PA#6: al tot zo'n 66 cm verse sneeuw

PA#6: al tot zo'n 66 cm verse sneeuw

Sinds woensdag sneeuwt het weer aan de noordkant van de Alpen. Er is al zo’n 30-60 cm vers gevallen en de komende 36 uur valt er nog meer aan de noordkant van de Alpen. De winter is weer terug en vandaag en morgen kan er poeder worden gereden. Maar wacht niet te lang, een vervelende zuidelijke wind komt er aan. Pas na het weekend draait de stroming naar het westen en sneeuwt het weer in het westen en noordwesten van de Alpen. In dit bericht:

  • heel veel vers in de noordalpen
  • poederadvies
  • eerst zuid
  • daarna west
  • wij zijn even weg en daarom 25% korting op de safety academy
Veel verse sneeuw in Engelberg
Veel verse sneeuw in Engelberg

Poederalert#6, al tot 66 cm verse sneeuw

Het is AAN. Het sneeuwt intens in de Franse Noordalpen en het noorden van de Alpen. Er viel al 30-60 cm verse sneeuw en er volgt de komende uren nog meer. Het is nog niet overal bodemloos waardoor je hier en daar een harde bevroren onderlaag zult voelen, maar het duurt niet lang meer of het wordt bodemloos aan de noordkant van de Alpen. Hoewel het vandaag al opklaart vanuit het westen, blijft het in Zwitserkand en in Oostenrijk kan het dan nog even doorsneeuwen. De sneeuwgrens zinkt daarbij de komende uren nog dieper, Beste condities vanaf Hasliberg in het westen tot Kleinwalsertal in het oosten. Ofwel het Berner Oberland, Vorarlberg en het westen van Tirol. Dit alles leidt tot het volgende poederadvies…

Donderdag en vrijdag is het top in

  1. Vorarlberg en Tirol,
  2. het Berner oberland en Glanerland,
  3. de Haute Savoie en het westen van Wallis,
  4. het noordwesten van de Savoie en Isere .

Vrijdag is het ook goed in het noorden van het Salzburgerland en Steiermark. Maar daarna wordt het rap warmer. De zaterdag is het overigens ook nog prima aan de noordkant van de Alpen, pas op zondag wordt de harde en milde wind vanuit het zuiden vervelend.

Jetstream naar zuidwest
Jetstream naar zuidwest

De eerste zuidstau van winter '15-'16

Het is aftellen naar de eerste zuidstau van deze winter. Ofwel sneeuw voor de Franse zuidalpen en de Italiaanse Alpen. Zondag en maandag sneeuwt het intens aan de zuidkant van de alpen. Maar omdat er geen base ligt heeft het geen nut die kant op te gaan. Dat is anders voor de westalpen.

Pal west
Pal west

En hop weer naar west

Vanaf dinsdag gaan alle vlokken weer naar het westen en dat zou wel eens heel lang zo kunnen zijn. Wel, als dat zo is, dan is poederalert#7 op weg een hele mooie te worden. Maar goed. Eerst poederalert#6 voor de noordalpen. Vanaf 9 februari waarschijnlijk #7.

wij zijn even weg en daarom 25% korting op de safety academy

Wij zitten op dit moment in British Columbia. Zondag zaten we in good old Fernie en gister in Kicking Horse. Sinds gister zitten we in Revelstoke en vandaag gaan we wederom diep de backcountry in. De zon prikt door het wolkendek heen en er ligt een mooi pakje verse poeder op ons te wachten.

Safety Academy
Safety Academy

Omdat wij een weekje weg zijn geven we je de komende dagen 25% korting op de Safety Academy. Het weer is en blijft turbulent in de Alpen en de komende dagen stijgt het lawingevaar er weer. Daarom geven we je tot en met 7 februarii 23.59 uur maar liefst 25% korting als je direct met de Safety Academy start. Ga naar de Safety Academy en vul bij aankoop van de Academy de volgende kortingscode in: SNOWSAFE1617. Je kunt dan direct met de online cursus starten en het bijbehorende boek sturen we je dan in de week van 8 februari toe.

De boeken komen naar je toe
De boeken komen naar je toe

Stay stoked. Morris

meteomorris

Reacties

Beginner
MarsieRocksAuteur4 februari 2016 · 12:37

Wie heeft er zin om as vrijdagavond te vertrekken naar de poeder voor weekend? Chamonix? Of Zwitserland? Iemand die weg kent in de poedervelden meld je :)

Beginner
MarsieRocksAuteur4 februari 2016 · 12:41

@@meteomorris Dit weekend of volgend weekend wat denk jij?

Gevorderd
Willem2kAuteur4 februari 2016 · 18:50

Vandaag nog vooral dust on crust in Ischl maar het is nu wel lekker aan het sneeuwen. Als dat de nacht nog doorzet kan de splitfest afterparty morgen echt beginnen! :)

Snowboarding without friends is not snowboarding.
Expert
ieismAuteur4 februari 2016 · 20:11

Dat is al beter dan dust on grass. Maar ik heb net de banaan en de augurk in de wax staan. Moet ik iets met staalkanten meenemen dan? :)

We gingen toch poederhappen?

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Gevorderd
Willem2kAuteur4 februari 2016 · 21:29

Dat is al beter dan dust on grass. Maar ik heb net de banaan en de augurk in de wax staan. Moet ik iets met staalkanten meenemen dan? :)

We gingen toch poederhappen?

ieism op 4 feb 2016 20:11

Vandaag was ik érg blij met mijn staalkantjes, maar als het de hele nacht blijft dumpen zoals het nu doet kunnen ze morgen wel eens overbodig geworden zijn.

Snowboarding without friends is not snowboarding.
Beginner
mhilbertsAuteur5 februari 2016 · 17:38

PA #7 voor zuid? Dat zou bizar zijn, het eerste serieuze dumpmoment voor zuid pas mid feb…das 3-4 maanden te laat!
@@49 nu tevreden of is het te ver oost?

Gevorderd
49Auteur5 februari 2016 · 18:35

@@mhilberts, ik rij morgen terug naar NL …
deze dump gaat overigens ook niet genoeg zijn, keuze uit nul base of suikerbasis. Hoop dat komende drie weken wat komt en gaat om alsnog een goede basis voor maart en verder te leggen.

montagna bianca, ti amo
Gevorderd
evanAuteur5 februari 2016 · 19:00

http://cdn.wepowder.nl/forum/1/16698.jpg?width=800 Misschien wel drie dumps voor het zuiden komende week, dan wordt het interessant.

Gevorderd
49Auteur5 februari 2016 · 19:14

@@evan, zou lekker zijn heh.
Wel opvallend, die sneeuwmagneet van mij stond op een stukje verdwaalde sneeuw. Ook dat laatste plakje wit is afgelopen week uiteindelijk verdwenen. De magneet is daarbij een beetje gekanteld en wijst sinds een dag of vijf recht naar Margherita … het zou toch niet?

montagna bianca, ti amo
Gevorderd
evanAuteur5 februari 2016 · 19:53

@@49, ik ruik de grappadampen al

Gevorderd
SPAMAuteur5 februari 2016 · 19:53

Hmm, vannacht richting Chamonix en na een week nog ff 14 dagen afkicken in Les Menuires.

En we hadden 2 weken geleden al zo’n mazzel in de west.

Dit gaat ondanks geboekte weken een episch jaartje worden.

Wie niet chased moet veel weken boeken!
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!