Tot 125 cm vers, maar de lente komt er aan.

Tot 125 cm vers, maar de lente komt er aan.

De Russische beer was even present aan de zuidkant van de Alpen. Het was daardoor op dinsdag en woensdag eventjes winters. De temperatuur ging er fors onderuit en het sneeuwde tot diep in de dalen. Tussen dinsdagavond en donderdagochtend viel er zo’n 40-100 cm en lokaal zelfs 125 centimeter vers. Mijn voorspelling was al fors hoger dan wat onze sneeuwkaarten voorspelden, maar de natuur deed er nog een schepje bij. De combinatie van zeer koude lucht en vocht vanuit de middellandse zee zorgde gister voor gortdroge fluffy poeder waarin de hoeveelheid lucht groter was dan normaal. Het is om die reden dat de sneeuwhoeveelheden nog groter uitvielen dan normaal en het bewijst maar weer eens mijn stelling dat de weermodellen er 9 van de 10 keer naast zitten bij sneeuwval in de Piemonte.

Recente sneeuwval in de Italiaanse Piemonte
Recente sneeuwval in de Italiaanse Piemonte

Sinds woensdag is het dus AAN in de Piemonte, maar de warmte lonkt. Onderstaand mijn tips om de komende dagen poeder te vinden. Mocht je de komende dagen naar de poeder gaan: steun ons weerbericht en support jezelf door voortaan je onderdak in de Alpen via deze link te boeken. Van iedere boeking zien wij een klein percentage op onze rekening gestort zodat we wePowder verder kunnen blijven verbeteren en je nog beter kunnen helpen. Aan iedereen die dat al gedaan heeft. DANK! Blijf dat doen! In dit bericht:

  • Tot 125 centimeter verse sneeuw
  • De strijd tussen warme en koude lucht
  • Een fantastisch droog en zonnig weekend
  • Komt de lente?
  • Het paasweekend, een poederweekend?

Tot 125 centimeter verse sneeuw

Ik kan er veel woorden aan vuil maken, maar plaatjes zeggen meer dan woorden.

Tijdens de sneeuwval op woensdag
Tijdens de sneeuwval op woensdag
Heel veel verse sneeuw
Heel veel verse sneeuw
De liften weer eens uitgraven
De liften weer eens uitgraven
Dude, waar is mijn auto?
Dude, waar is mijn auto?

En voor diegene die zichzelf echt wil pijnigen… Klik op deze link en je snapt direkt wat we met het woord DIEP bedoelen na intense sneeuwval.

De strijd tussen warme en koude lucht

De oostelijke stroming die verantwoordelijk was voor de kou is inmiddels afgeknepen en mildere, maar ook drogere lucht stroomt de Alpen binnen. De grote motor hierachter is een omvangrijk hogedrukgebied dat stormdepressies op afstand houdt van de Alpen. Ten oosten van dit hoog wordt er weliswaar koele lucht vanuit het noorden aangezogen, maar deze weet de Alpen niet te bereiken. Het wordt een fantastich en zonnig weekend in de Alpen waarbij de drang om steeds dieper het terrein in te gaan groot zal zijn. Plan je routes komend weekend goed, want de zon heeft alweer aan kracht gewonnen en de stijgende temperaturen zullen in de middag het sneeuwdek op scherp zetten. Op veel plekken zijn nog zwakke lagen voorhanden die met alle kou van de afgelopen 10 dagen nog op scherp staan. Iets om rekening mee te houden. Maar doe je dat kundig en met de juiste kennis dan is dit weekend misschien wel het mooiste tot dusverre voor een goede hike of tour in de backcountry. Daarnaast zul je de komende dagen ook nog kunnen profiteren van de geweldige hoeveelheid verse sneeuw in de Piemonte. Op schaduwrijke noordhellingen en beschutte bossen blijft de sneeuwtemperatuur vanwege de droge lucht gewoon onder nul en wie goed zoekt zal komend weekend zeker nog fantastsiche lijnen trekken door verse sneeuw.

Poederadvies: Go Piemonte of ga touren

Dat het in de Piemonte aan is moge duidelijk zijn. Daar maak je dan ook de grootste kans om in nabijheid van de pistes op noordhellingen nog onverspoord vers te vinden. Maar ook in de andere gebieden van de Alpen is met een hike of een tourtje nog genoeg te halen. In het noordoosten van de Alpen vielen ook de aangekondigde 15-30 cm vers, maar deze ligt hier en daar op een nogal harde onderlaag. Mijn poederadvies:

De laatste verse poeder in:

Een beetje verse poeder op een veelal harde onderlaag in:

En verder is het gewoon goed touren boven de 1500 tot 2000 meter in een van de vele bestemmingen in de Alpen.
Heb je nog nooit getourd, dan loont het om gedurende een zonnig weekend als deze een berggids te huren. Je zult poeder vinden waarvan je nooit gedacht had deze nog eens te vinden. Sowieso geldt dat een lawinepieper, schep en sonde noodzakelijke zijn, net als een juiste dosis kennis. Nog geen kennis?

