Gister viel er boven de 2000 meter tot 5 cm verse sneeuw in de vooralpen van Zwitserland en Frankrijk. Maar echt leuk was het niet. Het zicht was slecht, het was mild en het sneeuwdek tot 2000 meter hoogte daardoor nat of minimaal vochtig. Met de nachtelijke afkoeling kunnen vandaag de schaatsen aan en het is wachten totdat de zon de pistes weer wat softer maakt. 2015 was in April nog een prima jaar, maar de winterstart van '15-'16 moeten we maar snel vergeten. Het is nog een goede 9 dagen tot het nieuwe jaar en ook die hebben geen grote veranderingen in petto. Voor poeder moet je de komende week richting Noord Amerika of vanaf de kerst richting het westen van Noorwegen. In de Alpen begint de winter pas weer in 2016.
Een zwak koufront schampte dinsdag het noordwesten van de Alpen. De neerslag mag geen naam hebben, de warmte daarentegen wel. Onder de 2000 meter zijn de condities er niet beter op geworden en poeder is ver te zoeken. Onderstaand een beeld uit St. Anton. Het lijkt verdorie wel April.
Komend week wordt er een week om snel te vergeten. Het blijft aan de milde kant en onderwijl doet een mislukt Genua laag een oefening voor betere tijden en schampt een koufront de noordkant van de Alpen. De grote verandering gaat het niet brengen en dus kan de komende week maar beter snel voorbij zijn. Want des te sneller we richting het einde van het jaar snellen, des te eerder we concreet weten wanneer de grote verandering dan wel echt komt.
Zondag heb ik je al uitgelegd dat een bijzonder sterke Polaire Vortex de veroorzaker is van de lange periode van droogte in de Alpen. Ik heb je toen uitgelegd dat zoiets lang kan duren vanwege het zelfversterkende effect van dit verschijnsel, maar dat een doorbraak in de regel na 45-60 dagen komt. En daarom heb ik steeds meer goede hoop dat de verandering rond de aanvang van het nieuwe jaar komt. Dat betekent wachten op betere tijden, maar je weet nu ook dat de verandering er aan komt. Wil je nog eens terug lezen waarom, lees dan even mijn artikel van gister 'Einde van de droogte in zicht'.
Gelukkig blijkt naast deze algemene wetenschap ook steeds vaker de runs van de weermodellen mee te gaan in een verandering. Het is nog allemaal erg pril en het zal zeker niet zo zijn dat we direct bij de start van het nieuwe jaar treeruns kunnen gaan rijden, maar we hebben die verandering nodig om de basis te gaan leggen voor de rest van het seizoen. Laten we hopen dat de jetstream vanaf 2016 begint te meanderen en zijn weg weer vindt naar de Alpen. Ik heb er in ieder geval een goed gevoel over.
Voor nu geldt: hold your horses. In de Alpen is geen poeder van betekenis te vinden.
Wil je toch weg rond de kerst? Er zijn voldoende plekken op aarde waar inmiddels wel voldoende poeder ligt. Lees dit artikel met tips waar je de komende 10 dagen poeder scoort.
Stay stoked
Morris