Einde van de droogte is in zicht

Einde van de droogte is in zicht

Ja, je leest het goed. Het einde van de droogte is in zicht. En nee, ga nu niet direct naar de kaarten staren, want daar is weinig uit af te leiden. Het is gewoon een kwestie van getallen. Een hogedrukgebied boven de Middellandse zee domineert nu al namelijk sinds november het weer in de Alpen. Daarmee zijn de Alpen al bijna 45 dagen in de ban van dit hogedrukgebied wat een exceptionele situatie te noemen is. Exceptioneel in de zin dat er daardoor geen sneeuw ligt in de zuidalpen en dat het ongewoon mild is in de Alpen. De veroorzaker van dit alles is een zeer sterke Polar Vortex die zorgt voor een krachtige jetstream waardoor koude lucht er niet in slaagt af te zakken naar lagere breedtes. Enkel in Canada, het noordwesten van de VS, het noorden van Scandinavie en in het noorden van Rusland is er daardoor sprake van winter.

(C) National Science Foundation
© National Science Foundation

Maar het einde is in zicht. Dergelijke situaties houden in de regel niet langer dan 45-60 dagen aan en dus mogen we ons gaan opmaken voor verandering. Het hangt een beetje af van de waarneming die we als startpunt nement, maar we kunnen stellen dat de Polar Vortex nu al 30-45 dagen ons milde winterweer bepaalt. En dan kunnen we dus gaan aftellen naar het einde. Data uit het verleden laat zien dat een dergelijke situatie maximaal 45-60 dagen aan houdt en dus volgt de omslag ergens rond het nieuwe jaar. En tot zover reiken de kaarten niet.

Sterker nog. De kaarten zijn het niet eens over de veranderingen de komende 10 dagen. Volgens de Europese rekenaars blijft het de komende dagen mild en droog. De Amerikanen zien daarentegen al wat neerslag op de kaarten. Zo zou er rond de kerst al wat sneeuw kunnen vallen aan de zuidkant van de Alpen. Mooie speculaties maar nog te onzeker. Veel interessanter voor ons is waar de doorbraak uiteindelijk vandaan komt. Volgt deze vanuit het westen met allereerst sneeuw voor de zuidalpen? Of zakt de Russische beer (lees erg koud lucht vanuit het oosten) af richting de Alpen. We gaan het zien. De komende weken gaan allesbepalend worden voor de rest van onze winter.

Meer over de Polar Vortex lees je hier
Lees ook zeker dit artikel dat ons goede hoop geeft op een stevige winter in januari en februari van 2016.

Morgen weer
Stay stoked
Morris

meteomorris

Reacties

Toerist
AnoniemAuteur20 december 2015 · 12:17

JJEEEEEEEEEEEEEEJJ

ik word langzaam depressief van deze warme temperaturen

Beginner
CorDAuteur20 december 2015 · 13:12

Dank je voor deze interessante update M.M.!!

Think with powder
Beginner
thijzerAuteur20 december 2015 · 13:26

THE SNOW AWAKENS!

Expert
BartVissersAuteur20 december 2015 · 14:40

Ik heb net 19° gemeten op een terras in Hochkönig!

Gevorderd
DutchessAuteur20 december 2015 · 14:53

Jaaaah, please! Het zou grettverdrie tijd worden!!

Dit zijn de Pyreneeën, vliegend van zuid naar noord. Zag er ook schamel uit allemaal…
http://cdn.wepowder.nl/forum/1/15574.jpg?width=800

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Gevorderd
Haas™Auteur20 december 2015 · 15:05

Goed nieuws!

Ik zat al te wachten/te hopen op het verlossende woord van Morris :)

Niet dat ik mag klagen, de pistes liggen er prima bij in Klosters… diegene die open zijn dan.

http://cdn.wepowder.nl/forum/1/15575.jpg?width=800

Rex Monte - Amor Nix
Gevorderd
evanAuteur20 december 2015 · 15:42

Het hangt een beetje af van de waarneming die we als startpunt nement, maar we kunnen stellen dat de Polar Vortex nu al 30-45 dagen ons milde winterweer bepaalt. En dan kunnen we dus gaan aftellen naar het einde. Data uit het verleden laat zien dat een dergelijke situatie maximaal 45-60 dagen aan houdt en dus volgt de omslag ergens rond het nieuwe jaar.
Het zou niet het eerste record zijn dat deze winter sneuvelt.

Gevorderd
DennisvlAuteur20 december 2015 · 15:48

In Wallis is het prachtig zonnig en aangenaam warm, doet meer aan pasen denken dan aan kerst. Buiten de pistes is er zzzip, op de pistes is het kunstsneeuw van 2 weken oud!

… Volgend jaar maar weer Sharm El Sheik met kerst. http://cdn.wepowder.nl/forum/1/15576.jpg?width=800

Gevorderd
rockyAuteur20 december 2015 · 15:53

17 in Flachau!

Gevorderd
RoodbaardAuteur20 december 2015 · 17:31

In Wallis is het prachtig zonnig en aangenaam warm, doet meer aan pasen denken dan aan kerst. Buiten de pistes is er zzzip, op de pistes is het kunstsneeuw van 2 weken oud!

