PA#9: meer dan een halve meter sneeuw voor noordwesten Alpen

PA#9: meer dan een halve meter sneeuw voor noordwesten Alpen

Maandag werd het lokaal meer dan 20 graden in de Alpen. Na een weekend met regen tot soms wel 2400 meter hoogte leek de winter verder weg dan ooit. Maar niet getreurd, de winter komt weer terug. De zonnebril kan weer in de tas, 2 extra lagen onder de jas en het bier kan wachten totdat de laatste lift stil staat. En hoewel van deze mededeling zeker een deel van het wintersportpubliek zal balen, mij hoor je niet zeuren. Poederalert #9 komt er aan en we gaan weer poeder rijden. Tenminste als je de komende dagen ergens in het noordwesten van de Alpen vertoeft. Mocht dat niet lukken dan volgt er later deze week nog een kans als er sneeuw vanuit het zuiden zijn weg richting de Alpen vindt en de winter zich opmaakt voor een heuse comeback. Meer dan genoeg poeder in zicht dus. Mocht je de komende dagen naar de poeder gaan en wil je je steun en support voor ons weerbericht laten zien, boek dan voortaan je onderdak in de Alpen via deze link. Van iedere boeking zien wij een klein percentage op onze rekening gestort zodat we wePowder verder kunnen blijven verbeteren en je nog beter kunnen helpen. Dank alvast! In dit bericht:

  • koude lucht vanuit het noorden is PA#9
  • woensdag, donderdag en vrijdag worden poederdagen
  • daarna verhuizen we naar het zuiden; Genua laag alarm! (is PA#10)
  • eerst even vol laten sneeuwen en dan knallen

De koude lucht komt er aan

Deze dinsdagochtend is het nog warm en ligt de sneeuwgrens nog op redelijk grote hoogte, maar de kou komt er aan en is al in tot het zuiden van Duitsland gekomen. Met een fikse noordelijke stroming wordt de milde lucht (heel) langzaam aan naar het zuiden gedrukt en het gaat sneeuwen. Vooral dinsdagmiddag en -avond wordt de sneeuwval in het noordwesten van de Alpen lokaal intens.

Stroming wordt pal noord
Stroming wordt pal noord

En ook daarna blijft het een vechtpartij tussen koude en warme lucht boven de Alpen. Met name in het noordwesten van de Alpen komt het dan tot veel sneeuw en een schommelde sneeuwgrens. Dan weer rond de 1500 meter of zelfs ietsje hoger om daarna weer rap te dalen. Met name op woensdag probeert de milde lucht vanuit het zuiden weer op te rukken waardoor de sneeuwgrens tijdelijk weer wat omhoog klimt, maar in de nacht naar donderdag komt de kou dan echt.

Veel sneeuw in het noordwesten
Veel sneeuw in het noordwesten

Een blik op onze sneeuwkaarten zegt genoeg. De kaarten krijgen op dinsdag, woensdag en donderdag de kleuren die we zo graag zien en omdat het ook weer kouder wordt valt de sneeuw steeds vaker tot diep in de valleien. Vooral in het noordwesten van de Alpen wordt het goed poederrijden. Vooral omdat donderdag en vrijdag er weer ruimte komt voor de zon.

PA#9 poederadvies

De dinsdag is nog een lastige dag. De oude laag is dan nog te voelen en het duurt even voordat het diep genoeg wordt. Daarnaast wordt de wind een belangrijke factor. Op veel plaatsen ontstaan stevige sneeuwaccumulaties. Lees wat je ook doet de komende dagen altijd je lokale lawinebericht en stem daar je plannen op af. Lawinepieper, schep en sonde zijn noodzaak. Mocht je geen kennis hebben van de gevaren buiten de piste, werk dan aan je kennisniveau en huur een ski/berggids.

