PA#11: eerst wat gerommel, daarna veel sneeuw uit west

PA#11: eerst wat gerommel, daarna veel sneeuw uit west

Wat een weekend. Intense sneeuwval aan de zuidkant van de Alpen met lokaal zelfs tot 170 centimeter verse sneeuw in de Italiaanse Piemonte. Veel liften bleven gesloten en hier en daar gingen zelfs wegen dicht vanwege accuut lawinegevaar. Op zondag volgde daarbij ook nog eens het aangekondigde en wat warmere front wat de sneeuwgrens deed stijgen, maar al met al kan ik concluderen dat de voorspellingen van vrijdag klopten als een bus. Via het live blog hebben we elkaar allemaal goed kunnen helpen om koude(re) poeder en geopende liften te vinden en de reports spreken boekdelen. Er werd weer voldoende poeder gescoord. Maar zoals beloofd keren de kansen nu voor het noordwesten van de Alpen hoewel ook hier in eerste instantie de warme lucht op de loer ligt. Mocht je de komende dagen naar de poeder gaan en wil je je steun en support voor ons weerbericht laten zien, boek dan voortaan je onderdak in de Alpen via deze link. Van iedere boeking zien wij een klein percentage op onze rekening gestort zodat we wePowder verder kunnen blijven verbeteren en je nog beter kunnen helpen. Dank alvast! In dit bericht:

  • Betere lijstjes
  • Heel veel verse sneeuw in het zuiden
  • Stroming nu naar het noorden, warmer in het zuiden

Betere verse sneeuw lijstjes

Voordat ik inga op het weer van nu en de komende dagen wil ik je even wijzen op een vernieuwing op wePowder. We hebben de verse sneeuw lijstjes van een update voorzien zodat je nog beter in staat bent om de juiste keuze te maken voor je poedertrip. Meer daarover lees je hier. Ik hoop dat je het wat vindt. Ik in ieder geval wel ;)

Tot 170 cm verse sneeuw in het zuiden

Het sneeuwde intens de afgelopen 24 uur en het meest imposant wat dat betreft is de sneeuwval in Limone Piemonte. Er viel meer dan 170 centimeter vers. Maar ook in de rest van de zuidalpen sneeuwde het intens. Gemiddeld viel er zo’n 40-70 centimeter op 1800 meter hoogte, maar ik heb ook heel wat meetdata met meer dan 1 meter verse sneeuw voorbij zien komen.

Limone Piemonte: van 21 naar 193 cm sneeuw
Limone Piemonte: van 21 naar 193 cm sneeuw
Dolomieten: van 68 naar 158 cm sneeuw
Dolomieten: van 68 naar 158 cm sneeuw
Zuidkant Zwitserland
Zuidkant Zwitserland

En dat leverde mooie plaatjes op vanuit die kant van de Alpen. Het is bijna niet meer voor te stellen dat daar een week geleden bijna geen sneeuw lag.

Zermatt
Zermatt
Prali
Prali
Sestriere
Sestriere

Maar veel sneeuw betekent ook een stijging van het lawinegevaar. In veel van deze gebieden had het al tijden niet meer gesneeuw en dus viel het nieuwe sneeuwdek vaak op een oude suikerlaag. Ofwel een zeer zwak fundament. Voor het eerst deze winter zagen we daardoor het lawinegevaar lokaal naar 5 stijgen. Een unicum.

Lokaal zeer groot lawinegevaar
Lokaal zeer groot lawinegevaar

Maar een meter verse sneeuw op een zwak fundament en daarbij ook nog eens een stijgende temperatuur is een recept voor ‘gedoe’. Wegen werden gesloten en ook in een aantal skigebieden bleven de liften uit voorzorg dicht. De poeder die genoten kon worden in de spaarzaam open gebieden was kort en intens. Want zoals ik zondag al meldde:* Terwijl de temperatuur aan de zuidkant van de Alpen in de loop van de maandag juist stijgt.* Is dat even een tegenvaller, maar Net als zovele stormen deze winter eindigt ook deze storm aan de zuidkant van de Alpen warmer dan hij begint.

Warme lucht in het zuiden, kouder in het noordwesten
Warme lucht in het zuiden, kouder in het noordwesten

Kouder in het noorden, warmer in het zuiden

Omdat strom Zissi doortrekt naar het noordoosten krijgt de warme lucht steeds meer grip op de Alpen. Allereerst valt de allesverkoelende stuwing weg en daarnaast wordt er vanuit het zuiden enkel nog warme lucht aangevoerd. Daarnaast is de stroming ook nog eens van zuid naar noordoost gedraaid en warmlt de lucht aan de zuidkant van de Alpen nog verder op. Dat zie je goed op bovenstaand kaartje. De blauwe pijl is de koude lucht, de oranje pijl de warme lucht. Maar nog beter werkt een kaartje van de temperatuur op 1400 meter.

