PA#16: het is AAN

PA#16: het is AAN

April doet wat hij wil. Het is de komende week koud, het sneeuwt van tijd tot tijd, er is ruimte voor de zon en er zijn nog steeds wat liften geopend in de Alpen. Mocht je de komende dagen naar de poeder gaan: steun ons weerbericht en support jezelf door voortaan je onderdak via deze link te boeken. Van iedere boeking zien wij een klein percentage op onze rekening gestort zodat we wePowder verder kunnen blijven verbeteren en je nog beter kunnen helpen. Aan iedereen die dat al gedaan heeft. DANK! Blijf dat doen!In dit bericht:

  • Temperatuur flink onderuit
  • Al heel wat verse sneeuw
  • Vooral dinsdag nog eens een dikke dump
  • Er zijn nog genoeg gebieden open
  • Poederadvies

Sinds donderdag is de temperatuur flink onderuit gegaan. Werd het donderdag nog bijna 20 graden in Engelberg, deze ochtend is de temperatuur nog niet boven nul gekomen. Een temperatuurval van 20 graden en dat scheelt al snel een midlayer en een shelletje ten. Het is kortom gewoon koud.

Temperatuur Engelberg
Temperatuur Engelberg

En het blijft de komende week koud. Onderstaand de diagram voor het noordwesten van de Alpen. Het is de komende dagen maar liefst 5-8 graden te koud voor de tijd van het jaar. Pas tegen het einde van de maand doet de warmte weer een poging om terug te keren.

Noordwesten Alpen
Noordwesten Alpen

Al heel wat verse sneeuw

Sinds zaterdag sneeuwt het in de Alpen. Bij aanvang was het nog warm en zorgde vooral de stuwing ana de zuidkant voor intense sneeuwval. Maar zoals aangekondigd daalde in de loop van de zaterdag de temperatuur vanuit het noorden en daar is het nu gewoon koud.

Sulda am Ortler
Sulda am Ortler
Ortler
Ortler
Les Diablerets
Les Diablerets
Engelberg
Engelberg

Vooral dinsdagavond nog eens een dikke dump

Sinds zaterdagnacht sneeuwt het intens aan de noordkant van de Alpen en vanwege de instabiele lucht zal dat de rest van de dag niet anders zijn. De sneeuw is inmiddels gewoon droog en koud. Van tijd tot tijd waait het daarbij flink op de hoogste toppen, maar mid mountain valt het allemaal wel mee met de wind. Het zicht daarentegen is niet top, maar er kan poeder worden gereden op de pistes.

Sneeuwval Engelberg
Sneeuwval Engelberg

Ook maandag blijft het instabiel aan de noordkant van de Alpen. We zien veelal sneeuw met af en toe de zon. Hoewel er ook gebieden zijn waar de zon helemaal niet te voorschijn komt. Op dinsdag zijn de kansen op zon nog wat groter voordat zich een nieuw front meldt. In de nacht van dinsdag naar woensdag dan nog eens intense sneeuwval.

Storm Uta stuurt nieuw front
Storm Uta stuurt nieuw front

Na woensdag neemt de sneeuwactiviteit af en keert de zon echt terug. Echt veel warmer wordt het nog niet zodat de woensdag en donderdag wel eens de mooiste dagen kunnen gaan worden.

Er zijn nog genoeg gebieden open

Er draaien nog voldoende liften. Welke dat zijn? Zie onderstaand lijstje (let wel: vaak zijn het maar een paar liften die open zijn)

Oostenrijk

  • Ischgl
  • Hintertux
  • Kaprun
  • Sölden
  • Stubaier gletsjer
  • Kaunertaler gletsjer
  • Pitztaler gletsjer
  • Mölltaler gletsjer
  • Obertauern

Zwitserland

  • Samnaun
  • Corvatsch en Diavolezza (St. Moritz)
  • Les Diablerets
  • Engelberg