Recente gleitschnee lawine in Frankrijk
Recente gleitschnee lawine in Frankrijk

Wij zijn weer even weg en daarom 25% korting op de safety academy

Twee winters geleden zijn we met de Safety Academy gestart en inmiddels hebben zich al meer dan 4000 studenten ingeschreven. Een steeds grotere groep is daardoor met de juiste kennis veilig(er) onderweg en dat wensen we jou ook toe. Omdat wij komende week weer naar de Alpen zijn geven we je tot en met 20 maart 23.59 uur maar liefst 25% korting als je direct met de Safety Academy start.

Ga naar de Safety Academy en vul bij aankoop van de Academy de volgende kortingscode in: SNOWSAFE16. Je kunt dan direct met de online cursus starten en het bijbehorende boek sturen we je dan in de week van 21 maart toe.

Safety Academy boek
Safety Academy boek

Komt de lente?

Ook na het weekend zet de strijd tussen koude lucht uit het noorden en milde lucht vanuit het zuiden zich voort en die strijd is nog zeker niet gestreden. Voorlopig wijzen de modellen op een algehele opwarming waarbij een stormdepressie aan de zuidkant van de Alpen vanaf woensdag weer voor verse sneeuw gaat zorgen. Sneeiwhoogtes en de zekerheid van deze wending zijn nog niet bekend, maar het is iets waar ik zondag dieper op inga

Het paasweekend, een poederweekend?

Traditioneel valt er rond de paasdagen een pakje poeder in de Alpen en in de regel zijn de condities tijdens de Pasen beter dan tijdens de Kerst. Of dat deze winter ook weer het geval is, is dus nog niet met zekerheid te zeggen. Een storm ten zuiden zou sneeuw betekenen voor de Alpenhoofdkam en de zuidkant van de Alpen. Zondag pas weer meer daarover!

Happy powder chasing in de Piemonte. Ga je richting de poeder de komende dagen en boek je onderdak. Help ons en jezelf en gebruik deze link.

Stay stoked!
Morris

meteomorris

Reacties

Beginner
OppieAuteur17 maart 2016 · 18:17

Vrienden…
Limone was heerlijk vandaag. Louter sprookjesbos geskied… Topliften niet open, maar daar ook maar enkele meters zicht. Zeer stabiel sneeuwdek tussen de bomen bij stufe 4. Einde dag duidelijk opwarming met iets zwaardere sneeuw.
Al met al retour d’est als vanouds met nu nat pak en Peroni.

Doe veilig aan.

http://cdn.wepowder.nl/forum/1/17503.jpg?width=800 http://cdn.wepowder.nl/forum/1/17504.jpg?width=800 http://cdn.wepowder.nl/forum/1/17505.jpg?width=800

Pillows is what I want!
Expert
meteomorrisAuteur17 maart 2016 · 19:00

@@Oppie, lekkerrrrr!

powfinder.com
Expert
ieismAuteur17 maart 2016 · 19:07

Ai Caramba!

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Gevorderd
VinnieAuteur17 maart 2016 · 19:23

Lekker bezig @@Oppie

Paaspoeder, gaat het gebeuren?

Sharing Secrets, Sharing freedom!
Gevorderd
evanAuteur17 maart 2016 · 20:00

@@meteomorris, heb je er een verklaring voor hoe het kan dat er meer sneeuw is gevallen op 2000m dan op 2500m en dat de sneeuw nauwelijks de hoofdkam en het Aostadal heeft binnen kunnen dringen? Was de lucht (op kleine hoogte) boven de Povlakte zoveel vochtiger dan boven de Alpen? En zo ja, is dat verschil ook de reden van de geringe nauwkeurigheid van de berekende neerslag?

