Wat nou 'slechte winter'?

Wat nou 'slechte winter'?

Eind december was de grote vraag of het nog goed zou komen. Het was droog, te mild en er lag bijna nergens sneeuw. Een kleine rondgang bij ‘wintersporters’ om me heen bevestigd het beeld van een ‘slechte winter’. Het was vaak te warm, na sneeuw volgde een snelle opwarming, het sneeuwdek te dun en regelmatig ook regen tot grote hoogte. En als klap op de vuurpijl was er ook nog eens te weinig zon. In de media werden de noodklokken geluid. Het einde van de wintersport zou in zicht zijn! Wel, het kwam nog allemaal best wel goed…

In het noordwesten van de Alpen viel in 2 maanden tijd een flink pak sneeuw. Zoveel zelfs dat het sneeuwdek er nu dikker is dan het langjaarlijkse gemiddelde. Daarnaast staan we inmiddels op 11 poederalerts, ofwel gemiddeld 1 per week en is het einde van de winter nog helemaal niet in zicht. Toch? Of overdrijf ik nu. Zeg eens eerlijk… was de winter echt zo slecht? En zeg eens eerlijk… de momenten dat je zonder poeder in de Alpen stond… waar lag dat aan?

Sneeuwdek in het zuidwesten van Suisse dikker dan normaal
Sneeuwdek in het zuidwesten van Suisse dikker dan normaal
Dikke pakken sneeuw in la Rosiere
Dikke pakken sneeuw in la Rosiere
Tignes
Tignes
ook veel sneeuw in de Aletsch Arena
ook veel sneeuw in de Aletsch Arena
ja, deze foto is van vandaag!
ja, deze foto is van vandaag!
Crans Montana
Crans Montana
meteomorris

Reacties

Beginner
Tim3Auteur4 maart 2016 · 10:06

Een ‘rare’ winter lijkt mij een betere stempel! Als ik de winter moet bestempelen op basis van mijn eigen ervaring was hij toch; episch en de diepste ooit! :)

'Go, go on that great adventure' - Jeremy Jones (Higher)
Expert
meteomorrisAuteur4 maart 2016 · 10:08

Als ik de winter moet bestempelen op basis van mijn eigen ervaring was hij toch; episch en de diepste ooit! :)

Tim3 op 4 mrt 2016 10:06

Lekkâh!

powfinder.com
Beginner
RutgerAuteur4 maart 2016 · 10:33

Ja sorry, maar ik vind de winter toch echt wel slecht!.. Dat de sneeuwhoogte nu normale waardes heeft is niet helemaal fair.
de gemiddelide sneeuwhoogte 1 dec-1 maart is natuurlijk wel een stuk minder, Echt koude is er nauwelijks geweest, en als er een dump was was er of geen base of het werd absurd warm (>8C op 2000m).

Waar er wel base lag gooide wind en/of lawinegevaar ook vaak roet in het eten.

Wat wel weer duidelijk is geworden is dat, zelfs in een winter als deze er altijd Epische momenten zijn. maar als je niet helemaal free as a bird bent om te gaan knallen als ze vallen was het wel op een houtje bijten.

itt tot bv een winter als 2009 waar het gewoon de hele winter elke week minimaal 1x dumpte (tot in de dalen)

En maart biedt altijd nog vollop kansen en is mijninziens de beste maand

The object in life is not to be on the side of the majority,
Gevorderd
Willem2kAuteur4 maart 2016 · 10:40

Slecht weet ik niet, maar sowieso een -rare- winter inderdaad…

  • Droge start en daardoor lang gezeur met de onderlaag. \
  • De hele winter sterke temperatuurschommelingen waardoor het window om pow te rijden vaak erg klein was.\
  • Bizarre droogte in het zuiden.\
  • Opvallend(?) veel dumps met een sterke west component.
Snowboarding without friends is not snowboarding.
Gevorderd
markindealpenAuteur4 maart 2016 · 11:22

Je hebt van de week pas PA11 afgegeven, dat zegt toch genoeg? (volgens mijn onderbuik gevoel moeten we al veel verder zijn ;)