Frankrijk

  • Bonneval sur Arc
  • Chamonix
  • La Clusaz
  • Les 2 Alpes
  • Espace Killy
  • Val Thorens

Poederadvies

Ga je komend weekend richting de poeder dan zijn de gebieden in de Franse noordalpen, de gebieden in het westen en noordwesten van Zwitserland, de hoger gelegen gebieden in Vorarlberg en de gletsjers in Oostenrijk goede opties. Met name de gebieden die niet in het hart van de Alpenhoofdkam liggen, maar juist de gebieden net iets ten noorden en westen ervan gaan erg goed worden. Rekening daarbij gedurende het weekend op bewolking en sneeuw, terwijl na het weekend de kansen op zon gaan toenemen. Denk aan gebieden als Chamonix, val Thorens, Engelberg, Sankt Anton am Arlberg en Sölden waar het zeker goed rijden wordt.

Kansen op de laatste diepe poeder van dit seizoen dus. Mocht je de komende dagen naar de poeder gaan, een city trip maken of wat dan ook: steun ons weerbericht en support jezelf door voortaan je onderdak via deze link te boeken.

Stay stoked,
Morris

meteomorris

Reacties

Gevorderd
emistosAuteur24 april 2016 · 11:49

Ik was eigenlijk van plan morgen naar Engelberg te gaan. Is dat nog steeds een goed idee of zou je zeggen dat ik beter nog twee/drie dagen moet wachten? Dinsdag avond wordt nog 15 cm aangegeven maar vanaf maandag neemt ook de wind toe. Twijfel dus of de omstandigheden er veel beter van worden. De stoke wordt echt te groot nu

Toerist
MarsAuteur24 april 2016 · 12:07

De Zugspitzbahn is nu voor onderhoud buiten bedrijf.
Ze proberen hem op de 30-4 en 1-5 extra te laten draaien, mits het zicht op het Zugspitzplat goed genoeg is.
Als de rest dan is verspoort heb je een zugabe voor op de terugweg …

Gevorderd
RoodbaardAuteur24 april 2016 · 12:10

Winterspaarpot is helemaal leeg, hard sparen voor Surf & Boogie trip @Landes…

AL
Gevorderd
fanatixAuteur24 april 2016 · 13:27

Ik zie net op de website van Engelberg dat vanaf morgen er onderhoud wordt gepleegd aan de zetelliften van Trubsee- Jochpass - Engstlen

http://www.titlis.ch/de/titlis-gebiet/fahrplan-winter-ab-1.02

Gevorderd
evanAuteur24 april 2016 · 13:43

Scherp, @@fanatix. Dat maakt Engelberg een stuk minder aantrekkelijk. :-(

Gevorderd
DutchessAuteur24 april 2016 · 14:34

@@meteomorris Het sneeuwt nu dikke vlokken in Bern! 530 m hoogte en aan de rand van de vlakte, dus dat zegt wat over de kou! (Ik kan alle bloesems in onze tuin wel vaarwel zeggen, denk ik…)

Dank je wel @@fanatix. Inderdaad erg scherp! Je zou natuurlijk kunnen zeggen dat dat goed nieuws is voor hen, die vellen en tourbindingen bij zich hebben… alles rond de Jochpas voor jou alleen!

@@emistos @@Aryen @@JuraSki @@brt @@teze ik worstel met dezelfde vraagstelling. Zit al een tijdje webcams en kaartjes te staren. Die opklaringen later in de week samen met de wetenschap dat de kou er volgens emwcf én gfs pas zaterdag uitgaat duidt op een mooie tourdag. Morgen minder goed zicht dan verwacht plus ‘stürmischer westwind’ op hoogte. De Jochpas dus gaan splitten? Haldigrat gaan splitten? (Met het gevaar op danige krassen in je belag, maar ja, het zijn gebruiksvoorwerpen hé…) poeder op de wel geopende Engelbergse pistes? Of wachten tot donderdag? Keuzes, keuzes, keuzes…

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Gevorderd
emistosAuteur24 april 2016 · 16:22

Tsja, het wordt er allemaal niet makkelijker op. Ik ben zelf niet bekent met Engelberg. Weet misschien iemand die Engelberg wel kent of je je er zonder Jochpas en alleen op grote hoogte een dag goed off piste kan vermaken? Als touren naar Jochpas inhoud dat we toch eerst een dagpas nemen zou ik inderdaad wellicht een keer snel omhoog stampen naar Jochpas en daarna lekker de rest van het gebied ingaan.