Expert
meteomorrisAuteur18 maart 2016 · 09:14

In de Piemonte was het aan: http://wepowder.fr/forum/topic/226177

Voor wie wil gaan touren… Haldigrat is morgen en overmorgen geopend.
Meer over Haldigrat: http://wepowder.nl/playgrounds/haldigrat

http://cdn.wepowder.nl/forum/1/17510.jpg?width=800

powfinder.com
Expert
meteomorrisAuteur18 maart 2016 · 09:19

@@evan, nee dat heeft met de kracht en de trekrichting van het front te maken. Er zat weinig bovenluchtse power in, waardoor de meeste sneeuw al in de vooralpen viel. Daarnaast was het ook nog eens koud. Deze 2 factoren maken dat de meeste sneeuw in de vooralpen viel.

Belangrijker voor de onnauwkeurigheid was de reden waarom het sneeuwde. IJskoude lucht + vocht maakte de sneeuw erg licht. In bijna alle gebieden is meer sneeuw gevallen dan er werd voorspeld.

powfinder.com
Expert
Freerider JobAuteur18 maart 2016 · 09:30

Aaaaaahhh, achter je bureau op het werk deze plaatjes zien is slecht voor de werkvreugde. Ik had geluk dat ik vorige week in La Grave zat, maar wat een zin krijg ik weer na het zien van deze plaatjes om ook weer poeder te rijden!!! Voor allen die daar wel mogen zijn: enjoy and ride safe!!

Gevorderd
NielsAuteur18 maart 2016 · 09:32

@@Evan

Heb je er een verklaring voor hoe het kan dat er meer sneeuw is gevallen op 2000m dan op 2500m? wind?
En dat de sneeuw nauwelijks de hoofdkam heeft binnen kunnen dringen? Kou en richting vd stroming versus valleien. In de westelijke Piemonte zijn de valleien oost gericht, in de noordelijke Piemonte zuid gericht. De stroming kwam uit oost.
En dat de sneeuw nauwelijks het Aostadal heeft binnen kunnen dringen? Zie hierboven en temperatuur. Maar vooral, voor de Aosta moeten fronten uit oost diep de Alpen in, itt tot de Piemonte waar de bergen direct aan de Povlakte grenzen.
Is dat verschil ook de reden van de geringe nauwkeurigheid van de berekende neerslag? De geografie (Povlakte vrijwel direct grenzend aan 4000-ers) is dusdanig anders dan ‘normaal’ dat de modellen hier niet mee om kunnen gaan.

Gevorderd
NielsAuteur18 maart 2016 · 09:36

@@brt zelf vind ik het interessant om nu de temperatuur in de gaten te houden, helemaal voor touren als het opwarmt. Zie hier een overzicht van wat stationnetjes:

Alagna – 1347m – +9
Argentera – 1680m – -1
Arvieux – 1825m – +2
Bardonechia – 1353m – +3
Prali – 1385m – +4
Sestriere Pragelato – 1525m – +1
Sestriere – 2020m – -4
Ristolas – 1670m – +1

Allemaal max temperaturen gistermiddag. Waarbij opgemerkt moet worden dat alleen in Alagna de zon scheen op dat moment.

Gevorderd
NielsAuteur18 maart 2016 · 09:52

volg dan ook een zo’n workshop van mij ;)

meteomorris op 17 mrt 2016 14:36

Wanneer is er weer een dan? Ik heb wel interesse in wat herhaling/verdieping!

Gevorderd
koen_djfistelAuteur18 maart 2016 · 23:09

duim

sbs roelz
Beginner
OppieAuteur19 maart 2016 · 07:02

Benieuwd of er vandaag nog iets lichts te vinden is op de noordhellingen… Gisteren einde dag 6,5 graden op 1100m. Maar de dag begon bluebird, first chair, open toplift, first tracks, Limonetto route, episch.
http://cdn.wepowder.nl/forum/1/17527.jpg?width=800

Pillows is what I want!
Expert
ieismAuteur19 maart 2016 · 07:59

volg dan ook een zo’n workshop van mij ;)

meteomorris op 17 mrt 2016 14:36

Wanneer is er weer een dan? Ik heb wel interesse in wat herhaling/verdieping!

Niels op 18 mrt 2016 09:52

+1 ooit heb ik wel een workshop gedaan, maar meer is beter.

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Gevorderd
HenkOneGloveAuteur20 maart 2016 · 00:43

Sestriere was geweldig donderdag was de sneeuw bijzonder diep en droog en het zicht goed in de bossen …vrijdag ging Motta pas open en het boven volledig helder en was er daarom nog meer diepe onbereden poeder. In de middag op de noordhellingen tussen de lariksen. Zaterdag met gids die de cirkel van het gebied compleet maakte met o.a. de afdaling van Bourget (kleine hike) terug naar Pragelato…
Spot on met de voorspelling!! Thenks!

I left one glove in Pragelato
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!