Gevorderd
AryenAuteur4 maart 2016 · 11:40

De dikke dumps heb ik niet meegemaakt. Slechte planning, externe factoren … , er was steeds wat. Desalniettemin heb ik tot nog toe veel lekkere sneeuw mogen proeven. En met maart en april gaat waarschijnlijk het beste nog komen. Volgend weekend maar weer eens kijken.
De Dolomieten lagen er vorige week mager bij, maar daar is inmiddels aardig wat gevallen en er komt dit weekend nog meer bij. Gaat het me dit seizoen toch nog lukken om eindelijk wat van die fijne Canales te skiën? Vast :D. Wie doet er mee?
Slechte winter? Mij hoor je niet klagen. :)

Beginner
QmaartenQAuteur4 maart 2016 · 11:49

In elk geval een rare winter inderdaad. Maar voor mij persoonlijk pakte het slecht uit. De blokken die ik vrij had bleken poederloze tropische dagen. Grom.
Hopelijk kan ik in maart of april nog iets scoren.

powpowwowjippiajippieee
Gevorderd
RPAuteur4 maart 2016 · 11:57

Topwinter!

Hollen - stilstaan (vriezen - dooien) maar op het juiste moment in de Alpen was - is gewoon de jackpot!

Heb dit seizoen tot nu toe 8 trips in de tas en goede tot Epic pof gereden, PA#5 KWT was mijn beste alert in Europa ooit…

Warmte is het grote probleem deze winter, niet de hoeveelheid sneeuw die naar beneden is gekomen, soms na 1,5 a 2 dagen klaar maar net genoeg om Epic faceshots te scoren…

Maar ik snap dat wanneer je minder flexibel bent in tijd en locatie een slechte winter hebt.

Explore the Outdoor!
Gevorderd
rutgerbergeAuteur4 maart 2016 · 11:57

Je hebt van de week pas PA11 afgegeven, dat zegt toch genoeg? (volgens mijn onderbuik gevoel moeten we al veel verder zijn ;)

markindealpen op 4 mrt 2016 11:22

en dan zaten er nog een paar PA’s bij die weinig voorstelde…

Gevorderd
Robert1968Auteur4 maart 2016 · 12:07

ach wees flexibel en heb geduld, en laat je je zelf niet gek maken.

Snowboarder 🤙
Gevorderd
RoodbaardAuteur4 maart 2016 · 13:22

Goede of slechte winter, maakt mij niet uit…morgen in de auto richting Montafon met genoeg sneeuw !

AL
Expert
meteomorrisAuteur4 maart 2016 · 13:32

@@RP @@rutgerberge
Ik zie een mooie tegenstelling

RP schrijft:\

Topwinter! Heb dit seizoen tot nu toe 8 trips in de tas en goede tot Epic pof gereden, PA#5 KWT was mijn beste alert in Europa ooit…

RP op 4 mrt 2016 11:57

rutgerberge schrijft\


en dan zaten er nog een paar PA’s bij die weinig voorstelde…

rutgerberge op 4 mrt 2016 11:57

Hoe kunnen jullie die tegenstelling verklaren?

powfinder.com
Gevorderd
RPAuteur4 maart 2016 · 13:39

Haha, knallen als ze vallen en niet gaan bij een ‘minder’ alert want volgens mij was bijvoorbeeld PA#2 een mindere en daarom niet gegaan…

Explore the Outdoor!
Gevorderd
rutgerbergeAuteur4 maart 2016 · 13:46

Volgens mij moeten we fijne poeder rijden en of het een slechte winter was niet door elkaar halen…
Daar zit de tegenstelling dan ook in.

Tuurlijk hebben we allemaal prima poeder gereden, en met de frequentie dat RP gaat schiet je altijd wel raak (volgens mij is PA2 de enige die jij hebt overgeslagen dit seizoen? :-) :-))

wat het een “slechte” winter maakt is het aantal alerts, de intensiteit ervan, en de omstandigheden tijdens en na deze alerts

Expert
meteomorrisAuteur4 maart 2016 · 13:51

@@RP

PA#1 en #2 waren nog in 2015
PA#1 was een early season alert voor de Ortler en de hoofdkam (niet epic, wel leuk): http://wepowder.nl/forum/topic/212912 en http://wepowder.nl/forum/topic/212980\
PA#2 was voor de noordalpen: http://wepowder.nl/forum/topic/216008

PA#3 starte na de grote droogte pas in 2016

powfinder.com
Gevorderd
RPAuteur4 maart 2016 · 14:09

@@rutgerberge Daar heb je gelijk in, bij mij staat een goede winter echter gelijk aan goede poeder rijden (of vice versa) sorry dat ik het op mezelf betrek…

