Wordt het een knallend 2016?

Wordt het een knallend 2016?

Gister viel er boven de 2000 meter tot 5 cm verse sneeuw in de vooralpen van Zwitserland en Frankrijk. Maar echt leuk was het niet. Het zicht was slecht, het was mild en het sneeuwdek tot 2000 meter hoogte daardoor nat of minimaal vochtig. Met de nachtelijke afkoeling kunnen vandaag de schaatsen aan en het is wachten totdat de zon de pistes weer wat softer maakt. 2015 was in April nog een prima jaar, maar de winterstart van '15-'16 moeten we maar snel vergeten. Het is nog een goede 9 dagen tot het nieuwe jaar en ook die hebben geen grote veranderingen in petto. Voor poeder moet je de komende week richting Noord Amerika of vanaf de kerst richting het westen van Noorwegen. In de Alpen begint de winter pas weer in 2016.

Terugblik: 5 cm vers en slecht zicht

Een zwak koufront schampte dinsdag het noordwesten van de Alpen. De neerslag mag geen naam hebben, de warmte daarentegen wel. Onder de 2000 meter zijn de condities er niet beter op geworden en poeder is ver te zoeken. Onderstaand een beeld uit St. Anton. Het lijkt verdorie wel April.

St. Anton vanuit de lift
St. Anton vanuit de lift

Komende week wat bewolking, mild, zon en hier en daar een spatje of vlokje

Komend week wordt er een week om snel te vergeten. Het blijft aan de milde kant en onderwijl doet een mislukt Genua laag een oefening voor betere tijden en schampt een koufront de noordkant van de Alpen. De grote verandering gaat het niet brengen en dus kan de komende week maar beter snel voorbij zijn. Want des te sneller we richting het einde van het jaar snellen, des te eerder we concreet weten wanneer de grote verandering dan wel echt komt.

Rond nieuwjaar komt de verandering

Zondag heb ik je al uitgelegd dat een bijzonder sterke Polaire Vortex de veroorzaker is van de lange periode van droogte in de Alpen. Ik heb je toen uitgelegd dat zoiets lang kan duren vanwege het zelfversterkende effect van dit verschijnsel, maar dat een doorbraak in de regel na 45-60 dagen komt. En daarom heb ik steeds meer goede hoop dat de verandering rond de aanvang van het nieuwe jaar komt. Dat betekent wachten op betere tijden, maar je weet nu ook dat de verandering er aan komt. Wil je nog eens terug lezen waarom, lees dan even mijn artikel van gister ‘Einde van de droogte in zicht’.

Klopt dit plaatje?
Klopt dit plaatje?

Gelukkig blijkt naast deze algemene wetenschap ook steeds vaker de runs van de weermodellen mee te gaan in een verandering. Het is nog allemaal erg pril en het zal zeker niet zo zijn dat we direct bij de start van het nieuwe jaar treeruns kunnen gaan rijden, maar we hebben die verandering nodig om de basis te gaan leggen voor de rest van het seizoen. Laten we hopen dat de jetstream vanaf 2016 begint te meanderen en zijn weg weer vindt naar de Alpen. Ik heb er in ieder geval een goed gevoel over.

Voor nu geldt: hold your horses. In de Alpen is geen poeder van betekenis te vinden.
Wil je toch weg rond de kerst? Er zijn voldoende plekken op aarde waar inmiddels wel voldoende poeder ligt. Lees dit artikel met tips waar je de komende 10 dagen poeder scoort.

Kom maar door met een knallend 2016
Kom maar door met een knallend 2016

Stay stoked
Morris

meteomorris

Reacties

Gevorderd
FriscoAuteur22 december 2015 · 08:51

Ik maak nog een dansje! Stiekem zag ik ook al wat neerslag op de kaarten voor begin januari… fingers crossed!

Never eat yellow snow!
Toerist
AnoniemAuteur22 december 2015 · 10:44

@@meteomorris

Is er een prognose voor Japan? Wanneer gaat het daar beginnen?

Gevorderd
FrankvDeldenAuteur22 december 2015 · 10:47
Follow me on: https://instagram.com/frankvdelden/
Gevorderd
FolkertAuteur22 december 2015 · 11:07

Ik zit nu te denken aan het weekend van 16 januari. Nog ruim 3 weken ver weg, maar als de eerste dump rond oud&nieuw zou vallen, daarna nog 1 of 2, worden het met wat er nu (niet) ligt waarschijnlijk kerstomstandigheden: laag(je) poeder over weinig besneeuwde ondergrond (rotsen!) en waar wel sneeuw ligt mogelijk door meer kou (immers later in de winter) en een suikerige onderlaag langer aanhoudend (hoog) lawinegevaar. Ben ik nu heel pessimistisch of is er een goede kans dat het in die korte tijd nog redelijk goed komt?

