PA#10: tot 150 cm+ verse sneeuw

PA#10: tot 150 cm+ verse sneeuw

Het eerste Genua laag van de winter is in de maak. Komend weekend gaat het intens sneeuwen in de zuidalpen, maar voordat het zover is kunnen we nog aan de slag met de restanten van PA#9. Het is bijna niet te geloven dat het maandag nog 20 graden was in de Alpen. Maar sinds maandagavond sneeuwt het in het noordwesten van de Alpen. Na wat gekwakkel met de sneeuwgrens sneeuwt het nu tot diep in de dalen en gaat de vrijdag een hele mooie dag worden in de Alpen. Mocht je de komende dagen naar de poeder gaan en wil je je steun en support voor ons weerbericht laten zien, boek dan voortaan je onderdak in de Alpen via deze link. Van iedere boeking zien wij een klein percentage op onze rekening gestort zodat we wePowder verder kunnen blijven verbeteren en je nog beter kunnen helpen. Dank alvast! In dit bericht:

  • PA#9: vandaag nog eens een pakje vers erbij
  • Poederadvies voor vrijdag
  • PA#10: storm Zissi in onderweg
  • Van zaterdag naar zondag conditions hivernales in het zuiden
sneeuw in het noordwesten
sneeuw in het noordwesten

Donderdag nog eens 10-30 cm erbij

Sinds maandagavond heeft het gesneeuwd in het noordwesten van de Alpen. De sneeuwgrens ging daarbij flink tekeer. De ene keer weer erg hoog om 6 uur later weer diep in een dal te eindigen. De veroorzaker van dat alles was een jetstream die maar zeer langzaam richting het zuiden zakte. Inmiddels is het koud en sneeuwt het tot 1000 meter of zelfs lager. Vandaag valt er in het noordwesten van de Alpen nog eens 10-30 cm bij. En dat terwijl er sinds maandagavond al zo’n 10-40 cm is gevallen. De meeste sneeuw valt de komende uren in het Berner Oberland, westelijk Unterwallis en het noordwesten van de Haute Savoie. Vrijdag klaart het op en wordt het prima poederrijden voordat de zuidföhn er vol in knalt.

Verwachte sneeuwval voor donderdag
Verwachte sneeuwval voor donderdag
De Zuidföhn komt er aan
De Zuidföhn komt er aan

PA#9 poederadvies voor vrijdag

Een blik op bovenstaande kaart zegt genoeg en voor meer details kijk je hier even verder. De meeste hoeveelheden verse sneeuw vind je morgen:

  • Op de grens tussen de Haute Savoie en Wallis. Vooral gebieden als Les Marécottes, Flaine en de hogere delen van PDS hebben een mooi pakje sneeuw gekregen.
  • Het Berner Oberland. Vooral rond Engelberg en Hasliberg is een mooi pakje sneeuw aan het vallen.
    Natuurlijk is er ook in de andere gebieden in het noordwesten wat te halen en het sneeuwt nu zelfs in het noorden van het Oostenrijkse Vorarlberg. Maar bovenstaande gebieden hebben de meeste vers op vrijdag.
Storm Zissi wordt een Genua laag
Storm Zissi wordt een Genua laag

Genua-laag alarm! Vanaf zaterdag naar het zuiden

Vrijdag draait de stroming naar zuid en in de nacht naar zaterdag valt al de eerste sneeuw in de Italiaanse Piemonte. Het is slechts het voorgerecht, want in de loop van de zaterdag nadert storm Zissi de Alpen. In het noorden van de Alpen leidt dat tot een geweldige zuidföhn. Dat betekent wind en milde temperaturen aan de noordkant van de Alpen.

warm in het noorden, koel in het zuiden
warm in het noorden, koel in het zuiden

Tegelijkertijd intensiveert met de komst van storm Zissi de neerslag in de zuidalpen. Met name in de nacht van zaterdag naar zondag sneeuwt het intens in het zuiden van de Franse Zuidalpen en de westelijke en zuidelijke, maar vooral ook Noordelijke Italiaanse Piemonte. De sneeuwgrens daalt met name in de Piemonte tot 600 meter of lager en van zaterdag tot en met zondagmiddag verwacht ik 60-100 en lokaal zelfs 150 cm+ in de Italiaanse Piemonte. Zwaartepunt is ten oosten van de Monte Rosa (Alagna krijgt bijvoorbeeld veel meer dan de andere gebieden van het Monte Rosa skigebied), maar ook ten oosten van de Mont Viso en Gran Paradiso valt veel sneeuw. Zelfs Limone Piemonte en Isola 2000 krijgen hun deel. Vanwege de intense sneeuwval arriveer je het beste al op zaterdag op je plek van bestemming in de Piemonte waarbij je er rekening mee moet houden dat in de kleinere gebieden (een deel van) de liften gesloten blijven op zondag.

