Nu ook sneeuw voor het zuiden en noorden van de Alpen.

Nu ook sneeuw voor het zuiden en noorden van de Alpen.

Het dump alweer als een malle in de westalpen en in de loop van de dag breidt de sneeuwval zich uit richting de Arlberg. De sneeuwgrens is op dit moment nog lekker laag, maar al stijgende aan de rand van de Alpen. Zie daarvoor ook het live report van daarnet. Vrijdag is er wat ruimte voor opklaringen, maar daarna wordt het weer onstuimig. Tot en met maandag zijn het voornamelijk het westen, het noordwesten en zuiden van de Alpen die er een pak sneeuw krijgen en blijft het in Oostenrijk karig ten oosten van de Arlberg. Maar ook daar komt uiteindelijk een pakje sneeuw erbij. Of een grote noordstau wordt is nog twijfelachtig, maar er komt in ieder geval sneeuw aan. En ja, je leest het goed. De eerste echte zuidstau van deze winter is in de maak. In dit bericht:

  • Grote verschillen wat betreft de sneeuwgrens
  • Tips voor het weekend
  • Turbulente week in het vooruitzicht
  • De 1e zuidstau deze winter
  • En zelfs een noordstau op de kaarten

Sneeuwgrens nu tussen de 650 en 2000 meter

Gister heb ik je al uitgebreid vertelt dat er grote verschillen zijn wat betreft de hoogte van de sneeuwgrens. Die varieert namelijk van vallei tot vallei. Grosso modo geldt het volgende wat betreft de sneeuwgrens voor vandaag en vrijdag:

  • Franse Alpen: pre-Alpen 1700-2100 meter, nauwe valleien in het hart van de Alpen 800-1500 meter, open valleien in het hart van de Alpen 1400-1950 meter
  • Zwitserland: pre-Alpen 1300-1800 meter, nauwe valleien in het hart van de Alpen 650 stijgend 1200-1500 meter, open valleien in het hart van de Alpen 1100-1900 meter
  • Westen van Oostenrijk: pre-Alpen 1200-1900 meter, nauwe valleien in het hart van de Alpen 650-1400 meter.

In dit live blog houden we de actuele sneeuwgrens in de gaten.

Intense sneeuwval in Val d'Isere
Intense sneeuwval in Val d’Isere

Tips voor het weekend

Het weer komend weekend wordt nog onbestendiger dan eerder op de kaarten stond. Het zal daarom lastig worden om goede spots te vinden om poeder te rijden waar er zicht is (liefst bomen ter orientatie), maar waar ook de sneeuwgrens laag genoeg is gebleven. De zaterdag start overal mild en vanuit het westen volgt al snel neerslag die ook overslaat naar de zuidalpen. In de loop van de zondag slaat de neerslag over de Alpenhoofdkam heen en begint het ook in het noordwesten en noorden weer te sneeuwen.

Beste condities vind je komend weekend in gebieden boven de 1600-1800 meter in

Daarnaast wordt het ook okay in gebieden boven de 1800 meter rond

Zo zijn er bijvoorbeeld lariksbomen en iets van een base te vinden in Courmayeur, Ovronnaz, Les 4 Vallees, Rothwald, Val d’Isere, Val Cenis, Puy St. Vincent, Serre Chevalier, Chamonix etc. Maar het wordt zeker geen Epic weekend. Vind je het lastig om te kiezen en beschik je niet over oneindige hoeveelheden geld (en tijd), dan zou ik nog even wachten.

Turbulente start van de nieuwe week

Niet alleen het weekend is onbestendig. Ook de start van de nieuwe week is onbestendig. Er komt een stevige zuidstau op gang (is sneeuw voor de zuidalpen), waarbij het front sterk genoeg os om ook de glestjergebieden ten noorden van de Alpenhoofdkam te bereiken, later draait de stroming dan naar noord en volgt het magische ‘noordstau’ woord. Ofwel sneeuw voor de noordalpen. De signalen voor de eerste noordstau voor 2016 blijven daarmee nog steeds sterk. Kortom: na wat dagen met warmte wordt het weer kouder. Er valt in eerste instantie veel sneeuw boven de 1800-2000 meter en later ook dieper in de valleien, waarbij een steeds groter deel van de Alpen goed wit wordt. Alles komt dus goed ;)

Wil je classic poeder gaan rijden, dan zou ik de dagen vanaf dinsdag gaan blokken. Het zou wel eens Epic kunnen worden.

