Touren in het westen voordat de Russische beer komt

Touren in het westen voordat de Russische beer komt

Tussen vrijdag en dinsdag viel er een mooi pak sneeuw in grote delen van de Alpen. Met name de sneeuwval van dinsdag in het noordwesten was een extra mooi toetje op een nu al mooie week. Ik vertoefde de afgelopen week voor een roadtrip in Zwitserland en de gortdroge poeder die we woensdag na een sneeuwrijke dinsdag aantroffen in een bijna uitgestorven Engelberg was magisch. Nu kan ik daar een heel epistel over schrijven, maar ik kan me goed voorstellen dat indien je niet in de Alpen zat je dit helemaal niet wilt horen. Wat heb je aan mijn lyrische woorden over fluffy poeder als je zelf aan het werk was? Daarnaast kun je beter zelf eens op bezoek gaan in Gstaad, Mürren of Engelberg.

Maar niet getreurd er zijn nog genoeg kansen om zelf poeder te scoren. Op de korte termijn door te gaan hiken en touren, maar op de lange termijn vanwege de Russische kou die in de maak was. Wat het ook wordt, mocht je de komende dagen naar de poeder gaan: steun ons weerbericht en support jezelf door voortaan je onderdak in de Alpen via deze link te boeken. Van iedere boeking zien wij een klein percentage op onze rekening gestort zodat we wePowder verder kunnen blijven verbeteren en je nog beter kunnen helpen. Aan iedereen die dat al gedaan heeft. DANK! Blijf dat doen! In dit bericht:

  • touren in het westen, bewolking in het oosten
  • de Russische beer komt
  • een pre-alert voor PA#12
Zelfs donderdag nog goede condities in Mürren
Zelfs donderdag nog goede condities in Mürren

Touren in het westen, bewolking in het oosten

Nu de dump van afgelopen weekend steeds verder achter ons ligt wordt het steeds lastiger om in de directe nabijheid van pistes en liften poeder te vinden. Steeds vaker is een hike of een tour op ski’s met vellen, danwel een splitboard nodig om onverspoorde poeder te vinden. Dat doe je komend weekend het beste in het westen. Het blijft daar zonnig, terwijl er in het oosten van de Alpen deze vrijdag al wat bewolking binnenstroomt.

Zonnig in het westen, bewolking in het oosten
Zonnig in het westen, bewolking in het oosten

De veroorzaker van de bewolking in het oosten van de Alpen is de huidige drukverdeling boven de Alpen. De jetstream is on hold gezet waardoor er zich een krachtig hoog heeft kunnen vormen boven Scandinavië, terwijl er juist een stormdepressie boven de Middellandse zee is ontstaan. Hiertussen komt een oostelijke stroming op gang die wolken en in beginsel ook wat ‘mildere’ lucht aan voert. De sneeuwgrens schommelt daardoor tussen de 400 en 1000 meter en tussen vrijdag en zondag kan er 5-20 centimeter vallen in het noorden van het Salzburgerland en Steiermark. De wind waait daarbij van tijd tot tijd krachtig uit het noordoosten en kan voor Triebschnee zorgen.

Oostelijke stroming
Oostelijke stroming

Op zaterdag doemt dan ook de eerste bewolking op in de Italiaanse Piemonte en ook daar zal in de zuidelijke en westelijke Piemonte gedurende het weekend een enkel vlokje vallen. Het mag nog geen naam hebben, maar het maakt het zicht en licht wel diffuus.

Poederadvies voor de komende dagen: hiken en touren

Komend weekend geen sneeuw van betekenis dus, hoewel de sneeuwval rond de Hochkar mogelijk intenser zal zijn dan verwacht. Maar het belangrijkste van de drukverdeling komend weekend is dat we ten oosten van Innsbruck last hebben van bewolking en een enkel vlokje (net als in de Italiaanse Piemonte), terwijl ten westen van Innsbruck de invloed van de bewolking minder wordt. Tenminste als je hoog genoeg gaat. Want ook in Zwitserland speelt bewolking een rol. Ten noorden van de Alpenhoofdkam vullen de dalen zich met wolken zodat je gemiddeld boven de 1200-1600 meter moet gaan om de zon en een strakblauwe hemel te zien. Maar doe je dat, dan wordt je beloond met zon en mooie poeder op noordhellingen. Dit alles leidt tot het volgende advies voor de komende dagen. Explore de backcountry in de volgende regio’s

In de andere gebeiden is de kans dat bewolking een spelbreker wordt realistisch. Heb je nog nooit getourd, dan loont het een weekend als deze een berggids te huren. Je zult poeder vinden waarvan je nooit gedacht had deze nog eens te vinden. Sowieso geldt dat een lawinepieper, schep en sonde noodzakelijke zijn, net als een juiste dosis kennis. Nog geen kennis?