Expert
meteomorrisAuteur22 december 2015 · 11:13

@@F.D.RoscamAbbing in 2 weken tijd kan veel gebeuren. Het weer laat zich niet dicteren en doet zelf waar ze zin in heeft. Dat maakt onze sport ook zo boeiend. Poeder is niet gegarandeerd en vergt keuzes en flexibiliteit van ons. Het is net het echte leven ;)

Als er rond de 9e nog niets gevallen is en de outlook is slecht kun je nog altijd je weekend naar later zetten.

powfinder.com
Beginner
xosAuteur22 december 2015 · 11:26

@@meteomorris, kan de late sneeuwval dit jaar nog invloed kunnen hebben voor specifieke regio’s in de Alpen? Volgens mij heb ik hier in het verleden wel eens gelezen dat in de zuid Alpen de basis vaak wordt gelegd in het voorseizoen en het daarna moet hebben van een beperkt aantal flinke dumps. Nu die basis er niet is kan het seizoen wel eens problematisch gaan worden voor de zuid Alpen of is daar nog geen zinnig woord over te zeggen?

Expert
meteomorrisAuteur22 december 2015 · 11:47

@@xos, klopt. Ligt er geen goede base voor midden januari dan kunnen we de zuid alpen deze winter afschrijven. De zon komt na midden januari alweer wat hoger te staan en de zuidhellingen gaan het dan niet meer redden. Dat wil niet zeggen dat we geen poeder zouden kunnen rijden in de zuidalpen deze winter, maar het wordt allemaal een stuk ingewikkelder.

powfinder.com
Gevorderd
Grim3Auteur22 december 2015 · 17:28

http://cdn.wepowder.nl/forum/1/15612.jpg?width=800 http://cdn.wepowder.nl/forum/1/15613.jpg?width=800
http://cdn.wepowder.nl/forum/1/15611.jpg?width=800
Wij waren afgelopen donderdag in St. Anton en kregen toch een ander beeld te zien. De hele voormiddag mooie poeder gereden (20 tot 30cm) op de schindler spitze.

Iets lager krijg je inderdaad eerder zo’n beeld te zien…
http://cdn.wepowder.nl/forum/1/15614.jpg?width=800

Beginner
JoostWAuteur22 december 2015 · 18:05
A winter without powder isn't a winter!
Expert
meteomorrisAuteur22 december 2015 · 18:22

@@grim3, die dag was 2 dagen van tevoren ook aangekondigd als een poederdagje; http://wepowder.nl/forum/topic/218282

powfinder.com
Gevorderd
Grim3Auteur22 december 2015 · 18:50

@@meteomorris: Inderdaad! Waarvoor dank! Daarom dat we ook daar waren. Ik kon jullie deze ‘jaloers-makende’ foto’s echter niet onthouden… ;-)

Beginner
mhilbertsAuteur22 december 2015 · 22:57

@@meteomorris je beschrijving gisteren over de PO vlakte klopte precies. Wat een enorme bruine meuk hangt hier. Vandaag even alagna -cervinia gedaan en 2 uur hoestend in de auto gezeten . Peking is er niks bij. Bizar om die gletschers rondom de Matterhorn zo kaal te zien in december. Ook aan de zermatt kant is het droevenis. … Ff doorspoelen naar mid januari aub.

Gevorderd
49Auteur22 december 2015 · 23:09

“Peking is er niks bij.”
@@Dutchess, kom er maar in :p

@@mhilberts hoe is het daar verder?

montagna bianca, ti amo
Gevorderd
DutchessAuteur23 december 2015 · 00:00

Hahaha, ik ben ergens anders op dit forum al los gegaan geloof ik. Dank voor de heads-up @@49 ! Ik geloof meteen dat het nu zwaar kut is in de po vlakte, helaas kan ik geen meetresultaten voor Italie vinden (heb ook niet actief gezocht verder dan de site die ik ken hoor) dus misschien is het wel net zo erg als Beijing op dit moment. (Het verschil? In Beijing heb je zulke dagen ruwweg 220 dagen van het jaar…) Laat je in ieder geval weer even voelen dat we met zijn allen echt van de fossiele brandstoffen af moeten.

