Winterverwachting 2016- 2017: het wordt een goede winter!

Winterverwachting 2016- 2017: het wordt een goede winter!

Direct na de zomervakantie begint het. Een zachtjes aanzwellende stroom van mailtjes, appjes, sms-jes en PM-tjes. Wat denk jij hoe de winter gaat worden in de Alpen? Mijn standaard antwoord is dan altijd: ‘heel goed’. En als ik dan na de winter terugkijk blijkt dat ik er nooit ver naast heb gezeten. Soms blijkt de winter dan bizar goed geweest te zijn, soms gewoon goed.

Al meer dan dertig jaar houd ik me bezig met sneeuw. Dertig jaar waarin ik heel wat wijzer ben geworden, ik mijn seizoensvoorspelling heb kunnen verfijnen en uiteindelijk heb kunnen minimaliseren tot een enkele zin: wees flexibel en je hebt altijd minimaal een goede winter en wie weet zelfs een epic winter.

Ja, ik weet het, bovenstaande is een dooddoener, maar ik zal je onderstaand 5 punten geven waarom dit 100% waar is en een seizoensvoorspelling op zijn hoogst 50% waar is.

1. De statistieken: lange termijn voorspellingen zitten er (te) vaak naast

Allereerst de statistieken. Een gevleugelde uitspraak van mijn docent Economie was de volgende: ‘je hebt leugens, grotere leugens en jaarverslagen’. Wel na 30 jaar kan ik er het volgende aan toevoegen: ‘je hebt leugens, grotere leugens en wintervoorspellingen’. Te vaak zitten de modellen er naast en dat is ook niet zo gek. De computerkracht mag dan wel zijn toegenomen, het blijkt verdomd lastig om ivoorspellingen te doen voor de verre toekomst. Dat geldt al voor detailverwachtingen die verder gaan dan 7 dagen in de tijd, maar al helemaal voor seizoensverwachtingen. Kijken we verder dan 7 dagen dan zit 50% van de voorspellingen ernaast. Ofwel je kunt net zo goed zelf gaan gokken.

De kracht van voorspellingen
De kracht van voorspellingen

TIP: lees nog even mijn artikel over de waarde van lange termijnvoorspellingen

2. Een winter duurt meestal langer dan jouw trip

Dan is er nog het verschil in lengte tussen de winter in zijn geheel en de lengte van jouw trip. Een beetje een sneeuwseizoen duurt boven de 2000 meter als snel 100 tot 150 dagen. Ofwel 5 maanden waarin er een sneeuwdek ligt. De ene keer in de vorm van poeder, de ander keer in de vorm van slush en een derde keer keihard door de vorst die na de regen volgde.

Dit is wat ik zoek
Dit is wat ik zoek

Het kan dus zijn dat de wintervoorspelling voor de winter luidt: als geheel 0.5 graad kouder en 10% meer sneeuwval dan normaal. Dan wordt er al snel gerept over tenminste een koude winter en wie weet zelfs een horror winter. En stel dat die voorspelling ook nog uitkomt, dan is het niet meer dan een gemiddelde. Je kunt net de pech hebben juist in die ene of die paar warme en droge weken in de Alpen te vertoeven en dan was jouw winter slecht. Zonde, maar waar gebeurd. Ik heb regelmatig van mensen te horen gekregen dat de winter dramatisch was. Neem bijvoorbeeld de voor velen dramatische en milde winter van 2015-2016. Tja, als je er op het foute moment was, dan klopt dit zeker. Maar ben je flexibel dan is je winter altijd goed. Vorig jaar was ik een weekje op roadtrip door Zwitserland en voor mij was de winter top. Hieronder zie je beelden van onze derde stop.

En denk nu niet dat dit de enige goede dag was die we hadden. De dag ervoor zaten we in Gstaad en Mürren en ook dat was zeker geen straf (ps… niet klikken als winter 15-16 volgens jou dramatisch was)

3. Er valt niet alleen sneeuw in Oostenrijk

Maar liefst 56% van de Nederlanders gaat voor zijn portie sneeuw naar Oostenrijk. Wintervoorspellingen voor Oostenrijk doen het in de regel dan ook goed. Voor de clicks had ik dit artikel beter wintervoorspelling Oostenrijk genoemd. Dan had ik geramd gezeten. Maar een seizoensvoorspelling die specifiek inzoomd op een land

Waar gaan Nederlanders op wintersport
Waar gaan Nederlanders op wintersport

Nu is er natuurlijk de claim van Damüls dat ze het dorp zijn met de meeste sneeuw en claimt het Kleinwalsertal een abonnement op verse sneeuw te hebben, maar wie verder de data in duikt ziet dat er meer regio’s zijn die regelmatig verse sneeuw ontvangen. Wat te denken van de Gottgard regio? Of de Alpe Giulie?

Het sneeuwt niet alleen in Damüls
Het sneeuwt niet alleen in Damüls

TIP: lees ook even het artikel ‘waar valt de meeste sneeuw in de Alpen?’