Wie zitten er allemaal nu nog over te denken deze week een van de dagen te gaan? Zelf zit ik nog te twijfelen aan maandag (dindag kan ik niet), woensdag of donderdag en heb niet perse een voorkeur voor touren of lift-assisted(Engelberg).

Gevorderd
AryenAuteur24 april 2016 · 16:44

Zes jaar geleden ben ik een keer in Engelberg geweest, maar was toen nog erg bleu wat skiën en freeriden betreft. Ik zat toen jaloers te kijken hoe enkelen van onderaan de 'gletsjerlift naar het middenstation van de Rotairlift skieden, wat normaal een skiroute is. Was toen (in de herfstvakantie) in ieder geval niet geopend. Zou morgen ook moeten kunnen.
Naast de Jochpass omhoog behoort de Titlis opstampen/skinnen ook tot de mogelijkheden als hij niet is kaalgeblazen en het zicht redelijk is. Volgens mij kan ik me er wel een dag vermaken.

Gevorderd
PistenbulckyAuteur24 april 2016 · 20:36

Ben na 7 ik rijden aangekomen in Engelberg (voor mij dus ook een first) het ziet er hier wel zalig uit op dit moment. Geen wind en sneeuw sneeuw sneeuw…
Ik zal morgen wat verkennen (tenzij hier nog iemand zit, graag seintje) en jullie op de hoogte houden!!! http://cdn.wepowder.nl/forum/1/17787.jpg?width=800

Gevorderd
Willem2kAuteur24 april 2016 · 20:48

Kijk, now we’re talking!
Kom maar door met die jaloersmakende foto’s de komende dagen :)

Snowboarding without friends is not snowboarding.
Gevorderd
YvesAuteur24 april 2016 · 20:55

De afgelopen jaren vaak in Engelberg geweest (en er vorig jaar getrouwd). Als de Jochpass niet toegankelijk is mis je idd wel een serieus stuk terrein (waar je overigens ook met slecht zicht nog wat van kan maken), al zou het me verbazen moesten ze de liften sluiten als er nog zo veel ligt. Als Laub goed ligt moet je er als de kippen bij zijn, want dat is binnen de paar uur verspoord, maar mits gids (zeker) de eerste keren, kan je van bovenaan de rotair over de gletsjer wel mooie lijnen scoren tot aan Trubsee. Zeker ook skiërs right proberen, wordt door veel mensen gemeden vanwege de intimiderend kliffen, maar eigenlijk wijst het pad zichzelf uit en kan je overal zonder veel stuntwerk langs. Alleen al dat stuk is de moeite, en je doet zowat 1000 hoogtemeters met elke afdaling. Als het tot zo diep in het dal ligt is Galtiberg wellicht nog een optie, maar daar ga je sowieso een gids voor moeten boeken vrees ik (en een rappel -of 2- zien zitten).

Beginner
Patrick1973Auteur24 april 2016 · 21:02

@ pistenbulcky,
Hoe lang blijf je ter plaatse ? Ik kom normaal woensdagavond in Engelberg aan.
Kan je aub eens uitzoeken of ze nu een deel van de liften gaan sluiten of niet ?

Gevorderd
brtAuteur24 april 2016 · 21:49

@@Dutchess / @@emistos

Vandaag geen zicht in engelberg. Geen routes kunnen doen, enkel pistes en de skiroute van de gletcher naar stand. Skinnen is absoluut geen optie, zicht is maximaal een meter of 10…

Voor morgen wederom veel sneeuw en slecht zicht voorspeld… Wij overwegen Les Diablerets ivm minder sneeuw en meer zicht.

