Een beetje verse sneeuw voor de hoogste toppen

Een beetje verse sneeuw voor de hoogste toppen

A dusting of snow will refresh pistes. Ofwel wat poedersuiker om de pistes aan te witten. Veel meer wordt het niet de komende dagen. Twee zwakke fronten schampen de komende dagen de Alpen waarbij het front van 12 december niet meer is dan een natte scheet. Het depressiegeweld is onder invloed van een sterk hogedrukgebied op afstand gezet en zelfs voor de lange termijn is het zoeken naar lichtpunten. In dit bericht:

  • Wat verse sneeuw voor de noordalpen en tussendoor mild
  • Het blijft droog en groen in de zuidalpen
  • Pas vanaf de 17e weer wat beweging in de modellen
Verse sneeuw voor de noordalpen
Verse sneeuw voor de noordalpen

Wat wit voor de noordalpen

Voor de komende dagen staat er wat sneeuw op het programma. Onvoldoende om je lawinepieper uit de kast te halen en snode freeride avonturen te plannen. Het zal genoeg zijn voor de gebieden in de noordalpen om donderdag en vrijdag wat mooie plaatjes van sneeuw boven de 1200-1500 meter de wereld in te sturen, maar voor ons freeriders is de opbrengst te beperkt. Zeker als je honderden kilometers moet gaan rijden. Woon je dichter bij de Alpen dan zou je eens in de gebieden rond de Jungfrau kunnen gaan kijken. Er ligt hier een basis en donderdag kan er met goed zoeken wellicht hier en daar een (bij elkaar gewaaid) laagje van 15 cm gevonden worden. Maar wacht niet te lang, want het wordt donderdag snel weer warmer. Zaterdag dan opnieuw wat sneeuw voor met name Oostenrijk. Maar de sneeuwgrens zakt slechts tijdelijk en met de bewolking en binnenstromende warme lucht kun je de zondag beter vergeten. Het wordt te snel te mild. Als in deze moeilijke tijden iets het karakter heeft van een poederdag(je) dan is het de donderdagochtend, maar je moet dan wel heel erg wanhopig zijn om er je euro’s aan uit te geven. Nee, het is armoe troef en het (natuurlijke) sneeuwdek onder de boomgrens krimpt en slinkt snel met deze temperaturen.

Dramatisch in de zuidalpen

Vanwege deze titel ben ik door een aantal mensen afgefakkeld. Het zij zo. Ik wil het niet mooier maken dan het is. De situatie is grote delen van de zuidalpen is dramatisch en tot midden december staat er voor hen geen sneeuw op het programma. De grote dumps van het najaar zijn uitgebleven en nu is het hopen dat die dump gaat komen de komende 6 weken. Want valt er geen fatsoenlijke basis in de zuidalpen voor midden januari, dan is het seizoen er voorbij. De situatie van nu doet me denken aan de start van deze eeuw. Ook toen viel pas de eerste sneeuw eind december en was ook januari akelig droog. Uiteindelijk kon er wel wat poeder gereden worden in februari en maart, maar afgezet tegen normale jaren was het armoe troef. Nu wil ik je niet bang hebben en heb ik nog steeds goede hoop, maar dat is vooral omdat ook ik zo graag wil. Ik ben een fervent liefhebber van de treeruns in de zuidalpen en ook ik heb er dus belang bij dat de sneeuw vaklt. Nu heb ik de hoop gezet op een nieuw weerregime vanaf de start van het nieuwe jaar. Na 2 maanden met een te hoog liggende straalstroom moet de straalstroom toch eindelijk eens naar het zuiden zakken?

Wandelen in plaats van freeriden
Wandelen in plaats van freeriden

Conclusie: tot en met 19 december kun je je poederplannen in de Alpen vergeten. Spaar je geld voor betere tijden en wacht tot de dump wel komt. Kun je het echt niet meer houden, beschouw je komende trips dan als trainingstips. Momenten om (op de piste) aan je condities en skills te werken. Want als die dump dan komt heb jij een voorsprong op al die andere freeriders die uit pure wanhoop naar de fles hebben gegrepen ;) En als die dump komt dan lees je het hier (met alle mitsen en maren).

Oh ja, heb je eigenlijk niets met freeriden en het gedoe naast de pistes maar kom je voor mijn weerbericht? Maak je geen zorgen. Klimaattop ten spijt staan de sneeuwkanonnen in de Alpen vol te loeien. Of die sneeuw nu wel of niet komt de komende weken, je kunt er gerust van zijn dat met de kerst de met kunstsneeuw bewitte pistes in de meeste gebieden er fantastisch bij liggen.

NAO index minder positief?
NAO index minder positief?

Na de 17e weer beweging in de modellen

Kijk je naar bovenstaande tabel dan zie je waarschijnlijk een nietszeggende tabel waarin je een zwarte lijn over ziet gaan in een setje rode lijnen. Die zwarte lijn zijn de metingen tot nu toe en de rode lijn is de verwachting. Maak je niet druk om dergelijke tabellen. Het zijn van die rare dingen waar ik hoop uit put. Want jij kunt dan teleurgesteld zijn bij het lezen van mijn berichten, bij mij is het nog veel erger. Jij ziet hoogstens 1 keer per dag een bericht van mijn kant waarbij ik een poging doe om lichtpunten te vinden. Ik daarentegen zie 4 keer per dag nieuwe runs van de weermodellen verschijnen en daar word je nog veel depressiever van. Maar goed. Er zijn dus lichtpunten. Het feit dat dat rode lijntje in bovenstaande tavel minder hoog uitslaat is goed nieuws. Dat zou kunnen betekenen dat later deze maand net als in november de straalstroom naar beneden zakt en de Alpen eindelijk in de koude lucht komen. Tijd voor een sneeuwdans kortom!!