De meeste sneeuw valt dus in het noordwesten. Ofwel het gebied tussen Chambery in het westen en de Arlberg in het oosten. Boven de 2000 meter valt hier zo’n 40-80 cm, lokaal nog iets meer. Daaronder zo’n 20-50 afhankelijk van hoe de sneeuwgrens zich houdt. Voor woensdag is het aan te raden je poederbochten tussen de 1700 en 2200 meter te rijden. Vanaf donderdag mag de laagste lift ook nog wel iets lager staan.

jetstream vanuit noord naar zuid
jetstream vanuit noord naar zuid

Genua-laag alarm! Vanaf zaterdag naar het zuiden

Vanaf zaterdag zien we iets wat we deze winter nog niet hebben gezien. Een jetstream die pal vanuit het noorden zijn weg kiest naar het zuiden. Ten oosten hiervan zien we dan voor het eerst koude lucht via de golf van Biskaje afzakken richting het Iberisch schiereiland en de Middellandse zee. Eenmaal daar aangekomen mixed deze koude lucht met de warme en vochtige lucht boven de Middellandse zee en dan… dan…

BOEM!
BOEM!

BOEM!!! Dit type vuurwerk (wat we normaal al in november zien) is nieuw deze winter. Een Genua-laag ontwikkeld zich plotsklaps en als de kaarten niet bedriegen dan mogen we tussen vrijdagmiddag en maandagochtend de grootste dump van deze winter verwelkomen. De Piemonte, zuidelijk Wallis en Tiscino gaan er van langs krijgen. En niet zomaar. Poederalert#10 zou wel eens de diepste dump van deze winter kunnen worden. Niet per definitie de droogste sneeuw (dat weten we pas over pak hem beet 72 uur als de kaarten meer details bevatten), maar wel de meest intense dump.

Goed, we weten ook dat bij een Genua-laag het venijn altijd in de details zit en dat er de komende dagen nog van alles kan schuiven, maar toch. Zaterdag arriveren en dan de dump zien arriveren is wellicht het beste advies. Zondag en maandag dan door de bossen rossen (als de liften tenminste open blijven) om daarna af te wachten wat er verder gebeurt.

Goed… de chase voor deze week:

  • woensdag, donderdag en vrijdag noordwest
  • vanaf zaterdag richting de Piemonte

Morgen meer details en fijntune tips. Maar wie al wil boeken. Help ons en jezelf en gebruik deze link.

Stay stoked.
Morris

meteomorris

Reacties

Toerist
degrrAuteur23 februari 2016 · 08:30

Vrijdag vertrekt mijn vliegtuig naar Innsbrucj, vanuit daar door naar Sankt Anton. Ik geloof dat ik wel goed zit.

Gevorderd
barttoorn2Auteur23 februari 2016 · 08:33

Dus toch een #nordstau… Hopelijk valt er ook nog wat pow in Cham. Ik zie op de voorspellin 249 cm voor Saas Fee lijkt me veel, maar top als het uitkomt

Beginner
Timsen91Auteur23 februari 2016 · 08:36

Pakken gebieden als Nauders en Serfaus / Fiss / Ladis nog wat mee in deze situatie?

Expert
ieismAuteur23 februari 2016 · 09:00

Het gaat mij heel veel pijn doen om een snowsurfer en split thuis te laten als er een meter gaat vallen. Maar ik had beloofd alleen te gaan telemarken. Dat gaat een hele stijle leercurve worden. :)

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Gevorderd
AryenAuteur23 februari 2016 · 09:33

Ik ga toch maar eens kijken in Kleinwalsertal dan, morgen. @@ieism, waar ga jij heen en wanneer?

Beginner
Patrick1973Auteur23 februari 2016 · 09:34

@ Morris
in plaats van een minieme indirecte vergoeding te krijgen via booking en andere soortgelijke websites, doe je geen directe funding ?
Mensen die een donatie willen doen, weten dan dat dit ook voor 100% naar jullie werking gaat.

Expert
meteomorrisAuteur23 februari 2016 · 09:36

@@degrr, zaterdag en zondag föhn in Sankt Anton. Front komt vanuit het zuiden. In de nacht naar maandag draait de stroming en gaat het sneeuwen aan de noordkant. Zie ook: http://wepowder.nl/playgrounds/sankt-anton

@@barttoorn2: zuidstau is altijd goed voor (de toppen rond) Saas Fee. Zie ook: http://wepowder.nl/playgrounds/saas-fee Maar detials kunnen bij een Genua-laag nog tot de laatste uurtjes wijzigen. Dus wat vandaag staat kan de komende 96 uur nog flink wijzigen.

