ook hier duik je snel de bossen in. De bomen staan op de Crocifisso wat dichter op elkaar en de helling is wat steiler. Deze wordt ook iets minder snel verspoord dan de Calcheira (hoewel er daar ook niet zo bijster veel poederstress is). Dit is niet bepaald een afdaling die je als beginnende freerider moet nemen.

Met dit als resultaat
Met dit als resultaat

Madonnone

De Madonnone ligt aan de andere kant van het gebied van Livigno (maar wel aan de Carosello 3000 kant. Je moet even een stukje hiken, maar dan ligt er ook een geweldige afdaling op je te wachten. Doordat je een stukje moet hiken is de kans op first tracks vrij groot. Het eerste deel gaat door hoog-alpiene terrein en op een gegeven moment duik je de bomen in. Je eindigt op de weg terug naar Livigno.

Verdwenen in de cold smoke
Verdwenen in de cold smoke

Ben jij wel eens in Livigno geweest? En wat is jouw favoriete afdaling?

Arjen
was born with maps of ski areas in the cradle and has visited almost all of them. His great passion is freeriding.

Reacties

Beginner
GerritAAuteur6 december 2015 · 23:50

Zag dat Livigno maar 160 km van ehrwald af ligt (via google maps). Toch maar eens die kant oprijden en leuk pensionnetje zoeken.

And snow it is.....
Gevorderd
AlexSkiAuteur7 december 2015 · 08:26

Ik ben in Livigno geweest, maar geen routes gedaan. Toen ik er was was er stufe 4 dus beperkt tot de piste. Ik ga van 19-12 t/m 26-12 die kant op. Ik ben van plan om met een gids iets te gaan doen (http://www.scuolascicentrale.it/en/lessons/freestyle-and-freeride/), maar gezien de vooruitzichten wordt het nog spannend of dit doorgaat.

When life gets too complicated.... SKI
Gevorderd
Grim3Auteur7 december 2015 · 10:53

Monte Cantone in alle richtingen en zowat de gehele Vallacia-vallei.
Monte Cantone is wat uitdagender. De Vallacia-vallei wanneer de condities net wat gevaarlijker zijn of de groep wat minder kunde en kennis heeft. Vallacia is alleszins een prachtige omgeving om in te skiën. DOEN!

Gevorderd
BodoAuteur7 december 2015 · 21:00

@@Arjen ik zag je liggen met je neus in de boter en @@raz en ik zijn er ook ingedoken! Calcheira Bassa was zeker onze fav.
Ik heb die trip hoog in mijn top 3 van poedertrips staan, zie hier voor een kleine indruk:

http://wepowder.nl/forum/topic/185578

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!