Stay stoked
Morris

meteomorris

Reacties

Gevorderd
FriscoAuteur8 december 2015 · 11:19

Thanks @@meteomorris voor je weerberichten, ook al is het armoe troef op dit moment. Hou hoop en blijven dansen! ;-)

Never eat yellow snow!
Gevorderd
KingfisherproAuteur8 december 2015 · 11:38

Ik begin me nu toch wel zorgen te maken over week 1 in Puy Saint Vincent. We gaan dan op pad met Martijn (powderguides) maar zoals het er nu uitziet wordt poeder vinden erg lastig.

Beginner
SurfertjeAuteur8 december 2015 · 11:53

Laat PLEASE die straalstroom naar beneden zaken!

Gevorderd
Willem2kAuteur8 december 2015 · 11:57

Minder Wepowder F5-en, meer sneeuwdansjes doen! :)

Snowboarding without friends is not snowboarding.
Gevorderd
AlexSkiAuteur8 december 2015 · 12:26

http://cdn.meme.am/instances/57767161.jpg

Gelukkig is de week van de kerst in Livigno een family / vrienden dingetje. Wordt toch veel pistewerk, dus lekker aan de skillz werken en taxfree shoppen :-)

When life gets too complicated.... SKI
Gevorderd
Grim3Auteur8 december 2015 · 12:46

WAT.EEN.RAMP!

Beginner
ManuelAuteur8 december 2015 · 13:00

Novemberwarmte in een El Nino-jaar,
Bakken poeder in het voorjaar

Toerist
MennoBoermansAuteur8 december 2015 · 13:25

Nu er toch niets te skiën valt: gebruik je tijd wijs en train je reddingsvaardigheden :-)

Poeder, Kiekjes en Pleisters
Gevorderd
WiebeAuteur8 december 2015 · 14:02

Had komend weekend vrij gehouden om een trip te maken maar die trip gaat richting een kroeg vrees ik.

@@meteomorris misschien is dit een moment om wat dieper in te gaan op de wibtermeteorologie van Noord Amerika / Japan? Ik zou het in ieder geval interessant vinden

Expert
paddyodenneboomAuteur8 december 2015 · 14:43

Alternatief programma voor de kerst; trailrunning en mountainbiken. M.a.w we vermaken ons wel ;)

verslaafd aan wit goud!
Gevorderd
49Auteur8 december 2015 · 19:34

Zuid dramatisch? Er ligt alleen een ‘leuk’ oud suikerlaagje op noordhellingen en verder niks. Maar wel heerlijk zonnetje. :p

montagna bianca, ti amo
Beginner
CorDAuteur8 december 2015 · 20:52

Helaas Verkeerde tekst

Think with powder
Beginner
CorDAuteur8 december 2015 · 20:54

Ook weerprimeur is een site die wat verder in de toekomst durft te kijken. Ook deze is nu positiever over de tweede helft van december
http://www.weerprimeur.nl

Ik begin alvast met de sneeuwdans

Think with powder
Gevorderd
dickAuteur8 december 2015 · 21:32

Dat wordt weer een kerstwandelvakantie

--
Beginner
SurfertjeAuteur9 december 2015 · 09:32

Ziet dit er al wat beter uit?
http://max.nwstatic.co.uk/gfsimages/gfs.20151209/00/204/hgt300.png

Ik wacht met smart op de volgende update iig!

Gevorderd
bertjebertjeAuteur9 december 2015 · 10:39

sneeuwt hier sinds vanmorgen toch wel redelijk door hoor…

Beginner
SurfertjeAuteur9 december 2015 · 10:59

En waar zit jij nu @@bertjebertje?

Gevorderd
bertjebertjeAuteur9 december 2015 · 11:35

achter mn bureau :(

…in Davos.
Maar sinds ik schreef dat het lekker doorsneeuwde is het natuurlijk opgehouden.
##godallwaysfuckswithme

Toerist
michelrAuteur9 december 2015 · 20:19

Ook weerprimeur is een site die wat verder in de toekomst durft te kijken. Ook deze is nu positiever over de tweede helft van december
http://www.weerprimeur.nl

Ik begin alvast met de sneeuwdans

CorD op 8 dec 2015 20:54

De site van Marc Putto die neem ik sowieso niet voor vol aan.

Toerist
michelrAuteur9 december 2015 · 20:41
Gevorderd
svenkproAuteur9 december 2015 · 23:20

Sterkte @@meteomorris Gedeelde smart!

If in doubt, don't go out!
Beginner
RutgerAuteur10 december 2015 · 11:03

NAO minder positiever geworden.

http://cdn.wepowder.nl/forum/1/15437.jpg?width=800

michelr op 9 dec 2015 20:41

dat is positief nieuws :)

The object in life is not to be on the side of the majority,
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!