Wij zijn weer even weg en daarom 25% korting op de safety academy

Twee winters geleden zijn we met de Safety Academy gestart en inmiddels hebben zich al meer dan 4000 studenten ingeschreven. Een steeds grotere groep is daardoor met de juiste kennis veilig(er) onderweg en dat wensen we jou ook toe. Omdat wij komende week weer naar de Alpen zijn geven we je tot en met 20 maart 23.59 uur maar liefst 25% korting als je direct met de Safety Academy start.

Ga naar de Safety Academy en vul bij aankoop van de Academy de volgende kortingscode in: SNOWSAFE16. Je kunt dan direct met de online cursus starten en het bijbehorende boek sturen we je dan in de week van 21 maart toe.

Safety Academy boek
Safety Academy boek

Lange termijn: de Russische beer komt!

Eerder deze week had ik het al over de Russische beer (ofwel gure kou uit het oosten). Wel, hij komt. De straalstroom stokt en met een noordoostelijke stroming wordt arctische lucht aangevoerd vanuit Siberië. Na maandag wordt dat voelbaar en de temperatuur gaat flink dalen. Dinsdag komt de temperatuur in de dalen nog maar met moeite boven het vriespunt uit en ten oosten van de Alpen is het gewoon koud.

Koude lucht vanuit het noordoosten
Koude lucht vanuit het noordoosten

Pre-alert voor PA#12

Tegelijkertijd stroomt de Italiaanse Po-vlakte vol met vochtige lucht. Als op dinsdag/woensdag deze koude lucht zicht mengt met de vochtige lucht vanuit de Middellandse zee dan zou dit wel eens poederalert#12 kunnen geven. Allemaal nog niet zeker, maar beter dat je dit al weet. Zondag ga ik dieper in op de details. Tot die tijd lekker touren in het westen. Ga je richting de poeder de komende dagen en boek je onderdak. Help ons en jezelf en gebruik deze link.

Stay stoked!
Morris

meteomorris

Reacties

Beginner
HavanaAuteur11 maart 2016 · 10:42

Mooi weerbericht weer. Twee tikfoutjes: “volgnde” en “drukbverdeling”. Enneh, het is “sowieso” ;) [/taalnazimodusuit].

Expert
meteomorrisAuteur11 maart 2016 · 10:49

@@Havana, thanks. Ik pas het aan. Zit nog met mijn hoofd in de poeder ;)

powfinder.com
Beginner
Patrick1973Auteur11 maart 2016 · 11:21

@ meteomorris,
Is zo’n Russische beer iets wat langer normaal langer stand houd ? Ik meen mij te herinneren dat zo’n fenomeen gemakkelijk 7 tot 10 dagen stand kan houden ?
Ik kan nog van 22/03 tot 25/03 weg, als het weer meezit, en ben heel mobiel naar waar het goed is.

Gevorderd
Willem2kAuteur11 maart 2016 · 11:25

** Nu kan ik daar een heel epistel over schrijven, maar ik kan me goed voorstellen dat indien je niet in de Alpen zat je dit helemaal niet wilt horen.**

Jawel! Want gedeelde stoke is dubbele stoke en zo :)

Snowboarding without friends is not snowboarding.
Gevorderd
ThijsBAuteur11 maart 2016 · 11:52

@@meteomorris Aangezien er toch over de safetyacademy wordt begonnen. Ik heb een zonde begaan en ben deel 1 verloren tijdens mijn verhuizing afgelopen zomer. Is daar iets aan te doen of moet ik dan gewoon deel 1 weer aanschaffen zodat ik ook weer hard-copy heb?

Beginner
QmaartenQAuteur11 maart 2016 · 11:56

Kom maar op met die beer! En hopen dat het aanhoudt.
Ik ben vanaf 21 maart 10 dagen vrij.
Mijn laatste kans om nog iets van poeder te pakken.

powpowwowjippiajippieee
Toerist
sannoAuteur11 maart 2016 · 13:19

Hopelijk landt de beer in de Alpen want hij lijkt Moskou over te slaan. +5 en zonnig. Tijd om de schaatsen in het vet te zetten.

Lawine piepers, je wilt er niet dood mee gevonden worden.
Expert
meteomorrisAuteur11 maart 2016 · 13:30

@@sanno wacht maar. Dinsdag is de beer weer terug. @@ThijsBriggeman @@Arjen gaat je contacten. @@Willem2k ga ik fixen… de filmpjes zijn in de maak ;) @@Patrick1973 zo ver in de toekomst gaan de kaarten nog alle kanten op.

powfinder.com
Gevorderd
ArjenproadminAuteur11 maart 2016 · 13:51

@@ThijsBriggeman: Je hebt PM

One day, they'll invent synthetic powder, ban all kinds of work and give you a free liftpass...
Gevorderd
P@bzAuteur11 maart 2016 · 15:16

Ben heel benieuwd! Deze week met de familie in Tignes gezeten waar het begin van de week dik aan was en de 20ste weer een week met mijn poedermaatje en gids Bas Elhorst powderchasen. Ik laat me graag gidsen door PA 12 en tegen die tijd misschien wel PA 13…? :-)

Work hard, play harder
Beginner
GerritAAuteur11 maart 2016 · 18:51

vandaag al even kunnen genieten van de zon ten westen van Innsbruck. Heerlijke tour gemaakt naar de Tajatörl vanuit Ehrwald, de sneeuw was heerlijk fluffy en de zon scheen hele dag.