Groen is koud, geel is (te) warm
Groen is koud, geel is (te) warm

En dus warmt de boel op aan de zuidkant van de Alpen, terwijl het aan de noordkant kouder wordt. Op de grens van warm en koud ontstaan weer buien en deze worden met de koude noordoostelijke stroming naar de noordkant van de Alpen gestuurd en sneeuwen daar leeg.

sneeuw aan de noordkant
sneeuw aan de noordkant

Dat proces komt nu langzaam op gang en in de loop van de middag begint het te sneeuwen. Dit houdt aan tot en met dinsdagochtend waarna er wat opklaringen komen op de dinsdag. Reken tot morgenvroeg op zo’n 20-35 centimeter vers boven de 1500 meter in het Oostenrijkse Vorarlberg, het Kleinwalsertal en het Berner Oberland. Het zal net genoeg zijn om de (harde) onderlaag niet altijd meer te hoeven voelen. Gelukkig blijft het de dinsdag koud, maar de woensdag zitten de Alpen in een soort van transitieland. Er is dan weer koude lucht op weg naar de Alpen, maar het wordt eventjes wat warmer met wat restbewolking. Even doorbijten, want in de nacht naar donderdag klapt er weer koude en vochtige lucht de Alpen binnen. Eerst is het de noordkant die sneeuw krijgt, maar later breidt deze zich uit naar de rest van de Alpen waarbij het grensgebied tussen Italië, Oostenrijk en Slovenië mogelijk zelfs een heel dik pak krijgt.

Jetstream weer naar westnoordwest
Jetstream weer naar westnoordwest

Tot en met zaterdag komt ons weer dan uit het westen met regelmatig sneeuw voor de Franse Alpen en het noordwesten van de Alpen. En daarna? Wel, dat weten de modellen nog niet zo heel goed. Maar de kans is groot dat het koud blijft, er een noordcomponent in de stroming blijft zitten en we regelmatig sneeuw aan de noord(west)kant van de Alpen zien.

Poederadvies maandag, dinsdag en woensdag

Het wordt langzaam warmer aan de zuidkant, maar het er komt ook ruimte voor de zon en het wordt droger. De tips voor maandag zijn:

Dinsdag verse sneeuw aan de noordkant van de Alpen en zon aan de zuidkant van de Alpen. De noordhellingen die genoeg schaduw hebben zullen dinsdag goed zijn, maar let op met te steile passages. De oude zwakke onderlaag ligt niet zo diep. Ondertussen kan er verder poeder gereden worden in het noordwesten. De tips zijn:

Verse sneeuw in:

Noordhellingen in:

De woensdag wordt een transitiedag met een warmere ochtend, maar in de loop van de dag weer sneeuw vanuit het noorden. Op de donderdag sneeuwt het dan nog even door. De woensdag is een mooie dag om de benen te strekken, even bij te komen en mijn update te lezen zodat je weet waar je woensdag moet zijn. Ben je de komende dagen onderweg en boek je onderdak. Help ons en jezelf en gebruik deze link.

Stay stoked!
Morris

meteomorris

Reacties

Gevorderd
brtAuteur29 februari 2016 · 16:44

@@meteomorris; en wat zijn de vooruitzichten voor vrijdag t/m zondag? Valt daar al iets zinnigs over te zeggen?

Expert
meteomorrisAuteur29 februari 2016 · 17:13

@@brt uit de tekst hierboven: ‘Tot en met zaterdag komt ons weer dan uit het westen met regelmatig sneeuw voor de Franse Alpen en het noordwesten van de Alpen. En daarna? Wel, dat weten de modellen nog niet zo heel goed. Maar de kans is groot dat het koud blijft, er een noordcomponent in de stroming blijft zitten en we regelmatig sneeuw aan de noord(west)kant van de Alpen zien.’

powfinder.com
Expert
ieismAuteur29 februari 2016 · 17:39

Arg. De Tenda tunnel van Frankrijk naar Limone Piemonte lijkt dicht te zijn wegens een lawine. Als iemand kan bevestigen of deze weer open is graag. Ik heb best wel brak internet hier… maar wil wel graag morgen een poederpoging wagen.

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Gevorderd
doovAuteur29 februari 2016 · 19:16

Ik ga de Rocker2 klaar zetten voor komend weekend en de Mountainking porren en zo mogelijk boeken we de kamer via de link die Morris aanbeveelt.
Wax up !

Welcome back my friends to the snow that never ends. Let's rocker!
Gevorderd
doovAuteur29 februari 2016 · 21:38

Arg. De Tenda tunnel van Frankrijk naar Limone Piemonte lijkt dicht te zijn wegens een lawine. Als iemand kan bevestigen of deze weer open is graag. Ik heb best wel brak internet hier… maar wil wel graag morgen een poederpoging wagen.

ieism op 29 feb 2016 17:39

Hoe is je Italiaans? Infonummer is 800 841 148
De site met verkeersinformatie is momenteel off line

Welcome back my friends to the snow that never ends. Let's rocker!
Expert
ieismAuteur29 februari 2016 · 21:52

Ze geven ook een stufe 4, dat is voor mij al een no go want dan ga ik in principe niet meer offpiste. Tunnel is nu nog dicht, geen info of de weg morgen open gaat. Dus Isola morgen.

Tnx doov

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Expert
ieismAuteur1 maart 2016 · 08:29

Isola 2000 om 9 open, pisteurs zijn nog aan het knallen.
Bulgarengrens 1550m.

Poeder tot de lift beneden, doodstil hier maar de weg is gewoon weet open. Wel een terechte stufe 4 zo te zien, veel spontane glijpartijen.

Vanuit Nice kon je de Mercantour al helemaal besneeuwd zien. ☺

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!