Als Japangangers overigens een sneeuwkuiltje graven en een laag bruine sneeuw tegenkomen… dan weet je waar die sneeuwlaag vandaan komt!

http://cdn.wepowder.nl/forum/1/15620.jpg?width=800

Ik hoop dat die bruine meuksituatie snel oplost! Dansen jullie, met zijn allen! Hop, dansen!

PS: @@mhilberts en anderen in dergelijke situaties: de verwarming/airco van je auto op circulatie zetten. (dat circeltje van pijltjes dat ergens bij de verwarmingsknopjes staat) dan zuigt-ie geen lucht aan van buiten. Kan cruciaal zijn.

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Expert
meteomorrisAuteur23 december 2015 · 13:13

De trend is duidelijk voor de Alpen. Vanaf de start 2016 wordt het eindelijk weer eens nat in de Alpen. Maar ook aan de warme kant. Sneeuw voor het hooggebergte?

Noordalpen
http://cdn.wepowder.nl/forum/1/15621.jpg?width=800

powfinder.com
Gevorderd
evanAuteur23 december 2015 · 14:19

Ik geloof meteen dat het nu zwaar kut is in de po vlakte, helaas kan ik geen meetresultaten voor Italie vinden (heb ook niet actief gezocht verder dan de site die ik ken hoor) dus misschien is het wel net zo erg als Beijing op dit moment.

Dutchess op 23 dec 2015 00:00

Welgeteld een meetpunt (op een berg) steekt wel heel schril af tegen de omliggende landen. Je zou bijna denken dat ze zich ervoor schamen.
http://cdn.wepowder.nl/forum/1/15623.jpg?width=800 http://aqicn.org/map/world/#@g/44.4422/9.3241/4z

Maar er is een oplossing: geen pizza uit de houtoven.
http://www.bbc.com/news/blogs-news-from-elsewhere-35161213

Gevorderd
ffKnallenAuteur23 december 2015 · 15:36

De trend is duidelijk voor de Alpen. Vanaf de start 2016 wordt het eindelijk weer eens nat in de Alpen. Maar ook aan de warme kant. Sneeuw voor het hooggebergte?\

meteomorris op 23 dec 2015 13:13

Laten we maar zeggen dat de weergoden eerst de rommel gaan opruimen (lees rijp) voordat ze gaan dumpen…we blijven duimen :-)

Gevorderd
DutchessAuteur23 december 2015 · 16:40

Ja, die rijp, daar maak ik me een beetje zorgen om. Dat gaat op de noordhellingen niet meer weg tot ver in het voorjaar.

En een megadump die een “boek” van anderhalve meter erbovenop legt die dan vervolgens door zijn eigen druk de boel lekker zet, daar durf ik niet op te rekenen…
Ik dans er natuurlijk wel voor!

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Beginner
CorDAuteur23 december 2015 · 18:50

@@ffknallen: +1
Inderdaad de neerslag komt toch een keer

Vandaag vertelde een skileraar dat er vanaf 15 januari pas voldoende sneeuw gaat vallen om off piste te gaan rijden.
Drie keer per dag kijk ik naar diverse weersites of gaat sneeuwen in de Alpen. Echt kouder wordt het inderdaad nog niet, helaas.

Think with powder
Gevorderd
evanAuteur23 december 2015 · 19:59

Vandaag vertelde een skileraar dat er vanaf 15 januari pas voldoende sneeuw gaat vallen om off piste te gaan rijden.

CorD op 23 dec 2015 18:50

OK, dan zal dat wel zo zijn.

Expert
meteomorrisAuteur23 december 2015 · 20:31

Vandaag vertelde een skileraar dat er vanaf 15 januari pas voldoende sneeuw gaat vallen om off piste te gaan rijden.

CorD op 23 dec 2015 18:50

OK, dan zal dat wel zo zijn.

evan op 23 dec 2015 19:59

Die skileraar zou een website moeten beginnen ;)

powfinder.com
Gevorderd
49Auteur23 december 2015 · 21:00

Vandaag vertelde een skileraar dat er vanaf 15 januari pas voldoende sneeuw gaat vallen om off piste te gaan rijden.

CorD op 23 dec 2015 18:50

OK, dan zal dat wel zo zijn.

evan op 23 dec 2015 19:59

Die skileraar zou een website moeten beginnen ;)

meteomorris op 23 dec 2015 20:31

of niet. 15 januari pas, pfff ;) :p

montagna bianca, ti amo
Expert
meteomorrisAuteur23 december 2015 · 21:38

@@49, morgenvroeg komt er goed nieuws!

powfinder.com
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!