… Volgend jaar maar weer Sharm El Sheik met kerst. http://cdn.wepowder.nl/forum/1/15576.jpg?width=800

Dennisvl op 20 dec 2015 15:48

Gargellen Montafon redelijke piste condities, geen Freerides, en ook te warm ! http://cdn.wepowder.nl/forum/1/15578.jpg?width=800

AL
Toerist
sannoAuteur20 december 2015 · 18:44

Voorlopig in Moskou +6 graden in ieder geval tot kerst. Dus de Russische beer is nog niet in winterslaap.

Lawine piepers, je wilt er niet dood mee gevonden worden.
Beginner
RutgerAuteur20 december 2015 · 21:06

Wacht FF . de Polar vortex houd de koude bij de noord pool. Als deze afzwakt, dan kan de kou snel en ver het noordelijk halfrond afzakken… Maar dat kan net zo goed noordamerika zijn of Azië… Dus give or taken een kans van 1 op 3… Of zie ik dit verkeerd?

The object in life is not to be on the side of the majority,
Expert
meteomorrisAuteur20 december 2015 · 21:14

@@Rutger meanderen is goed in de huidige situatie.

powfinder.com
Beginner
JespervzAuteur20 december 2015 · 23:05

Feest!

Expert
BrosAuteur21 december 2015 · 08:15

Ik zie het nog niet… Waar moet ik kijken?

Bros
Gevorderd
49Auteur21 december 2015 · 08:47

Als ik naar buiten kijk zie ik inderdaad ineens een grote grauwe grijze lucht. Maar die zeelucht die ik ruik, hoort dat er ook bij @@meteomorris? :p

Overigens is zelfs de dorpspastoor ten einde raad …

montagna bianca, ti amo
Toerist
michelrAuteur21 december 2015 · 09:11

Zijn ook winters geweest waar we pas in januari eendump kregen, heb zelfs gelezen dat in 1947 pas op 8 februari een sneeuwval was. Ook dit weer is niet zo raar volgens de locals, men heeft vaker een groene kerst gehad. Ook een van de bekendste skirace der Streiff is o.a. in de jaren 90 niet door gegaan wegens geen sneeuw of te weinig sneeuw.

Het is nu zuur maar denk dat het wel goed gaat komen, hopelijk ook eind januari als ik met vrienden naar Winterberg gaan. Heb ze eindelijk zo ver om naar de sneeuw te gaan, maar niet te ver en zeker niet te duur. :-D

Ik ga verder duimen en mijn winterdansje doen, en in januari (eerste week) gaat het koud worden met sneeuw (hopelijk).

Expert
meteomorrisAuteur21 december 2015 · 09:29

@@49 die zeelucht die jij ruikt is waarschijnlijk de immense hoeveelheid aan luchtvervuiling die zich geisoleerd heeft in de Po-vlakte.

powfinder.com
Gevorderd
MDAAuteur21 december 2015 · 09:34

Vanochtend: Het hooooost in NW zwitserland. 8 a 9 graden op 400m. Ergens boven moet het dus sneeuwen. Ik gok vanaf 2000m, misschien wel ietsjes hoger.

p.s. Gisteren toch maar de MTB gepakt… voelde best vreemd op 20 dec.

In tartiflette we trust - Belouga Sandwich FTW
Gevorderd
49Auteur21 december 2015 · 09:41

@@meteomorris, die Po-smog heb ik ook geroken inderdaad. Heel heftig, bijna Chinese proporties! Voor al die mensen daar in de Padana is een flink Genua-laag misschien nog wel meer nodig dan voor de bergen daarboven.

Wat ik nu ruik is waarschijnlijk de visafslag om de hoek ;)

montagna bianca, ti amo
Gevorderd
DutchessAuteur21 december 2015 · 10:19

Bijna Chinese proporties?? Dat waag ik te betwijfelen. Is er in de Povlakte aaneengesloten 300 of meer aqi gemeten?

“chinese proporties” tsss… watje! ( :P )

Het regent overigens in Bern, maar het is te warm, te warm, te WARM! Volgens meteoschweiz sneeuwt het vanaf 1900 m, later dalend naar 1400 m maar meer dan een paar centimeters zal het niet zijn vrees ik…

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Gevorderd
49Auteur21 december 2015 · 11:04

Welkom @@Dutchess, nog sneller dan verwacht :p.
Het is inderdaad China net niet helemaal, maar tijdens een uurtje doorsteek in de wagen toch al wel een licht tintelende tong (" tsss… watje!", idd ;) )

Ook deze signora zou blij zijn een zuiverend buitje te zien vallen …
http://cdn.wepowder.nl/forum/1/15600.jpg?width=800

montagna bianca, ti amo
Gevorderd
DutchessAuteur21 december 2015 · 15:21

Jajaja, vermeld het woord ‘China’ en ik sta al te trappelen! Ik heb overigens meteen even gecheckt op aqicn.org hoe erg het dan is in de Po vlakte, maar Italie laat helemaal geen meetresultaten zien. Goh. Dat is dan wel weer chinees van ze.

Ik hoop toch wel van ganser harte dat jullie daar in het zuiden die bui krijgen! (met een onsje meer)

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Beginner
HaagjeAuteur21 december 2015 · 15:38

Ik wacht nog even af of ik begin januari nog een tripje ga doen. Alleen kunstsneeuw trekt mij niet echt. ;-)

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!