Nieuwe storm op komst?

Nieuwe storm op komst?

Donderdag viel er 10-30 cm vers in de Franse Alpen en was het lokaal even droog in het noorden van de Alpen. Het was de opmaat naar een noordstau die vandaag zijn aanvang heeft gekregen. Vandaag klaarde het op in Frankrijk, maar sneeuwde het alweer in de noordalpen. Een noordstau die tot en met zondag duurt. Vanaf maandag is het 2 dagen wat rustiger en ruimte voor de zon, maar woensdag volgt alweer een nieuwe storm en volgt Poederalert#6. Genoeg redenen voor mij om de komende dagen met mijn poedersnorkel op stap te gaan. In dit bericht:

  • Noordstau
  • Poederadvies tot en met dinsdag
  • Een nieuwe storm, nieuwe kansen

Noordstau

Voor het eerst sinds lange tijd staat er een noordelijke stroming op de kaarten. Bijna uniek deze winter en ik moest me een week geleden dan ook een paar keer in de armen knijpen en in de ogen wrijven om het door te laten dringen. Maar vandaag is het dus echt begonnen.

Zon en verse sneeuw in Paradiski
Zon en verse sneeuw in Paradiski
Verse sneeuw in Lech
Verse sneeuw in Lech
en ook in het Bregenzerwald
en ook in het Bregenzerwald
met in de middag wat opklaringen in Gargellen
met in de middag wat opklaringen in Gargellen

In de nacht naar zaterdag dan weer sneeuw in de noordalpen en dat blijft zo tot en met zondag. Grootste sneeuwvangers worden de Arlberg samen met het oosten van Zwitserland en daarnaast de regio’s grenzend aan Duitsland. De wind blijft namelijk noordelijk en dat zal in de typische noordstau löcher zeker voor meer sneeuw zorgen dan onze sneeuwkaarten prognotiseren. Ik ga uit van een halve meter vers en lokaal nog iets meer in de stau löcher. Meer naar de Alpenhoofdkam toe nemen de hoeveelheden juist af. De lucht is koud, waardoor de meeste vocht er al op de meeste noordelijke rand van de Alpen uitgegooid wordt. Maandag overal zon, maar in de loop van de dinsdag wordt het licht diffuus met hier en daar sneeuw.

Poederadvies: eerst west en noordwest, later ook noord

Het poederavies blijft hetzelfde als gister. Veel plezier tijdens je poederjacht. Kies de komende dagen voor gebieden met bomen tussen de 1200 en 2100 meter + een mooie base en je gaat een mooie paar dagen tegemoet. En als je het mij direct vraagt… ik zou de steile hellingen en grote wanden boven de 2200 meter even links laten. Dit is de powderchase de komende dagen:

Een nieuwe storm, nieuwe kansen

Woensdag volgt een nieuwe storm. En een nieuwe storm betekent nieuwe kansen. Onze sneeuwkaarten laten het al zien na dag 5 en verder. Maar ik houd nog een slag om de arm wat betreft de details. De ene keer piept het laag wel in volle glorie door de hogedrukblokkade richting de Alpen, in de volgende run is die dan alweer een stuk minder krachtig. We gaan het de komende dagen zien.

Test gratis je kennis over lawines en gevaren buiten de pistes

Steeds meer mensen gaan off-piste, maar lang niet iedereen gaat goed voorbereid. Vaak gaat dat goed, soms niet. Dit seizoen vielen er al 19 doden als gevolg van lawines. Heb jij genoeg kennis? Test het en start hier gratis het eerste hoofdstuk van de Safety Academy. Geen kennis? Blijf op de piste of huur een ski/berggids.

Stay stoked, Morris

meteomorris

Reacties

Toerist
thomasAuteur15 januari 2016 · 19:32

http://www.slf.ch/\
BAH! GVD! lawinegevaar door het gebrek aan een dump?

Beginner
ThomasBeAuteur15 januari 2016 · 19:40

Vandaag fantastische poeder in Nendaz met @@kanski. Morgen opnieuw! http://cdn.wepowder.nl/forum/1/16198.jpg?width=800

Expert
meteomorrisAuteur15 januari 2016 · 19:43

@@thomas, yes. Altschnee is het probleem in combinatie met de eerste noordstau

http://cdn.wepowder.nl/forum/1/16199.jpg?width=800

powfinder.com
Toerist
thomasAuteur15 januari 2016 · 19:52

@@meteomorris , ik snap dat en misschien was het niet zo zeer een vraag, maar meer frustratie… maar dan toch een vraag, hoe vaak heb jij stufe4 gezien in een gebied waar hooguit 25 cm te verwachten is, op een base van 25 tot 75 cm?

