PA#11: Vanaf donderdag is het weer AAN!

PA#11: Vanaf donderdag is het weer AAN!

Sinds gisteravond sneeuwt het aan de noordkant van de Alpen. De meeste sneeuw viel er tussen Engelberg in het westen en het Kleinwalsertal in het oosten. De 20-30 cm zijn soms net voldoende om de oude en hardere onderlaag net niet te voelen. Daarbij waait er boven de boomgrens een krachtige wind die voor veel sneeuwtransport zorgt. Betere poeder vind je op dit moment aan de zuidkant van de Alpen of in het meest zuidelijke deel van het Ötztal. Er viel hier sinds zaterdag zo’n 40-90, lokaal 120 tot zelfs 170 centimeter vers. Maar mocht je de zuiddump gemist hebben, niet getreurd. Vanaf donderdag is het opnieuw aan in de Alpen en deze keer eindigt een storm gewoon eens ouderwets koud in plaats van (te) warm. Mocht je de komende dagen naar de poeder gaan en wil je je steun en support voor ons weerbericht laten zien, boek dan voortaan je onderdak in de Alpen via deze link. Van iedere boeking zien wij een klein percentage op onze rekening gestort zodat we wePowder verder kunnen blijven verbeteren en je nog beter kunnen helpen. Dank alvast! In dit bericht:

  • Betere verse sneeuw lijstjes
  • Heel veel verse sneeuw in het zuiden
  • Stroming nu naar het noorden, warmer in het zuiden

Kouder in het noorden en verse sneeuw

Gister begon het in de loop van de middag te sneeuwen aan de noordkant van de Alpen en deze ochtend lag er zio’n 10-30 cm vers. Ook vandaag nog wat lichte sneeuwval, maar de intensiteit valt tegen. Tussen de bomen is er wat poeder te vinden, maar de oude base is niet ver weg. Een leuk poederdagje kortom, maar zeker niet episch. Misschien ben je vandaag en morgen zelfs wel beter af aan de zuidkant van de Alpen. Weliswaar is de temperatuur er gestegen, maar op schaduwrijke noordhellingen en in de lariksbossen is boven de 1700 meter zeker nog wel wat koude poeder te vinden. Denk wel goed na als je gaat touren of hiken. De opwarming zet het sneeuwdek op scherp en zeker daar waar de zon kan instralen is het lawinegevaar accuut.

Verse sneeuw in Vorarlberg
Verse sneeuw in Vorarlberg

De woensdag zitten de Alpen in een soort van transitieland. Er is dan weer koude lucht op weg naar de Alpen, maar het wordt met name in de Noordalpen eventjes wat warmer met wat restbewolking. Even doorbijten, want in de namiddag en de nacht naar donderdag klapt er weer koude en vochtige lucht de Alpen binnen. Eerst is het de noordkant die sneeuw krijgt, maar later breidt deze zich uit naar de rest van de Alpen waarbij het grensgebied tussen Italië, Oostenrijk en Slovenië mogelijk zelfs een heel dik pak krijgt. (Sella Nevea dus)

De donderdag wordt een hele goede poederdag in de Franse Noordalpen en het noordwesten van Zwitserland. Er valt daar in de nacht naar donderdag al een pak sneeuw en ook op de donderdagochtend zelf blijft het er stevig doorsneeuwen. In dit deel van de Alpen gaat tussen woensdag en donderag al snel zo’n 25-50 cm vers vallen rond de 2000 meter. Ook op de grens van Italië, Oostenrijk en Slovenië sneeuwt het met 30-70 cm intens. Vooral ook op de donderdag zelf. En Zelfs de Dolomieten en Oostenrijk krijgen zo’n 10-30 cm te verwerken. De donderdag wordt kortom een poederdag in grote delen van de Alpen.