In de loop van de zondag breidt de sneeuwval zich uit naar de rest van de zuidalpen. Het moment dat de Dolomieten en de aangrenzende gebieden hun deel krijgen. Ook daar ligt de sneeuwgrens dan rond de 700-1000 meter en dus laag en ook hier tot en met maandag intense sneeuwval. Maar in de loop van de zondag stroomt er warmere lucht de Alpen binnen. Omdat Zissi verder naar het oosten doorbeweegt wordt de stroming naar verwachting noordelijker en valt de zuidelijke stroming weg. Gevolg is dat er warmere lucht binnenstroomt en vanaf zondagmiddag is de kans aanwezig dat de sneeuwgrens aan de zuidkant van de Alpen lokaal richting de 1200-1800 meter klimt. Maar het is nog te vroeg voor de exacte details. Daarover morgen meer. Na zondag draait de stroming verder door naar noordoost en krijgt het noorden van de Alpen weer een pak sneeuw.

Goed, we weten ook dat bij een Genua-laag het venijn altijd in de details zit en dat er de komende dagen nog van alles kan schuiven, maar toch. Zaterdag arriveren en dan de dump zien arriveren is wellicht het beste advies. Zondag en maandag dan door de bossen rossen (als de liften tenminste open blijven) om daarna af te wachten wat er verder gebeurt.

Goed… de chase voor de rest van deze week:

  • vrijdag noordwest
  • vanaf zaterdag richting de Piemonte

Morgen meer details en fijntune tips. Maar wie al wil boeken. Help ons en jezelf en gebruik deze link.

Stay stoked.
Morris

meteomorris

Reacties

Expert
ieismAuteur25 februari 2016 · 12:34

Thanks voor de update. Hier kan ik wel wat mee… :)

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Gevorderd
PoederjacobAuteur25 februari 2016 · 12:46

@ Meteo Morris, Wil dit zeggen dat de andere valleien van Monte rossa niet echt de moeite gaan zijn?

Gevorderd
Willem2kAuteur25 februari 2016 · 13:12

Yes! Morgen los in PDS. En dan fingers crossed dat de föhn invloed daar een beetje binnen de perken blijft.

Snowboarding without friends is not snowboarding.
Gevorderd
DutchessAuteur25 februari 2016 · 13:39

Als er 100 cm op de kaarten staat en één vallei veel meer krijgt dan de andere, maakt het dan echt nog uit welke vallei je kiest? Ik zou onder zulke omstandigheden misschien juist wel kiezen voor die vallei waar het ietsje minder is, of in ieder geval waar het terrein wat vriendelijker is; 150+ cm vers is erg veel! Dan is het lawinegevaar ook meteen niet mals. “niet echt de moeite” lijkt me wat somber ingeschat… :P

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Expert
meteomorrisAuteur25 februari 2016 · 13:57

@@Dutchess @@Poederjacob, ja dat scheelt. Zie ook: http://wepowder.nl/playgrounds/monte-rosa\
Champoluc krijgt beduidend minder. Dat is altijd bij aanvoerrichting uit ZO tot O.

Dat gezegd hebbende biedt Gressoney de beste opties tussen de bomen.

powfinder.com
Gevorderd
49Auteur25 februari 2016 · 14:20

@@meteomorris @@Dutchess @@Poederjacob
Bovendien heeft Alagna tussen de bomen nog steeds geen base van betekenis.
Bij Gressoney is dat nu iets beter.
@@Dutchess, ik heb meegemaakt dat er 80cm in Alagna was gevallen en 20cm in Gressoney … kan dus een behoorlijk verschil maken. Ik verwacht dat Gressoney deze storm wel voldoende meepakt om Jolanda goed aan te kleden. Verder hou ik er rekening mee dat de verbinding tussen de valleien zondag gesloten zou kunnen blijven.