@@Timsen91 die krijgen een klein beetje van de noordweststau en op zondag/maandag ook weer wat als de stroming van zuid naar noord kantelt.

powfinder.com
Expert
meteomorrisAuteur23 februari 2016 · 09:36

@@Patrick1973 goed plan. Ga ik ook eens naar kijken.

powfinder.com
Beginner
MarsieRocksAuteur23 februari 2016 · 10:18

I just died and gone to heaven <3

Beginner
Patrick1973Auteur23 februari 2016 · 10:37

Ik vertrek 7 maart naar Zermatt voor een paar dagen, als er iemand mee wil of ginder wil afspreken laat gerust iets weten

Gevorderd
TijmenDalAuteur23 februari 2016 · 10:38

Powderalert, boneralert; it’s all the same.

Wie doet er mee met PA#10? Ik ben game! Heb pas één ‘poederdag’ (als je het dat kan noemen) gehad dit seizoen.

Beginner
MarsieRocksAuteur23 februari 2016 · 10:43

@@TijmenDal was dat die 3 januari in anton toen? arm schaap!

Expert
ieismAuteur23 februari 2016 · 10:44

Ik ga toch maar eens kijken in Kleinwalsertal dan, morgen. @@ieism, waar ga jij heen en wanneer?

Aryen op 23 feb 2016 09:33

@@Aryen Ik ga vrijdag naar Samoens, maar daar ben ik alleen zaterdag en misschien zondag. Daarna ga ik door naar de Provence een week met gezin om vanuit daar af en toe nog een dagje zuidstau mee te pakken.

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Gevorderd
kurtAuteur23 februari 2016 · 11:22

YES, goed nieuws, Thanks Morris! Op de planning staat voor volgende week Courmayeur & Piemonte met PowderGuides, dus laat die details over dat Genua-laag maar komen :-) Sneeuwketting inpakken?

live to ski another day
Beginner
SkottyAuteur23 februari 2016 · 13:02

Klinkt goed! Vanaf 28 feb tot 6 maart gaan we naar PDS. Die krijgt vast ook wel een verse lading mee dan. We zitten in Les Gets.

No guts, no glory
Gevorderd
evanAuteur23 februari 2016 · 13:12

GFS hint nu ook op Retour d’Est. Iemand ervaring met Cogne?

Expert
meteomorrisAuteur23 februari 2016 · 13:56

@@evan, Cogne ligt regelmatig in de sneeuwschaduw van de Gran Paradiso. Er zijn dan betere resorts te vinden rond de Simplon.

powfinder.com
Beginner
MarsieRocksAuteur23 februari 2016 · 15:07

@@meteomorris waarheen voor bossen rossen in de buurt van breuil cervinia?

Gevorderd
rutgerbergeAuteur23 februari 2016 · 15:10

hier in la rosiere regent/sneeuwt het al 24 uur
sneeuwgrens zit vandaag rond de 1500, boven valt momenteel wel veel maar 0 zicht…

Expert
meteomorrisAuteur23 februari 2016 · 15:20

@@rutgerberge het blijft de komende 48 uur nog kwakkelen bij jou. De strijd tussen warme en koude lucht bevindt zich continue bij jou in de buurt. Wordt vanaf vrijdag wel heel mooi. Morgen wat gaatjes in de bewolking.

@@MarcellaRocks richting Monte Rosa (dal 1 en 2) is er genoeg aan bomen te vinden. Ook voorbij Saas Fee is het eea te vinden, net als in Zermatt. Wat zoek je precies? En waar?

powfinder.com
Gevorderd
49Auteur23 februari 2016 · 16:19

@@meteomorris, Yuki? Storm Y dus? Homecoming …

updates vanaf zaterdag moet lukken

montagna bianca, ti amo
Gevorderd
evanAuteur23 februari 2016 · 17:22

@@evan, Cogne ligt regelmatig in de sneeuwschaduw van de Gran Paradiso. Er zijn dan betere resorts te vinden rond de Simplon.