Toerist
thomasAuteur15 januari 2016 · 20:00

er is hier overigens in de afgelopen week om de dag een centimeter of 10 gevallen… en ja, met de koude, de wind de nordstau en de sneeuwarmheid snap ik dat de boel instabiel is, maar stufe 4?

Gevorderd
Willem2kAuteur15 januari 2016 · 20:03

Vanavond inpakken, morgen rijden en vanaf zondag poederhappen. STOKED! :D

Snowboarding without friends is not snowboarding.
Expert
meteomorrisAuteur15 januari 2016 · 20:11

@@thomas, er gaat 20-30 cm vallen, het gaat waaien en de basis is hoogst instabiel
http://cdn.wepowder.nl/forum/1/16200.jpg?width=800

In die hoek zijn alle sneeuwprofielen instabiel (http://www.slf.ch/schneeinfo/schneekarten/sds/index_DE)
http://cdn.wepowder.nl/forum/1/16201.jpg?width=800

Daarom dus ;)

powfinder.com
Toerist
thomasAuteur15 januari 2016 · 20:19

@@Willem2k, waar? aanhaakmogelijkheden? voor de zondag?

Toerist
thomasAuteur15 januari 2016 · 20:24

@@meteomorris, goed, ja, ik snap waarom. ook als ik hier boven in de gebieden de rutsches zie. en ja ik zie ook dat er geen ongunstiger sneeuwprofiel is als op dit moment in het oostelijkste puntje van ch. Mijn vraag was echter of jij dit eerder meegemaakt hebt. waar dan ook.

Expert
meteomorrisAuteur15 januari 2016 · 20:30

@@thomas, je moet het als november benaderen. Vaak zijn er dan nog geen specifieke lawineberichten. Waarbij het dit jaar ook nog uitzonderlijk is dat er zo’n zwakke oude sneeuwlaag ligt. Dat heb ik nooit zo meegemaakt midden januari zover ik me kan herinneren.

powfinder.com
Gevorderd
Willem2kAuteur15 januari 2016 · 20:31

@@Willem2k, waar? aanhaakmogelijkheden? voor de zondag?

thomas op 15 jan 2016 20:19

Check je mail! :)

Snowboarding without friends is not snowboarding.
Elite
kanskiAuteur15 januari 2016 · 20:46
Never ski faster than your guardian Angel can fly!
Gevorderd
MavcoAuteur15 januari 2016 · 20:47

@@thomas; daar komt de term Kritische Neuschneemenge om de hoek: die zegt dat als die bereikt wordt, het minstens Stufe 3 (erheblich) is. Bij sterke wind is 10-20 cm sneeuw al genoeg. Bij matige wind is dat 20-bij 30 cm aan de orde en bij weinig tot geen wind is dat het geval 30-50 cm. Dit zijn waarden die wat variëren per methode.
Aangezien die 25cm meer is dan de 20cm, gecombineerd met een instabiele ondergrond, kun je dus rekenen op een Stufe 4. Als er dan 25 cm valt (wordt altijd gemeten op windstille plaatsen) bij sterke wind, kan aan de lijzijde van de berg door de wind al 3x zo veel terecht komen, ofwel 75cm. En dat heet dan triebschnee: DE bron voor schneebretten/skiërlawines.
Dit wordt uitgebrieder uitgelegd bij de cursussen van de WePowder Academy, in de cursussen van het Snow Safety Center, op de site van de SLF en in het boek Lawine 3x3 van Werner Munter.

Toerist
thomasAuteur15 januari 2016 · 20:54

@@Mavco , hier heeft het niets met kritische neuschneemenge te maken… eerder kritische altschnee…

Toerist
thomasAuteur15 januari 2016 · 20:57

@@Mavco ik geloof ook dat je hier in dit geval ook geen risicoberekening op los kan laten. just dont.

Expert
meteomorrisAuteur16 januari 2016 · 09:43

@@thomas, sneeuwval afgelopen nacht viel tegen. Het is vandaag weer niveau 3 in die regio.

powfinder.com
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!