Jetstream weer naar westnoordwest
Jetstream weer naar westnoordwest

Vrijdag volgt er een nieuwe storm en tot en met zaterdag komt ons weer dan uit het westen met regelmatig sneeuw voor de Franse Alpen en het noordwesten van de Alpen, maar ook de Aosta krijgt er dan van langs. Daarna draait de stroming naar het noorden en passeren er van tijd tot tijd fronten de Alpen. Het blijft koud, maar er is ook meer ruimte voor de zon. Komend weekend eindelijk eens een weekend dat gewoon koel is met nog wat kans op sneeuw in het noordwesten.

Poederadvies dinsdag, woensdag en donderdag

Het is zonnig aan de zuidkant van de Alpen en er ligt sneeuw. De tips voor dinsdag zijn schaduwrijke hellingen:

Ann de noordkant van de Alpen is verse sneeuw te vinden in

De woensdag wordt een transitiedag met een warmere ochtend, maar in de loop van de dag weer sneeuw vanuit het noorden. Op de donderdag sneeuwt het dan nog even door. De woensdag is een mooie dag om de benen te strekken of richting het noordwesten van de Alpen te trekken, want de donderdag wordt een poederdag in:

Vanaf vrijdag weer dikke sneeuwval vanuit het westen. Dan de meeste sneeuw in de gehele Franse Alpen, het westen van Zwitserland, de Aosta en de grens tussen Italië, Oostenrijk en Slovenië. De exacte tips hiervoor volgen donderdag.

De chase deze week:

  • Dinsdag verse poeder in het noorden of schaduwrijke poeder aan de zuidkant
  • Woensdag ff bijkomen of nog wat schaduwrijke poeder aan de zuidkant
  • Donderdag bijna overal poeder in de Alpen, maar het mooiste is het in de Franse Noordalpen
  • Vanaf vrijdag een nieuwe storm

Betere verse sneeuw lijstjes

Oh ja, als afsuiter wil ik je even wijzen op een vernieuwing op wePowder. We hebben de verse sneeuw lijstjes van een update voorzien zodat je nog beter in staat bent om de juiste keuze te maken voor je poedertrip. Meer daarover lees je hier. Ik hoop dat je het wat vindt. Ik in ieder geval wel ;) Ben je de komende dagen onderweg en boek je onderdak. Help ons en jezelf en gebruik deze link.

Stay stoked!
Morris

meteomorris

Reacties

Gevorderd
FreerideFrisoAuteur1 maart 2016 · 12:16

@@meteomorris
het zuiden van het otztal, dan doel je op Vent, Obergurgl, en de Otztaler runde en Venter runde? Of loopt dat nog door tot over in Italie, en dorpen aldaar?

Expert
meteomorrisAuteur1 maart 2016 · 14:10

@@FreerideFriso ik doel Obergurgl en Otztaler Runde. Wel veel wind daar vandaag.

powfinder.com
Gevorderd
MrMikeyAuteur1 maart 2016 · 14:29

@meteomorros , Ik vermoed dat het voor een tripje van zaterdag tot dinsdag nog wat te vroeg is om de bestemming te kiezen? Afwachten tot donderdag, of toch al ergens west-Zwitserland / noord-Frankrijk kiezen? Of zou Vorarlberg nog goed zijn dan? Dilemma’s…maar wel veel keus :-)

Toerist
AnoniemAuteur1 maart 2016 · 14:32

@@meteomorris. Gaat Solden ook nog goed meepakken van de intense sneeuwval Sloveense/Italiaans/Oostenrijks grensgebied komende donderdag en hoe zit het de periode erna? (vraag het omdat ik vanwege de inneralpine ligging niet zeker ben of de modelhoeveelheden betrouwbaar zijn).

Thanks.
Lars

Expert
meteomorrisAuteur1 maart 2016 · 15:48

@@Lars, Sölden krijgt ook sneeuw van woensdag op donderdag
@@MrMikey wacht even tot donderdag!

powfinder.com
Gevorderd
49Auteur1 maart 2016 · 18:18

Ciao @@meteomorris, krijgen we een droge wat koelere nacht op de zuidflanken van Rosa?

montagna bianca, ti amo
Beginner
Patrick1973Auteur1 maart 2016 · 18:49

Ben benieuw naar donderdag, vertrek 07 maart richting Zermatt. Het is eigenlijk al het hele seizoen uitkijken want echt standvastig is het weer niet te noemen.