Gevorderd
PistenbulckyAuteur24 april 2016 · 22:27

@@brt mocht je morgen toch in Engelberg blijven dan wil ik zeker met je afspreken, ik zit in de SkiLodge…
@ Patrick1973 Ik blijf normaal gezien tot dinsdagavond, tenzij woensdag heel goed zou worden, dan moet ik even een lastig telefoontje naar het thuisfront plegen…maar ik zal proberen zo gedetailleerd mogelijk verslag uit te brengen morgenavond

Beginner
Patrick1973Auteur24 april 2016 · 22:35

@ Pistenbulcky
Bedankt en ik kijk al uit naar je verslag

Gevorderd
brtAuteur24 april 2016 · 22:49

@@Yves

Laub is sowieso geen optie meer. Onderin is geen base en draaien de liften niet, dus je komt daar niet meer weg (of je moet helemaal naar het dal willen lopen).

Galtiberg is om diezelfde reden geen optie. Kan je trouwens prima zonder rappel doen, laatste keer dat ik hem heb gedaan iig.

Gevorderd
DutchessAuteur24 april 2016 · 22:50

@@brt @@Patrick1973 @@Pistenbulcky en basically at iedereen: jongens, de stoke spat van het scherm af maar de wolken doen vervelend. Ik heb zojuist afgezegd voor morgen omdat de weersvoorspellingen er goed uitzien voor woensdag en donderdag (alhoewel het de eerste keer niet zou zijn dat het wolkendek op het laatste moment toch niet/wel/te vroeg, te laat of ergens anders breekt…) en er dinsdag nog een pak bijvalt, maar morgen er nog steeds geen zicht gaat zijn.

(Dat telefoontje zou wel eens nodig kunnen zijn!)

Volgens meteoschweiz gaat het vannacht opnieuw los rond engelberg dus morgen wel weer poeder op de piste.

Samen met @@emistos en @@JuraSki mik ik op woensdag en/of donderdag. Als de Jochpas lift openblijft, hoor ik het graag. Maar het is een geplande onderhoudsbeurt en ik moet nog zien dat Zwitsers van hun regels afwijken. Of Engelberg is héél anders dan Bern, dat kan natuurlijk ook.

Verder ben ik het volledig eens met Willem: kom maar op met die pics! Ik hoop daar nog aan bij te kunnen dragen later deze week.

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Gevorderd
emistosAuteur24 april 2016 · 23:10

Bedankt voor de update @@brt! Wij hadden zoals @@Dutchess al zei eigenlijk de plannen ook al iets veranderd om in plaats van morgen pas woensdag of donderdag te gaan. Dat worden hopelijk de eerste dagen met wat zon terwijl de temperaturen wel laag blijven.

Overigens heb ik wat vakantiefoto’s van iemand gevonden die 20 april daar aan het skiën was(http://www.alpinforum.com/forum/viewtopic.php?f=53&t=55600). Daaruit is dus goed te zien wat er onder het zojuist gevallen sneeuwdek ligt en vanaf waar we moeten gaan uitkijken voor stenen onder de sneeuw. Ook is te zien dat die gletsjer afdaling vanaf klein Titlis naar het meer zeer vaak geskied is en dat er (voor het oog!) geen open spleten liggen. Zo te zien is de afdaling te doen door het stuk over de gletsjer geheel aan de Zuid-West zijde te blijven. Ik heb do foto’s even vergeleken met de satellietfoto’s van de zomer en even met een lijn er ingezet was de veiligste route zou moeten zijn(uiteraard alleen als het weer en de sneeuw het toelaat). Iemand hier nog ideën over?

