6 doden door lawines in Frankrijk en Oostenrijk

6 doden door lawines in Frankrijk en Oostenrijk

In het Zillertal kwam zondag een 14 jarige jongen uit Rusland om het leven toen hij door een zelf veroorzaalte lawine werd gegrepen in het Hoch Zillertal. In Kaltenbach was de jongen met een groep onder aanvoering van een skitrainer buiten de piste onderweg. Hoewel je anders zou vermoeden was de groep zonder Lawinepieper, schep en sonde onderweg, hierdoor was de groep niet in staat een reddingsoperatie uit te voeren. Tegen de tijd dat reddingsdiensten ter plekke waren kon de jongen enkel nog dood geborgen worden. Meer info

Vandaag sloeg het noodlot weer toe. In Valfrejus werden maar liefst 11 militairen door een lawine gegrepen toen ze op weg waren naar le Petit Argentier. Een bekende top onder tourskiers. 5 van de 11 militairen konden enkel dood uit de lawine geborgen worden. Daarnaast zijn er 6 militairen met lichte en zware verwondingen bevrijd. Meer info.

Test gratis je kennis over lawines en gevaren buiten de pistes

Steeds meer mensen gaan off-piste, maar lang niet iedereen gaat goed voorbereid. Vaak gaat dat goed, soms niet. Dit seizoen vielen er al 27 doden als gevolg van lawines. Heb jij genoeg kennis? Test het en start hier gratis het eerste hoofdstuk van de Safety Academy. Geen kennis? Blijf op de piste of huur een ski/berggids.

meteomorris

Reacties

Elite
ErwinAuteur18 januari 2016 · 19:27

Volgens mij klopt de info over de 14-jarige in het Zillertal niet helemaal. Het betreft een jongen die met zijn groep en trainer na de racetraining het terrein in ging. Hij is niet door zijn eigen groep bevrijd, want die hadden allemaal geen lawine-uitrusting bij zich. Wat een drama, klote.
http://www.rosenheim24.de/rosenheim/inntal/tirol-ort29573/kaltenbach-hochzillertal-skiabfahrt-endet-14-jaehrigen-russen-toedlich-6043368.html\
http://www.polizei.gv.at/tirol/presse/aussendungen/presse.aspx?prid=4A4A64474F6F76495274413D&pro=0

Expert
meteomorrisAuteur18 januari 2016 · 19:40

@@Erwin, dank!

powfinder.com
Elite
kanskiAuteur18 januari 2016 · 19:48

Dus de racetrainers hebben niks geleerd van dat drama vorig jaar bij de Amerikanen… Onbegrijpelijk!

Never ski faster than your guardian Angel can fly!
Gevorderd
alexsvwAuteur18 januari 2016 · 19:58

Lawinekunde zou een verplicht vak moeten worden.

Walking down a mountain is a waste of gravity
Toerist
MarsAuteur18 januari 2016 · 20:12

Dus de racetrainers hebben niks geleerd van dat drama vorig jaar bij de Amerikanen… Onbegrijpelijk!\

kanski op 18 jan 2016 19:48

Ik heb het zondag in Landgraaf nog met zo’n racetrainer aan de stok gehad. En dat was al de derde keer.
Ik wil ze niet over een kam scheren. Maar dat waren ongelofelijke attitudes. Alleen op de wereld of alles moet zich maar aanpassen aan hun. Als je met zo’n attitude van de piste gaat…

Gevorderd
dejongarnoAuteur18 januari 2016 · 22:44

Hier in Flaine zit een kazerne van de Chasseurs Alpins; de militairen. Als je ziet hoe die gasten in rijen van 20 man met een meter tussenruimte de berg opkuieren in de meest uiteenlopende condities, dan is dit bericht triest maar niet verbazingwekkend…

Gevorderd
FlantAuteur19 januari 2016 · 10:01

Op wintersporters. nl staat een stukje over de attitude van Franse skileraren tov off piste gedaan tijdens de les. Sluit helaas aardig aan bij het verhaal over de trainers.

Gevorderd
CheizzAuteur19 januari 2016 · 10:30

Lawinekunde zou een verplicht vak moeten worden.

alexsvw op 18 jan 2016 19:58

Dat is het ook tijdens Anwärter-cursus (alleen 1 hoofdstuk theorie trouwens) en voor Landes 2 moet je de Alpin Kurs doen geloof ik. Hoe het in andere landen zit weet ik even niet…

gigiski.com
Toerist
AnoniemAuteur20 januari 2016 · 11:15

Lawinekunde tijdens Anwärter kun je niet serieus nemen, dat stelt werkelijk niks voor. Om enigszins te weten wat je doet, moet je toch minimaal een opzichzelfstaande lawinecursus (Alpinkurs, AIARE e.d.) hebben gevolgd aangevuld met de nodige ervaring in de backcountry. En zelfs dat is nog minimaal…

Expert
RogieradminAuteur20 januari 2016 · 14:10

Reclame voor Franse ski-clubs op facebook… Er is nog een lange weg te gaan… http://cdn.wepowder.nl/forum/1/16309.jpg?width=800

Elite
ErwinAuteur20 januari 2016 · 14:16

Het gaat een beetje off-topic nu we het gaan hebben over ski- en snowboardlerarenopleidingen, maar daar wil ik toch even iets aan bijdragen.