Explore the Outdoor!
Gevorderd
rutgerbergeAuteur4 maart 2016 · 14:20

haha geen probleem @@RP
je hebt te weinig tijd tussen je trips om de stoke wat kwijt te raken :)

Gevorderd
kly86Auteur4 maart 2016 · 15:00

Heb nu 23 dagen geskied op 3 maanden tijd.
Het is bizar geweest. Eén van de diepste dumps (vorig weekend) die ik heb meegemaakt en ergens halverwege januari ook een mooie meegenomen.
De rest was het zeer beperkt, ofwel omdat het meteen te warm was ofwel omdat er geen base was.

Wat je ‘normaal’ hebt, is dat je na enkele dagen zonder sneeuwval nog wel ergens kan gaan hiken/toeren om mooie (maagdelijke) afdalingen te vinden.
Op die manier kon je ook enkele dagen na een dump nog profiteren als je beperkt zou zijn in je flexibiliteit.
Dat was dit jaar zeer beperkt omdat de dumps zeer snel tot nul herleid werden door de hoge temperaturen en de base er niet was.
De krassen en gaten in m’n latten spreken boekdelen.

Is het daarom slecht geweest?
Neen, niet per se … maar je moest ofwel geluk hebben (akkoord, dat dwing je deels af) met de timing ofwel moest je langer zoeken.

Zo voelde ik het toch aan … :-)
Ach ja … We hebben toch nog 1 of 2 trips om nog eens alles uit de kast te halen ;-)

Gevorderd
skiesterAuteur4 maart 2016 · 22:36

Deze winter is anders. Das zeker. Helaas moest ik PA5 missen. Maar verder wel lekkere trips gehad, wel vaak kort door die waardeloze temperatuur stijgingen. Maar het was toch prima, ondanks n beperkte flexibiliteit. Met als kers nu n koningstrip met mn zoon door de halve Alpen heen. Zijn woorden: “wie gaat er nou voor zn lol op de piste skien???”

Mission accomplished ;)

Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
Gevorderd
49Auteur4 maart 2016 · 22:50

2 jaar geleden tot 1 maart dubbele hoeveelheid PA’s. 11vs20. Relatief slecht kan je dat wel noemen toch, poedergewijs?

montagna bianca, ti amo
Gevorderd
49Auteur4 maart 2016 · 22:52

@szelf: maar we zijn nog lang niet klaar natuurlijk.

montagna bianca, ti amo
Gevorderd
FreeArnoAuteur4 maart 2016 · 22:58

Kwantiteit:
“Pas” mijn 4e alert nu en dat zit hem vooral in het feit dat deze winter ongelijk gespreid is. Voor kerst nauwelijks PA’s. Met de kerst ga ik normaal al voor de 3e keer en dan kom ik eind seizoen uit op 6 of 7. De uitdaging zit hem daarom dit jaar in het managen van werk en thuisfront. 2 weekenden op rij weg kost een hoop wilskracht en bonuspunten.

Kwaliteit:
Dat ligt aan de keuzes die je zelf maakt. Waar ga je naar toe? Temperatuur maakt het uitdagend dit jaar. In de ochtend top en in de middag flop. Dan kun je blijven hangen of in de auto stappen en bv 400km rijden. Het is maar net wat het je waard is.
PA3: oa Haldigrat
PA5: KWT
PA10: Rothwald / Sestriere
Alle 3 prachtige trips met diepe pof!

Nu bijna op bestemming voor PA11. Dit wordt natuurlijk de beste! ;-)

Dromen zijn er om te realiseren
Expert
meteomorrisAuteur4 maart 2016 · 23:14

2 jaar geleden tot 1 maart dubbele hoeveelheid PA’s. 11vs20. Relatief slecht kan je dat wel noemen toch, poedergewijs?

49 op 4 mrt 2016 22:50

@@49 Wat @@FreeArno zegt. Normaal zitten we rond de kerst al op 5 tot 8 alerts. Soms zelfs nog meer. De slechte start verklaart het kwantitatieve verschil.

powfinder.com
Gevorderd
RoodbaardAuteur5 maart 2016 · 20:35

Vanmiddag aangekomen in Gargellen, matige sneeuwval…morgen eerste sporen trekken !!

http://cdn.wepowder.nl/forum/1/17320.jpg?width=800

AL
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!