http://cdn.wepowder.nl/forum/1/17788.jpg?width=800

Gevorderd
DutchessAuteur25 april 2016 · 08:48

Meetstationnetjes laten 70+ cm op de titlis rond 2000 m en Glaner alpen 50+ cm zien. Maar die wolken hangen er nog steeds… Les diablerets een schamele 20 cm, boven ovronnaz (2600 m) dan weer 50, rest van Wallis haast niks of gewoon niks… Lauterbrunnen 60 cm, maar mannlichen bijna niks. (Weggeblazen zeker?) First 40 cm… Adelboden idem.
Het mooie weer is uitgesteld tot donderdag, maar ik heb het gevoel dat de voorspellingen per uur veranderen.
En nou moet ik echt aan het werk…

Ik hoor graag hoe Engelberg en les Diablerets waren vandaag!

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Gevorderd
lennart75Auteur25 april 2016 · 09:00

Het dumpt nu behoorlijk in Innsbruck stad en dat is in deze winter niet vaak voorgekomen… Paar dagen geleden was het hier nog 25 graden…

Beginner
dimsumproAuteur25 april 2016 · 09:29

Heb gemaild naar engelberg. Jochstock blijft effectief gesloten volgens plan. Bummer

Toerist
mrkAuteur25 april 2016 · 10:11

Al heel het seizoen mijn werk aan het verzuimen door deze site te lezen, heb het nu dan toch maar officieel gemaakt met een account.
Ik vertrek morgen rond 12-13u naar Engelberg (of toch ergens anders …) voor een allerlaatste (of toch niet …) ski-trip dit seizoen. Plan is om woe avond of, als de condities heel erg goed zijn, do avond weer terug te rijden naar NL. Ik heb nog 2 plekken in de auto beschikbaar als er mensen mee willen rijden vanuit regio Utrecht. Ben benieuwd hoeveel WePowder fanaten ik in Zwitserland ga treffen!

Gevorderd
vascoAuteur25 april 2016 · 10:14

Pieter, Robert en ik plannen om woensdagavond naar de alpen te gaan. Waar we precies naartoe willen stellen we nog uit. Het eerst plan was toeren bij Arolla, maar met deze bak verse poeder moeten we maar wat anders gaan doen :). We zijn nog opzoek naar een vierde skieer en vervoer.

Gevorderd
FrankvDeldenAuteur25 april 2016 · 11:11

My mind is telling me noooo!!! But my body my body is telling me yeeaahhh!!
De eeuwig strijd tussen emotie en verstand…

Follow me on: https://instagram.com/frankvdelden/
Gevorderd
emistosAuteur25 april 2016 · 11:14

My mind is telling me noooo!!! But my body my body is telling me yeeaahhh!!
De eeuwig strijd tussen emotie en verstand…

FrankvDelden op 25 apr 2016 11:11

Zolang het niet om je veiligheid gaat zou ik je emotie laten winnen ;)

Gevorderd
PistenbulckyAuteur25 april 2016 · 11:43

Engelberg is diep (ik zou bijna zeggen te diep maar dat bestaat niet…) er is haast niets open enkel de Stand (titlis express) en alles erlangs heel snel verspoord, ook weinig zicht, af en toe waterzonnetje dat wat komt piepen. Straks meer…

Gevorderd
brtAuteur25 april 2016 · 13:06
Expert
ieismAuteur25 april 2016 · 14:30

Krijg net een spoedje voor mijn werk in Zurich. :) Zal wel na het weekend worden maar wie weet heb ik mazzel.

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Gevorderd
PoedertijnAuteur25 april 2016 · 14:33

@@ieism You lucky, lucky bastard :-D

My drug is white powder. Deep, white powder.
Toerist
TezeAuteur25 april 2016 · 14:38

Krijg net een spoedje voor mijn werk in Zurich. :) Zal wel na het weekend worden maar wie weet heb ik mazzel.

ieism op 25 apr 2016 14:30

@@ieism

jij moet ook steeds ‘toevallig’ in de winter naar de Alpen voor het werk en nooit in de zomer :-)

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!