montagna bianca, ti amo
Gevorderd
MisplacedAuteur25 februari 2016 · 14:26

Jaaa!!! Eindelijk eentje in het weekend! Vanavond de doos eindelijk weer op het dak :)

Gevorderd
DutchessAuteur25 februari 2016 · 14:43

@@49 Dank voor de info over Alagna/Greysonney En dat het bij andere stormen anders uitpakt, snap ik, -maar hoeveel onder welke omstandigheden, daar heb ik nog geen weet van. Iets wat ik graag wil leren. De richting van de storm op de kaarten goed volgen neem ik aan…?

maar in dit specifieke geval vroeg ik me af of, als morris zegt lokaal 150+ en de kaarten 100, of het dan nog heel veel uit gaat maken in je beslissing waar je heengaat? 120 cm of 80 cm, het gaat vast een 4 zijn met slecht zicht dus bomen met niet al te heftig terrein lijkt me…

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Gevorderd
PoederjacobAuteur25 februari 2016 · 14:48

@Meteo Morris, welke regio / gebied zou jij dan aanraden voor dit weekend?

Alvast bedant voor de tips.

Beginner
SkottyAuteur25 februari 2016 · 16:07

@@Willem2k
Tot wanneer ben je in PDS? Vanaf maandag ben ik in Les Gets…

No guts, no glory
Gevorderd
rutgerbergeAuteur25 februari 2016 · 17:00

sneeuwgrens in la rosiere nog steeds op 1400mtr…

Gevorderd
ronfAuteur25 februari 2016 · 18:25

Zaterdagochtend in de auto stappen. Vrij tot en met dinsdag… where is the holy grail? Nou ja, een goeie kans dat we poeder kunnen scoren met enig zicht op maandag/dinsdag? Italie de beste papieren?

Toerist
geezerAuteur25 februari 2016 · 18:32

Hier in 4 Vallees sinds gisteren boven heerlijke poedervelden 20-40 cm diep op veel ingedooide sneeuw

Al 2 dagen top wel veel mist en onder de 1600 prut. Morgen zon en tijd voor de ‘swallowtail’

Gevorderd
Willem2kAuteur25 februari 2016 · 19:27

@@Skotty Ik ben er alleen het weekend. Zondagavond weer terug…

Snowboarding without friends is not snowboarding.
Beginner
JespervzAuteur25 februari 2016 · 20:13

Vandaag mooi wat poederbochtjes gemaakt in Warth. de ijslaag was vaker niet dan wel te voelen

Toerist
OnnemAuteur26 februari 2016 · 06:25

Klassieke retour d’est druk verdeling

Hoogstens de vraag, zit dat lagedruk gebied niet wat te ver naar het noorden? Optimale stroming in zuidoost, nu lijkt het meer pal oost te worden. Als dit doorgaat worden de Dolomieten en Slovenie volgestort

http://i.imgur.com/XNNrPmM.png

http://i.imgur.com/pKEweTT.png

Beginner
MarsieRocksAuteur26 februari 2016 · 07:43

Vertrekken vandaag vanuit leiden naar valle d’aosta rond 17.00. 1 plaats over. 1 maart met vliegtuig vanaf milaan naar huis vliegt om 2030 richting brussel. Als je mee wilt stuur pb!

Gevorderd
atlasemielAuteur26 februari 2016 · 08:41

K#K. Poedermaatje kan niet. Zoek nog een mooie out & return voor PA#10. Wie o wie heeft er een plekje vrij? Check mijn paspoort en profiel. Heb deze keer geen auto to mijn beschikking. Kan wel rijden. Stuur maar PB. Cheers!

Watch out where the huskies go, and don't you eat that yellow snow
Gevorderd
49Auteur26 februari 2016 · 10:47

@@Onnem, @@Dutchess
minder zuid, meer oost -> groter verschil rond Monte Rosa tussen Valsesia (+++), Gressoney (++)en Ayas(+).

montagna bianca, ti amo
Gevorderd
DutchessAuteur26 februari 2016 · 13:13

@@49 Noted, dank je wel! ga nu de weerkaarten bestuderen.

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Beginner
MarsieRocksAuteur28 februari 2016 · 09:03
Gevorderd
DutchessAuteur28 februari 2016 · 09:25

Ha! Die lawinehekken ken ik!

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!