Gevorderd
ConstantAuteur1 maart 2016 · 22:06

Graag ook een dump in Saas-Fee, daar ben ik vanaf aanstaande zaterdag.

I need Coffee, you need Coffee, we all need Coffee.................
Gevorderd
didiAuteur2 maart 2016 · 09:44

http://cdn.wepowder.nl/forum/1/17241.jpg?width=800

Gisteren was het vollen bak in Kaprun, Kitzsteinhorn.
Het was koud, -12, en het bleef sneeuwen.

Een van de beste dagen van de laatste 3 jaar.

Gevorderd
Beginner
RutgerAuteur2 maart 2016 · 12:56

Mochten er mensen zijn die plannen hebben voor een korte trip van een dag of 4 a 5 komende week/weekend (of week erna) en nog skibuddies zoeken.
Ik sluit graag aan, aangezien ik niemand meekrijg. (in bezit 3-eenheid, rijbewijs en off-piste ervaring) Niveau maakt mij niet uit, gezelligheid en safety first!

The object in life is not to be on the side of the majority,
Gevorderd
ThijsBAuteur2 maart 2016 · 14:27

@@meteomorris Wij willen vannacht gaan rijden om tot en met zondag poeder te gaan scoren. Welk(e) gebied(en) raad je ons aan? We zitten nu aan PdS te denken…

Gevorderd
BMTAuteur2 maart 2016 · 14:42

@@Rutger, @@MarkieMark en ik gaan volgende week donderdagavond weg en zondag einde dag terug.

Waarheen, dat is afhankelijk van Morris :-)

Gevorderd
robbertAuteur2 maart 2016 · 17:08

@@meteomorris Vandaag even benen gestrekt bij Col de grand st Bernard. In de ochtend zon en de wolkjes kwamen ook even langs in de middag. Net bij Champex gekeken, 3 graden onder bij de lift, beetje regen. Als daar 30 cm valt vannacht kan het best goed worden. Nu in Martigny heel veel regen, gaat dit nog sneeuw opleveren in Champex?

Beginner
RutgerAuteur2 maart 2016 · 18:25

@@BMT ok keep me pistes! Ik begijp dat je gebonden bent aan donderdagavond - zondagavond? Of ben je nog flexibeler?

The object in life is not to be on the side of the majority,
Beginner
RutgerAuteur2 maart 2016 · 18:33

Pistes = posted ;)

The object in life is not to be on the side of the majority,
Gevorderd
pjnijssenAuteur2 maart 2016 · 19:56

Live uit PdS kleine update. Vanochtend op 1350m +5 graden met regen. Rond 11:00 temp omlaag naar +2 (sneeuwgrens rond 1800m), 15:00 -1 en veel sneeuw. Let op: veel zuidhellingen hebben onderin geen base, maar ook noordhellingen onder 1600m beperkt. Bij wat dichtere bossen af en toe geen base. In het hele gebied enorme Fischmaule, en niet alleen op zuid exp. Gisteren veel zon en een hoop recente natte sneeuwlawines gezien op zonnige hellingen. Morgen lekker door de bossen rossen!

Gevorderd
pjnijssenAuteur2 maart 2016 · 22:07

Vergeet ik een belangrijk puntje: vanmiddag is de wind zoals voorspeld flink toegenomen…

Toerist
AnoniemAuteur3 maart 2016 · 07:49

update vanuit val thorens, in het dal nu 50cm gevallen. sneeuwt al 24 uur onafgebroken. helaas wel een harde wind die het tricky kan maken. er zal genoeg goede poeder te vinden zijn.
we hadden een skistok rechtop gezet en die zijn we kwijt…

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!