Nieuw: sneeuwval op top versus sneeuwval op 2000 meter

Nieuw: sneeuwval op top versus sneeuwval op 2000 meter

We hebben weer een update doorgevoerd op de site waar ik zelf heel blij mee ben. In onze forecastlijst kun je sinds de start van deze winter tot en met 6 dagen vooruit de verwachte sneeuwval zien. Niet geheel onverwacht scoorden daarbij de gebieden met de hoogste toppen vaak de meeste centimeters. Maar daar was ik niet helemaal gelukkig mee. Een gebied als Chamonix of Zermatt staat dan regelmatig bovenaan. Terwijl je op een poederdag maar weinig tijd op de hoogste toppen doorbengt. Want kijken we naar de top 10 lijst voor de komende 6 dagen dan zien we dit:

Top 10 meeste sneeuwval op de toppen komende 6 dagen
Top 10 meeste sneeuwval op de toppen komende 6 dagen

En op de sneeuwkaart leidt dat tot een volgende verdeling van de skigebieden. Als je goed kijkt zie je dat de meeste gebieden vooral in de Alpenhoofdkam of de Zwitserse Alpennoordkam liggen. Oftewel de aaneenschakeling van de hoogste jetsers in de Alpen.

Top 10 meeste sneeuwval op de toppen komende 6 dagen
Top 10 meeste sneeuwval op de toppen komende 6 dagen

En dus hadden velen van jullie de neiging om tijdens een poederalert naar deze gebieden te gaan. Logisch? Ja, wel op grond van deze lijst. Maar de kans is groot dat het tijdens een poederalert nog sneeuwt en dat er een bak wind staat. Grote kans dat je op die hoogste toppen dan niets ziet, het lawinegevaar erg juist veel hoger is of dat de toplift gesloten is. Daarnaast heeft een dergelijke lijst nog een belangrijke nadeel. Je sluit allereerst de gebieden uit waar de toppen niet zo hoog gaan en ten tweede krijg je geen ‘eerlijk beeld’ welk gebied nu echt de meeste sneeuw krijgt. En dus zijn we op wePowder HQ met elkaar gaan zitten. Ook de sneeuwval in het dal opnemen? Leuke suggestie, die hebben we al op onze gebiedspagina’s staan en dat doen veel anderen ook, maar was mijn tegenwerping: 'Wat heb je daar nu aan in je jacht op poeder? Bij het ene gebied ligt de dallift op 700 meter, terwijl deze bij een ander op 1650 meter ligt. Daarnaast los je het probleem van de hoogste toppen niet op.

Sneeuwval rond de 2000 meter hoogte

Wat nu als we een punt nemen waarvan we zo’n beetje van ieder gebied in de Alpen wel een meetstation hebben? En dan ook nog het liefst rond de boomgrens. De plek waar je je meestal maximaal bevindt tijdens een goede dump. Oftewel rond de 2000 meter hoogte. Dan ziet zo’n top 10 lijst er waarschijnlijk anders uit.

Top 10 meeste sneeuwval rond de 2000 meter komende 6 dagen
Top 10 meeste sneeuwval rond de 2000 meter komende 6 dagen

En ja, de lijst wordt dus wat anders. Opeens poppen er in de huidge weer setting gebieden op die aan de rand van de Alpen liggen. Een eerlijker beeld volgens mij die je beter helpt bij het maken van je keuzes. En op de sneeuwkaart leidt dat tot een volgende verdeling van de skigebieden:

Top 10 meeste sneeuwval rond de 2000 meter komende 6 dagen
Top 10 meeste sneeuwval rond de 2000 meter komende 6 dagen

Okay, niet helemaal eerlijk want niet overal staat een meetstation exact op 2000 meter hoogte, maar het geeft je een eerlijker beeld. Goed, het woord is aan jullie en ‘the proof of the pudding is in the eating’. Check de nieuwe lijsten voor 6 dagen voor uit of per dag of de forecast pagina. Wijzig de lijst door te switchen tussen ‘sneeuwval op de top’ of ‘sneeuwval rond 2000 meter’. Wil je meer detail klik dan op een gebied voor nog meer meetpunten (bijvoorbeeld La Clusaz). En wil jje weten hoe het er uit ziet in een bepaalde regio klik dan even op door een specifieke regio en daar te switchen tussen ‘sneeuwval op de top’ of ‘sneeuwval rond 2000 meter’. Bijvoorbeeld de westalpen noord.

meteomorris

Reacties

Toerist
JaapvRAuteur29 februari 2016 · 12:14

briljante innovatie, super! Vraagje uit interesse: Voor de plekken waar je geen data op exact 2000m meter hebt, corrigeer je dan de gegevens naar een ‘theoretische waarde’ voor 2000m, of accepteer je gewoon de onnauwkeurigheid? In de praktijk zal het weinig uitmaken (je vervangt meetonnauwkeurigheid door correctie-onnauwkeurigheid…), maar ik ben gewoon benieuwd welke oplossing er gekozen is.