And snow it is.....
Beginner
PieterVDAuteur12 maart 2016 · 08:58

Hoi, is er iemand die vandaag of morgen vertrekt naar les 3 Vallées, m’n nichtje zit in Les Menuires maar ze zijn de autosleutels kwijt… Ik had ze graag aan iemand meegegeven die in die richting rijdt.
Graag PM

Gevorderd
DutchessAuteur12 maart 2016 · 19:04

Vrijdag lekker tourtje gedaan in de stralende zon samen met @@ijsbeer op de grens van Uri en Schwyz. Noordflanken nog erg goede sneeuw, paar lekkere bochten gemaakt. Op Z en W aspecten en op graten windcrust, taai karton, dekselse deksels… en vanaf +/- 1300 m slushy. (op noord)

Wind had in ieder geval in die regio nog aardig geblazen zo te zien, dan snap je de drie van dinsdag/woensdag ook. En daar waar zon en wind niet komen, surface hoar die zowat op corn flakes leek.

http://cdn.wepowder.nl/forum/1/17441.jpg?width=800
Als het avontuur begint met zo’n lift, weet je dat je goed zit…

http://cdn.wepowder.nl/forum/1/17442.jpg?width=800\
De oppervlakte rijp.

http://cdn.wepowder.nl/forum/1/17443.jpg?width=800

http://cdn.wepowder.nl/forum/1/17444.jpg?width=800

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Gevorderd
ThoomasAuteur12 maart 2016 · 19:12

@ dutchess, hahaha mooi avontuur! Vorig seizoen met pasen heerlijk getourd daar. Fantastische omgeving.

Expert
ieismAuteur13 maart 2016 · 13:51

Kleinwalsertal vandaag nog steeds poeder te vinden met touren. De locale tourskiers hebben er een bloed hekel aan, dus ik ga straks nog maar een keer omhoog anders raakt het nooit verspoort hier.

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Gevorderd
Gevorderd
markindealpenAuteur13 maart 2016 · 14:08

Vrijdag lekker tourtje gedaan in de stralende zon samen met @@ijsbeer op de grens van Uri en Schwyz. Noordflanken nog erg goede sneeuw, paar lekkere bochten gemaakt. Op Z en W aspecten en op graten windcrust, taai karton, dekselse deksels… en vanaf +/- 1300 m slushy. (op noord)

Wind had in ieder geval in die regio nog aardig geblazen zo te zien, dan snap je de drie van dinsdag/woensdag ook. En daar waar zon en wind niet komen, surface hoar die zowat op corn flakes leek.

http://cdn.wepowder.nl/forum/1/17441.jpg?width=800
Als het avontuur begint met zo’n lift, weet je dat je goed zit…

http://cdn.wepowder.nl/forum/1/17444.jpg?width=800

Dutchess op 12 mrt 2016 19:04

gave lift , waar is dat?

Expert
ijsbeerAuteur13 maart 2016 · 15:50

Was zeker tof @@dutchess !
@@Markindealpen dit is bij Riemenstalden. klein liftje wat mooi terrein ontsluit.
http://www.spilau.ch/
touren zijn de vinden in de sac gids of op http://www.lidernenhuette.ch/PDFs/Lidernengebiet_Ost.pdf en http://www.lidernenhuette.ch/PDFs/Lidernengebiet_West.pdf

Beginner
AlexanderHurkAuteur13 maart 2016 · 22:01

In les deux alpes na korte hikes nog wel wat te vinden! Morgen met gids naar la grave, ben benieuwd!

Riding on the edge!
Beginner
AlexanderHurkAuteur13 maart 2016 · 22:08
Riding on the edge!
Toerist
AnoniemAuteur13 maart 2016 · 22:15

Is er al info bekend over komende week @meteo morris? Wij gaan woensdag op pad en kunnen nog wel een goede tip gebruiken ;-) Thx!

Expert
ieismAuteur13 maart 2016 · 22:22

Was zeker tof @@dutchess !
@@Markindealpen dit is bij Riemenstalden. klein liftje wat mooi terrein ontsluit.
http://www.spilau.ch/
touren zijn de vinden in de sac gids of op http://www.lidernenhuette.ch/PDFs/Lidernengebiet_Ost.pdf en http://www.lidernenhuette.ch/PDFs/Lidernengebiet_West.pdf\

ijsbeer op 13 mrt 2016 15:50

Die lift is classic ja. De soep bij de Lidernenhutte trouwens ook. Hmmmm.

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!