Ik vind niet dat de lawinekunde bij de Anwärter opleiding niets voorstelt. Ik weet nog dat ik toch onder de indruk was toen ik de meer dan 40 pagina’s zag ik die ik daarvoor ook nog moest leren. Ook al doe je hier in de praktijk niets mee, het maakt jou als beginnende ski- of snowboardleraar wel bewust van de risico’s off-piste en ook van de indeling van het skigebied. Daarnaast zou je duidelijk mee moeten krijgen, dat jij als Anwärter in bepaalde delen van dit skigebied als leraar NIETS te zoeken hebt. Je mag alleen maar op geopende pistes komen.

Bij de Landes opleiding ga je een stap verder. Daarbij heb ik tijdens het eerste deel (dus niet pas tijdens de Alpinkurs) al leren werken met de lawine-uitrusting, al is mijn opleiding wel al wat jaartjes geleden en is daar nu misschien iets veranderd. Na je Alpinkurs dien je eigenlijk ook te weten wat je met die extra opleidingsbevoegsheid mag. Geopende skiroutes worden toegevoegd aan jouw werkterrein en eventueel ook varianten-afdalingen in de buurt van de lift, pistes en skiroutes. Die laatste alleen indien de ski- of snowboardschoolchef hiervoor zijn/haar akkoord geeft (moet een staatliche leraar zijn). En iedereen in de groep moet dan ook uitgerust zijn met een complete lawine-uitrusting natuurlijk.

Bovenstaand is voor Oostenrijk het geval.

Wat ik hiermee zeggen wil, is dat je tijdens je opleiding goed hoort te leren wat je wel én niet mag als skileraar. En het is ongelooflijk klote te zien dat er leraren (scholen?) zijn die zich hier niet aan houden. Rogier van Rijn kaart dit probleem op wintersporters.nl ook al aan, al had het naar mijn mening iets genuanceerder gemogen: http://www.wintersporters.nl/weblog/bericht/5782/skileraren-en-off-piste
Zoals hij daar al aangeeft is een gevolg hiervan: de goeden lijden onder de slechten. En daarbij wordt het onduidelijk waar klanten, die het goed en veilig aan willen pakken, nu terecht kunnen voor goede en veilige lessen.

Toerist
AnoniemAuteur20 januari 2016 · 17:09

Dat je als anwärter alleen maar op geopende pistes mag komen, lijkt me nogal duidelijk. Dat heeft in mijn ogen niks met lawinekunde te maken. Misschien dat die 40 pagina’s in jouw tijd meer informatie bevatten, maar in mijn tijd (2005) stelde dat echt helemaal niks voor. Zeker niet als ik het vergelijk met de AIARE level 1 cursus die ik later heb gevolgd. En na die cursus besefte ik alleen maar dat er nog veel meer te leren was en hoe belangrijk praktijkervaring ook is.

Elite
ErwinAuteur20 januari 2016 · 20:01

@@polhovsky misschien is het voor jou duidelijk dat je als Anwärter alleen op geopende pistes mag komen, maar in de praktijk gebeurt helaas wel eens anders.

Om in de praktijk “enigszins te weten wat je doet” is de Anwärter opleiding zeker niet geschikt - dat ga je mij ook nooit horen zeggen - en dat is ook niet het doel van de lawinekunde in deze opleiding. Wel leer je er o.a. over de onderdelen van het skigebied, iets wat je wel vaker ziet in boeken over lawinekunde.

Toerist
AnoniemAuteur20 januari 2016 · 20:33

Dat klopt helemaal @@Erwin. Het is erg spijtig dat dergelijke leraren met klanten buiten de piste skiën. Ik betwijfel alleen of dat met het onderwijzen van lawinekunde op te lossen is. Volgens mij moet beter duidelijk worden gemaakt dat het simpelweg niet mag, hoe verleidelijk de poeder er ook bij ligt.

Als je dat onder lawinekunde verstaat, dan klopt dat helemaal. Ik denk bij lawinekunde echter meer aan het gebruik van de pieper, begrijpen hoe lawines ontstaan, sneeuwlagen analyseren, het interpreteren van een lawinebericht, routeplanning etc. Maar dat is inderdaad ook overbodig bij de Anwarter opleiding.

Expert
RogieradminAuteur21 januari 2016 · 13:00

Foto’s van de lawine in Val Frejus. Als zie je de maat lawine, de hoeveelheid mensen in de helling, dan valt 5 doden misschien nog wel mee. De pisteurs waren al ter plaatste toen de lawine nog niet eens stil lag…

http://www.data-avalanche.org/listAvalanche/1453133169219 http://cdn.wepowder.nl/forum/1/16350.jpg?width=800

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!