Gevorderd
barteAuteur29 februari 2016 · 12:16

Fantastische en zeer waardevolle nieuwe informatie !

Beginner
TukkerAuteur29 februari 2016 · 12:26

Top!

Tukker(ik)
Expert
meteomorrisAuteur29 februari 2016 · 12:34

@@JaapvR we hebben een meetstation gekozen dat het dichtst in de buurt ligt bij 2000 meter. Vaak gaat dat goed. Soms niet (bijvoorbeeld La Grave). Voorlopig ook alleen voor de Alpen. Als de ervaringen positief zijn gaan we dit ook verder uitbreiden naar andere gebergtes.

powfinder.com
Gevorderd
Haas™Auteur29 februari 2016 · 12:39

Mooie toevoeging! :)

Rex Monte - Amor Nix
Gevorderd
NielsAuteur29 februari 2016 · 13:22

Goed!

Gevorderd
basvennikAuteur29 februari 2016 · 16:09

You guys rock! (echt!)

Om de doorsteek naar “safety” verder te maken:
Is het wenselijk om te koppelen naar de freeride routes –> waarbij je “ergens” aangeeft welke expositie’s/hoogte je voorkeur heeft. Zodoende zou uit het forecast een # routes kunnen komen wat weer aangeeft wat de mogelijkheden gaan zijn op je poedertrip per gebied.

bv: In een freeride gebied die hoog scoort que verse sneeuw, kunnen hoofdzakelijk alleen maar steile, hoge noord hellingen liggen. Terwijl het LB schrijft dat het de komende dagen juist daar nog kritiek is. Voor de meeste is dat gebied dan een no-go en neem je genoegen met een ander gebied met (wellicht) minder sneeuw met een “hoger” aantal routes.

misschien leuk voor de toekomst (of niet… just thinking out loud)

Nogmaals; gave toevoeging!

Gevorderd
NielsAuteur29 februari 2016 · 16:15

Zodoende zou uit het forecast een # routes kunnen komen wat weer aangeeft wat de mogelijkheden gaan zijn op je poedertrip per gebied

basvennik op 29 feb 2016 16:09

Dr zijn ook prima computerspellen, n beetje zelf nadenken hoort er ook bij ;P

Gevorderd
basvennikAuteur29 februari 2016 · 16:24

Eens. Het hoeft zeker niet allemaal voorgekauwd te worden.

Maar naar mijn mening leven we in een tijdperk waar de informatie/data onbeperkt is. Meerwaarde zit hem in de interpretatie en context/koppeling van die data. Als ik daar een middel of tooling voor kan gebruiken is dat wat mij betreft weer een extra filter (3x3, thuis en weer/sneuw).

Gevorderd
ffKnallenAuteur29 februari 2016 · 16:38

Zeer bruikbare toevoeging! Komen nu ook wat minder bekendere gebieden boven drijven, super!

Gevorderd
kly86Auteur29 februari 2016 · 20:46

Topinfo!
Zeer bruikbaar.

Gevorderd
AryenAuteur1 maart 2016 · 18:58

Dit lijkt me erg handig. Top!

Beginner
DennnnisAuteur1 maart 2016 · 19:42

Lekker hoor, had ze maar naar de toppen gestuurd ;) knallen wij lekker door de pareltjes in de schaduw !

sneeuw!!!!
Beginner
martijnrproAuteur2 maart 2016 · 12:06

Super!

martijnr
Gevorderd
ConstantAuteur2 maart 2016 · 22:28

Ik vind alles prima, als er maar een hele dikke laag poedersneeuw valt vanaf aanstaande zaterdag in Saas Fee :-)

I need Coffee, you need Coffee, we all need Coffee.................
Expert
meteomorrisAuteur3 maart 2016 · 07:27

@@Constant, afgelopen weekend viel er een dik pak en dit weekend komt er nog een pakje bij: http://wepowder.nl/playgrounds/saas-fee

powfinder.com
Beginner
Tim3Auteur3 maart 2016 · 08:50

Wat een goede ontwikkeling! Zo simpel maar zo goed.

'Go, go on that great adventure' - Jeremy Jones (Higher)
Expert
meteomorrisAuteur3 maart 2016 · 08:56

@All, dank voor de complimenten. Houd ons scherp!

powfinder.com
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!