Zuidstau op de kaarten

Een en ander kan de komende dagen wat betreft details en timing nog wijzigen, maar maandag wordt een zuidstau dag en ik persoonlijk verwacht 'm een stuk intensiever dan nu al te zien is op onze kaarten.

Sneeuw voor de zuidalpen
Sneeuw voor de zuidalpen
Sneeuwverwachting maandag
Sneeuwverwachting maandag

Noordstau op de kaarten

Hiervoor geldt nog sterker dat een en ander kan de komende dagen wat betreft details en timing nog kan wijzigen, maar voor dinsdag staan de eerste signalen van een noordstau op onze kaarten. Super intens is het allemaal nog niet en er ligt een zuidelijke adder op de loer, maar beter iets dan niets.

Komt de noordstau?
Komt de noordstau?

Stay stoked
Morris

meteomorris

Reacties

Expert
meteomorrisAuteur7 januari 2016 · 18:54

Zoals verwacht verschilt de sneeuwgrens van vallei tot vallei.
Ten zuiden van de Ecrins is het koud gebleven. De kou kon daar de vallei in zakken en is vanwege de zuidwestelijke aanvoer van de lucht niet verdreven. Hetzelfde zien we in de Haute Maurienne en Val d’Isere. De overige valleien hebben wel last van de warmte.

Hetzelfde geldt voor Courmayeur. Ook daar zorgde de Mont Blanc voor afkoeling vanwege de zuidelijke stroming. In Zwitserland is het koud gebleven in het Lotschental, de valleien rond Saas Fee en Zermatt en acceptabel rond Andermatt. In het Berner Oberland kon de warmte voluit binnenvallen. In adelboden werd het +6 (ter vergelijking in Grächen was het de gehele dag onder nul).

powfinder.com
Gevorderd
Ellen3Auteur7 januari 2016 · 19:15

@@meteomorris wij willen morgenavond afreizen naar de alpen en dan dinsdag na middag terug reizen of voor het volgende weekend (woensdagavond vertrekken) gaan.
Locatie maakt niet zoveel uit. (max 1000 km vanaf utrecht)
Wat zou jij adviseren?

Alvast bedankt.

GirlPowder
Expert
meteomorrisAuteur7 januari 2016 · 19:30

Mhh, lastig. Beste condities nu in Courmayeur voor jou (net iets verder dan 1000 km maar alles snelweg).
Lange termijn ziet er ook goed uit (kouder)… dus…

powfinder.com
Gevorderd
SPAMAuteur7 januari 2016 · 19:50

Vlg week donderdag rijden we richting de 3V. Lijkt op een gevalletje mazzel met een geboekt weekje.
Volgens mij is dan zelfs de base ok en een warmte dip gevolg door kou doet wonderen voor de hechting aan de oersneeuw van het najaar.

Wie niet chased moet veel weken boeken!
Beginner
GerritAAuteur7 januari 2016 · 19:58

@@meteomorris Het lijkt toch nog goed te zijn gekomen met Valfrejus volgens de webcams :) en livecams http://valfrejus.ltt.li/cam2/ en http://valfrejus.ltt.li/cam1/\
Ben benieuwd wat het begin volgende week verder gaat doen want temperaturen gaan nogal wissellen. En dan hopen dat de noordstau doorzet voor als ik terug ga naar Ehrwald.

And snow it is.....
Expert
meteomorrisAuteur7 januari 2016 · 20:23

@@SPAM


Volgens mij is dan zelfs de base ok en een warmte dip gevolg door kou doet wonderen voor de hechting aan de oersneeuw van het najaar.

SPAM op 7 jan 2016 19:50

Dat hoeft niet zo te zijn. Zie module 2 van de Academy of anders GM4 in deze link: https://lawine.tirol.gv.at/basics/lawinengefahrenmuster/

@@GerritA, het geluk is met… de gelukszoekers ;)

powfinder.com
Gevorderd
SPAMAuteur7 januari 2016 · 22:39

@@SPAM

\

Volgens mij is dan zelfs de base ok en een warmte dip gevolg door kou doet wonderen voor de hechting aan de oersneeuw van het najaar.