Maar goed, de kans is groot dat jij een liefhebber van Oostenrijk bent dan zijn er natuurlijk nog winters waarin de sneeuw juist niet valt in de dagen dat jij in Damüls zit. Zonde van je euros als je van poeder houdt. Daarom is er voor mij meer dan Oostenrijk. In mijn speurtocht naar poeder ben ik meer en meer van de Alpen gaan houden. Achter iedere bocht kan een nieuw geheim liggen met heerlijk terrein en fantastische poeder. Zo denk ik met plezier terug aan Meneer Lombardi in het Zwitserse Airolo, meen ik zo af en toe nog de heerlijke espresso te ruiken van de locals uit het Italiaanse Prali, of wat te denken van de Tartiflette in Seythenex, kan ik maar geen woorden vinden voor de poeder die me ketende in het Italiaanse Alagna en het Sloveense Vogel, ben ik gaan houden van de treeruns in het Oostenrijkse St. Jakob im Defereggental, heb ik een abonnement genomen om Tschiertschen voor de momenten dat het daar dumpt, kunnen waarschijnlijk de 30 wepowderaars die op die ene dag in Champex waren nog in geuren en kleuren de heerlijke home made snacjs beschrijven van het tentje bovenaan de stoeltjeslift… en zo kan ik nog wel duizenden woorden verder gaan.

TIP: lees hier alles over de 370 mooiste freeride bestemmingen

Allereerst ga ik voor de poeder, maar de cultuur die ik op iedere nieuwe bestemming oppik maakt voor mij de winter nog leuker. Het zijn de winters die voor mij bepalen waar ik kom. De ene keer is dat Oostenrijk, de andere keer niet. Na aan het begin van deze eeuw een paar seizoenen op een vaste plek te hebben gezeten heb ik dat idee losgelaten. Ik wil poeder, want die seizoenen hebben me geleerd dat resultaten uit het verleden geen garantie zijn voor de poeder voor het jaar dat komen gaat. De druppel voor mij was die ene winter in Serre Chevalier. De slechtse winter ooit voor mij. Maar wat het erger maakte waren de foto’s van het jaar ervoor die de locals continue erbij haalden om nog maar even te laten zien dat de winter dat ik er zat wel heel erg slecht was. Winters kiezen niet altijd jouw bestemming, beter volg je daarom de winter en kies je dan de bestemmingen die hij aan doet.

Poeder is een keuze
Poeder is een keuze

4. December is maart niet

Onderschat de invloed van de seizoenen niet. De eerste sneeuw vind je meestal op de gletsjers, terwijl je de beste dagen in Damüls in de regel in februari scoort en je beter voor de steile lijnen pas in mei in Chamonix kunt zijn. Ieder deel van de winter heeft zo zijn eigenaardigheden. Zo zijn de condities in de vooralpen normaal gesproken hartje winter op zijn best, terwijl je de gebieden in het hartje van de alpen beter aan het begin van het seizoen bezoekt, of als je echt slim bent pas vanaf maart. Dan zijn de condities hier opperbest. Waarmee ik maar wil zeggen dat de positie van je bestemming in de Alpen in combinatie met het seizoen twee niet te onderschatte factoren zijn. Nog complexer wordt het als we de microklimaatjes ter hand nemen.

5. Heb geduld en volg mijn poederalerts

Soms start de winter al in oktober, maar met een beetje pech pas op 3 januari. Soms verstopt de winter zich in januari om pas in maart weer tevoorschijn te komen. Wat ik wil zeggen is dat winter niet te boeken valt. Ja, er is een correlatie tussen koudere temperaturen en de wintermaanden, maar het wil niet zeggen dat de winter altijd op jouw gereserveerde datum komt. Komt de winter niet, cancel dan je trip. Beter ga je dan surfen in Marokko, fietsen in Spanje of blijf je lekker thuis dan je euro’s stuk te slaan op kunstsneeuw. De winter komt altijd, wees geduldig en ga pas als hij er is. Iedere winter lanceer ik mijn poederalerts zodat je de trip van je leven hebt en je je na een roadtrip met poeder weer als herboren voelt.

Kortom: wees flexibel en je hebt altijd minimaal een goede winter en wie weet zelfs een epic winter.

PS: maar de kansen op een koude winter zijn toevallig wel gestegen

Ja, in weerwil van wat ik normaal doe heb ik voor het eerst sinds tijden een uitspraak gedaan over de winter. De kansen dat de winter op het Noorderlijk Halfronf kouder wordt dan wat we de afgelopen jaren gewend zijn gestegen. Het sneeuwdek in Siberie (en met name onder de 60 graden noorderbreedte) is flink gegroeid, terwijl het poolijs juist kleiner is dan normaal voor de tijd van het jaar. Twee indicatoren die wijzen op een koudere winter dan normaal.

TIP: lees hier meer over de gestegen kansen op een koude winter

Maar goed, wie weet boek je de verkeerde week, zit je op de verkeerde plek of in het verkeerde seizoen. Skigebieden garanderen je tegenwoordig van alles: warme billen vanwege verwarmde liften, de beste après ski, de mooiste hotels en zelfs sneeuw middels kunstsneeuw, maar het belangrijkste van mijn trip kunnen ze niet garanderen: verse sneeuw. En dat is maar goed ook. Mijn jacht naar verse sneeuw heeft me al vele avonturen opgeleverd en precies daarom ben ik ooit met deze website gestart.

Veel succes komende winter in je jacht naar poeder!

meteomorris

Reacties

Expert
BSSKI.chAuteur30 oktober 2016 · 15:18

… Fijn dat we jou hebben @@meteomorris !!

Gevorderd
AryenAuteur30 oktober 2016 · 16:30

Onze dank voor je berichten zal ook deze winter weer groot zijn @@meteomorris! :)

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!