Heel veel sneeuw, grote verschillen hoogte sneeuwgrens

Heel veel sneeuw, grote verschillen hoogte sneeuwgrens

Onze sneeuwkaarten kleuren vuurrood en er verschijnen weer zwarte vlekken op de kaart. Een teken dat we een periode in gaan met veel verse sneeuw. Maar de grote vraag de komende 72 uur is: wat gaat de sneeuwgrens doen? Maar voordat ik daar op in ga een waarschuwing. Gister was de eerste mooie dag na een periode met intense sneeuwval en statistisch vallen er op zo’n dag veel lawine slachtoffers. Lawines eisten de levens van 2 skiërs en meerdere personen raakten gewond. Ga je off-piste kies dan die delen van de berg die minder gevaarlijk zijn. Daarvoor heb je wel de juiste kennis nodig. Heb je die niet, huur dan een ski- en/of berggids die deze veilige(re) hellingen voor je weet te vinden. Goed, genoeg gepreekt. In dit bericht:

  • Wat doet de sneeuwgrens?
  • Na het weekend weer koeler, zuidstau en daarna noordstau
  • Poederadvies voor de komende dagen
Nieuw front in de verte al zichtbaar
Nieuw front in de verte al zichtbaar

Korte termijn: wat doet de sneeuwgrens?

Vandaag begint zonnig en het is lekker koel, maar vanuit het westen is alweer een nieuw frontje onderweg. Allereerst wordt het licht diffuus, maar in de loop van de middag begint het dan te sneeuwen in het noordwesten van de Alpen. Tot donderdagochtend valt er 3-15 cm vers en omdat deze sneeuw koud valt ligt de sneeuwgrens tot diep in de dalen. Maar dat wordt donderdag compleet anders. In de ochtend nadert er dan een warmtefront vanuit het westen.

Warmtefronten onderweg
Warmtefronten onderweg

Omdat er nog veel koude lucht in de valleien aanwezig is, zal de sneeuwgrens in beginsel laag liggen. Deze koude lucht is uit afgesloten en nauwe valleien ook moeilijk te verdrijven. Koude lucht is zwaarder, terwijl warme lucht lichter is. Maar langdurige regen zal de kou wel minder laten worden. Juist dit spel gaat de komende dagen gespeeld worden in de Alpen. Het wordt namelijk warmer vanaf donderdag en het nulgradenniveau in de vrije atmosfeer gaat richting de 1900 tot 2250 meter. Maar de Alpen liggen niet in de vrije atmosfeer. Daarnaast ligt de sneeuwgrens in de regel zo’n 200-350 lager dan het nulgradeniveau. Ofwel rond de 1500-2100 meter. Gelukkig zorgt het reliëf ervoor dat de opwarming niet overal zo (sterk) komt als in de vrije atmosfeer:

  • Allereerst is er de zware koude lucht die al in valleien hangt. Wanneer deze valleien nogal afgesloten of nauw van karakter zijn, dan komt warme lucht maar met moeite ervoor in de plaats omdat de warme lucht nu eenmaal lichter is.
  • Ten tweede is het zo dat de wind die boven op de bergen stevig waait veel minder sterk is in de valleien. Nu is wind een lastig fenomeen in de bergen, maar ga er maar vanuit dat smalle en haaks op de stroming liggende valleien weinig last hebben van de wind als brenger van de warmte. (Zo hebben ze in de Haute Maurienne zelden last van de wind als warmte brenger (nauwe en afgesloten vallei), terwijl Adelboden in Zwitserland juist wel die warmte vanuit het zuidwesten oppikt (zich openende en voor wind vatbare vallei))
  • Als laatste hebben we tijdens intense neerslag te maken met iets wat we heel duur orografische afkoeling noemen. Indien bewolking sterker moet stijgen koelt ze sterker af, sneeuwt het meer en dit energiegeweld zorgt voor een sterkere afkoeling dan in een situatie zonder bergen

Een lagere sneeuwgrens, nauwe valleien en flinke bergen zorgen ervoor dat de sneeuwgrens lokaal (veel) lager komt te liggen dan verwacht. Een situatie die je vooral aantreft wanneer je dieper de Alpen in gaat. Maar dan nog kan de situatie van vallei tot vallei verschillen. Staar je daarbij niet blind op de data van onze sneeuwkaarten of andere weermodellen. Feit is dat de weermodellen zeer slecht in staat zijn om een accurate voorspelling te doen per vallei voor de sneeuwgrens. Doordat ik 15 jaar door de Alpen heb gereden en alle microklimaatjes van dichtbij heb gezien moet je me nu even op mijn woorden geloven. Maar het zou een heel boekwerk worden als ik nu iedere vallei apart bespreek. Grosso modo geldt het volgende wat betreft de sneeuwgrens voor donderdag en vrijdag:

  • Franse Alpen: pre-Alpen 1700-2100 meter, nauwe valleien in het hart van de Alpen 1000-1600 meter, open valleien in het hart van de Alpen 1400-1950 meter
  • Zwitserland: pre-Alpen 1300-1800 meter, nauwe valleien in het hart van de Alpen 800-1400 meter, open valleien in het hart van de Alpen 1100-1700 meter
  • Westen van Oostenrijk: pre-Alpen 1300-1900 meter, nauwe valleien in het hart van de Alpen 900-1400 meter.

Hoe lang blijft het warm?

De zaterdag start overal droog en mild, maar in de loop van de zaterdag draait de wind naar het zuidwesten en krijgen we zowaar de eerste zuidstau van deze winter. Ofwel sneeuw voor de zuidalpen. maar omdat dit de eerste sneeuw is, loont het niet om komend weekend richting de zuidalpen te gaan. In de loop van de zondag slaat de neerslag over de Alpenhoofdkam heen en begint het ook in het noordwesten weer te sneeuwen. Vanaf maandag wordt er nog eens een zwengel aan het stormrad gegeven en wordt het weer kouder. Het exacte traject is nog niet helemaal zeker, maar het heeft er alle schijn van dat allereerst weer de Franse Alpen, maar ook de zuidalpen aan de beurt zijn. Direct daarop draait de stroming dan door van zuidwest naar noordwest en later mogelijk zelfs noord. De signalen voor de eerste noordstau voor 2016 zijn daarmee nog steeds sterk. Kortom: na wat dagen met warmte wordt het weer kouder. Er valt in eerste instantie veel sneeuw boven de 1800-2000 meter en later ook dieper in de valleien, waarbij een steeds groter deel van de Alpen goed wit wordt. Alles komt dus goed ;)

Tips voor de komende dagen en het weekend

Beste condities vind je komend weekend in gebieden boven de 1800 meter in

Daarnaast wordt het ook okay in gebieden boven de 1700 meter rond

Stay stoked
Morris

meteomorris

Reacties

Beginner
misteriksAuteur6 januari 2016 · 12:44

Voor het weekend van de 15de staat de eerste mogelijke trip in de agenda. Fingers crossed :)

Gevorderd
evanAuteur6 januari 2016 · 13:20

Ik ga een week met familie skiën. Vandaag of morgen valt de beslissing m.b.t. de bestemming. De keuze gaat tussen PdS en Arlberg. Met het oog op de warmte van eind deze week lijkt Arlberg een betere keuze (hoger, oostelijker en ik heb meer hoop dat de kou er enigszins blijft hangen), maar vanaf zondag lijkt er volgens GFS toch duidelijk meer sneeuw te gaan vallen in PdS. Hoe groot schat jij de kans op een Nordstau, @@meteomorris?

Expert
meteomorrisAuteur6 januari 2016 · 17:01

@@evan, wanneer vertrek je?

powfinder.com
Gevorderd
evanAuteur6 januari 2016 · 17:04

@@meteomorris, ik vertrek zaterdag, maar de rest vertrekt vrijdag al.

Expert
meteomorrisAuteur6 januari 2016 · 17:19

@@evan, ik acht de kans op sneeuw uit het noorden nog steeds aanzienlijk. Daarnaast pikt Arlberg ook altijd uit west op en is het er hoger en net wat kouder. Ik zou het wel weten. Lekker in Stüben gaan zitten ;)

powfinder.com
Gevorderd
evanAuteur6 januari 2016 · 17:48

Bedankt, @@meteomorris! We neigden al naar Arlberg, dus we nemen die gok dan maar. We zitten in Wald, maar ik ben bang dat het zaterdag op de Sonnenkopf regent. Dan inderdaad maar naar Stuben of Zürs.

Beginner
thijzerAuteur6 januari 2016 · 19:04

Vandaag verrassend goede treeruns gereden in val d’isere en sedert 15 uur terug aan het sneeuwen.

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!