SPAM op 7 jan 2016 19:50

Dat hoeft niet zo te zijn. Zie module 2 van de Academy of anders GM4 in deze link: https://lawine.tirol.gv.at/basics/lawinengefahrenmuster/

@@GerritA, het geluk is met… de gelukszoekers ;)

meteomorris op 7 jan 2016 20:23

Is de kennis van L1, L2 en L3 dan nu al weer verouderd? Het wordt tijd voor een update cursus. Alle zekerheden worden zo 1 voor 1 onderuit gehaald

Wie niet chased moet veel weken boeken!
Gevorderd
PaulJAuteur8 januari 2016 · 08:31

@@meteomorris gister was het vrij warm in val d’isere, de 50-60cm sneeuw die er viel was vochtig en zwaar. Perfect om sneeuwballen van te maken haha maar skiën in de bossen was een tikkeltje zwaar aan het eind van de dag

Discover the unknown
Expert
meteomorrisAuteur8 januari 2016 · 08:58

@@PaulJ, dank! Is het in Val d’Isere niet kouder gebleven? (Richting de l’Iseran)

powfinder.com
Gevorderd
Willem2kAuteur8 januari 2016 · 09:06

yes yes yes! Eindelijk begint het ergens op te lijken!
Dinsdag zit er niet in, maar vanaf volgend weekend sta ik weer in de startblokken. :)

Snowboarding without friends is not snowboarding.
Gevorderd
DutchessAuteur8 januari 2016 · 11:10

Ik zou de woensdag of donderdag mee kunnen pakken, afhankelijk van hoe het weer zich ontwikkelt. En dan vanaf zondag 17 heb ik gewoon vrij gehouden… ik dans nog effe door!

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Expert
meteomorrisAuteur8 januari 2016 · 11:45

@@Dutchess woensdag/donderdag zou wel eens heel moo kunnen worden.

powfinder.com
Gevorderd
PaulJAuteur8 januari 2016 · 12:49

@@meteomorris helaas niet, op dit moment ook +1-2 graden op 2000m sneeuw Is erg vochtig en zwaar. Ik zou geen poeder trip adviseren rondom espace killy. Pas zodra het kouder wordt wordt het beter, poeder van gister Is vannacht ook deels op gevroren tussen de bomen. Erg harde wind ook op het moment!
Gister ochtend was het wel erg diep in fornet (einde van val d’isere dal) 1-1,2m vers totaal van afgelopen dagen. Ik quote een Schotse skibuddy: you had to straight line to even go 5mph…

Discover the unknown
Expert
meteomorrisAuteur8 januari 2016 · 12:58

@@PaulJ bedankt.

powfinder.com
Gevorderd
NickyAuteur8 januari 2016 · 13:31

Vanaf vrijdag 15 januari ben ik een paar dagen in Kaprun. Wordt met of zonder nieuwe sneeuw hoe dan ook spannend ;-). Een nordstau zou wel een fijne terugkeer zijn op de ski’s :-). eerst maar eens zien hoe het op de piste gaat.

Gevorderd
DutchessAuteur8 januari 2016 · 16:35

@@meteomorris Daar had ik zo’n vermoeden van, maar als de weerguru het zegt… dan wordt ik echt enthousiast! Ik heb natuurlijk wel buddies nodig die ook zo gefortuneerd zijn dat ze de woensdag of de donderdag vrij kunnen nemen… @@teze @@MDA @David1976 interesse? Boards zijn gewaxt en auto staat klaar! (Hoe ging dat ook weer met die *&^%$#@ kettingen? Heb wel sneeuwbanden, maar als het echt losgaat… wordt het leuk!) Vrijdag en ztaerdag zit ik vast, helaas.

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Gevorderd
RuudvWAuteur8 januari 2016 · 16:57

Veel succes en plezier @@Nicky !

Toerist
TezeAuteur8 januari 2016 · 17:08

@@dutchess

woensdag of donderdag kan ik dagje verlof nemen.

afwachten of we de Dupraz meteen kunnen buiten laten.

Expert
ieismAuteur8 januari 2016 · 17:16

Vanaf vrijdag 15 januari ben ik een paar dagen in Kaprun. Wordt met of zonder nieuwe sneeuw hoe dan ook spannend ;-). Een nordstau zou wel een fijne terugkeer zijn op de ski’s :-). eerst maar eens zien hoe het op de piste gaat.

Nicky op 8 jan 2016 13:31

Honderd likes!

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Gevorderd
NickyAuteur8 januari 2016 · 17:38

@@RuudvW en @ieism…aaah thnx gasten ☺️. Keep you posted!

Gevorderd
DutchessAuteur8 januari 2016 · 18:06

@@Nicky ook van mij! (Was even gepreoccupeerd met eventuele poeder…)
Dat het skieen gewoon de gedachten uitzet!

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Gevorderd
NielsAuteur8 januari 2016 · 19:44

Boodschap van PaulJ kan ik alleen maar bevestigen. Fingers crossed voor n opgeklaard uurtje morgen!

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!