meteomorris op 23 feb 2016 13:56

@@meteomorris, als details een grote rol gaan spelen is een keuze voor Cogne inderdaad een risico, gezien de afgelegen ligging ten opzichte van andere kansrijke skigebieden. Denk je niet dat bij een Retour d’Est de ligging van Cogne ten opzichte van de Gran Paradiso niet veel gelijkenis vertoont met de ligging van Abriès ten opzichte van de Monte Viso? Zowel ten oosten van Cogne als ten oosten van Abriès zijn er pieken van drieduizend meter, die in het geval van Abriès in ieder geval niet alle sneeuw afvangen, als ik de foto’s van @@Rogier moet geloven.
http://cdn.wepowder.nl/forum/1/17078.jpg?width=800 http://cdn.wepowder.nl/forum/1/17079.jpg?width=800 Zou het zwaartepunt overigens niet veel zuidelijker komen te liggen dan Simplon? Bijvoorbeeld in Prali (http://www.3bmeteo.com/meteo/prali/4)? Klein detail: er ligt daar amper sneeuw.

Gevorderd
MisplacedAuteur23 februari 2016 · 17:57

Powderalert, boneralert; it’s all the same.

Wie doet er mee met PA#10? Ik ben game! Heb pas één ‘poederdag’ (als je het dat kan noemen) gehad dit seizoen.

TijmenDal op 23 feb 2016 10:38

Dat ligt niet aan ons!!! Met je hoofd

Beginner
ardtAuteur23 februari 2016 · 19:18

Dit zijn mooie vooruitzichten. M’n agenda is al nagenoeg leeg van do-ma. PA 9 of 10? Wie ook?

Toerist
hild3299Auteur23 februari 2016 · 20:25

Chamonix -Argentiere vandaag: dikke regen tot op 2400m; condities in Argentiere zijn goed (behalve geen zicht natuurlijk) , verwacht geen droge poeder beneden de 2500m. De top is gewoon …goed :)

Gevorderd
KoppelbaasAuteur23 februari 2016 · 21:26

Vanaf maandagmiddag sneeuwt het al bijna onophoudelijk in Sainte Foy, maar dorp ligt nog onder de dooigrens. Toch is er niet heel veel gevallen (20 cm?) Boven 2000m is de sneeuw te doen, daaronder is hij zwaar. Vandaag 2 van de 4 liften dicht vanwege lawinegevaar. Hopelijk morgen meer geluk (lees kouder, meer liften, meer zicht,…)

Beginner
waldooosterhoffAuteur24 februari 2016 · 00:27

@morris. wij zitten te denken aan San Domenico vanaf zaterdag voor een dag of 5, maar zijn een beetje bang dat de de liften niet gaan. Wat verwacht jij bij deze hoeveelheden sneeuw? En is het gebied interessant genoeg om een paar dagen te zijn? Misschien toch beter wat meer concurrentie, zekerheid en variatie in Monte Rosa opzoeken?

Gevorderd
PoederjacobAuteur24 februari 2016 · 08:17

@wadooosterhoff, wij ( 2 personen) vertrekken donderdagavond ook naar deze regio. Enkele jaren geleden eens voor gesloten liften gestaan in San Domenico. Niet zo prettig!!!
Daarom hadden wij ook gedacht aan Monte Rosa. geen interesse om samen Zondag en Maandag een gids te huren en zo de concurentie voor te zijn en de kosten wat te drukken?

Ik zie op jouw profiel dat onze boardskills wel wat dezelfde zijn. Zou dus wel fijn kunnen zijn om samen te rijden.

Yepla,

Expert
meteomorrisAuteur24 februari 2016 · 09:05

@@waldooosterhoff wat @@Poederjacob zegt. San Domeico is bij (te) veel sneeuwval een risico.

powfinder.com
Gevorderd
Ee1coproAuteur24 februari 2016 · 09:53

Ik heb 2 jaar geleden bij Gressoney / Monte Rosa ook voor gesloten liften gestaan bij een dergelijke dump. Ook de weg naar Gressoney was toen gesloten wegens lawine gevaar. Ze werken daar wel hard om de liften weer open te krijgen. In ons geval waren de liften (bij mooi weer zodat de heli kon vliegen) dagelijks wel voor 11 uur weer open.

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!